Bukefalos 28 år!

All work and no play

Sv: All work and no play

Skönt med så många fler avfällingar från normallivet:bow::love:

Räkna in mig också - jag hatar att jobba "kontorstid". Jobbar däremot gärna nätter, kvällar, helger, dygn... Mitt bästa schema hittills var nog när jag jobbade 2 nätter - var ledig 4 nätter - jobbade 2 osv :bow:
 
Sv: All work and no play

Jag funderar på att starta en seriös facebookgrupp där man samlar nattarbetare inom olika yrkesgrupper, och därifrån kan man samla forskningsmaterial r/t nattarbete efter erfarenhet - inte efter vad dagtidsforskare anser. :)

Ja tack - det är precis vad som saknas.
 
Sv: All work and no play

KL
Herregud så skönt med fler som gillar oregelbundna tider. Jag jobbar mest natt, bara tre kvällspass på tre veckor. Jobbar 80 procent just nu, men kan hoppa in extra om jag vill. Vill aldrig jobba dag, även om det vore bättre för karriären.
 
Sv: All work and no play

Ni som har normaltid och trivs med det - kan ni lista några fördelar åt mig? Det kanske känns lättare då. Det enda jag själv kan komma på är att jag kan promenera till och från jobbet nu, det ville jag inte när jag slutade jobba mitt i natten. Så nu får jag mer vardagsmotion och det är bra - för hur skulle jag orka träna på kvällarna efter jobbet..?

Jaaa jag vet inte... jag jobbar må-fre 06-15, det innebär att jag har rätt mycket dag kvar när jag slutar på eftermiddagarna. Har heller ingen häst som tar tid. Det verkar passa mig bäst att göra så, med rutiner. Jag gillar att vara ledig när alla andra är det. Har jobbat så här i 10 år nu och skulle inte vilja byta mot ett oregelbundet schema. Men så är jag som sagt en rutinmänniska. :) Tror både kropp och knopp skulle krascha av nattjobb. Jag tycker visserligen att fredagar är trevliga, men har ingen söndagsångest.
 
Sv: All work and no play

Grattis hörni:D

Dessutom kommer ni att jobba mer och tjäna mindre - oregelbundna tider innebär ju arbetstidsförkortning och ob-tillägg också.

Jag tappade bortåt 3000 brutto i månaden när jag började jobba dag. Och jobbar 6-7 timmar mer i veckan. Smart move:crazy:

Har ingen arbetstidsförkortning. Så dåligt avtal har jag nu lämnat bakom mig.
Att jobba 7.30-20 två helger i rad är också lagom kul :crazy:
 
Sv: All work and no play

Efter över 10 år med skiftarbete, varav de senaste 4 i kombination med studier, så längtar jag sååå himla mycket till att jobba enbart kontorstider. Tänk att vara ledig alla kvällar, helger, röda dagar, att vara ledig på lunchen och ha 5 veckors semester! Himmelrike! Jag känner att jag börjar få allt svårare för de långa passen, har ett 22-timmars och efter det är jag helt utmattad, både psykiskt och fysiskt. Så känner jag aldrig efter en heldag i skolan.
 
Sv: All work and no play

Oj, jag jobbade oregelbundna tider ett par år efter gymnasiet. Ett av mina viktigaste kriterier när jag valde utbildning var att det skulle leda till jobb på kontorstid. Jag avskydde att jobba oregelbundna tider. Nu jobbar jag kontorstid och trivs utmärkt!

Ni som har normaltid och trivs med det - kan ni lista några fördelar åt mig? Det kanske känns lättare då. Det enda jag själv kan komma på är att jag kan promenera till och från jobbet nu, det ville jag inte när jag slutade jobba mitt i natten. Så nu får jag mer vardagsmotion och det är bra - för hur skulle jag orka träna på kvällarna efter jobbet..?

- Man vet att man är ledig på helgerna, samtidigt som de allra flesta av mina vänner och familj. När jag jobbade oregelbundet hade jag visserligen vissa som gjorde det, men vi jobbade ju aldrig samtidigt så vad hjälpte det.

- Man vet att man är ledig alla helgdagar. Senaste julen tog jag ut 5 dagar semester och fick ledigt i 17.

- Man får in en dygnsrytm som inte bryts varannan dag.

- Man kan gå på kurser och andra aktiviteter som går av stapeln på vardagskvällar/helger.

- Man slutar trots allt så att man hinner göra något på kvällarna. Arbetstider som 10-18, 11-19 (om man har sådana) förstör verkligen hela dagarna.

Fast förutsättningen för att det ska vara bra med kontorstider är som någon annan skrev flextid. Annars uppstår ju knepigheter som att aldrig kunna gå till banken och liknande.
 
Sv: All work and no play

Grattis hörni:D

Dessutom kommer ni att jobba mer och tjäna mindre - oregelbundna tider innebär ju arbetstidsförkortning och ob-tillägg också.

Jag tappade bortåt 3000 brutto i månaden när jag började jobba dag. Och jobbar 6-7 timmar mer i veckan. Smart move:crazy:

Fast det är ju förutsatt att man byter till samma typ av jobb :)

Jag jobbar nu en halvtimme längre i veckan än vad jag jorde när jag jobbade oregelbundna tider. Men det faktum att jag nu får ut mer netto vad som tidigare var min bruttolön gör ju att det är ganska mycket "värt" det. (Att det är ofantligt mycket roligare och inte bara ett nödvändigt ont för att ha råd med fritiden är såklart också viktigt för mig, men det handlar ju mer om tycke och smak).
 
Sv: All work and no play

kl

Jag ääälskar måndag-fredag. Men det skulle vara jobbigt utan den fria flexen. Jag ser till att börja ganska tidigt på morgonen så kan jag sluta ganska tidigt. Det betyder mer tid på eftermiddagen och man hinner vila en timme efter jobbet innan man ska träna/rida/träffa vänner/shoppa/handla/laga mat. Flextiden gör att man kan ta sovmorgon när man känner att man vill och behöver (mycket trevligt!). Jag har ett fritt arbete och kan ta långlunch när jag vill och gå och luncha med en kompis på stan (det vet jag inte funkar t ex i vården). Jag behöver inte fråga chefen om jag vill ta ledigt tors-fre och åka på långweekend utomlands (DET är nog få förunnat att inte behöva be om lov för ledigt!). För ledigheter på en veckas tid eller mer stämmer jag av med chefen men har aldrig fått ett nej hittills.

Andra förmåner (som iofs inte kommer av måndag-fredag-tiderna) som jag uppskattar med mitt jobb:
Vi har friskvård på arbetstid en timme i veckan, får gymkort etc betalt, får gå på läkartid, tandläkare och ge blod på arbetstid. Läkarbesökskostnad får man 90 kr betalt av jobbet, liksom viss del av priset på receptbelagda mediciner. Jag har 29 dagar semester per år trots att jag bara är 26 år gammal, och sen hela flexdagar på det när man vill. Skulle inte vilja byta ner mig!
 
Sv: All work and no play

Jag avskyr mån-fre, så jag jobbar 3-2, dvs jobbar tre dagar och är ledig två, alltid. Perfekt för mig :D
 
Sv: All work and no play

Men är det inte skönt med lediga kvällar, då? undrar folk. Nej, det kan jag inte säga. Jag går hem och dör i soffan med katten, varje kväll. Hur skulle jag orka något annat?

Lediga helger då, det måste ju vara ett uppköp? Nej, det är det inte. Helgerna går åt till städning, tvätt, storhandling, fixa nästa veckas matlådor osv. Dvs, allt det jag gjorde på min daglediga tid i mitt förra liv:cry:

Ni som har normaltid och trivs med det - kan ni lista några fördelar åt mig?


Jag har faktiskt inte många lediga kvällar eftersom jag är engagerad i min dotters fotbollslag så 3-4 gånger i veckan är jag på IP istället för hemma i soffan. Detta ger mig motion och frisk luft och är det inte fotboll så händer det att jag går ner på gymet mitt emot. Jag skulle vilja säga att du orkar saker efter jobbet och faktiskt blir piggare och gladare av detta så mitt tips är att du skippar lite av soffan och gör något av ett par av kvällarna. Du kan ju börja med något som inte blir så uppbundet utan lite flexibelt (som gym eller annat "oberoende") och se hur du känner det. Du får iallafall känslan av att du har ett liv även på vardagarna.

Själv är jag uppvuxen med teaterföräldrar. De hade aldrig ledigt för att se mina ridlektioner, gå på föräldramöten och liknande. De hade förvisso ett enda långt sommarlov precis som jag vilket var en bonus men övriga tider på året kunde de aldrig vara med på släktsammankomster annat än jul- och nyårsafton. Helgerna var det matinéer och grejer ibland.

Håller med om att det blir ett evigt städande på helgerna med kontorstider (och än mer när halva ena dagen kanske går åt till en fotbollsmatch) men tja, jag har valt att inte lägga ribban skyhögt. Storhandlar med dottern en gång i veckan och kompletterar med mjölk och sådant på centralen när jag ändå går förbi från tåget och hem.
 
Sv: All work and no play

kl

De som inte gillar oregelbunda tider..
Jag jobbar som sagt inte mån-fre dagtid, men har ändå ett fast schema och inget nattjobb. Finns ju så många olika typer av icke-kontorstider ;)
Jag har dagar som ser ut så här: 6-14 och 6-12 (hela em/kväll ledig, sköönt!), 6-15 ( en dag i veckan så det är helt ok), 16-22 (hela fm och dagen ledig, skööönt!) och 8-14 (lite sovmorgon och slutar hyfsat tidigt). Lägg där till ledig varje onsdag och varannan helg. De helger jag jobbar så slutar jag oftast 12 eller 14.

Saknar inte att vara ledig när " alla andra är det". är iof inte särskilt social men tycker ändå jag hinner med det umgänge jag vill med mina tider :idea: Har ju småbarn så föredrar ändå att vara hemma med familjen.
 
Sv: All work and no play

Jag är egenföretagare. Att komma till jobbet är som att var hemma. Lokalerna äger familjen och somliga av personalen har arbetat hos oss i 30 år. Vi trivs bra ihop. Visst har jag dagar då jag vill byta till något annat yrke, men de dagarna är ganska få. Jag har läst att egenföretagare är oftas lyckligare än anställda. Vet inte om det stämmer. Men viljan att driva detta företag, tillsammans med personalen, frammåt, är så stark rotad i mig att jag aldrig, aldrig har känt att måndag är jobbiga.
De flesta av mina kunder som också är egenföretagar känner nog lika.

Därmed är det inte sagt att jag lever i ett rosa skimmer med endast glada, roliga och bekymmersfria dagar. Det är mycket oro, det är mycket jobb, men vi har väldigt kul på jobbet. Kanske har du fel jobb? Det kanske inte är tiderna som är problemet?
 
Sv: All work and no play

Förtroendetid is the shit! Frihet under ansvar, det enda civiliserade förhållningssättet från världens alla ledare och chefer, men så alltför sällan tillämpat i praktiken eftersom ledare som bekant alla är psykopater med kontrollmani.

Eller eget företag!

Jag är egenföretagare. Att komma till jobbet är som att var hemma. Lokalerna äger familjen och somliga av personalen har arbetat hos oss i 30 år. Vi trivs bra ihop. Visst har jag dagar då jag vill byta till något annat yrke, men de dagarna är ganska få. Jag har läst att egenföretagare är oftas lyckligare än anställda. Vet inte om det stämmer. Men viljan att driva detta företag, tillsammans med personalen, frammåt, är så stark rotad i mig att jag aldrig, aldrig har känt att måndag är jobbiga.
De flesta av mina kunder som också är egenföretagar känner nog lika.

Därmed är det inte sagt att jag lever i ett rosa skimmer med endast glada, roliga och bekymmersfria dagar. Det är mycket oro, det är mycket jobb, men vi har väldigt kul på jobbet. Kanske har du fel jobb? Det kanske inte är tiderna som är problemet?

Jag tror det fetstilta absolut kan stämma! Och det är nog en kombination av mycket frihet och att man, troligtvis, gör något man tycker om.

*KL*

Jag har visserligen själv aldrig haft ett heltidsjobb än, men jag höll på att dö bara av skola måndag-fredag och jag ryser av tanken nine to five... Jag är uppvuxen i föregagarfamilj och är väldigt inställd på att starta eget. Jag har liksom inga problem att jobba mycekt, bara jag inte behöver göra allt likadant dag ut och dag in på samma tider :crazy:

Fast det absolut optimala skulle ju vara om jag lyckas försörja mig som författare. Får väl se till att skriva en ny Harry Potter :D
 
Sv: All work and no play

kl

Jag ääälskar måndag-fredag. Men det skulle vara jobbigt utan den fria flexen. Jag ser till att börja ganska tidigt på morgonen så kan jag sluta ganska tidigt. Det betyder mer tid på eftermiddagen och man hinner vila en timme efter jobbet innan man ska träna/rida/träffa vänner/shoppa/handla/laga mat. Flextiden gör att man kan ta sovmorgon när man känner att man vill och behöver (mycket trevligt!). Jag har ett fritt arbete och kan ta långlunch när jag vill och gå och luncha med en kompis på stan (det vet jag inte funkar t ex i vården). Jag behöver inte fråga chefen om jag vill ta ledigt tors-fre och åka på långweekend utomlands (DET är nog få förunnat att inte behöva be om lov för ledigt!). För ledigheter på en veckas tid eller mer stämmer jag av med chefen men har aldrig fått ett nej hittills.

Andra förmåner (som iofs inte kommer av måndag-fredag-tiderna) som jag uppskattar med mitt jobb:
Vi har friskvård på arbetstid en timme i veckan, får gymkort etc betalt, får gå på läkartid, tandläkare och ge blod på arbetstid. Läkarbesökskostnad får man 90 kr betalt av jobbet, liksom viss del av priset på receptbelagda mediciner. Jag har 29 dagar semester per år trots att jag bara är 26 år gammal, och sen hela flexdagar på det när man vill. Skulle inte vilja byta ner mig!

Jobbar du statligt?
 
Sv: All work and no play

Har man inte det kan jag förstå att arbetet må-fre känns träligt och att helgen bara innehåller hemarbete. Ridlektioner låter därför som något som kanske kan stoppas in i schemat?


Ja, som jag skrev, jag planerar ju det.

Men stimulans fick jag ju på dagtid tidigare, alltså på min fritid. Det var mycket lättare att orka bli stimulerad än det är nu, på kvällarna efter jobbet.

Sen känns det som om regelbundna sovtider gör att man klarar sig på mindre än om man jobbar skift. Men det kanske bara är inbillning från min sida?

Nej, för min del tror jag att det stämmer. Det känns som om jag har mer nytta av den sömn jag får före midnatt än den jag får efter.

Men den där mentala urgröpningen som kontorstid orsakar skapar också trötthet:cry:

Nej, herregud, det är före 30 man ser fredagkväll som en tid för umgänge och festligheter.

Helt riktigt. Jag minns en tid då man gick på after work på fredagar. Om jag gjorde det idag skulle jag troligen sjunga karaoke vid halvfemtiden, "tala ut" med kollegorna kl sex och sedan somna på toaletten vid halv sju.:o

Fast det är ju förutsatt att man byter till samma typ av jobb :)

Självklart. Det där var mest galghumor riktad mot mig själv.

Jag avskyr mån-fre, så jag jobbar 3-2, dvs jobbar tre dagar och är ledig två, alltid. Perfekt för mig :D

Det skulle nog vara nästan perfekt för mig också:bow:

KL

Det är kul att läsa era reflektioner!:bow:

Men ni som börjar jobba 06 - jag dör. Då har jag fortfarande en timme kvar att sova:o
 
Sv: All work and no play

Åh det kunde varit jag som skrivit detdär. Kontorstider är en pina.. Har tom sagt upp mig pga tiderna, har min sista dag 28:e. Det funkar bara inte! Jag hade ett roligt jobb och roliga kollegor, men tiderna ställde till det med både motivation och ork. Är i vanliga fall en högenergisk människa som går in i något slags vinteride-mode med ett sådant jobb. Jag har inga tips, jag sa som sagt upp mig för jag tycker inte det är värt det. Det påverkar mitt arbete, min energi, min positivitet och min fritid. Inget jobb i världen är värt det.
 
Sv: All work and no play

Jag hör också till skaran som inte pallar med kontorstider. Jag jobbade för två år sedan 8-17, varje vardag. Det höll på att ta knäcken på mig.. :crazy:

Nu jobbar jag sedan två år tillbaka i vad som kallas "rullande dygnstjänst", jag jobbar förmiddagar, eftermiddagar, nätter, helger. Trivs ypperligt, orkar MASSOR på min lediga tid, är glad och full av energi, älskar mitt jobb. Dock blev vi alla på arbetsplatsen uppsagda i höstas då vår central ska läggas ned i maj, riktigt tråkigt, och min största ångest var att jag inte skulle hitta ett nytt jobb med arbetstider som passar mig.

Men, det gjorde jag! På torsdag börjar jag mitt nya jobb. Det är lite mindre helgtid, inte lika mycket arbetstidsförkortning, men underbara tider. Kommer bli jättespännande! :D
 
Sv: All work and no play

KL
Jag jobbar mån-fre och har gjort det i några år. Har innan även jobbat skift, även heltid natt osv. Men säger som en annan, förtroende is the shit! Jag har förtroendetid, jobbar kommunalt, och det är så skönt! Nackdelen är att arbetsbelastningen är så hög att det är svårt att flexa lite eller liknande. Jag har dessutom ingen OB eller liknande, just nu känns det inte helt bra, pga den höga belastningen hinner jag aldrig ta ut min lediga tid.
Men annars är det ok, det jag inte vill gå tillbaka till är nattarbetepå heltid. Fy!

Sen blir ju allt vardag, alla tider. Vad är det folk inte har tid med efter kontorsjobb som de skulle hinna annars? Jag pendlar 8 mil om dagen, jobbar 150%, pluggar 50%, min häst står i ett stall med 12 hästar där vi hjälps åt varje dag (vi är bara två personer som har "hand" om hästarna).

Och bara för att man jobbar kontorstider betyder ju det inte att man gör samma arbetsuppgifter varje dag (som någon skrev).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 729
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp