Allemansrätten...........

Sv: Allemansrätten...........

förstår resonemanget,, har själv svurit mig hes över alla dessa dumbomar som invaderar vår mark och hävdar allemansrätt. Tycker inte att allemansrätten ska avskaffas utan tycker att den ska förtydligas såsom den var tänkt dvs allmänheten ska ha möjlighet att utnyttja "överskottet" av marken där det inte stör markägaren, jag har personligen inga problem med att folk rör sig i vår skog eller på vissa av våra vägar men när de går in i gårdscentrum eller kommer och frågar efter vägen till vår privata strand / brygga eller går in i hästahagarna då blir jag förbannad. Om bara folk hade haft lite sunt förnuft men nu är det den svenska avundsjukan som råder och folk verkar allvarligt tycka att de ska ha samma rättighet till vår mark som vi själva har trots att vi har betalt dyra pengar för marken och betalar höga fastighetsskatter varje år för att ha marken.
Numer brukar jag säga till de som har grillfest på vår strand att det är ok om de sätter in en 10 del av fastighetsskatten på vårt konto först!!! :idea: -Inte populärt!!!!
I sverige är det så att vi inte äger vår mark utan vi lånar den bara av staten för dyra pengar tills staten har något annat användingsområde för den!

Som sagt ta inte bort allemansrätten men styr upp den så att den skyddar det privata området vi alla behöver , personligen tycker jag även att hagar inte ska få beträdas överhuvudtaget . de får väl gå runt iställlet eller välja ett annat område!

Men rida får man bara göra på vägar. Ridning på andras betesmarker ingår inte i allemansrätten oavsett.

Så om vi kunde få folk att följa de regler som finns så borde det räcka, eller hur? Väldigt mycket av de överträdelser som du retar dig på är faktiskt lagbrott redan idag. Och jag gissar att de människor som bryter mot reglerna skulle fortsätta skita i vilket även med nya hårdare regler.

Helt rätt! Det därför som vill en mur.
Allemansrätten är föråldrad och i sin nuvarande utformning passar den inte till dagens samhälle. Det är väl därför som så många kommer ikläm. Både markägare och allmänheten.

Jag har ju bara hagar och gårdsplan + trädgård på min mark även om den är stor.

Horsesman skrev:
Allemansrätten finns bara i Sverige, det finns hästar i hela världen.Hur gör dom.

Nu är det fler som har skrivit att allemansrätten endast finns i Sverige och att det är något unikt som endast Sverige har. Vi har allemansrätt även i Finland, det heter till och med exakt samma sak... Det är med andra ord INTE något som finns ENDAST i Sverige.

Nja - det där är inte riktigt rätt. Så här står det bl a på naturvårdsverkets sida:

"Ridning ingår i allemansrätten. Men med tanke på risken för markskador är det viktigt att välja rätt väg och undvika mjuka marker som lätt kan skadas. Tomt och plantering är förbjudna områden oavsett skaderisk.

Organiserad eller regelbunden ridning på annans mark bör inte ske utan markägarens medgivande. Miljöbalken ställer hårda krav på den som bedriver organiserad verksamhet i naturen. Det är tillåtet att rida på enskilda vägar. I undantagsfall kan en markägare få tillstånd att sätta upp en skylt som förbjuder ridning. Ridning i exempelvis motionsspår och skidspår kan förbjudas i lokala ordningsföreskrifter.

Det är inte tillåtet att rida över tomt, dvs området närmast ett hus där de som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Hur stort område som ska räknas som tomt beror på omständigheterna. Det är risken att störa som avgör hur nära huset man kan passera. Några regler om minsta avstånd finns inte. Alltför påträngande besökare kan straffas för hemfridsbrott.

Också plantering är förbjudet område. Med plantering avses i första hand gräsmattor, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande områden. Oavsett risken för markskador är det förbjudet att rida över tomt eller plantering.

Det finns en hel del man kan göra som ryttare för att minska risken för markskador och konflikter:

Undvik att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår.
Undvik också att rida över ömtålig mark som exempelvis ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker.
Var extra uppmärksam på vår och höst när det är blött och mjukt i markerna.
Tänk på att hästens hovar kan skada granarnas rötter. Då kan det bli rotröta i trädet så virket förstörs."

Undvik = en rekommendation, inte ett förbud.

_paniiik_ skrev:
har varit med om att bli invaderade av militären. ett tjugotal bandvagnar kom runt 23 tiden i becksvart mörker inkörande mellan hundar, hus, bilar, får och övrigt./QUOTE]

Men militären FÅR göra så. Dessutom ersätter dom markskador, skador på träd etc enligt en särskild tariff som dom har.

Har själv inte mycket mark men jag skulle inte bli särskilt upprörd över nåt sånt -tvärtom.

Hellre att vår egna arme är och övar än att något annat lands styrkor kommer hit och gör sig breda.

/KT

KungTulle skrev:
Men militären FÅR göra så. Dessutom ersätter dom markskador, skador på träd etc enligt en särskild tariff som dom har.

Har själv inte mycket mark men jag skulle inte bli särskilt upprörd över nåt sånt -tvärtom.

Hellre att vår egna arme är och övar än att något annat lands styrkor kommer hit och gör sig breda.

/KT
Nej militären får inte göra så, inte i fredstid. De militärer jag träffat på är så seriösa så de gör upp med markägare i förväg.

KungTulle skrev:
_paniiik_ skrev:
har varit med om att bli invaderade av militären. ett tjugotal bandvagnar kom runt 23 tiden i becksvart mörker inkörande mellan hundar, hus, bilar, får och övrigt./QUOTE]

/KT

klart att de inte får :eek:

Här meddelar militären innan dom kommer hit och ersätter samtilga skador som kan ha uppkommit i samband med deras övning..

För att svara alla andra som skrivit, så tycker jag att allemansrätten ska finnas kvar.. Som Masse skrev att man måste köpa skog om man ska anväda den genom ridning, är ju lika smart resonemang som en vanlig avundsjuk treåring kan uttala sig om.. "Det här är min leksak, du får köpa en egen.." Jag är uppvuxen på landet men bott i stad dom sista åren och det är en JÄ**A skillnad på folk och folk.. Jag ska snarast flytta härifrån.. Här finns ingen som helst förståelse vad som är mitt och ditt utan det är bara att ta för sig. Sen om folk är så dumma i huvudet att dom går in till tjurar eller en folkilsken häst så är det ju inte så mycket man kan göra åt det(hoppas dom blir på minda om djurens beteende).. Men tomten ska dom faktiskt låta bli..

Som sagt folk på landet har iaf förståndet om hur det fungerar där ute och vad man får och inte.. Medan en kurs i skolan i städer skulle sitta fint..

*kl*

Vi hade tidigare en vandringsled som gick över vår gård och igenom en av våra hagar.
I början störde det inte så mkt men efter att ha träffat på en Rottweiler hane i trädgården och att en stolle satt upp sitt tält på vår gräsmatta när vi kom hem, så begärde vi att få den flyttad:crazy: .

Folk är lustiga, vandrar man i skogen för att tälta och rasta hundar i folks trädgårdar??
Det kan man ju lika gärna göra i en villaträdgård då och slippa gå flera mil...:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 497
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 662
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 213
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 390
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner