Alla hästar inom EU ska chipmärkas

Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

Någon som vet om det gäller alla hästar?
Har en 23-åring här, behöver även den chippas nu?
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

Ja det gäller alla hästar
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

jag har inte hört ett ord om detta från stc eller andra trav ägare så jag tycker det låter konstikt.:confused:
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

Äntligen säger jag:D
Hade det införts tidigare hade jag ju kunnat veta exakt hur gammal min lilla häst är;)
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

Där jag läste om detta och som det tyder på att den skrivit artikeln och läst det med tanke på formuleringen. Så stod det att det inte gällde äldre hästar utan att det skulle gälla för alla föl som föddes i fortsättningen. Vilket en hel del rasföreningar redan har infört. Det nya blir att alla även buskavlade hästar m m ska ha chip ev att även annan märkning typ tatuering eller frysmärkning också kommer att godkännas. Men det är jag mer osäker på hur det stod om det.
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

Ja, man har ju anat att det var detta som skulle ske, därför har vi redan märkt våra hästar.
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

Tycker detta låter en aning skumt samtidigt som att jag blir riktigt förbannad! Jag kan förstå att det är bra att märka hästar, men menar dom på fullaste allvar att jag ska betala för att märka min "travar" valack som redan är frysmärkt? Finns ju inget tvivel om "vem" han är!
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

Men gud så löjligt att behöva chippa travhästar som redan är frysmärkta?
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

*kl*
Har läst om detta tidigare, och då var det hästar som föds fr.om. i år som får chiptvång, och läser man artikeln så står det ' i samband med att hästpasset utfärdas'. Så ha hästen redan pass så är det inget tvång att chipmärka hästen, om jag förstått det rätt?
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

men de som ännu inte har fått något pass än. ska hästen ändå få lov att chippmärkas? eller gäller det bara nyfödda föl?
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

Ja herregud, det skapas alla möjliga regler & lagar för att krama ur pengarna från hästägare.
Det är pass, chipmärkningar, foderföretagare, tillstånd hit & dit.
har inget emot tillståndsgrejen men snart blir det så mkt att amn kommer missa på ngt & sedan får man skit för att man inte kan allt utantill:grin:
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

(ATL)
Märkningen måste göras innan 1 juli nästa år. Varje häst får ett unikt nummer som följer med igenom hela livet, även om namnet ändras.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=47334&a=Alla%20h%E4star%20inom%20EU%20ska%20chipm%E4rkas

Detta är skrivet av någon som inte orkat läsa igenom hela förordningen:mad:Gör man detta står det att det gäller hästar födda 2009 och senare.Det finns också utrymme för rasföreningar att märka på annat sätt-bara man kan garantera att identiteten på en häst inte kan övertas av en annan -typ pappersfusk.Sen blir man ju helt matt på alla dessa tjafsiga bestämmelser som EU hittar på-troligen pga att dom inte har annat att göra.Låt alla som tänker göra korv av sin häst skaffa ett pass och låt oss alla andra som inte vill äta upp våra hästar slippa.:devil:
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

Ni med travhästar (eller fd):

Man hör saker hit och dit och som vanligt blir det kalabalik! :D

Så jag mailade till STC och helt enkelt frågade vad som gällde.

Detta svaret fick jag:

Det stämmer inte att travhästar måste chipmärkas. Det är i så fall travhästar som aldrig har blivit registrerade och inte är frysmärkta. Med Vänlig hälsning Anette HendeleKundtjänst, STCSE-161 89 Stockholm SwedenTel:+46(0)8-6272120Fax+(0)8-6272115

:bump: :bump:
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

När jag läste artikeln...så ringde jag kundtjänsten på STc och fick samma sver som du mailade. :D
 
Sv: Alla hästar inom EU ska chipmärkas

Det är väl bara oseriösa hästhandlare som har något att förlora på en märkning!
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Om hästen försvinner från hagen får ägaren ett meddelande i telefonen eller på datorn. Scenariot kan bli verklighet med en ny...
Svar
0
· Visningar
784
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Vuxna hästar som är anpassade till kallt klimat kan klara sig bra ned till -15 graders kyla. Vid kallare temperaturer än så...
Svar
16
· Visningar
4 164
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Sex hästar dog då de träffades av blixten vid ett våldsamt åskoväder i helgen i danska Gudum vid Lemvig...
Svar
19
· Visningar
2 255
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Två hästuppfödare i Skåne misstänks ha brännmärkt hästar. Metoden är plågsam och förbjuden i Sverige...
2
Svar
24
· Visningar
3 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp