Bukefalos 28 år!

Alla tänkbara kostnader vid betäckning

Piffpuffen

Trådstartare
Ja det finns säkert massor med trådar om detta redan;) men jag ställer frågan ändå.

Vilka kostnader är förknippat med betäckningen?
Förutom kostnaden för hingsten (språngavgift, 90 dagar, levande föl m.m)?

Vet att det kanske är svårt att svara på men ungefär hur länge brukar man behöva ha stoet på hingststationen?
Om hon inte tar sig på första brunsten, ska man ta hem henne och köra dit henne när det är dags igen?
Språngavgiften är väl för ETT språng dvs tar hon sig inte på första försöket så blir det dyrare och dyrare.
Vilka veterinär kostnader tillkommer? Ungefärligt pris?

Ska betäcka mina två ston i vår och det är första gången jag gör det, MYCKET att tänka på:p
 
Sv: Alla tänkbara kostnader vid betäckning

Språngavgiften betalar man 1gång/säsong.

Eftersom du inte skrivit vilken ras du sysslar med och det därför är svårt att veta om det vanligaste sättet för din ras är naturlig eller semin så tar vi ett exempel på färsk transport sperma som är det vanligaste inom halvblods avel.
Priserna är ca priser och exkl moms...

Seminavgift: 1200-2000kr (det är för veterinärens undersökningar, dräktighets koll och själva semineringen) Betalas 1g/säsong.
Stationsavgift: 1000-1500kr (detta är för det adminstrativa, sperma beställningar etc) Betalas 1g/säsong
Dygnsavgift, uppstallning singelsto 50-100kr sto+föl 75-150kr (foder och omvårdnad)

Övriga kostnader som KAN tillkomma,
Bakteriologiskt prov, prov + odling ca 500kr
Ev. behandling av bakterier 200-1000kr beroende på vad stoet har och vilken medicin som behövs
Casslick operation, 500kr (betyder att man syr ihop slidan för att förhindra att stoet suger luft eller drar in bakterier)
Sköljning 100kr

Sen tillkommer skickavgifter, ett över natt-skick med sperma kostar 120-200kr, men det brukar tillkomma en avgift för emballage på ett par 100kr samt vissa hingstarstationer tar en tappningsavgift på 500kr/säsong.

Jag har kört mina ston till stationen i början på brunsten och hämtat henne när den är slut och hon är färdig seminerad. Sen återkommer jag på ca 16-21dygn efter sista semindagen för dräktighets koll, är hon ej dräktig så lämnar jag kvar till hon är klar igen och hämtar då. Är hon dräktig så tar jag hem henne och kör tillbaka på 45 och/eller 90dygn.
Dessa dräktighets koller ingår oftast i seminavgiften.

På vissa stationer så kan man lämna kvar stoet på bete tills hon är konstaterad dräktig men det går inte på alla.

Jag har haft seminräkningar på ca 5000kr/sto i år på de stona som är betäckta med färsk sperma, då är de både tagna bakt prover på, sydda och sköljda.
Sen tillkomm 1200kr i samlings avgift och frakt samt hingstens avgifter (språng + 16dygn + 90dygns avgift)
 
Sv: Alla tänkbara kostnader vid betäckning

Sen kommer ju ASVH's avgift till. Den är på 400 kr tror jag.
 
Sv: Alla tänkbara kostnader vid betäckning

Jag har fblston, och ska avla för galoppen så det är naturlig betäckning som gäller. Tack för en bra förklaring:laugh:

Funderar på detta med caslick, VEM ska man rådfråga om dess vara eller icke vara?! Inget av stona är sydda idag och den gamla har haft tre föl innan och aldrig varit sydd tidigare.
 
Sv: Alla tänkbara kostnader vid betäckning

Roligt att du avlar för galoppen! Har själv ett välmeriterat fbl-sto som jag dock betäckt med en halvblodshingst, men det är inte helt främmande att jag betäcker henne med en fbl-hingst en vacker dag.

När det gäller caslick så anser jag att det är någonting man ska undvika så långt det går. Behövs det inte ska man absolut inte göra det. Det är enligt mig inte ok på unga ston. Har de inte rätt exteriör på vulvan så ska de inte avlas på över huvud taget enligt mig. Det skapar bara en massa besvär, och stjäl tid och pengar.

Jag tycker att du ska fråga en veterinär nästa gång du har en sådan i dina hästars närhet. Typ vid vaccinering eller vad det är som kommer näst. Men även en person som är mycket van med ston inom avel och uppfödning.
 
Sv: Alla tänkbara kostnader vid betäckning

De avgifterna jag ger för ardennerhingst är:

1500kr för betäckning
250kr till förbundet
15kr/dag i beteskostnad

Ultraljud kan variera från 220kr på klinik till 750kr hemma. (räknat på två ston)

Så i år gick det på 1500kr/sto =3000kr
500kr till förbundet

Betesavg för den ena 35dagar *15kr=525kr
Den andra 5*15=75kr

Det blev 4100kr plus moms = 5125 för betäckningarna

Ett ul hos hingsten nästan 700kr

Ul hemma här av båda 750kr/sto=1500kr

Så i år 7325kr för två ston.

Nu har inte jag räknat med resorna.. Men ska jag göra det så blir jag nog mörkrädd.. ;) 16mil* 2(tur och retur) *1,22liter/mil *12kr litern =468.48

Lämna och hämta 468.48 *2 =936.96 för en häst och för båda 936.96 *2= 1873.92

Totalt med resor och betäckning 9198.92kr (plus arbete och slitage på bil och släp) Vad håller man på med...:crazy:;)
Jag funderade på att låta veterinären kolla det stoet som stod 5dagar hos hingsten och UL på 30dagar kollas igen, så jag vet för säkerhets skull. Den andra fölar i april redan och på henne syns det redan. Men den andra ska inte föla förrän i juni, så då tänkte jag nästan kolla henne nu efter nyår.
 
Sv: Alla tänkbara kostnader vid betäckning

De avgifterna jag ger för ardennerhingst är:

1500kr för betäckning
250kr till förbundet
15kr/dag i beteskostnad

Ultraljud kan variera från 220kr på klinik till 750kr hemma. (räknat på två ston)

Så i år gick det på 1500kr/sto =3000kr
500kr till förbundet

Betesavg för den ena 35dagar *15kr=525kr
Den andra 5*15=75kr

Det blev 4100kr plus moms = 5125 för betäckningarna

Ett ul hos hingsten nästan 700kr

Ul hemma här av båda 750kr/sto=1500kr

Så i år 7325kr för två ston.

Nu har inte jag räknat med resorna.. Men ska jag göra det så blir jag nog mörkrädd.. ;) 16mil* 2(tur och retur) *1,22liter/mil *12kr litern =468.48

Lämna och hämta 468.48 *2 =936.96 för en häst och för båda 936.96 *2= 1873.92

Totalt med resor och betäckning 9198.92kr (plus arbete och slitage på bil och släp) Vad håller man på med...:crazy:;)
Jag funderade på att låta veterinären kolla det stoet som stod 5dagar hos hingsten och UL på 30dagar kollas igen, så jag vet för säkerhets skull. Den andra fölar i april redan och på henne syns det redan. Men den andra ska inte föla förrän i juni, så då tänkte jag nästan kolla henne nu efter nyår.

Tycker det låter billig:) jag klarar knappt språng&90dagars avgift för ETT sto på din totalsumma:crazy:
 
Sv: Alla tänkbara kostnader vid betäckning

Tycker det låter billig:) jag klarar knappt språng&90dagars avgift för ETT sto på din totalsumma:crazy:

Jämfört med fbl så är det nog billigt. Likaså halvbloden. Men det är inte så mycket pengar i ardennerföl eller vuxna heller, tyvärr.

Det blir ju ganska mycket häst för dom pengarna ;)
 
Sv: Alla tänkbara kostnader vid betäckning

Sen kommer ju ASVH's avgift till. Den är på 400 kr tror jag.

Man betalar ingen avgift till ASVH... :confused:

Däremot tänker du nog på SH-avgiften som man betalar ihop med hingstens avgifter. Den är på 250kr.

Hingsthållaren betalar sedan den till Svenska Hästavelsförbundet, inte ASVH.
 
Sv: Alla tänkbara kostnader vid betäckning

Mitt sto var hos en arabhingst för naturlig betäckning. Hon stod där i knappt tre veckor då hon inte ville börja brunsta utan fick tillslut hormonspruta.

Dygnsavgiften där var 100 kr inkl. moms.

Sen var det ju språngavgift och levande föl... En undersökning innan betäckningen för att se så det inte fanns några hinder för henne att bli dräktig. Två UL efteråt, först för att se om hon var dräktig och sen för att se så allt var normalt. Valde även att vaccinera mot virusabort och gjorde en extra vaccination mot stelkramp och A2 ca 6 v innan fölningen.

Totalt gick kalaset på mellan 20 och 25 000. Då har jag inte räknat med resor och extra foder som gick åt i slutet av dräktigheten.

Jag tror man kan säga som aå att det alltid blir dyrare än man tror. Men det är värt det när det går bra och en fin fölunge tittar ut och växer upp :D
 
Sv: Alla tänkbara kostnader vid betäckning

Det är nog väldigt olika. Jag betalade 6000 kr för hingsten... språng + 90 dagarsavgift. Det var naturlig betäckning. Saken var bara den att stoet aldrig tog sig och fick vara hos hingsten ett par ggr innan jag tog bakterieprov och det visade sig att hon hade livmoders bakterier. Med andra ord blev det flera vändor hos hinsten , varav varje dag kostade 100 kr och hon brukade vara där cirka en vecka. Ultralud varje gång och bakterieprov.....mediciner för cirka 4000 kr osv....så nu är jag uppe i 15000 och hon är 6 månader gången. Hoppas på en fullgången dräktighet och ett friskt föl, men sådant vet man ju tyvärr aldrig. Men hitills är det alltså 15000 + extra foderkostnader (har ingen koll på hur mycket men ett par tusen kanske). När fölet väl kommer ut kommer det nya kostnader förstås, så gratis är det ju inte, men förhoppningsvis värt det!!
 
Sv: Alla tänkbara kostnader vid betäckning

Hej, kapar tråden lite med en fråga bara....vad är det för priser på ardenner egentligen numera, och vilken sorts köpare finns det? dvs säljs de till ridning, körning osv...är bara lite nyfiken....har alltid tyckt de verkar vara så mysiga och trygga hästar :)
 

Liknande trådar

Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 297
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 926
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 785
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 346
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp