Funderingar kring betäckning ...

StoraSystern

Trådstartare
Detta är förutsättningarna:
Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla, men ingen av dem är i avel. Han är fin att se på, men med något veka kotor bak och patellaupphakning och utbildning är precis påbörjad så han har inga meriter, inte visad. Livet eller omständighet eller vad man nu ska kalla det, har kommit i vägen för kastrering, men inom en snar framtid (under hösten) blir han valack. Han är 'snäll' och följsam, inte särskilt hingstig (även om jag har svårt att bedöma det eftersom det är min första hingst), men blir inte helt tokig när ston är i närheten, fast han blåser upp sig lite och är lite 'på tå', men inte 'galen'. Han gick fram till förra december i hage intill sin halvsyster och det var aldrig några bekymmer, nu går han med en 12-årig valack och de kommer bra överens.

Och så till det jag vill ha lite input om:
Jag har fått frågan om jag vill låta honom betäcka en gång innan kastrering - är det en bra idé? Det skulle i så fall ske de närmsta veckorna. Kan det påverka hur han blir som valack? Kan det påverka hur han är som hingst innan kastreringen görs; kommer jag att stå här med ett oregerligt monster som inte lyssnar och rymmer ur hagen för att ta sig till närmsta sto? Ändrar de sig mycket i psyket efter att ha 'fått smak på det'? Finns det någon risk att han ger sig på vår valack?
Om jag nu bestämmer mig för att det är ok; hur löser man det på säkrast sätt? Stoet går i en flock med två andra ston varav det ena är dräktigt, och avsevärt mycket större och tyngre än min hingst, så det känns inte som någon bra idé att släppa ihop dem utan att han i så fall får gå i egen hage med stoet som ska betäckas - behöver det vara högre staket i så fall (jag vill ju inte att han går in till de andra). Jag har ingen erfarenhet av betäckning vid hand och jag tror inte stoägaren har det heller (men det ska jag låta vara osagt) så det känns som ett osäkert alternativ. Och hur stor är skaderisken vid betäckning (oavsett metod)?
Han är ju min "bebis" och förmodligen den sista hästen jag äger så visst vore det roligt att föra honom vidare, men helst utan att det kostar mig för mycket i tid och energi.
Tackar ödmjukast för alla synpunkter!
 
Så här sent på säsongen är det ju inte jättetroligt att en betäckning resulterar i en dräktighet...

En del hingstar blir rätt gräsliga när de fått betäcka så visst kan beteendet fram till kastrering tänkas påverkas.
Jag skulle inte tro att beteendet som framtida valack påverkas av enstaka betäckning innan kastrering.

Men frågan är ju hur vettigt det är att använda en häst med patellaupphakningar i avel, oavsett.
 
Så här sent på säsongen är det ju inte jättetroligt att en betäckning resulterar i en dräktighet...

En del hingstar blir rätt gräsliga när de fått betäcka så visst kan beteendet fram till kastrering tänkas påverkas.
Jag skulle inte tro att beteendet som framtida valack påverkas av enstaka betäckning innan kastrering.

Men frågan är ju hur vettigt det är att använda en häst med patellaupphakningar i avel, oavsett.
Det är just det som är mina funderingar, vi har ett gott förhållande just nu (det har varit en lite krokig väg dit) så jag vill ju inte riskera att börja om.
 
@StoraSystern tillägg till mitt inlägg.
Jag har kikat på Jordbruksverket och patellaupphakning finns med på listan över defekter som medför att man inte ska använda djuren i avel.
Så det blir ju enkelt för dig att tacka nej med hänvisning till djurskyddsföreskrifter.
Toppen! Då kan jag meddela dem det och släppa det hela - skönt! (Det är ju så attans svårt att säga nej ... )
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Stereo
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 676
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 519
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp