Alla dessa täcken, hur gör du?

M

Marius

Jag tycker vi startar en diskussion eller något liknande med hur mycket kläder man ska lägga på hästarna!

Jag tycker såhär:

Hästarna mår bättre, och dom får oftast bättre pälskvalite om de får gå utan täcke så mkt som möjligt.
Jag blir bara irriterad på hästmänniskor som lägger på sina hästar täcken då de är + 15 grader ute för att hålla hästarna rena! (De blir så himmla jobbigt att rykta)

Visst, om man har ca 10 hästar och hagarna är leriga, och man har lite tid. men DÅ tycker jag de är dags att börja tänka om, om man värkligen har tid med hästarna, man kanske borde skära ned på hästar då eller se till att skaffa sig mer tid.

ex. en häst som står på ett stall i närheten av mig har haft väldigt dålig päls kvalitè.
Dom undrade vad de skulle kunna vara, dom klippte hästen för att den inte fällde som den skulle för att hjälpa den + att den fick B-vitamin.
Då den alltid gått med täcke, dag som natt även då de var riktigt varmt då han har haft flugtäcke.
Till slut efter 6 år då dom har haft den hästen så började den få skav av sadeln, dom viste inte vad de va, om de kunde vara ringorm eller vad de va.
Tillslut kom de fram en äldre gubbe som bodde i närheten av dom och gick på promenad runt däras stall, en solig vår dag + 15 i luften.
Då frågade han varför i hela friden dom har täcke på hästen varje dag?
Hon som äger hästen tänkte om där, och började där efter trappa ned på täckena, försökte låta han vara ute så mkt som möjligt utan och låta han rulla sig.
Hästen blev piggare, och pälsen blev mycket starkare!

Nu vill jag inte säga att de är så mellan alla hästar, men just med denna häst var de så.

De här var bara en sak jag har legat och grubblat på några sömnlösa nätter.

Så hur gör ni med era hästar och täcken?

Jag gör såhär:

Om de blåser kallt och är - grader och molningt så på med regntäcke.

- 5 på regntäcke och fleece under om jag ser att de ska bli soligt och varmt underdagen så lägger jag ev. bara på regntäcket och kaske tar av de under dagen om jag är hemma.
Ibland har de även stått utan täcke då. Bara dom har hafft mat.

och då de är regn självklart regntäcke.

Jag säger såhär:
Varför ha täcken på hästarna då de är flera + grader.
(oklippta hästar)

Kritisera mig gärna, jag vill bara förstå varför endel gör dom de gör.

Jag vet att de är olika mellan olika hästar, berätta därför VARFÖR du gör som du gör!

/M
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag kan inte säga någon exakt temperatur då jag inte täckar längre...
12plusgrader, vindstilla och solsken kan jag lämna min häst utan täcke, men 12grader och molnigt, blåsigt och ruggigt är en annan sak...

Min "täckesfilosofi" är att jag behöver ersätta min häst den päls jag tar bort.
jag klipper för att kunna arbeta hästen året runt och hålla igång utan att hon ska bli jättesvettig efter varje ridpass. Jag står i ett kallstall utan varmvatten, och att behöva handskas med en svettig häst i minusgrader varje dag skulle inte vara praktiskt.
När det är som allra kallast har jag fleece+ 300grams utetäcke. 5-10 minusgrader, bara 300gramstäcke. 5 minus till ogradigt, 200 gram. 0gradigt till typ 10 plusgrader, fleece och regn. Över 10 och molnigt/blåsigt: regntäcke utan foder. Ungefär. Det är jättesvårt att säga vid vilka temperaturer man har vilka täcken, jag täckar på känn, försöker lista ut vilket täcke som är lagom för dagen.
Sen är ju alla hästar olika frusna, och endel har väldigt korthårig päls även vintertid, utan att de klipps.

Jag tror absolut inte hästar mår dåligt av att täckas sålänge de inte har för tunga täcken och sålänge täckena är väl anpassade för hästen!

Just den här årstiden däremot är svår, då man ofta inte vill släppa ut dem otäckade på morgonen, men får ta av dem framåt dagen när det blir varmare...

Vet int eom jag har svarat på din fråga, men jag har filosoferat lite iaf:D
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag täckar min häst på vintern eftersom han lätt blir stel.
Annars ger jag hellre mer grovfoder, än täcken! :p

Vi människor fryser ju; då måste ju hästarna göra det med! :devil:
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

och när det regnar och blåser samtidigt, det gillar han inte heller iof.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

jag hade täcke på min häst innan för han frös när det regnade ett tag, så då har han haft det. Men iår är det första gången som harn är helt utan täcke. inget täcke alls denna vintern. han ser hemsk ut nu under tiden han fäller.. (Börjar bli gammal så fäller ojämnt) men han trivs utan alla täckerna nu.
Så detta var något att satsa på!

för övrigt förstår jag inte heller människor som täckar för minsta lilla under hela sommaren!

Och hästar fryser inte som människor, inte ens i närheten = )
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Tack för svaren!
Exakt, hästar är inte som vi människor även om vi skulle vilja de.

Min 4 åring har ett kännsligt kors, men jag låter han gå utan täcke även om de är - grader, dock inte om de regnar eller blåser mkt kallt.

Men på sommaren så springer jag inte och slänger på han täcke för att de kommeren lite skur.
/M
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Nordisen har aldrig täcke på sig.
Travaren har regntäcke utan foder när det är under typ fem grader och risk för regn, när det är minusgrader och risk för nederbörd har hon ett fleecetäcke under regntäcket.
Hon har det helt enkelt för att jag har kollat när hon fryser och det gör hon när det regnar på henne. Är det 20 minus men ingen risk för nederbörd så fryser hon inte och då har hon inget täcke, möjligtvis lite extra mat.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

mm precis. fryser hästen så klart den skall ha täcken. min häst har klarat sig bra nu utan täcke och jag är skitglad!

finns väl inga andra bra argument till att ha täcken än att hästen fryser. men som sagt de fryser inte som oss.

Sen vet jag inte, men det känns som om min häst har fått bättre päls när han har gått utan täcke, fått en päls som klarar av att hålla honom varm. och självklart hö tre ggr om dagen när det är snö ute!
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag har en häst som absolut aldrig fryser om han bara får vara torr! Men om det är under 10-12 plusgrader och regnar mycket utan att han får chans till att torka upp så fryser han så man ser det på långt håll.

Så därför har jag ett regntäcke på honom om väderleksrapporten varnar för regn.

Din fråga om varför man har täcke på när det är flera + grader har jag ett bra svar på när det gäller min häst. Om det finns risk för regn så lägger jag på täcke. Jag har inte min häst hemma utan hyr in den och väldigt ofta ändrar sig vädret några gånger under dagen.
Det ösregnar på morgonen när de släpps ut och någon timme/timmar senare skiner solen! :( Men eftersom jag själv och stallägaren är på sitt arbete då så får hästen gå där i solen med sitt täcke. Ingenting man kan göra åt.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag har en häst som absolut aldrig fryser om han bara får vara torr! Men om det är under 10-12 plusgrader och regnar mycket utan att han får chans till att torka upp så fryser han så man ser det på långt håll.

Så därför har jag ett regntäcke på honom om väderleksrapporten varnar för regn.

Din fråga om varför man har täcke på när det är flera + grader har jag ett bra svar på när det gäller min häst. Om det finns risk för regn så lägger jag på täcke. Jag har inte min häst hemma utan hyr in den och väldigt ofta ändrar sig vädret några gånger under dagen.
Det ösregnar på morgonen när de släpps ut och någon timme/timmar senare skiner solen! :( Men eftersom jag själv och stallägaren är på sitt arbete då så får hästen gå där i solen med sitt täcke. Ingenting man kan göra åt.


Jag menar då hästar har täcke då de är flera + grader och solen skiner, om de regnar har jag också täcke på mina.
Förutom om de kommer en lite skur.
Jag tänkte mest på hästar som står ute med täcke då de är upp mot + 20 men ett kanske tunnare för att hålla hästarna rena.
Men självklart måste ju hästarna ha flugtäcken/exemtäcken om de är i behov av de.
De är ju klart som du skrev att vädret ändrar sig, de blir ju likadant om hästarna släpps ut "nakna" och sedan börja de ösa ned regn på eftermiddagen.
De är ju inte heller något att göra åt.
De har jag full förståelse för, så är de ju hemma hos mig också, och säkert på de flesta andra stall med, där ägarna jobbar.
De jag tänkte på var varför man släpper ut hästarna med täcke då de är + 20 ex.

Jag ursäktar mig att jag var lite oklar.
/M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag tänkte mest på hästar som står ute med täcke då de är upp mot + 20 men ett kanske tunnare för att hålla hästarna rena.
Men självklart måste ju hästarna ha flugtäcken/exemtäcken om de är i behov av de.
De är ju klart som du skrev att vädret ändrar sig, de blir ju likadant om hästarna släpps ut "nakna" och sedan börja de ösa ned regn på eftermiddagen.
De är ju inte heller något att göra åt.
De har jag full förståelse för, så är de ju hemma hos mig också, och säkert på de flesta andra stall med, där ägarna jobbar.
De jag tänkte på var varför man släpper ut hästarna med täcke då de är + 20 ex.

Just för det du skriver kanske. Om det är + 20 grader nu såhär på vårkanten, kan det såsnart solen går i moln och det börjar blåsa lite snabbt droppa ner till tio, kommer det då regn t ex så kan frusna hästar bli ordentligt kalla. Och är ju inte alltid man kan sitta och ha koll och lägga på vid behov, och som bekant är SMHI inte sådär jättepålitliga alla gånger.

Så min valack är en av de du skulle kunna se i +20 grader, med ett tunt Bucas Sunshowertäcke. Det innebär att han inte är för varm ens i +25 grader (det är ultratunt, det andas och det reflekterar solstrålarna), men också att han inte heller blir för kall om det blir regn.


Sen ang hålla hästen ren. Vissa ställen i landet/vissa marker har en jordsammansättning som är hopplös. Här är det upplandslera, och den är tyvärr inte bara att borsta av när den torkat, för kvar bli ett fin, fint damm som är hopplöst att få bort utan att spola. Men som blir riktigt gojsigt under sadeln ihop med hästsvett t ex, och skavkänsliga hästar reagerar direkt. Så innan de fällt av vinterpälsen vill jag ha täcke på rullomaner, helt enkelt för det är hopplöst att få dem ren annars. Och det är inte för mins kull, utan för deras, som jag vill de ska vara rena iaf i sadelstaden.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag har täckat nu på vintern varje dag i hagen (oklippt men inte så tjock päls), i stallet hade hon inget täcke för att få lufta pälsen. dock när det har varit kallare än
- 20 så har hon även haft ett täcke inne.Men nu när solstrålarna (plusgraderna) har hittat hit går hon utan täcke i stort sett varje dag, förutom de dagar som det blåser hemskt mycket. Hon får gå utan täcke för att få lufta pälsen och så får hon ju D-vitamin från solstrålarna :) Dessutom är det ju skönt för hon att slippa täcket.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag kan inte säga någon exakt temperatur då jag inte täckar längre...

Såg att det var konstigt formulerat...
Jag täckar fortfarande, men har inga exakta temperaturer då jag slutar med det.
Ungefär så skulle det vara, åsg att det låter som att jag inte täckar alls längre:D
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Antalet grader försöker jag att inte fästa mig vid, det kan storma rejält här i Skåne även under sommaren trots flera plusgrader och då åker ett regntäcke på (som också skyddar genom att blåsten inte går rakt igenom det). När det är minusgrader har dom vintertäcken, olika tjocka beroende på vilken häst det är (exempelvis min arabkorsning fryser väldigt lätt). Under hösten brukar jag ha ett regntäcke utan fodring, om det blåser får dom ha ett fleece under också. När det är kring 10-15+, och inte blåser eller så, så får dom gå utan.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Självklart är det individuellt från häst till häst, men mina hästar går med ganska mkt täcken, även nu (vill inte släppa ut dem nakna i minusgrader) och de är jättefina i pälsarna, glansiga, mjuka och fäller som de ska.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag tycker att det är väldigt individuellt, men min polla har just nu ett 200g täcke.
Men generellt sätt så kanske det kan se ut såhär.
Minusgrader 300g vintertäcke.
0-5 grader 200g.
Över fem OM det är sol så regntäcke.
Annars om det blåser så får hon ha sitt 200g.
Hon är helklippt.
Men jag hänger inte upp mig på grader utan kollar på vädret, det är ju kallare i vinden om det regnar och blåser fastän det är 10 grader än vad det är när det är sol och 5 grader.
Hon är glansig och fin, fäller som hon ska och är aldrig förvarm.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag håller med dig.

Fryser hästarna tar vi in dem. Inomhus har de stora boxar så de kan röra sig, de har fri tillgång på hö och verkar det ändå kallt slänger vi ylletäcken av bra kvalitet på dem. Men att lägga på täcken utan att tänka efter varför tycker jag är väldigt fel.

Men det där med pälssättning är en individuell sak. Min arabkorsning sätter inte speciellt mycket päls, och kan vara i full träning även om hon är oklippt på vintern. Vår islänning däremot har så mycket päls att det blir jobbigt i perioder, som den här varma vintern stod han och svettades när det var soliga dagar eller om han var inne på natten. Det fungerar ju inte, så han måste klippas, åtminstone lite. Men även om han är klippt täckar vi inte om han inte verkar bli för kall, vilket händer rätt sällan.

I allmänhet tycker jag att man ska tänka mycket på att hästar faktiskt är rätt bra på att ta hand om sig själva.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

det kan storma rejält här i Skåne även under sommaren trots flera plusgrader och då åker ett regntäcke på (som också skyddar genom att blåsten inte går rakt igenom det).

Jag brukar också lägga på ett regntäcke när jag vet att det ska bli sådant väder. Regn kombinerat med blåst gör ju att det kommer in under pälsen och får dom ingen chans att torka upp så blir det kallt (min går på lösdrift men när det regnar står de hellre under träden än i skjulet).

I vintras åkte ett lite tjockare vintertäcke på för att jag skulle kunna rida henne mer. Hon passade på att uttnyttja täcket eftersom hon kunde stå i blåsten och äta det sista grovfodret medans andra stod bakom stengär, träd eller bakom/nere i backarna och försökte undkomma blåsten :D

Men om hästen darrar när det regnar, fryser den då eller är det bara ett sätt för den att hålla sej varm?
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

våra hästar har täcken vid regn och alltid vid minusgrader men är det 10+ sol så är dem givetvis utan. Halvbloden börjar vi täcka på hösten så dem inte ska få någon vinterpäls. En del personer klär på sina hästar mer än sig själv, 15 + och sol så går dem runt me linne och hästen står me vintertäcke hur går det ihop kan man fråga sig? Tycker det är en form av djurplågeri. Vi människor anpassar ju våra kläder efter vädret varför inte hästens också? Sen tycker jag det är idiotiskt med tre eller fyra täcken när man kan ha ETT tjockt, fattar inte folk hur tungt det blir för hästens rygg? Bara ett vintertäcke är jättetungt undra hur skönt det blir med tre?:smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 428
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp