sadelhjälp.... byta koppjärn, kan det hjälpa?

Tokmaja

Trådstartare
Köpte en sadel igår åt vår ponny (arabkorsning, kort i ryggen med liten manke), en dressyrsadel där det går att byta koppjärnen.
Problemet är att sadeln hamnar i bakvikt. Vilket är problemet med alla sadlar som vi testat än så länge.
(Har provat en mängd olika sadlar med olika märken) Vilket även gör att de glider fram på henne.
Nu min fundering egentligen (ska givetvis inte ha en sadel som inte sitter bra eller som på något sätt kan skada ponnyn), det sitter koppjärn storlek vid i nu, kan det hjälpa att sätta i x-vid?
Sadeln ligger bra annars med kanalbredd osv, skulle bara vilja ha den lägre ner egentligen den den är väldigt hög fram över manken.....

Hur mycket ändrar sig en ny sadel efter att man ridit i den ett tag?
Har läst mig hålögd om hur jag ska anpassa den och det står också att man ska ge sadeln tid att sätta sig på plats, men den kan ju inte gå från bakvikt till bra liksom.
(får jag inte till denna så ska självklart sadelutprovare tas ut men då jag inte litar på dem eller, har sett fasansfulla sadlar på hästar som en "erkänt" duktig säger ska vara bra så det enda jag ser bra med en utprovare är att de kan komma med en mängd olika sadlar...)

Men kan det gå att få till den sadeln vi har köpt vore det ju kanon, annars blir det att lämna tillbaka och börja om från noll igen...
 
Jag är rätt övertygad om att bomformen är fel. Byter ni järn och den kommer ner över manken är risken stor att den kommer lätta i bak eftersom jag misstänker att bommen är för svängd.

En ny sadel ändrar sig inget utöver att bossorna formar sig en del (sätter sig) om man har en ullstoppad sadel. Och det gäller alltså en helt ny sadel som inte blivit använd tidigare, eller en sadel som är nyomstoppad.
 
Hm, ja det är svårt detta.
Har testat både raka och svängda och då tanten är lite svank gör det inte saken lättare... Allt hamnar i bakvikt och blir högt fram.
Hur sjutton ska jag tänka i sadeljungeln då?
 
Hm, ja det är svårt detta.
Har testat både raka och svängda och då tanten är lite svank gör det inte saken lättare... Allt hamnar i bakvikt och blir högt fram.
Hur sjutton ska jag tänka i sadeljungeln då?

Jag hade tänkt bomlöst. Det är därför det hänger en bomlös bland bomsadlarna i sadelkammaren.

En häst som dessutom ändrar form i arbete blir ju helt omöjlig att ha bomsadel på. Antingen ligger sadel illa innan hästen börjar arbeta (då kommer vi aldrig till arbete och sadeln ligger illa hela tiden) eller så ligger sadeln bra från början och illa i arbete (så kommer vi aldrig till arbete och det blir bara skritt-turer).
 
Jo men ska man ha en dressyrsadel i bomlöst så kostar den ju runt 15-20 000 och det är tyvärr inte pengar som jag har att lägga på en sadel tyvärr.
 
Det ett barn och utan sadel är inte ett alternativ då ponnyn tränas och rids lektion på.
 
Då måste det ju vara en sadel som passar, det går inte att lära sig rida i en sadel som motverkar både häst och ryttare.

Hur stor är ponnyn? Hur långt sadelläge? Ryggform i arbete?
 
Ligger sadeln likadant med ryttare? Jag vet att ibland ligger sadlar inte bra utan ryttare, men med ryttare ligger de bra. Tänkte mest bara fråga.
Jag skulle alla dagar i veckan ta ut sadelprovare, har en toppen tjej här som jag litar på till 110%. Det finns nog rötägg där med, men det kan inte förhindra att man provar med en. Det är inte säkert att den du får tag på är ett rötägg. :)
 
Ligger sadeln likadant med ryttare? Jag vet att ibland ligger sadlar inte bra utan ryttare, men med ryttare ligger de bra.

Det där stämmer inte alls. Tvärtom. Med ryttare i sadeln tvingas ju sadeln att ligga så den maskerar problem eftersom tyngden lägger den och snarare ber hästen forma sig. Det är därför man aldrig sitter upp innan man är säker på att sadeln ligger i rätt balans på hästen.
 
Det där stämmer inte alls. Tvärtom. Med ryttare i sadeln tvingas ju sadeln att ligga så den maskerar problem eftersom tyngden lägger den och snarare ber hästen forma sig. Det är därför man aldrig sitter upp innan man är säker på att sadeln ligger i rätt balans på hästen.
Varför tror du jag skrev "ibland", dvs inte alltid att det är så. ;)
 
Ligger sadeln likadant med ryttare? Jag vet att ibland ligger sadlar inte bra utan ryttare, men med ryttare ligger de bra. Tänkte mest bara fråga.
Jag skulle alla dagar i veckan ta ut sadelprovare, har en toppen tjej här som jag litar på till 110%. Det finns nog rötägg där med, men det kan inte förhindra att man provar med en. Det är inte säkert att den du får tag på är ett rötägg. :)

Menar du att det är skillnad på hur den ligger på stallgången och i arbete? :)
 
Menar du att det är skillnad på hur den ligger på stallgången och i arbete? :)
Ibland ja, jag har varit med om sadlar som elgat bättre om ryttare när vi var på en sadelutprovnings clinic, dock inte alla sadlar och alla hästar. Kommer inte ihåg vad sadelutprovaren sa om det.
Om jag inte missminner mig var det sadlar som ligger bra i övrigt men lättade lite i bak på stallgången men när man sitter upp ligger de jämnt.
 
Då måste det ju vara en sadel som passar, det går inte att lära sig rida i en sadel som motverkar både häst och ryttare.

Hur stor är ponnyn? Hur långt sadelläge? Ryggform i arbete?

Självklart så ska vi ha en sadel som passar både ponny och ryttare. :) Det är ju därför jag frågar om råd ;).
Det är en c-ponny, arabkorsning som har väldigt kort rygg, liten manke och lite svängd rygg så hon blir högre bak. Ryttaren måste ha en 16,5'' sadel för att få plats (har 16'' nu på en hoppsadel och det är ok men dressyr fick vi gå upp en halvtum på de som vi testat). Så kort sadelläge vilket givetvis gör det hela svårare. (vet inte hur man lägger in bilder numera annars hade jag kunnat visa på bild istället)
Hon förändras inte drastiskt i ryggen även när hon går i bra form så hon är liksom som hon är mest hela tiden. ;)
 
Jaguar? De är korta, och begagnade av äldre modell går att få tag på under 10'000:-
Sköter du sadeln behåller den värdet.
 
Om jag inte missminner mig var det sadlar som ligger bra i övrigt men lättade lite i bak på stallgången men när man sitter upp ligger de jämnt.

Jag måste igen uttrycka irritation över att ett sådant budskap sprids. Sadeln lättar bak för att bommen är för svängd för ryggprofilen. Sätter man sig i sadeln trycks den ner, så klart. Man har plockat bort symptomen, men inte problemet.

Om hästen inte höjer ryggen och man är tillräckligt duktig för att se att hela muskeln möter bossan där den inte längre ligger an, får man ett rätt rejält punkttryck i brygga. Det innebär att sadeln ligger i framkant och bakkant och anläggningsytan blir väldigt liten. Och väldigt smärtsam.
 
Jag måste igen uttrycka irritation över att ett sådant budskap sprids. Sadeln lättar bak för att bommen är för svängd för ryggprofilen. Sätter man sig i sadeln trycks den ner, så klart. Man har plockat bort symptomen, men inte problemet.

Om hästen inte höjer ryggen och man är tillräckligt duktig för att se att hela muskeln möter bossan där den inte längre ligger an, får man ett rätt rejält punkttryck i brygga. Det innebär att sadeln ligger i framkant och bakkant och anläggningsytan blir väldigt liten. Och väldigt smärtsam.
Ja, ja fröken besserwisser, inte lätt när man inte alltid har rätt. ;)
 
Ja, ja fröken besserwisser, inte lätt när man inte alltid har rätt. ;)

Du brukar ta till personliga förolämpningar när det inte passar dig att diskutera sakfrågan. Det är tråkig stil och dålig netikett.

Jag vidhåller att det är en enorm risk att sprida en massa felaktig information på nätet, det finns många som läser och gör det till en sanning utan att veta bakgrund och effekter.
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 321
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 396
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp