Alla dessa skol-lov.

Det är ganska normalt med långa dagar här, tyvärr. Många jobbar minst någon timme hemifrån. Sen är väl inte hela den tiden på fritids utan att dagen startar 6. Barnen ska upp, få frukost, kläder, man ska ta omvägen till skola. Gärna förskola också då det ju under fritidstiden ofta finns småsyskon. Dvs klockan kanske är 7-7:30 när de landar på skolan. Sen ska barnen hämtas. Även om man börjar hämta barnen runt 16-tiden blir ju klockan lätt runt 17 innan man faktiskt är hemma då stoppen tar tid. De ska bara pyssla klart, bara säga hejdå till den och den osv. Har man inte möjlighet att komma till skolan redan vid 16-tiden är det kanske 17-tiden barnen börjar hämtas och ja, då är klockan ännu senare när man kommer hem.

Nu har mina barn inte fritids alls längre då vi kunnat justera våra scheman så de kommer hem tidigt. Runt 13-15. Då kan de ju ta paus "några timmar" innan läxor. Det är dock inget de brukar behöva. Den äldsta tar gärna dator/mattebok och knallar hem till kompisar och gör läxor tillsammans direkt när de kommit hem.
Men om man bor så långt från skolan att barnen måste åka bil dit, finns det inte skolskjuts då?
 
Men föräldrarna jobbade ju till fem och kunde därför inte hämta förrän sent. Om de jobbar till fem börjar de väl inte sju?
Som jag skrev: många i det här området (och garanterat många andra i vårt avlånga land) jobbar någon timme från skolan. I vissa fall ännu mer. Nackdelen när man kommer en bit från stan. Vissa har förmånen att kunna flexa, ha olika arbetstider, jobba hemma, förlita sig på mormor osv men många saknar sådana möjligheter, har jag märkt.
 
Som jag skrev: många i det här området (och garanterat många andra i vårt avlånga land) jobbar någon timme från skolan. I vissa fall ännu mer. Nackdelen när man kommer en bit från stan. Vissa har förmånen att kunna flexa, ha olika arbetstider, jobba hemma, förlita sig på mormor osv men många saknar sådana möjligheter, har jag märkt
Så ett scenario där skolan ligger en halvmil eller mer från hemmet, och sen är det en timme till från skolan till jobbet?

Det förekommer såklart, men är det vanligt? Det låter som att man bor rätt ensligt då.
 
Så ett scenario där skolan ligger en halvmil eller mer från hemmet, och sen är det en timme till från skolan till jobbet?

Det förekommer såklart, men är det vanligt? Det låter som att man bor rätt ensligt då.

Det räcker att man bor på landet i en mindre by. Skolan är på annan ort åt ett håll och jobbet åt det andra. Tar tid.
 
Det räcker att man bor på landet i en mindre by. Skolan är på annan ort åt ett håll och jobbet åt det andra. Tar tid.
Men då har man ju iofs medvetet valt att bosätta sig avlägset också. Lite som att bo i stan och klaga på att man ser grannhuset.
 
Men då har man ju iofs medvetet valt att bosätta sig avlägset också. Lite som att bo i stan och klaga på att man ser grannhuset.

Ska man inte kunna ha barn om man bor på landet menar du? Eller menar du att barnen till de som bor på landet ska orka mer på kvällarna för att de bor på landet? Det är ju trots allt inte barnen som valt att bo där.
 
Men föräldrarna jobbade ju till fem och kunde därför inte hämta förrän sent. Om de jobbar till fem börjar de väl inte sju?

Jodå, sådana yrken finns. Kompenseras iofs med fler lediga dagar men ändå.
I mitt förra schema jobbade jag 7-19.
I mitt nuvarande schema lite andra tider men sju av 19 pass är 6.30-18.30. Det innebär att jag kör hemifrån strax efter 5.30 och kommer hem någonstans runt 19.00.
Då ska vi dessutom notera att jag kör bil och alltid utanför rusningstrafik. Kollektivtrafik och/eller rusningstrafik påverkar förstås tiden.
Nu är min dotter snart 13 år så det är drygt fem år sedan jag behövde hämta och lämna men arbetstiderna är ändå ett exempel.
 
Så ett scenario där skolan ligger en halvmil eller mer från hemmet, och sen är det en timme till från skolan till jobbet?

Det förekommer såklart, men är det vanligt? Det låter som att man bor rätt ensligt då.

Okej. Säg att föräldrarna behöver vara på jobbet från 8-16. Ganska normala tider. Barnen är inte tillräckligt stora för att vara hemma själva. Familjen bor någon timme från arbetsplatserna.

Dagen börjar 6. Upp med barn. På med kläder. Frukost. Tandborstning. På med ytterkläder. In i bilen. Rimlig tid för det? Kanske 45-60 min beroende på hur snabba barnen är på att komma igång. Då är klockan ca 6:45-7. Bor man på vägen till skolan och bara har barn på ett ställe hinner man lämna barnen lite snabbt och vinka till fritidspersonal. Om det är innefritids förväntas det dock att föräldrar ser till att barnen blir av med ytterkläder. Samma tid som många andra barn anländer till fsk/fritids dessutom ( =kö i hallen). Dvs dagen får starta tidigare. Samma om du har barn på förskola också.

Sen är klockan 16. En timme tillbaka till skolan. Hämta barnet kl 17. Barnet kanske vill pyssla klart. De kanske är inne, dvs du ska få med barnet ut. Fullt i hallen pga vanlig hämtningstid. Då är klockan kanske 17:15 innan du sitter i bilen igen. Ska du dessutom hämta ett förskolebarn en bit bort är det samma resa igen. Dvs ytterligare 15 min. Då är klockan 17:30 åtminstone. Hem, in och börja laga middag. Då är vi väl framme vid strax efter 18 innan middagen är klar. Beroende på barnens ålder är det inte långt till sängdags efter det.

Ja, det finns ju ibland möjlighet att bosätta sig på en plats där man kan jobba nästgårds. Det blir ju ofta en dyrare bostad dock. Kanske behövs en rad köpoäng vilket kräver en massa år i bostadskö. Eller så får man ta en mindre/tråkigare bostad då man ju som bekant får mer för pengarna ju längre från stan man rör sig. Det är ju prioriteringar och ekonomiska förutsättningar som avgör mycket här. De gånger jag försökt bo centralt vad jag mått psykiskt dåligt t.ex.

Personligen hade jag hellre sett någon extra skoltimme än att ha läxor. Jag kan verkligen inte se någon poäng med regelrätta läxor. Däremot ser jag en poäng med exempelvis att vi föräldrar behöver hjälpa barnen att väcka läsglädjen i vissa fall så de kan nöjesläsa böcker hemma. Har barnen halkat efter är det väl rimligt att de får stöd i skolan på någon typ läxläsningstimme eller liknande.
 
Okej. Säg att föräldrarna behöver vara på jobbet från 8-16. Ganska normala tider. Barnen är inte tillräckligt stora för att vara hemma själva. Familjen bor någon timme från arbetsplatserna.

Dagen börjar 6. Upp med barn. På med kläder. Frukost. Tandborstning. På med ytterkläder. In i bilen. Rimlig tid för det? Kanske 45-60 min beroende på hur snabba barnen är på att komma igång. Då är klockan ca 6:45-7. Bor man på vägen till skolan och bara har barn på ett ställe hinner man lämna barnen lite snabbt och vinka till fritidspersonal. Om det är innefritids förväntas det dock att föräldrar ser till att barnen blir av med ytterkläder. Samma tid som många andra barn anländer till fsk/fritids dessutom ( =kö i hallen). Dvs dagen får starta tidigare. Samma om du har barn på förskola också.

Sen är klockan 16. En timme tillbaka till skolan. Hämta barnet kl 17. Barnet kanske vill pyssla klart. De kanske är inne, dvs du ska få med barnet ut. Fullt i hallen pga vanlig hämtningstid. Då är klockan kanske 17:15 innan du sitter i bilen igen. Ska du dessutom hämta ett förskolebarn en bit bort är det samma resa igen. Dvs ytterligare 15 min. Då är klockan 17:30 åtminstone. Hem, in och börja laga middag. Då är vi väl framme vid strax efter 18 innan middagen är klar. Beroende på barnens ålder är det inte långt till sängdags efter det.

Ja, det finns ju ibland möjlighet att bosätta sig på en plats där man kan jobba nästgårds. Det blir ju ofta en dyrare bostad dock. Kanske behövs en rad köpoäng vilket kräver en massa år i bostadskö. Eller så får man ta en mindre/tråkigare bostad då man ju som bekant får mer för pengarna ju längre från stan man rör sig. Det är ju prioriteringar och ekonomiska förutsättningar som avgör mycket här. De gånger jag försökt bo centralt vad jag mått psykiskt dåligt t.ex.

Personligen hade jag hellre sett någon extra skoltimme än att ha läxor. Jag kan verkligen inte se någon poäng med regelrätta läxor. Däremot ser jag en poäng med exempelvis att vi föräldrar behöver hjälpa barnen att väcka läsglädjen i vissa fall så de kan nöjesläsa böcker hemma. Har barnen halkat efter är det väl rimligt att de får stöd i skolan på någon typ läxläsningstimme eller liknande.
Fast hela grejen med läxläsning är väl ändå att den sker mellan lektionstimmarna - alltså att läsa samma glosor en extra timme i skolan när huvudet ändå är fullt gör ingenting för inlärningen, men att repetera dem utanför skolan gör det. Man har ju oftast x antal dagar på sig att göra läxan så att den kan planeras in när det är lämpligt.
Om jag hade tvingats att fortsätta med "skolan" även på fritids hade jag blankt vägrat att gå dit. :D Det var illa nog ändå.
 
Mina barn är (var) definitivt tröttare efter fritids än vad jag upplever dem idag när de kommer hem efter skolan. Därför har det inte känts riktigt sjysst att sätta dem med läxläsning då. Det hade ju i så fall varit mer lämpligt att låta dem ha ett break med mellis och sånt någon timme innan läxläsningsgrupp, om det finns behov av paus.
Nej? vi åt väl middag först har jag för mig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Så ett scenario där skolan ligger en halvmil eller mer från hemmet, och sen är det en timme till från skolan till jobbet?

Det förekommer såklart, men är det vanligt? Det låter som att man bor rätt ensligt då.
Njaej behöver inte vara. Både Stockholm, Uppsala och Göteborg har haft problem med (eller inte kommunen, föräldrarna har haft problem med, kommunerna gillar) skolplaceringar. Närhetsprincipen. Dvs du ska gå på den skola som är närmast dig, relativt sett till var du bor och var alla andra som ska gå på skolan bor. Men datasystemet är lite wacko. Så:

Låt säga att du bor mellan två skolor där det är 1 km till varje skola. Skola 1. Alla som bor till höger om skolan har längre till din alternativa skola 2 än du har. Så du blir struken från skola 1, för du kan gå på skola 2. Skola 2. Alla som bor till vänster om skola 2 har längre till skola 1 än du har, så du blir struken från skola 2 eftersom du kan gå på skola 1. Skola 3. lågt prioriterad och du har långt till skola 3. Barn saknar skolplacering! barn placeras på skola med plats över. Den skolan ligger varsomhelst. Du får skolskjuts, till skolan klockan 08 och från skolan klockan 14. (både vi och min kusin i två olika städer drabbades av detta).

I Göteborg hade de dessutom en kul extra detalj. De mätte fågelväg (Uppsala mätte cykelväg men fel cykelväg såklart. Dock rätt tänkt) Göteborg är dock drabbat av vatten. Om du har fågelväg 3 km till en skola, på andra sidan 3 km vatten, så kan det vara mil för att komma runt vattnet. Stockholm hade sitt eget totala vansinne som jag inte kommer ihåg exakt men där barn långt ute hamnade i innerstadsskolor och tvärtom.

I centrala Stockholm, Göteborg o Uppsala är det sedan ganska plättlätt att ha 1 timmas färd till jobbet. I alla fall med kollektivtrafik, förutom i Uppsala för många där jobbar i Stockholm, en timma bort oavsett färdmedel. (Så tex om en börjar 8 i Solna och kör klockan 7 och en börjar 8 i industriområdet, 40 minuter buss med byte. och barnet har skolskjuts klockan 8 :) så får man flexa på morgonen. Men klockan 14 är lite väl tidigt hinna till, gå från jobbet klockan 13. Så då är ungen kvar till 17:30 rätt och slätt. Flexen gick ju till morgonen och 17:30 är en timmas minusflex på em också oavsett.)

Men metoden är väldigt populär bland kommunerna så kommer nog snart i en stad nära dig. :)
 
Senast ändrad:
Fast hela grejen med läxläsning är väl ändå att den sker mellan lektionstimmarna - alltså att läsa samma glosor en extra timme i skolan när huvudet ändå är fullt gör ingenting för inlärningen, men att repetera dem utanför skolan gör det. Man har ju oftast x antal dagar på sig att göra läxan så att den kan planeras in när det är lämpligt.
Om jag hade tvingats att fortsätta med "skolan" även på fritids hade jag blankt vägrat att gå dit. :D Det var illa nog ändå.
Exakt och dessutom göra det i egen takt och i lugn och ro för man kanske har olika modeller för att lära in glosor. Men lite oavsett verkar vår skola inte ge glosor förrän barnen är stora nog att cykla hem och skippa fritids och kan göra själv på em och bli förhörd på kvällen.

Men det är ju samma sak med att läsa en text högt för hunden eller föräldern. För läraren tar det 300 minuter att lyssna tio minuter per barn, 30 barn . Så 5 timmar. Och helst ska ju barnet läsa en kvart om dagen så det är ju hela dagarna alla dagar för läraren. Inga andra ämnen får plats. Jämfört med 15-45 minuter för en förälder (som har tre barn som kom väldigt tätt, eftersom de lite äldre kan läsa själva. Så sannolikt är det 15 minuter lyssna på ett barn 15 minuter förhöra glosor för ett barn och 15 minuter gonattsaga för yngsta och det verkar ju vara en inte orimlig tid att lägga fokus på ett barn i alla fall.)
 
Göteborg tillämpar numera (efter två år med närhetsprincipen och katastrofala placeringar) relativ närhetsprincipen dvs den elev som får längst förlängning av skolvägen (ej fågelvägen) till sin alternativa skola jämfört med den önskade skolan som får platsen om två elever tävlar om platsen.

Dessutom är barnet garanterad en plats max 2 km ifrån hemifrån i åk F-3, 4 km i mellanstadiet och 6 km i högstadiet. Så Göteborg har skärp till sig.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Relationer Hej igen. Jag tror jag håller på att få hjärnblödning, för tänka kan jag inte och jag vet inte hur jag ska vända och vrida på mig själv...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 224
Senast: Korven
·
C
Övr. Barn Är det nån som har en aning om vad vissa lärare gör när de är föräldralediga med sina barn. De har föräldrapenning som alla andra när...
2
Svar
34
· Visningar
9 080
Senast: ainasoja
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 095
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp