sadelhjälp.... byta koppjärn, kan det hjälpa?

Jag måste igen uttrycka irritation över att ett sådant budskap sprids. Sadeln lättar bak för att bommen är för svängd för ryggprofilen. Sätter man sig i sadeln trycks den ner, så klart. Man har plockat bort symptomen, men inte problemet.

Om hästen inte höjer ryggen och man är tillräckligt duktig för att se att hela muskeln möter bossan där den inte längre ligger an, får man ett rätt rejält punkttryck i brygga. Det innebär att sadeln ligger i framkant och bakkant och anläggningsytan blir väldigt liten. Och väldigt smärtsam.

Här måste jag dock fråga. Hur kan sadeln ligga i brygga om den är för svängd? Mig veterligen så ligger sadeln i brygga om sadeln är för rak. Och det misstaget gör många, att dom lägger på sadeln och tycker den ligger bra men känner inte efter hur bossan följer rygglinjen. Vilket är oerhört viktigt, för att inte säga viktigast när man provar ut sadlar, tycker jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 319
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 395
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 404
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp