Alla dessa skol-lov.

Aspiranterna får förstås betala kostnaderna själva, (som högskoleprovet), okynnessökande kommer att avskräckas, och högskolans utbildningsbudget kommer att räcka längre när bara de lämpligaste studenterna antas.

Om eleven blir så nervös av provsituationen kanske det inte är läge att söka prestigeutbildningarna som leder till yrken där snabba beslut med många parametrar att ta hänsyn till ska fattas, och konkurrensen är mycket stor. Och hur ska den eleven klara provsituationerna när bara högsta betyg räknas som på juristutbildningen? Lika bra att studenter som inte klarar provsituationer söker sig någon annanstans, eller hur?

Beträffande elever som söker till utbildningar de saknar kunskaperna för att ta sig igenom, är det resonemanget tyvärr ännu mer giltigt när det gäller intagningen från grundskola till gymnasium. Det är sorgligt många med E i matte som börjar på naturvetenskapligt program för de vill bli läkare eller veterinärer, eller på tekniskt program för de vill programmera och spela dataspel, vilket leder till hårda misslyckanden för ambitiösa elever. Ett C i matte från grundskolan borde vara ett intagningskrav.

Och anledningen till att jag tjatar om matematikbetyg är att matte är ett färdighetsämne, precis som språk och viss mån gymnastik och bild. Och färdighetsämnen behöver mer övning än andra ämnen, alternativt att eleven har verklig talang för ämnet.
Så enda möjligheten att ta sig till vidare utbildning ska vara att man har råd att delta i en massa inträdesprov? Och sen ha råd med skräddarsydda utbildningar för att förbättra sitt resultat på dem? Hej social snedvridning och ojämlikhet, känner jag... Och dåligt för samhället, eftersom det innebär att stora grupper utesluts från högre utbildning, och därmed inte kan utbilda sig.

När det gäller elevers förmåga att klara provsituationer, så är det ju inte alla som vill in på juristutbildningen heller. Så att jurister har hård konkurrens är nog inget vidare argument till varför alla utbildningar borde ha inträdesprov. Och, som sagt, det finns starka röster som skulle tala om den enorma orättvisan i att ha ett specifikt prov som enda inträdesmöjlighet, istället för dagens olika kvoter för olika grupper.

Dessutom har man ju redan inträdesprov i andra länder, och vi vet att det leder till enorm press på eleverna att göra bra ifrån sig på dem. Söker man flera utbildningar (vilket man ju rimligen gör), så innebär det ju också att man ska förbereda en rad antagningsprov. Vilket skickar kostnaderna och stressen i höjden.

Matte är inte mer färdighetsämne än andra teoretiska ämnen, skulle jag säga. Alla ämnen kräver färdighet, och övning för att bygga upp den färdigheten. Det är samma sak i samhällsvetenskap, naturvetenskap, idrott, bild, slöjd, humaniora...

Jag fattar verkligen inte poängen med antagningsprov som enda urvalsmetod till alla universitetsutbildningar, det framstår som en extra kostnad till tveksam nytta och med uppenbara nackdelar och problem.

Dessutom, i många ämnen på universitetet antas man ändå inte ha några förkunskaper i ämnet, utan man börjar från noll. Har man bara rimligt lätt att lära och är hyfsat ambitiös så kommer man klara det. Så det behövs inga specialantagningsprov, det räcker gott med betygen.
 
Jo så är det nog också absolut, hon har också missuppfattat betygssystemet på mer lättkontrollerade punkter, men andra lärare har liknande system, -som matten tex.
Att de håller A-materialet hemligt så att ingen elev får tillgång till det, så att ingen kan få A?

Allvarligt, vad är det för konstig skola? Det låter nästan som något man skulle ta upp med rektor, varför undanhåller lärarna delar av kursinnehållet från eleverna?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Som i för mig låter som (enkelt sagt men säkert felaktigt) tex Franska revolutionen. Man har ett par kapitel i en bok, man kör en film, man pratar, man gör ett litet arbete. Man har ett prov.

Man bedömer hur mycket av infon som fastnade och om eleven kan reflektera över detta utförligt och nyanserat och verkar förstå och reflektera över det. Eller om bara den nödvändigaste faktan återges nödtorftigt.

Hur kan det sedan bli till något som är ett A material eller ett E material. Jag begriper inte vad den här mentorn menar. Även om halva klassen skriker, går runt och springer på toa oavbrutet måste ju rimligen läraren kunna kläcka ur sig att sidorna 15-30 ska läsas och det är prov på dem. Utan att ha ngt smygigt A material i en låda någonstans. -som ska ge extra förståelse? nyanser? utförlighet?

Jag kan förstå hur det går till i matten med E sidorna D sidorna och A sidorna. Där man kan välja att göra E provet bara eller blandade provet. Det verkar eleverna också koppla och allt material är tillgängligt för alla. Men inom SO så fattar jag bara inte. De verkar inte ha E, D och A sidor (det hade ju andra hälften av klassen lätt kunnat läsa hemma) -eller någon bok iofs. Måste fråga om de har en bok. Men att frågor på material som de aldrig hört talas om kommer på prov verkar vara ett faktum och att läraren sagt att hon kör E undervisning verkar också vara det. Även om hon vid rak fråga om vad det innebar mumlade.

Gäller att hålla sig väl med läraren helt enkelt om man vill ha bra betyg.
 
Så enda möjligheten att ta sig till vidare utbildning ska vara att man har råd att delta i en massa inträdesprov? Och sen ha råd med skräddarsydda utbildningar för att förbättra sitt resultat på dem? Hej social snedvridning och ojämlikhet, känner jag... Och dåligt för samhället, eftersom det innebär att stora grupper utesluts från högre utbildning, och därmed inte kan utbilda sig.

När det gäller elevers förmåga att klara provsituationer, så är det ju inte alla som vill in på juristutbildningen heller. Så att jurister har hård konkurrens är nog inget vidare argument till varför alla utbildningar borde ha inträdesprov. Och, som sagt, det finns starka röster som skulle tala om den enorma orättvisan i att ha ett specifikt prov som enda inträdesmöjlighet, istället för dagens olika kvoter för olika grupper.

Dessutom har man ju redan inträdesprov i andra länder, och vi vet att det leder till enorm press på eleverna att göra bra ifrån sig på dem. Söker man flera utbildningar (vilket man ju rimligen gör), så innebär det ju också att man ska förbereda en rad antagningsprov. Vilket skickar kostnaderna och stressen i höjden.

Matte är inte mer färdighetsämne än andra teoretiska ämnen, skulle jag säga. Alla ämnen kräver färdighet, och övning för att bygga upp den färdigheten. Det är samma sak i samhällsvetenskap, naturvetenskap, idrott, bild, slöjd, humaniora...

Jag fattar verkligen inte poängen med antagningsprov som enda urvalsmetod till alla universitetsutbildningar, det framstår som en extra kostnad till tveksam nytta och med uppenbara nackdelar och problem.

Dessutom, i många ämnen på universitetet antas man ändå inte ha några förkunskaper i ämnet, utan man börjar från noll. Har man bara rimligt lätt att lära och är hyfsat ambitiös så kommer man klara det. Så det behövs inga specialantagningsprov, det räcker gott med betygen.
Det ekonomiska går att lösa med ett statligt bidrag till en eller ett par intagningsprov. Blir mindre belastning på statsbudgeten än studielån, studiebidrag och högskoleplats för en utbildning studenten hoppar av. Ge alla som tar studenten två provkuponger med avgångsbetyget!

De högskolor vars utbildningar behöver goda kunskaper i vissa ämnen kan utforma sina egna intagningsprov, de utbildningar som bara kräver ihärdighet och sittfläsk kan nöja sig med det existerande högskoleprovet, (där ett prov kommer att räcka i fem år till en rad utbildningar). Notera att det redan finns många högskolor som kräver speciella intagningsprov, musik, hippolog, teater, konst, etc.

Det kommer också att spara pengar i grundskolan, gymnasiet, på Skolverket och UHÄ, om betygen tillmäts mindre betydelse. Lärarna kan ägna sig mer helhjärtat åt kunskapsöverföring, istället för att tvingas visa i matriser vilka förmågor som uppnått vilka nivåer flera gånger per termin för varje elev. Dessutom slipper lärarna mycket dokumentation, eftersom varje enskilt betyg för ska kunna motiveras utförligt med grund i elevens prestationer på lektioner och prov.

Mindre dokumentation och färre omprov skulle göra lärarjobbet mer attraktivt och mindre påfrestande, vilket skulle ge gladare och mer kvalificerade lärare, vilket är bra för alla i landet.

Taktikvalen på gymnasiet skulle upphöra. Nu väljer elever bort kurser som kräver större arbetsinsatser som moderna språk och matematik 5, till förmån för kurser som gymnasiekriminologi och gymnasiesociologi som kräver betydligt mindre tid och möda för ett A, (alltså sådana ämnen "där man inte antas ha några förkunskaper"). Sverige som kunskapsnation hade haft större glädje och nytta av gedigna matte- och språkkunskaper inlärda i den ålder där effekten blir som störst, (vilket eleverna personligen också hade haft resten av livet).

Glädjebetygen kommer att försvinna när statistiken visar vilka gymnasier som förser de mest åtråvärda högskoleutbildningarna med studenter, och hur de studenterna klarar utbildningen.

Slutligen vill jag att du svarar på de här frågorna:

1) Om matematik inte är mer färdighetsämne än andra teoretiska ämnen, varför upplevs det som mycket svårare av eleverna, och varför är F:en och sommarskole-timmarna flest där? Du har rätt i att alla teoretiska ämnen i viss mån är färdighetsämnen, men språk och matte är i så mycket högre grad färdighetsämnen, (och matte är bara ett språk för att redogöra för förhållanden som blir för otympliga att förklara med "vanligt" språk).

2) På vilket sätt är det "en enorm orättvisa" att alla tar sig in på en utbildning på samma sätt?

3) Vilken är din plan för att stoppa glädjebetyg, betygsinflation och bristande förkunskaper (vilket är en orättvisor och problem som måste åtgärdas)?

4) Hur ser ditt business-case på att betygen som de är utformade och används idag, det mest ekonomiska och rättvisa systemet? Med tanke på att nästan alla som tänker studera vidare efter gymnasiet gör högskoleprovet mer än en gång, (många gör det ett par gånger redan innan de gått ut), blir det ingen större skillnad. Däremot är det en tung kostnad att tillbringa några terminer på en högskoleutbildning för att sedan hoppa av, både för den enskilde och för samhället.

5) Hur tänker du att studenter som har svårt för provsituationer ska klara utbildningar där det aldrig varit aktuellt med hemmatentor, särskilt inte på de viktigaste och tyngsta kurserna? Med AI kommer det dessutom bli färre hemmatentor i framtiden, även på "uppsatstentor". Personligen tycker jag att det är bra att blivande studenter får öva skarpt läge på intagningsprov, så att de inte bryter ihop vid första riktiga tentan när de väl kommer in på en utbildning.
 
Det är tänkt att man ska använda fritids om inte barnen klarar sig själva.

Så, anmäl barnen till fritids igen, så är det löst. De behöver inte gå dit varje dag, men då kan de vara där på lov och studiedagar. Alternativt om de kan lära sig att klara sig själva hemma, lär dem laga/värma något enkelt så de får lunch.
Jag har haft mina barn på 2 olika skolor. Ingen av dessa skolor har haft läxläsning på fritids som vi hade när jag var liten. Skulle man behöva fritids till kl 17, vilket inte är ovanligt, ska barnen alltså sitta med läxor på kvällarna. Jag vet inte om det är lösningen på problemet som tas upp här?
 
Jag har haft mina barn på 2 olika skolor. Ingen av dessa skolor har haft läxläsning på fritids som vi hade när jag var liten. Skulle man behöva fritids till kl 17, vilket inte är ovanligt, ska barnen alltså sitta med läxor på kvällarna. Jag vet inte om det är lösningen på problemet som tas upp här?
Mina barn har inte heller haft läxläsning på fritids, däremot i skolan. Dvs efter skolan finns det läxhjälp att gå till för den som vill.

Fast läxorna har nog både jag och mina barn alltid gjort på kvällarna. Direkt efter skolan är man ju trött. ;)
 
Mina barn har inte heller haft läxläsning på fritids, däremot i skolan. Dvs efter skolan finns det läxhjälp att gå till för den som vill.

Fast läxorna har nog både jag och mina barn alltid gjort på kvällarna. Direkt efter skolan är man ju trött. ;)

Jag tycker inte att man ska ha läxor i traditionell mening. Däremot kan man ju behöva plugga hemma om man ligger efter eller behöver plugga lite extra på något.
 
Jag tycker inte att man ska ha läxor i traditionell mening. Däremot kan man ju behöva plugga hemma om man ligger efter eller behöver plugga lite extra på något.

Vad är läxa i traditionell mening för dig?

De läxor som ges på min skola idag är läsläxa (i svenska) och glosläxa (engelska, språkval). Inga andra läxor ges. Jag tycker att både läsning och glosplugg är typiskt sådana läxor som är lämpliga att göra hemma (färdighetsträning/repetition).
 
Vad är läxa i traditionell mening för dig?

De läxor som ges på min skola idag är läsläxa (i svenska) och glosläxa (engelska, språkval). Inga andra läxor ges. Jag tycker att både läsning och glosplugg är typiskt sådana läxor som är lämpliga att göra hemma (färdighetsträning/repetition).
Håller med. Mängdträning och repetition är rätt bra att öva hemma. Och så behöver man ju så småningom börja plugga till proven hemma. Det är ju strikt talat inga läxor, men både jag och barnen har nog lite slarvigt kallat det läxor också.
 
Vad är läxa i traditionell mening för dig?

De läxor som ges på min skola idag är läsläxa (i svenska) och glosläxa (engelska, språkval). Inga andra läxor ges. Jag tycker att både läsning och glosplugg är typiskt sådana läxor som är lämpliga att göra hemma (färdighetsträning/repetition).

Skoluppgifter som är avsedda att göras utanför skoltid (som det inte ges tid att göra under skoltid).

Och de där läsläxorna höll på att fullständigt ta död på min dotters läsglädje! Tack och lov har hon nu börjat läsa frivilligt igen men att börja sitt läsande (i ettan) med att tvingas läsa en trist skolläsebok på kvällarna när hon var trött gjorde att hon inte börjat läsa med glädje förrän nu i slutet av högstadiet. De där skolläseböckerna kan de slänga ut i min mening. Låt barnen själva välja böcker så kommer deras läsglädje att väckas mycket mer.
 
Nu svarar jag från de första sidorna men jag undrar, hur mycket har man idag förstört barnen? De (generalisering) verkar inte ha förmåga till något själva längre, de kan inte vara ensamma, de kan inte leka själva, fantasin verkar vara helt borta? Har vi förstört de så mycket? Hur blev det såhär?
 
Att de håller A-materialet hemligt så att ingen elev får tillgång till det, så att ingen kan få A?

Allvarligt, vad är det för konstig skola? Det låter nästan som något man skulle ta upp med rektor, varför undanhåller lärarna delar av kursinnehållet från eleverna?
Jag har ställt frågan till rektor om det är möjligt men ännu inte fått svar.
 
Jag har haft mina barn på 2 olika skolor. Ingen av dessa skolor har haft läxläsning på fritids som vi hade när jag var liten. Skulle man behöva fritids till kl 17, vilket inte är ovanligt, ska barnen alltså sitta med läxor på kvällarna. Jag vet inte om det är lösningen på problemet som tas upp här?
Ja vad skulle vara konstigt med att sitta med läxor på kvällarna? Vi hade fritids till 17 och läxor därefter. Så himla mycket läxor var det ju inte heller, några i veckan. Numera görs det ju själv såklart men ser inte problemet med 17 och läxor efter det. Jag hade inte heller läxläsning på fritids som liten utan det var på kvällen efter.
 
Jag tycker inte att man ska ha läxor i traditionell mening. Däremot kan man ju behöva plugga hemma om man ligger efter eller behöver plugga lite extra på något.
Jag tycker absolut man ska ha läxor i traditionell mening, mer än nu. Öva läsning, läsa texten i historia hemma i lugn och ro. En skönlitterär bok att läsa. Gloslistor, öva på mattetal man redan kan osv.

Läxor i otraditionell mening som att ta sig an nytt och främmande material tycker jag absolut inte borde finnas. Däremot är ju uppgifter som att skriva en längre text/berättelse kanske lämpligt på högstadiet.
 
Jag tycker att relativa betygssystem är godtyckliga. Det blir slumpen som avgör om man hamnar i en klass där många är duktiga eller en klass där många har det svårare i skolan.

Det ska vara elevens kunskap som avgör. D.v.s. om alla elever i en klass uppnår målen för det högsta betyget så ska alla elever få det högsta betyget.
Jag fick uttryckligen veta att jag inte kunde få en 4 i historia pga att den hade gått till Hasse Lindqvist. :rage:
 
Nu är det på gång en förändring i betygssystemet på gymnasiet. Det är en återgång till ämnesbetyg från HT-25. Det innebär att man ska bedöma elevens sammanlagda kunskaper i slutet. Det innebär då att t.ex. svenska har tre nivåer och eleven får ett sammanlagt betyg i slutet på nivå tre om hen läser alla tre nivåer.


Som vanligt så är skolverket inte ute i så god tid och vi har inte ens alla kursplaner färdiga ännu. Dock var äntligen poängplanerna färdiga så vi vet iaf hur grunden för programmet ser ut.
 
Det ekonomiska går att lösa med ett statligt bidrag till en eller ett par intagningsprov. Blir mindre belastning på statsbudgeten än studielån, studiebidrag och högskoleplats för en utbildning studenten hoppar av. Ge alla som tar studenten två provkuponger med avgångsbetyget!

De högskolor vars utbildningar behöver goda kunskaper i vissa ämnen kan utforma sina egna intagningsprov, de utbildningar som bara kräver ihärdighet och sittfläsk kan nöja sig med det existerande högskoleprovet, (där ett prov kommer att räcka i fem år till en rad utbildningar). Notera att det redan finns många högskolor som kräver speciella intagningsprov, musik, hippolog, teater, konst, etc.

Det kommer också att spara pengar i grundskolan, gymnasiet, på Skolverket och UHÄ, om betygen tillmäts mindre betydelse. Lärarna kan ägna sig mer helhjärtat åt kunskapsöverföring, istället för att tvingas visa i matriser vilka förmågor som uppnått vilka nivåer flera gånger per termin för varje elev. Dessutom slipper lärarna mycket dokumentation, eftersom varje enskilt betyg för ska kunna motiveras utförligt med grund i elevens prestationer på lektioner och prov.

Mindre dokumentation och färre omprov skulle göra lärarjobbet mer attraktivt och mindre påfrestande, vilket skulle ge gladare och mer kvalificerade lärare, vilket är bra för alla i landet.

Taktikvalen på gymnasiet skulle upphöra. Nu väljer elever bort kurser som kräver större arbetsinsatser som moderna språk och matematik 5, till förmån för kurser som gymnasiekriminologi och gymnasiesociologi som kräver betydligt mindre tid och möda för ett A, (alltså sådana ämnen "där man inte antas ha några förkunskaper"). Sverige som kunskapsnation hade haft större glädje och nytta av gedigna matte- och språkkunskaper inlärda i den ålder där effekten blir som störst, (vilket eleverna personligen också hade haft resten av livet).

Glädjebetygen kommer att försvinna när statistiken visar vilka gymnasier som förser de mest åtråvärda högskoleutbildningarna med studenter, och hur de studenterna klarar utbildningen.

Slutligen vill jag att du svarar på de här frågorna:

1) Om matematik inte är mer färdighetsämne än andra teoretiska ämnen, varför upplevs det som mycket svårare av eleverna, och varför är F:en och sommarskole-timmarna flest där? Du har rätt i att alla teoretiska ämnen i viss mån är färdighetsämnen, men språk och matte är i så mycket högre grad färdighetsämnen, (och matte är bara ett språk för att redogöra för förhållanden som blir för otympliga att förklara med "vanligt" språk).

2) På vilket sätt är det "en enorm orättvisa" att alla tar sig in på en utbildning på samma sätt?

3) Vilken är din plan för att stoppa glädjebetyg, betygsinflation och bristande förkunskaper (vilket är en orättvisor och problem som måste åtgärdas)?

4) Hur ser ditt business-case på att betygen som de är utformade och används idag, det mest ekonomiska och rättvisa systemet? Med tanke på att nästan alla som tänker studera vidare efter gymnasiet gör högskoleprovet mer än en gång, (många gör det ett par gånger redan innan de gått ut), blir det ingen större skillnad. Däremot är det en tung kostnad att tillbringa några terminer på en högskoleutbildning för att sedan hoppa av, både för den enskilde och för samhället.

5) Hur tänker du att studenter som har svårt för provsituationer ska klara utbildningar där det aldrig varit aktuellt med hemmatentor, särskilt inte på de viktigaste och tyngsta kurserna? Med AI kommer det dessutom bli färre hemmatentor i framtiden, även på "uppsatstentor". Personligen tycker jag att det är bra att blivande studenter får öva skarpt läge på intagningsprov, så att de inte bryter ihop vid första riktiga tentan när de väl kommer in på en utbildning.
Jaghåller helt med i det ovan utom när det gäller högskoleprovet, jag har själv gjort det en gång och fick fullt men det mäter inte kunskaper på ett bra sätt. Hellre en klassisk studentexamen med riktiga ämnen än ett prov likt högskoleprovet som i mycket verkar vara utformat av psykologer och liknande för det mäter inte rätt, åtminstone inte när det gäller naturvetenskap.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Relationer Hej igen. Jag tror jag håller på att få hjärnblödning, för tänka kan jag inte och jag vet inte hur jag ska vända och vrida på mig själv...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 224
Senast: Korven
·
C
Övr. Barn Är det nån som har en aning om vad vissa lärare gör när de är föräldralediga med sina barn. De har föräldrapenning som alla andra när...
2
Svar
34
· Visningar
9 080
Senast: ainasoja
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 095
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp