Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

E

erikawahlsten

Hallå! (:
Nu kommer alla som läst detta skriva "prata med en tränare" osv. Men kruxet är att jag nu behöver alla tips jag kan få, jag kan/kommer ju givetvis inte testa allt.. Men för att vi ska kunna sätta igång hjärnan lite nu!

Jag köpte min häst Penni (vallack f. 91 e. Hrafnketill frá Saudarkroki u. Tinna frá Flugumyri) för 1½ år sedan. Under en sommar reds/tränades han knappt, den första sommaren alltså, pga flytt, resor mm. Han är ju född 91, alltså blir han 18 nu i Augusti. Men inga problem! Pigg och kry som en 10 åring.. Energin tar aldrig slut ;)

Jag har några problem ang sadel. Jag har testat 3 olika sadlar på honom + haft två andra modeller liggandes på honom. Jag har haft sadelutprovare(Karin Åberg), samt provat olika typer av anti slip-paddar, olika typer av inlägg mellan sadel och vojlock osv. Ingenting sådant funkar. Har testat olika långa sadlar också. Men ALLA glider framåt! Jag blir tokig, enormt jobbigt problem. :confused:

Enl tränaren jag rider för (Marie-Louise Persson) så har jag givetvis fått tips osv, ingenting har funkat. Jag har försökt bygga upp ryggmuskler och där sitter problemet till allt (antagligen.). Han är normalt ganska hög bak, tänk er då att han inte har lika mycket ryggmuskler som normalt, då blir han ju väldigt svankig. Sadeln glider då fram över bogbladet.

Jag travar över bommar, klättrar i backar och massa andra "bra rygg-övningar".
Han har fina gångarter (extra plus för skritten), väldigt hög i formen. Jag försöker arbeta honom i låg form men det är problemet att det inte går. Försöker longera regelbundet, men han tycker det är supertråkigt och kollar bara på omgivningen! Jag har också provat rida med snodd, martingal och andra hjälptyglar för att få lite mer kramande neråt, men visst han kröker på nacken men arbetar ej med rygg.

Undrar om ni har några tips, jag har säkert glömt massa info som jag borde nämnt men det blev väldigt långt nu iaf ;P Undrar också om någon vet någon bra sadel som just passar för en kort rygg, ganska smal, eller kanske har något bra tips på vitamin tillskott som kan tillsättas vid muskeluppbyggandet.
Ja, alla tips behöver jag! :idea:

MVH Erika :banana:
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Jag säger bara en sak.. backar:D
Finns nog ingen bättre övning än att rida i backar både upp för och nerför frammåt och rygga uppför backar

Ryggar du upp för en backe är hästen tvunen att nästan sitta på baken de vinklar väldigt bra och arbetar otroligt bra med just rak och rygg.

Att skritta eller trava/galoppera upp för backar är också väldigt bra eftersom man får en naturligt bärighet när de tar i.De vinklar och bär bra då=)
Ju brantare backe desto bätre men börja med små korta..
En tränad häst kan springa i svag backe i ett par minuter precis som man löptränar en själv jag kutar på löpbandet med lutning i 10 minuter sikka benmuskler man får:love:

Bakdelsvändningar är också bra samt skänkelvikningar för att träna höftens rörelse och få dom avslappnande.

Galoppfattningar är också en bra övning som stärker fatta galopp galoppera 3 steg sakra av och fatta en nt galopp håll på så här ett helt varv i paddocken eller 100 meter på en grusväg=)

Efter sånna här övningar som är rätt påfrestande är det så otroligt viktigt att man går igenom alla muskler med massage gärna linement och sedan stretchar ut musklerna. Och detta gör man allra först eftersom musklerna aldirg får bli kalla när man stretchar!
För att man ska komma åt själva uttöjlningen av muskler måste man hålla minst 30 sekunder på varje muskel man nu vill dra ut!

En häst som är stretchad en längre tid är otroligt vig och detta betyder ju att den löper mindre risk att skada sig vid framförallt halkningar snubblingar eller om den går om kull i hagen när den leker.

MÅnga glömmer bort att stretcha sin häst efter ett hårt ridpass.. jag som själv gymmar 6 dagar i veckan glömmer jag bort att stretcha efter ett pass på gymmet har jag sån muskelvärk/träningsvärk dagen efter och är otroligt stel..
Här skiljer sig inte hästen från människan. har man ridit ett hårt pass så får inte hästen heller stå dagen efter utan måste gå..
Många tänker ähh den får vila idag för hästen gick ju så hårt i går.
Tvärtom skall man tänka .. nu gick hästen hårt i morogn måste jag skritta ut på den!

Träna aldrig samma muskler 2 dagar i rad tränar man rygg och bak ena dagen så skritta dagen efter ha inga krav på form direkt för musklerna måste få en chans att vila sig och bli större tränar man samma muskler flera gånger på raken utan vila kommer skadorna oftast som kot eller hovledsinflammatiner på häst och ledvärk/ benhinnesinflammation hos människa!

Och inte för att jag älskar dessa förbenade proteindrinkar utan det är ett ont måste att få i sig kopiösa mängder protein för att kunna mugga bra muskler.
Allting måste nästan fördubblas som otränad räcker vanlig vitamin kvinna för mig men när ajg hårdtränar räcker de inte utan jag måste gå på ännu starkare och går gå över till vitamin sport.

Samma som häst en otränad häst behöver inte lika mkt vitaminer som en vältränad.. glömmer amn att öka i takt med att hästen blir mer vltränad får amn problem förr eller senare!



Här gäller samma sak för häst en häst som skall byggas upp och bygga muskler kräver mer protein än vad en vilande häst gör.

Energi måste man ha före träningen för att orka träna och för att förhindra katabolism måste musklerna tankas på med kolhydratet(energi) så som olja ge aldirg en häst mat som innerhåller solrosfrön då detta innerhåller stora mängder tungmetaller vilket inte är bra för kroppen!Men månag ger de eftersom det innerhåller så mkt energi.


Så ska man vara petig skall hästen ha mat FÖRE träningen 3 timmar gärna innan man ska rida.
Och direkt efteråt skall hästen ha protein för människan en typ proteindrink för hästen en portion luzern typ!

Det är mkt att tänka på när man vill få större starkare muskler det är inte bara att rida i rätt form utan det är så mkt annat man skall tänka på..

Ger man fel mat så hjälper det inte att rida i rätt form hästen får inte mer muskler för de snarare tvärtom!


Så lycka till med träningen=)
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Tack så mycket! Mycket som ska provas, förbättra träningen går ju alltid (:

Olja har jag hört fler som ger hästar funderar lite smått på att lägga in det i foderstaten lite sakta. Får se, har en kunnig stallägare som hjälper mig massor också :)

Tack än en gång :D
Hälsn Erika (:
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Olja hjälper till med muskelbyggnad, men du får absolut inte ge mer än en deciliter !
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

För att enligt foderläraren på strömsholm blir det giftigt i för stora mängder = mer än en dl.
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Jag vill ge dig ett se upp här.

Titta först på vad hästens foderstat innehåller, en islänning är oerhört duktig på att utvinna energi (Mj) ur olika foder faktiskt bättre än många andra raser. Vad som därför kan komma att krävas är ett ökat intag av protein, överskottet av proteiner kan hästen omsätta till energi som även den är full brukbar i arbete.

Men som sagt, titta först på vad foderstaten innehåller innan du börjar ge extra olja i annat fall kan du få en helknasig kvot om foderstaten väger på gränsen eller redan nu är låg i intaget av protein.
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

För att enligt foderläraren på strömsholm blir det giftigt i för stora mängder = mer än en dl.

Då kanske de ska uppdatera sig, ett exempel kan ju I_U ge som fodrade sin gamla islänning med uppblött lucern och olja. Det var långt mycket mer än 1 dl per dag. Vår äldsta häst får 3 dl rapsolja per dag, ½ dl linfröolja, han lever ännu trots att han har fått det i snart 2 år nu.

Be dem förklara vad det är för gift som skulle drabba hästen vid intag av mer än 1 dl olja, jag är nyfiken.
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Det är inte så att du har blandat ihop detta med oljan, just 1 dl är vad man rekommenderar per utfodringstillfälle av soja olja när det gäller raps olja kan man ge lite mer per tillfälle.
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Hästen här får rapsolja, och det var just detta man inte fick ge mer än en dl av (per dag) enligt uppgift.

Jag själv har ingen aning och har inte tänkt på det heller då mina egna inte får olja.
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Till TS!
Din häst är efter samma hingst som min häst är :D Inte ofta man stöter på det faktiskt. Kul!
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Min hovslagare rekomenderade mig ett ört/mineralfoder för säkert två år sedan nu, Dr Shaettes B-Ursonne. Det innehåller de mineralämnen o vitaminer en häst behöver. Det är i princip nermadla örter av olika sort så det är i naturlig form, vilket är lättare för alla kroppar att ta upp gentemot de syntetiska versionerna. Mina pållar är jättefina i muskelmassa, päls o hovar. Jag är övertygad om att det fodret har viss betydelse. Jag är inte den som ger en massa kraftfoder, utan bara hö, halm, lusernhack o så detta då blandat med en näve musli för konsistensen(även om de säkert hade slickat i sig pulvret ändå matvraken).

Huruvida det är bra för just muskeluppbyggnad vet jag inte, men får hästen i sig alla de ämnen den behöver så har den ju en bra grund o stå på o ämnen att bygga av.

O så finns det en gymnastikövning man kan göra för o träna rygg/rumpa. Såg en bild på den alldeles nyss i nån tråd här! Man håller en bit morot eller annat gott mellan hästens framben o så måste hästen "buga" för o nå den- den får inte backa utan måste böja benen. Det är supergymnastik! Mest muskler bygger man ju när musklerna får arbeta excentriskt! (excentriskt muskelarbete är när kroppen måste jobba för o bromsa, t.ex. när du kliver neråt i en trappa, eller när du är påväg neråt med skivstången mot bröstet) Det är det arbete hästen utför när den bugar med frambenen, den håller emot hela sin tyngd med musklerna i arbete!
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Sant, min lilla rackare är redan väldigt energisk av sig.. Vill ju tillsätta så lite energi som möjligt. Får hjälp utav stallägarn (erfaren Islandsryttare) med foderstaten, jag lär mig där utav henne. :)
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Gymnastik sysslar vi faktiskt med en del :P Fast han tycker det är lite småtråkigt ibland, men vi övar och det är bra för hans smarta hjärna faktiskt :laugh: Då sticker han inte lika ofta ur hagen :angel:

Tack för tipsen i alla fall :) Just nu har vi inga andra vitamin tillskott än B-vitaminen samt mineralerna (minns inte i just för tillfället mer vad de kallas, de från krafft iaf :P)

hälsn erika :rofl:
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Oljan som Erro's mamma har fått har hjälpt till att muskla ryggen på henne iaf.
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Nej, olja innehåller ren energi. Muskler byggs med hjälp av protein, underskott av sådant i intaget ger en muskelfattig häst.

För att fortsätta på det om förgiftning, så finns det ytterligare en olja som skulle komma på tal i just förgiftnings orsak. Det skulle i så fall vara jungfruolja, i större mängder avger den polyaromatiska kolhydrater, sk PAH. Dessa kan vara cancerframkallande på människa, varför livsmedelsverket avråder från större intag. Men att någon fodrar sin häst med jungfruolja ser jag som liten, den är ju liksom inte billig per L.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Det finns ju en hel uppsjö av tips angående muskelträning och så, men jag ska försöka dela med mig lite av det Atli lärde mig förra helgen.

Vi jobbade under 50 % av kurstiden med att få en stabil grundform, som han kallade det. Vi började stillastående, med att böja hästens hals och huvud, i början bara med hjälp av innertygeln. Om hästen började snurra fick hon snurra på tills hon stannade. När hon sedan sökte sig det minsta neråt skulle jag ge efter i riktning mot marken och ge henne möjligheten att sträcka halsen.
Så höll vi på tills hon stod med huvudet i backen och halsen böjd åt båda hållen. Sedan satte vi igång i skritt på liten volt (ca 3-4 m) på samma sätt. När hon sökte sig neråt var det bara att vara snabb med att ge efter.
Försökte hon dra upp huvudet så fick jag böja henne mer (viktigt: man måste då driva hästens bakben under sig, så att den inte bara böjer och det inte händer något i rygg och bakdel!) eller (kanske ännu mer effektivt, böja i halsen och flytta hela hästen utåt, så att hon var tvungen att kliva under sig och använda ryggen, och därför ge efter och söka sig neråt.
Vi gjorde samma sak i tölt och trav på 5-10 meter stor volt, lite beroende på vad hon klarade.
Det som Atli poängterade flera gånger var att hon måste ha mycket energi bakifrån och faktiskt använda sina bakben. Annars hamnar hon på framdelen och då är det "värdelös skit" som Atli sa (han är bestämd av sig må jag säga) .
Det här är ett bra sätt att lösa två av dina problem.
Dels kommer han lära sig att söka sig neråt, och alltså inte bara gå i den där höga formen, och därför kommer han också att muskla sig bättre.
Dock krävs det ju mer än "bara" en bra grundform för att han ska muskla sig.
Kolla upp foderstaten, som de andra sa, och ett hett tips från coachen är att inte lägga flera hårda pass efter varann sas. Försök rida varannan dag. Det är under själva vilan efter träningspasset som muskeluppbyggnaden sker, så det är viktigt att hästen får en chans att bygga upp sina muskler, och inte bara anstränga dom (alltså arbeta med dom).
Det är många som "rider sönder sina hästar", det har jag väl själv gjort kan man nog säga :angel: Innan jag visste bättre så red jag nästan varje dag för att jag trodde att hon skulle bygga mer muskler då.

Jag har själv försökt jobba med detta (min häst är också dåligt musklad över rygg och kors :grin: ), dock utan större resultat, och jag börjar allvarligt fundera på om det är fodret som är fel för henne. Så, det blir till att byta foder, för jag tror stenhårt på de här träningsmetoderna (dock ska man väl kanske inte jobba med grundformen varje gång man rider, utan det är ju viktigt att variera sig lite).

Det var väl det jag hade att komma med :)

/Anna
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

Låter lite som ett knepigt problem du har. Det enda bidraget jag har att komma med, som jag inte tror att någon annan har nämnt är en lång och låg form i trav. Lägger en bild på mig och min häst, hur jag menar (lång och låg kan ju ha olika definitioner)

25879794.jpg


Då min häst skulle lära sig detta så fick jag först och främst lära henne att sänka hela halsen stillastående. Ett bra sätt att att bara använda innertygeln och krama handen väldigt hårt och sakta dra den mot sig. Då hästen ger efter lär man vara väldigt snabb med eftergiften.
Jag stod först på marken med båda tyglarna och tragglade mycket med att hon skulle ner med nosen i backen. Sen successivt tränade vi det i skritt och stående. Sedan kom traven (ett tips är att rida lätt i traven, för att avbelasta ryggen tror jag).
Effekten med denna övning är att man stretchar ut ryggmusklerna så hästen blir mer lång i överlinjen. En väldigt bra uppvärmning också, där den verkligen blir varm i ryggen. Den får mer svikt i ryggen också och blir lättare i stegen.
Hästen höjer upp hela ryggen då den kommer ner med nosen. Var noga med att den inte böjer på naken så att den knäcker kotor, nosryggen ska vara utsträckt framåt.

Att hästens ryggmuskler blir utsträckta och långa ger den en förutsättning att arbeta rätt och lättare med rätt muskler.

Jag har verkligen sett skillnad på min hästs rörelsemönster och hennes lätthet i stegen efter att jag började med detta. Jag brukar göra, efter rekomendation, detta i början och slut av ridpasset. Det tog lång tid innan hon verkligen orkade att hålla balansen och styrkan till att gå så lågt. Men det är verkligen värt mödan. Uppvärmning av hästen påverkar ju så oerhört mycket. Därför är det värt att lägga halva ridpasset på uppvärmning. Personligen tycker jag att många lägger för lite tid på det.

En sak som jag fick visat är att om man klämmer hårt på den muskel som sitter mellan underhals och bog, i höjd med hästens flank, så sänker hästen halsen (den kan också bli orolig av obehag). Ser man på bilder där hästen går lågt med huvud, så är den muskeln avslappnad. Många hästar som går högre med huvudet spänner den muskeln. Den är ju rätt stor och jag tror bestämt att den påverkar väldigt många andra muskler genom att vara spänd.

Enligt en kiropraktor som jag har pratat med, som också har behandlat min häst är det bästa för hästens rygg du kan göra är att skritta. Så det är absolut inte fel att lägga många timmar i veckan på att bara skritta. Det stärker ryggen bra. Den ska väl gå i en friare, men inte hängig form med bra bjudning.

Hoppas att du förstår vad jag menar, ungefär i alla fall. Observera nu att man har olika uppfattningar och meningar om vad som är rätt eller fel. Detta är vad jag tycker och tror tills jag har blivit motbevisat till något bättre.
Besök sidan http://www.sustainabledressage.com/rollkur/behind_the_vertical.php Oerhört bra om man vill lära sig mer om vad hästens form innebär och hur den påverkar :)

Mvh Melina
 
Sv: Alla tips jag kan få! Muskeluppbyggnad osv.

orkar inte läsa svaren=)

Men jag vill bara säga att fodret är väldigt viktigt. Ge extra E-vitamin. det främjar muskeluppbyggnaden.

Jag skulle nog köra bomlöst/flexibom + eventuellt svanskappa till en början. för har du en sadel som du tycker passar men som kanske är lite trång exempel så utvecklas inte muskulaturen rätt.
Jag kan rekomendera KariFlex. Alla sadlar glrd på naggur. efter 2 år med KariFlex provade vi en bomsadel. å de funkar perfekt=)
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 811
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 192
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 132
Senast: Buck
·
Utrustning Köpte en sadel igår åt vår ponny (arabkorsning, kort i ryggen med liten manke), en dressyrsadel där det går att byta koppjärnen...
2
Svar
20
· Visningar
3 033
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp