Allemansrätten...........

Sv: Allemansrätten...........

Statliga vägar (landsvägar) har funnits väldigt länge...så att allemansrätten kom till innan dem har jag lite svårt att tro, men om du kan visa på en källa så ska jag tro dig.

Leder? Inte här där jag bor i alla fall. Ridleder? Näe, inte det heller...

Sen är det ju också så att alla exempel som tagits upp här på problem egentligen grundar sg på en felaktig uppfattning (av kanske ff a stadsfolk) om vad allemansrätten egentligen är. Så det är väl inte allemansrätten som sådan som är fel...det är ju mer en allmän utbildning eller upplysning om den som behövs.

Om man tar bort den kommer många markägare att stänga sina marker. För det är ju så att man har betalat en hel del för sin mark, man lägger ner mycket tid och pengar på att sköta den. Så det är inte konstigare att privata markägare vill kunna göra som "myndigheterna" med sina naturreservat. Ta betalt för inträdet, parkeringen m m.
Tog man bort allemansrätten så blev det genast olagligt att gå på marken och då kan man också beivra det med lagliga medel.

Rid- gång- och cykelleder finns tillgängligt för stadsfolk utan problem. Man får kanske åka lite men det är ju helt beroende på var man bor hur långt bort. Som någoen skrev innan man får ju anpassa sig efter var man bor.
Köper man gård (hästgård) så får man ju faktiskt köpa en passar för verksamheten. Vill man rida i skogen får man helt enkelt köpa en som har skog. Svårare än så är det inte. Fast många hästmänniskor tänker inte på det viset. Vill ha gård som inte ska kosta något och som helst ska ligga nästan i centrum så det inte blir så långt till jobb. Rida kan man ju göra på grannens mark och skog, allemansrätten. Men skulle mjökbonde köpa en gård som inte passade för mjölkproduktion med för lite mark till hade han blivit förbjuden av myndigheterna att bedriva den verksamheten på gården. Finns reglerat genom lagstiftning och bidragssystem hur djuren ska ha det. Tyvärr inte för hästar och stadbor.

Stänga stora skogsmarker blir ju otroligt svårt, eller hur? Det stora problemet är ju inte de som kommer vägledes och parkerar förmodligen, utan de som du själv beskriver det kommer traskandes genom skog och hagar.

Areal finns faktiskt reglerat för hästar med, iom spridningsareal så är du ju eg. tvungen att ha en viss areal per häst. Men visst, det inkluderar ju inte ridvägar.

Risken om din "dröm" nu skulle slå in är ju att vi skulle få en lavinartad ökning av hästar på bilvägarna...och det tycker jag inte alls är önskvärt...ser framför mig alla problem där. Innebär förmodligen att vi måste lagstifta där också...osv, osv.

En annan risk är att ridsporten blir än mer av en rikemanssport, eftersom långtifrån alla kommer ha råd att ha egen mark att rida på.

Eller ett annat alternativ blir att hästarna sällan/aldrig får komma ut i skog och mark utan får damma runt på ridbana/ridhus istället. Inte heller någon kul utveckling tycker jag.

Nej, jag tycker att alla ska bli bättre på att samsas. Mer utbildning i skolan om allemansrätten och mer allmäna upplysningsskyltar om den ute i naturen. Har du så stora problem som du anser dig ha så kanske du kan ta lite initiativ och sätta upp lite infoskyltar längs de vägar de oftast kommer. Alt. vid dina hagar/gårdsplan.

Vill bara tillägga att jag inte är stadsbo själv, men inte heller någon större markägare (äger totalt 1 ha mark på landet). Har hästen i ett stall där stallägaren äger merparten av den skog vi rider i.

Masse skrev:
Köper man gård (hästgård) så får man ju faktiskt köpa en passar för verksamheten. Vill man rida i skogen får man helt enkelt köpa en som har skog. Svårare än så är det inte.

Så jag som är 16 år, ska kräva att mina föräldrar köper skog till mig? (Jag tjänar ju inte så mycket pengar själv precis.) Vi bor på landet, odlar diverse grödor, vi äger inte skog själv, men folk i vår närhet gör. Vi har inga problem med stadsfolk eller andra som stör. Det vi däremot har problem med är skogsägare som tror att de kan bestämma över Allemansrätten och förbjuda oss att rida i skogen, trots att vi inte förstör. Precis som "Bubbla" har jag ingen tillgång till varken leder eller ridleder.

Om man verkligen ser till att hålla hästar bara där det är ändamålseneligt så behöver det varken bli en rikemanssport eller få ut fler hästar på vägarna. Utan det blir istället så att hästarna hålls på för hästarna ett bra sätt på anläggningar som är lämpliga för hästhållning. Med utevistelse, häst kompisar, godkända stall och bra träningsmöjligheter. Det kan då istället bli väldigt lönsamt för alla inblandade att bygga fina banor och annat för träning.
Problemet som gäller hästar idag är att man till vilket pris som helst (egentligen fel uttryckt för det ska helst inte kosta något) ska ha hästen hemma i eget stall. Istället för på en lämplig anläggning. Hela Buke är full med folk som har problem med hur de ska lösa diverse detaljer som utfodring mitt dagen, fölvakning, sällskap till hästen och var man ska rida utan att behöva åka iväg m m. Man kan i stort sett öppna vilket forum som helst så finns där trådar om sådanna problem. Man har ju helt enkelt inte rätt förutsättningar för att hålla häst där man har den.

Då är ju ditt problem istället att du inte har en för din ridning lämplig gård.
Det är ju ungefär de svaren jag får av de som gillar allemansrätten, att jag får skylla mig själv som bor där jag bor. Då får du göra samma sak eller flytta om man tar bort allemansrätten. Skillnaden blir att jag som betalat för min mark och sköter den faktiskt kan bestämma över vem som ska få vara på den och du som inte gjort det inte får utnyttja den gratis utan mitt tillstånd.

Hej Masse
Nu råkar jag veta att det är ett naturskyddsområde där du bor, och att man stängt av vissa vägar med bom,om jag inte har fel. Detta måste väl betyda att folk som vill vandra i markem inte sköter sig som dom ska, man får faktiskt inte köra ut med bil till skogsdungarna för att fika och grilla. Sen kan jag inte förstå att fölk som vill vandra i markerna väljer att gå på uppfarten till gården, har för mig att du skrev så. Det finns ju ett stort strövområde som gränsar till din mark. Kul att veta hur man gör på golfanläggningar. Allemansrätten förbjuder ingen att gå där bara man undviker greenerna. Sätt upp små pittoreska flaggor med nummer på, friluftsfolk respekterar golf, ha det så bra tills vi ses

Masse skrev:
Då är ju ditt problem istället att du inte har en för din ridning lämplig gård.
Det är ju ungefär de svaren jag får av de som gillar allemansrätten, att jag får skylla mig själv som bor där jag bor. Då får du göra samma sak eller flytta om man tar bort allemansrätten. Skillnaden blir att jag som betalat för min mark och sköter den faktiskt kan bestämma över vem som ska få vara på den och du som inte gjort det inte får utnyttja den gratis utan mitt tillstånd.

Jag har inte sagt att du får skylla dig själv som bor där du bor. Mitt problem? Det är inte så många hästmänniskor som äger skog, iaf inte majoriteten, skulle alla vi flytta om Allemansrätten avskaffas? Jag tycker ditt sätt att tänka är ganska egoistiskt, Allemansrätten gynnar de allra flesta då vi kan vara nära naturen, enstaka människor gör fel, men varför ska de oskyldiga drabbas? Jag håller därför med dem som skrev att en kurs i grundskolan kunde vara bra.

det är som sagt inget fel på allemansrätten utan snarare brist på kunskap hos folk.
ett avskaffande skulle ta århundraden att genomföra, så det är nog ingen ide.

När vi bodde i radhus så kom folk och plockade bären på våra hallon och svartavinbärsbuskar, samt rosorna i rabatten runt huset, med hänvisning till allemansrätten.
DET var ren j-a dumhet. den kärringen hade jag gladeligen tagit av daga om jag fått, eller åtminstånde gett en kännbar påminnelse. fan vad arg jag var när hon i ren protest hällde ut bären och stampade på dem. våra barns hallonbuskar, de hade skött och tagit hand om dem och så kommer en surkärring och förstör.

men jag dyrkar allemansrätten, och respekterar den. sedan så är det ingen rättighet i den bemärkelsen, utan en möjlighet.

Allemansrätten finns bara i Sverige, det finns hästar i hela världen.Hur gör dom.

Det du berättar om har inte med allemansrätten att göra. Allemansrätten ger inte folk tillträde till din gårdsplan.

Så du vill avskaffa allemansrätten trots att det du är irriterad på redan är förbjudet? Det låter inte logiskt.

Vilken framtid. Ingen som jag skulle vilja vara med om. Grindar och staket överallt för att markägaren ska kunna säja att det här är mitt. jag tror inte att du riktigt vet vad du pratar om. Vi skulle även ha väldigt svårt med vårat vildbestånd med alla avgränsningar.

Vi har tur att vi har allemansrätten det gäller bara att ta vara på den.
Tycker väldigt synd om dom som du träffade på din tomt det låter inte som du var särsilt trevlig.
Alla kan göra fel. Fast du kan inte göra något åt allemansrätten tack och lov.

Men låt oss som rider i naturen på anans mark vara försiktiga. Okunskap är nog den största boven.

Hoppas att du lugnar ner dig.

Ridning på väg är väldigt mycket vanligare i t ex England. Där det f ö faktiskt finns ett slags allmänt stigsystem som markägarna av gammal hävd är tvungna att hålla i trim (även om det inte alltid görs).

I många andra länder rider man inte ut alls. Eller rider i parker och liknande där det finns leder.

Och sen finns det ju de länder där hästen är ett arbetsredskap. Där är det väl vägar och åkrar som gäller.

TomasN, det är helt korrekt det du skriver och när jag läste Masses insändare stod att " jag kunde kasta ut dom".Tror att Masse glömde skriva att dom hänvisade till allemansrätten när dom kom på gårdsplanen. Allemansrätten ger alla i Sverige en möjlighet att gå på andras tomter så länge man inte stör dom som bor där. Min tomt är ca 300000kvm stor och gården är placerad i mitten, jag anser att mitt "revir" är minst 100 m runt om trädgården där byggnaderna finns ca5000kvm

Nej, tomtmark ingår inte i allemansrätten. Men 300000 kvm kan knappast räknas som tomt.

Om jag har förstått allemansrätten så får man lov att gå i skogen. Likadant rida där men man får inte lov att förstöra nått/skräpa ner eller störa ordningen på något sätt. Man får inte heller gå in på tomtmark eller gårdsplanen.

Där jag bor går det en väg ner till sjön mellan hagarna. Detta är för att "villabyn's" samfällighet har en båtbrygga för villaägarna i "byn" alltså får de lov att ha en väg ner dit. Men samtidigt som markägaren är skylldig till att hålla vägen öppen får inte heller de som har båt därnere på nått sätt förstöra omgivningen. Fast det gör de ändå när de kör bil på en väg som inte tål det (vilket markägaren inte tycker om. De förstör samtidigt slangarna till vattnet för hästarna, som de inte ersätter) denna sträcka från byn ner till bryggan rör sej om max en kilometer

Det finns även en annan väg ner till denna sjö lite längre bort där vi får lov att rida för att bada med hästarna på sommaren. Men vi får inte lov att rida där på vintern. Detta har vi respekterat och ridit på andra vägar istället.

Jag tycker inte att man ska ta bort allemansrätten. Däremot lära sej vad den innebär och vad man får lov att göra utan att överträda lagen. Visst, där vissa bor finns kanske olika leder men det är inte överallt. Men annars så får man använda sitt sunda förnuft och ta det lite lugnt när marken inte håller för vissa grejer eller försöka att inte rida genom hagar/gårdar.

Senast ändrad:

det finns industritomter som är större:rofl:

Jag förstår dig till fullo. Vi har till viss del haft samma problem, dock inte strövande människor. Vi bor på en gård strax utanför stadsgränsen. Vägen vi bor längs med är den gamla vägen till Lund men sedan ca 15 år sedan avstängd eftersom "nya" riksvägen är dragen parallellt. Vägverket har dessutom skyltat väldigt duktigt om att vägen är en återvändsgränd. Ändå vet jag inte hur många gånger jag hittat främmande bilister på gården (det går att köra runt mittenbyggnaden). På min fråga vad de gör där brukar svaret vara "Är inte det här vägen till Lund?":eek: :eek: Då har de alltså kört på den asfalterade vägen längs med en låg mur och där häcken slutar helt fräckt svängt på vår singeluppfart, in på gården. Hur i hela friden kan man få det till att bli vägen till Lund?

Jag brukar förklara för dem att så inte är fallet, har aldrig varit så och kommer aldrig heller att bli. Skulle däremot någon av dem hänvisat till allemansrätten (har hänt en gång faktiskt) så ber jag om legitimation så jag kan skriva upp personnr och namn så jag vet vem jag ska anmäla för olaga intrång.

Jag vill väl inte vara så drastisk som att vilja avskaffa allemansrätten, men en ordentlig information om vad allemansrätten innebär borde med jämna mellanrum skickas ut till alla hushåll. Dessutom behövs samma sak i skolan.

Skrev jag industritomt...varför denna hånfulla smiley...

Saxat från natutvårdsverket:

"Rätt till hemfrid
Alla har rätt till hemfrid. Det är förbjudet att ta "olovlig väg" över tomt. Tomt i de här sammanhangen är det område närmast bostadshus där de som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Det är risken att störa som avgör hur nära man kan passera ett hus. Några regler om minsta avstånd finns inte. Alltför påträngande besökare kan straffas för hemfridsbrott. Reglerna om hemfridsbrott och olovlig väg finns i lagboken i brottsbalkens 4 och 12 kap.

Gå inte i planteringen
Också plantering är förbjudet område. Med plantering avses i första hand trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande känsliga områden. Det är förbjudet att ta sig fram över tomt eller plantering oavsett risken för skada på mark eller växtlighet."

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 495
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 658
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 388
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka