Alla dessa täcken, hur gör du?

Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Är inte så jättesugen att ge mig in i denna eviga täckesdiskussion, men eftersom du frågar så snällt så kan jag svara på VARFÖR min häst går omkring med dublla, ibland tredubbla täcken. Han har kissing spines och pålagringar i ryggen, tål absolut inte blåst el regn och har även lite svårt för kyla. Han är klippt, men inte på ryggen. Han har alltid ett täcke mer än alla andra hästar av den enkla anledningen att han annars direkt får spänningar i ryggen. Får inte ens vara naken i ett varmt sommarregn, det klarar han inte. Angående detta med att fler täcken blir tyngre så ser jag det som ett val mellan pest eller kolera på sådana hästar och jag ser det som nödvändigt att klä på kusen med flera lager då det inte finns en chans i världen att han skulle kunna klara sig med ett väldigt tjockt täcke under otrevliga väderförhållanden.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag tycker såhär:

Hästarna mår bättre, och dom får oftast bättre pälskvalite om de får gå utan täcke så mkt som möjligt.
Jag blir bara irriterad på hästmänniskor som lägger på sina hästar täcken då de är + 15 grader ute för att hålla hästarna rena! (De blir så himmla jobbigt att rykta)
Men de som säger så har oftas betydligt fler anledningar en just denna. Men har man en häst/ponny som tävlas på nationellnivå eller högre vill man ha spegelblanka hästar och det är inte lätt att få om de varje dag ska rulla sig i smuts.

Visst, om man har ca 10 hästar och hagarna är leriga, och man har lite tid. men DÅ tycker jag de är dags att börja tänka om, om man värkligen har tid med hästarna, man kanske borde skära ned på hästar då eller se till att skaffa sig mer tid.
Aldrig funderat på att folk måste ha en inkomst att leva på. Får du välja mellan att ta betalt för att rida tre hästar eller gratis rykta dina egna som du ska betala för så väljer man det första.

ex. en häst som står på ett stall i närheten av mig har haft väldigt dålig päls kvalitè.
Dom undrade vad de skulle kunna vara, dom klippte hästen för att den inte fällde som den skulle för att hjälpa den + att den fick B-vitamin.
Då den alltid gått med täcke, dag som natt även då de var riktigt varmt då han har haft flugtäcke.
Till slut efter 6 år då dom har haft den hästen så började den få skav av sadeln, dom viste inte vad de va, om de kunde vara ringorm eller vad de va.
Tillslut kom de fram en äldre gubbe som bodde i närheten av dom och gick på promenad runt däras stall, en solig vår dag + 15 i luften.
Då frågade han varför i hela friden dom har täcke på hästen varje dag?
Hon som äger hästen tänkte om där, och började där efter trappa ned på täckena, försökte låta han vara ute så mkt som möjligt utan och låta han rulla sig.
Hästen blev piggare, och pälsen blev mycket starkare!
Då har den troligtvis varit överhettad. Det är inte automatiskt samma sak som att annvända täcke när det är 20+.

Nu vill jag inte säga att de är så mellan alla hästar, men just med denna häst var de så.
Ja självklart finns det folk som annvänder täcken fel och onödigt. Se ovan.

Jag gör såhär:
Om de blåser kallt och är - grader och molningt så på med regntäcke.- 5 på regntäcke och fleece under om jag ser att de ska bli soligt och varmt underdagen så lägger jag ev. bara på regntäcket och kaske tar av de under dagen om jag är hemma.
Ibland har de även stått utan täcke då. Bara dom har hafft mat.
och då de är regn självklart regntäcke.
Passar det din häst är det givetvis ett bra förhållningsätt.

Jag säger såhär:
Varför ha täcken på hästarna då de är flera + grader.
(oklippta hästar)
För att hästarna tävlas/tränas på hög nivå, och skall (!) vara blanka.
Okunighet.
Mer okunighet.
Känslig häst.
En häst med ett kroniskt fysiskt fel. Tex KS.

Kritisera mig gärna, jag vill bara förstå varför endel gör dom de gör.
Det är ju bättre att du frågar en spyr galla.

Jag vet att de är olika mellan olika hästar, berätta därför VARFÖR du gör som du gör! Så hur gör ni med era hästar och täcken?

Flugtäcken räknar inte jag in i "täcken" eftersom de annvänds för att skydda mot insekter och inte är vindtäta, vattentäta eller värmehållande. Men i övrigt;
Jag annvänder täcke (bomull, bävernylon, ofodrade regntäcken) i hagen på sommare om jag ska åka till tävling senare samma dag eller är på tävling. Har även ibland bävernylon på dem för att de rullar sig och skitar ner sig. Om ni sen tycker att det är lathet fine. Men jag vill ha blanka hästar utan torkat lerdam i hela pälsen. Den är omöjlig att helt borsta bort och ger upphov till skav. Sen sätter hästar med täcken på sig året runt mindre päls en övriga och jag tycker det är bättre att hålla dem korthårig än att behöva klippa dem varanan månad.
Hade en ponny som tävlades i MSV A fälttävlan som behövd klippas en gång i månade på sommaren och fyra gånger på vintern och den har betydligt sämre pälskvalitet än min dressyrponny som hade täckats sen hon var fyra (imp danmark), och var blank och korthårig hela året.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Just nu är vädret så ojämnt så jag varierar väldigt mkt.

Kan ju börja med att säga han är halt och går i en liten sjukhage, så han har inte möjlighet att rör sig och därmed hålla värmen.

Om det är bra väder (sol, ingen eller lite blåst) så går han endast med ett ofodrat regntäcke. Jag tar av honom täcket när jag är i stallet.

Igår var det fint väder så då hade han bara det tunna täcket. När jag kom till stallet idag var det hur mkt blåst som helst och det regnade. Då stod min stackars polle och skakade. Så tog in honom och satte på honom ett tunt thermo och regntäcket över. imorgon skulle det bli typ samma väder så passar bra att han får gå med det.

När jag börjar lite mer på vädret och han får komma ut i en större hage kommer jag nog ta ut det, men nu är det så ojämnt så jag varierar. Antingen bara regntäcke eller tunt thermo + regntäcke eller svettäcke + regntäcke.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag försöker alltid ha dom så lite täckade som möjligt. Är det varmt, soligt åker täckena av direkt, även på den rakade. På vintern har dom bara ett täcke var, jag tycker att det är helt onödigt att slänga på dom två tre stycken. Det är ju samma sak som att en människa skulle gå ut med tre vinterjackor på sig, stelt och orörligt värre?
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Har aldrig täcke på om det inte skulle vara extremt kallt, men då får de inte gå ute så länge istället. Om hon har fått jobba så att hon blir svettig (främst på vintern) är det klart att jag lägger på täcke i stallet, och i transporten, men inte annars.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Just för det du skriver kanske. Om det är + 20 grader nu såhär på vårkanten, kan det såsnart solen går i moln och det börjar blåsa lite snabbt droppa ner till tio, kommer det då regn t ex så kan frusna hästar bli ordentligt kalla. Och är ju inte alltid man kan sitta och ha koll och lägga på vid behov, och som bekant är SMHI inte sådär jättepålitliga alla gånger.

Så min valack är en av de du skulle kunna se i +20 grader, med ett tunt Bucas Sunshowertäcke. Det innebär att han inte är för varm ens i +25 grader (det är ultratunt, det andas och det reflekterar solstrålarna), men också att han inte heller blir för kall om det blir regn.


Sen ang hålla hästen ren. Vissa ställen i landet/vissa marker har en jordsammansättning som är hopplös. Här är det upplandslera, och den är tyvärr inte bara att borsta av när den torkat, för kvar bli ett fin, fint damm som är hopplöst att få bort utan att spola. Men som blir riktigt gojsigt under sadeln ihop med hästsvett t ex, och skavkänsliga hästar reagerar direkt. Så innan de fällt av vinterpälsen vill jag ha täcke på rullomaner, helt enkelt för det är hopplöst att få dem ren annars. Och det är inte för mins kull, utan för deras, som jag vill de ska vara rena iaf i sadelstaden.


:bow: Tack! :bow:

De var ett sånt inlägg jag ville ha som jag kunde förstå varför man har täcken på hästar då de är + 20.
Jag bor i norrland och de är ju inte direkt samma klimat här ;)

/ M (där snön finns kvar i vissa diken) :crazy:
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Är inte så jättesugen att ge mig in i denna eviga täckesdiskussion, men eftersom du frågar så snällt så kan jag svara på VARFÖR min häst går omkring med dublla, ibland tredubbla täcken. Han har kissing spines och pålagringar i ryggen, tål absolut inte blåst el regn och har även lite svårt för kyla. Han är klippt, men inte på ryggen. Han har alltid ett täcke mer än alla andra hästar av den enkla anledningen att han annars direkt får spänningar i ryggen. Får inte ens vara naken i ett varmt sommarregn, det klarar han inte. Angående detta med att fler täcken blir tyngre så ser jag det som ett val mellan pest eller kolera på sådana hästar och jag ser det som nödvändigt att klä på kusen med flera lager då det inte finns en chans i världen att han skulle kunna klara sig med ett väldigt tjockt täcke under otrevliga väderförhållanden.

Jobbigt med en sådan häst! :crazy:
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Men de som säger så har oftas betydligt fler anledningar en just denna. Men har man en häst/ponny som tävlas på nationellnivå eller högre vill man ha spegelblanka hästar och det är inte lätt att få om de varje dag ska rulla sig i smuts.


Jag säger bara vatten + ett bra häst schampo.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag försöker alltid ha dom så lite täckade som möjligt. Är det varmt, soligt åker täckena av direkt, även på den rakade. På vintern har dom bara ett täcke var, jag tycker att det är helt onödigt att slänga på dom två tre stycken. Det är ju samma sak som att en människa skulle gå ut med tre vinterjackor på sig, stelt och orörligt värre?

:bow: :bow:
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag täcker en häst;
1) Som är klippt eller som är i dålig kondition eller av annan anledning fryser eller har dåligt med vinterpäls.

2) När det är kraftigt ihållande regn (alltså inte vid enstaka skurar)

3) Om det blåser, för då blåser det kalla/blöta under det isolerande luftlager hästen får mellan hud och päls.

När jag väl täcker så använder jag max två täcken, helst ett. Givetvis av hög kavlite så det inte regnar igenom och så att det andas..
Stalltäcke använder jag om hästen är klippt, svettig eller annan anledning till nedsatt konditon.
Sen kan jag tillägga att jag gärna ser klippta hästar vilket innebär att jag använder gärna täcke.. ;) Just nu har jag en unghäst och han har haft täcke under första vintern då han växte mycket på höjden och inte la på sig på hullet, så då frös han.. Denna vintern har han gått utan och det har funkat kanon (kan gå in i ligghallen om han vill). :bump:
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Det är ju självklart olika från häst till häst det här med täckesbehov... och självklart väder o vind!

Jag brukar lägga på ett ofodrat regntäcke på hösten, när rusket börjar komma. ganska tidigt, kanske i sept för att undvika alltför mkt pälssättning men det blir naturligtvis senare om sommaren håller i sig!
så under hösten blir det ofodrat regntäcke ute o fleecetäcke inne.
i kanske nov när det blir lite kallare, kanske neråt 5-10 plusgrader så blir det fleecefodrat regntäcke (eller 100 grams utetäcke) o tunt termo inne (150 g).
På vintern sen har han 300 g vintertäcke ute o 300 g termo inne. Detta brukar räcka, om det blir riktigt kallt, neråt 15-20 minus så blir det ett tunt täcke under men jag skyddar hellre han extra vid vind o rusk än kyla för det klarar de bättre.
Framåt vårkanten så blir det samma täcken som på hösten.
Brukar försöka ta av utetäcket på eftermiddan i hagen när det är soligt o fint. Nu har det ju varit superfint väder så nu har han inget täcke alls, varken inne eller ute.
På sommaren har han inget alls, eller flugtäcke för han springer så mkt annars o är irriterad för flugor o knott.

Visst är det tragiskt när man ser hästar med flera tjocka täcken på sig så de knappt kan röra sig. Jag tror inte det blir varmare med 5 täcken än ett. Jag köper hellre ett BRA täcke som skyddar mkt, än att slänga på en massa halvtaskiga täcken.
Sen nu på våren så är det ofta kyligt på morgonen, men det är bara ett par timmar o sen resten av dan brukar det va varmt, så då brukar jag låta han gå utan täcke. Inte kul för dem att stå o svettas framåt dagen!
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag använder enbart regntäcke och båda hästarna har haft det hela vintern, trots att de varit oklippta.
Fjordingen har haft svårt att hålla värmen eftersom hon varit så mager, och min andra häst har känslig rygg.

Tog på täcket ganska tidigt på min pålle i höstas efter en dag med (lätt) regn och hon ömmade i flera dagar.
Nu går båda utan, eftersom det är så fint väder, men min pålle får fortfarande på sig det om det blir väldigt regnigt.

Anledningen till att man vill täcka sin skitgris är för mig MYKCET förståeligt.
Min häst är en enorm skitgris vissa dagar, och det tar minst ½ timme att bara borsta bort det värsta. Hon blir aldrig dammfri av det utan ser snarare grå ut än brun. Så jag förstår mycket väl om folk lägger på tunna täcken, för det är inte kul. Speciellt inte de dagar när man tvingas stå inne och borsta (ex om det regnar ute) eftersom stallet blir fruktansvärt dammigt.
Det brukar ligga ett tjockt lager grus/damm på marken efter att jag borstat henne :smirk:

Men däremot skulle inte JAG täcka henne enbart pga att hon är skitig, för hon blir så mycket gladare utan täcke :D
Men jag står hellre och ryktar henne 1 timme, än att stå och gno lera 1 timme.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag säger bara vatten + ett bra häst schampo.

Du vill inte sätta dig in i situationen va? Eftersom det inte är bra att själv annvända schampo mer än 2-3 dagar i veckan, varför skulle det vara bra för hästarna att schamponeras två gånger per dag?

Och tiden som de ska schamponeras, torkas och ryktas kan de annars få gå i hage.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Enkelt. Mina hästar har täcken på sig när dom behöver det och inte täcken på sig när dom inte behöver det. Det är JAG som avgör när det är lagom varmt för ett täcke. Inte ni och inte någon annan förståsigpåare heller. Klippta hästar har tjockare täcken än oklippta (som ibland går utan täcken). Alla hästar som arbetas klipps flera gånger om året. Har ingen som helst lust att egentligen försvara varför dom går med täcken mer än att man som hästägare oftast känner sin häst eller sina hästar och vet VAD dom bör ha på sig resp inte ha på sig. Svårare än så e det faktiskt inte.
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Mina hästar har täcken när dom behöver det, valacken fryser nästan aldrig, stoet måste hållas varm om ryggen så hon har oftare täcke än honom.
Vår och höst har dom regntäcken vid regn/kraftig blåst.
Vintertid har valacken alltid ett 300g vintertäcke för honom klipper jag, stoet har ett 200g täcke för ryggen.
Sommartid aldrig täcken.
Jag går inte efter temperaturer och mina hästar har aldrig halstäcken.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Nordisen har aldrig täcke på sig.
Travaren har regntäcke utan foder när det är under typ fem grader och risk för regn, när det är minusgrader och risk för nederbörd har hon ett fleecetäcke under regntäcket.
Hon har det helt enkelt för att jag har kollat när hon fryser och det gör hon när det regnar på henne. Är det 20 minus men ingen risk för nederbörd så fryser hon inte och då har hon inget täcke, möjligtvis lite extra mat.



tänkte på det du sa med din nordis, ska snart skaffa en nordsvensk, & undrar, måste dom ha täcken? :confused:


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Alla dessa täcken, hur gör du?

Jag lägger på ett ofodrat regntäcke om det regnar och jag ska rida sen. (så jag kan sadla en torr rygg) annars går hästen alltid utan täcke. Om hon varit ute på tex hösten och är rejält blöt när hon kommer in lägger jag på fleece eller ylletäcke att tag så att hon torkar. Jag använder alltså täcken i väldigt liten utsträckning och tror min häst mår bra av det.
Vi har ett äldre sto (25) i stallet också. Hon har täcke både inne och ute under vintern. ute höst och vår. Hon är stel i kroppen och behöver lite extra värme. Det gäller ju att se vad just den hästen behöver, men jag tycker ofta jag träffar på dem som täcker sina hästar i onödan. Ofta av bekvämlighetsskäl, (hästarna blir ju lättare att borsta om de inte har så mycket vinterpäls eller blir så leriga)
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 428
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 116
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp