Allbreed löp?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare onlyappaloosas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 915
O

onlyappaloosas

hejsan!

tänkte fråga om det finns någon form av allbreed klasser - där alla raser är välkommna inom galoppen?

har ju appaloosa hästar och dom tävlas mycket inom galoppen i USA och tänkte att det hade ju varit häftigt att ha tävlingar eller uppvisningar inom galoppen här i Sverige med appaloosor. :idea:

mvh py

Sv: Allbreed löp?

Tävlingar finns inte men jag tycker att det vore kul med uppvisningslopp! Ni får väl gå ihop och attackera banorna.

En idé när vi anordnar speciella dagar med lite jippon.:idea: Var finns du?

Täby Galopp ordnar ridhästträning på bana för alla raser en kväll i veckan under sommarhalvåret. De ordnar också några ridhästlöp ibland. Kolla Täby Galopps hemsida.

Sök även på Point-to-Point alt Anders Herrlin. De ordnar hinder- och slätlöp för alla intresserade på några olika platser i södra Sverige. Falsterbos Point-to-point och Team Chasing är också öppna för alla raser. Lycka till!

hejsan!

tänkte fråga om det finns någon form av allbreed klasser - där alla raser är välkommna inom galoppen?

har ju appaloosa hästar och dom tävlas mycket inom galoppen i USA och tänkte att det hade ju varit häftigt att ha tävlingar eller uppvisningar inom galoppen här i Sverige med appaloosor. :idea:

mvh py

Hej Py
Vad roligt att se dig här.
Vi har länge pratat om att dra ihop ett gäng apploosahästar som kunde ta en tur på banan men de krävs så mkt innan vi kommer dit.
Men vi har diskuterat om det och riktat in oss på göteborgs bana.
Mels hade ju Dawson som hade mkt galoppstam, just nu finns det inte mkt mer.

Hej Gordon!

Appy races kan säker vara intressant som pausunderhållning. Vi Amatörtränarföreningen letar alltid efter kul grejor till Amatörtränardagen på Jägers. Nu hade vi inte någon sådan i år av olika anledningar så vi får se vad som händer nästa säsong.

Jag undrar om dom ska ha lopp 4 juli i år igen, i så fall passar det ju perfekt in. I år hade dom ett USA-tema den dagen och det var mycket lyckat.

Så ut och träna dom prickiga!:bump::bump:

De ska till och med utöka "4th of July at the races" nästa år i och med att det var en sådan hit.

Är quarter-hästarna inte intresserade av galopp ?
Quarter-sporten är stor på bush-track'sen i staterna och det går ju styggfort.

*kl*

Hur snabbt kan en travare egentligen galoppera? Skulle gärna vilja vara med på min om det skulle bli något typ av uppvisningslopp på tex jägersro. Tränar ju galoppintervaller och det går ganska så snabbt fast jag inte låter honom gå fullt på långa vägar... han gillar att galoppera;)

*kl*

Hur snabbt kan en travare egentligen galoppera? Skulle gärna vilja vara med på min om det skulle bli något typ av uppvisningslopp på tex jägersro. Tränar ju galoppintervaller och det går ganska så snabbt fast jag inte låter honom gå fullt på långa vägar... han gillar att galoppera;)

Hej hå. Med det användernamn borde du veta det bättre. Har en idé om att travare klockar i alla lägen, eller ? Dömt utifrån vad jag har sett, galopperar travare inte mycket fortare än dom travar, men det kan ju vara fort nog. Möter du galoppörer må du ner på km-tid runt/under minuten.

Har man appaloosa-racing ? Hur snabba är dom ? Är inte dom en sorts präriens araber ?

Hej hå. Med det användernamn borde du veta det bättre. Har en idé om att travare klockar i alla lägen, eller ? Dömt utifrån vad jag har sett, galopperar travare inte mycket fortare än dom travar, men det kan ju vara fort nog. Möter du galoppörer må du ner på km-tid runt/under minuten.

Har man appaloosa-racing ? Hur snabba är dom ? Är inte dom en sorts präriens araber ?

Hm, min travare är rätt snabb... på en kort sträcka i alla fall. Han kan nog gå... skulle gissa iaf 1,06-08 på en liten speed när jag rider honom i monté. Men när han galopperar går det t om snabbare. Jag kan ju prova att klocka honom på en galoppspeed någon gång. Men lite roligt är att passgångare går ännu snabbare tider än när de travar, de kan ju gå väldigt snabbt alltså.

När det var ridhästgalopp på täby så brukade inte travarna ha en chans mot halvbloden. Har svårt att se en travare springa ifrån ett fullblod.........

Fort, men kort väl? Några hundra meter bara? Extremsprinters har jag hört att de är, slår t o m fullblod om det är tillräckligt kort, kanske under 500 meter tror jag. På längre distanser har dom inte en chans. Alltså dom som används i galopp, jag vet inte om dom är särskilda quarters, antar det.

Quarter race på 400m skulle vara häftigt att se. Man lär ju få hålla hårt i halsringen för att inte dratta av baklänges i starten!

När det var ridhästgalopp på täby så brukade inte travarna ha en chans mot halvbloden. Har svårt att se en travare springa ifrån ett fullblod.........

Nu menade jag ju inte om de skulle ha någon chans mot fullblod, utan mot andra ridhästar;)

Det enda jag vet är att när jag har ridit ut med olika hästar genom åren så har inga halvblod haft någon chans mot min häst när han travar och när han galopperar går det ännu fortare. Men det hade varit kul att testa honom iaf. Finns ju rätt många typer av travare också, en del kanske inte galopperar så snabbt medan andra gör det.

Messenger gillade ju tex att trava väldigt snabbt, märks det på era fullblod ibland att de har anlag för snabb trav?

Quarters springer vanligen 1/4 miles, därav namnet. Men det finns kortare och längre lopp - upp till 1/2 mile. Riktiga stayers alltså:angel:

Tiderna på en 1/4 (eller ungefär 400 meter) ligger runt 20 sek. Så det är inte många fullblod som hänger med.

Det finns olika typer av Quarters, dom ursprungliga är väl det som nu kallas running quarter horses. Det är i alla fall en underbar ras, mycket fullblod men lite lugnare!:bow:

Fort, men kort väl? Några hundra meter bara? Extremsprinters har jag hört att de är, slår t o m fullblod om det är tillräckligt kort, kanske under 500 meter tror jag. På längre distanser har dom inte en chans. Alltså dom som används i galopp, jag vet inte om dom är särskilda quarters, antar det.

Vet inte om jag hade kallat "Grand Prarie" i Dallas o "Sam Houston" i Houston för Bush Tracks..

Qarter galoppen är STOR i hela Southwest.
Finns en hel del lopp med 2 miljoner dollar för Quarter.
Därefter kommer Paint och sedan Appaloosa.

Los Alamitos i LA kör Quarter + Paintlopp hela året. Inga Appaloosa dock vad jag vet.

Som Osterman säger så kör man 200 - 800 meter.
Nästan bara Mexicanska jockeys. Och dom är stolta över att rida "cannon-balls".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 530
Senast: Whirlie
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 368
Senast: Lycan
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i... 2 3
Svar
48
· Visningar
6 077
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 640
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka