Allergen immunterapi/hyposensibilisering

Bukefalos 30 år!

Skrottiskrott

Trådstartare
Finns det någon här inne som har genomfört denna behandling på sin hund och kan berätta mer?

Min voffsa har klåda och återkommande öroninflammationer, samt svampinfektioner mellan trampdynorna. Har behandlats och behandlats, det kommer alltid tillbaka. Så nu de senaste 9 veckorna har hon gått på elimineringsdiet och nu ska hon äta som vanligt igen under två veckor för att se om klådan ökar. Tyvärr minskade dock inte klådan under elimineringsdieten så... Varken jag eller veterinären tror längre att det rör sig om en foderallergi, utan något i omgivningen.

Så till hösten ska blodprover tas och utifrån dem ska hon få ett vaccin, först med täta intervaller som sedan glesas ut. Många blir hjälpta av detta men inte alla. Det ska vara kostsamt, vad det innebär fick jag dock inte reda på idag.

Erfarenheter? Hur länge behövde ni hålla på? Blev hunden helt fri från besvären, behöver den äta medicin också, eller fungerade det inte alls? Vad kostade det?

Finns det någon här inne som har genomfört denna behandling på sin hund och kan berätta mer?

Min voffsa har klåda och återkommande öroninflammationer, samt svampinfektioner mellan trampdynorna. Har behandlats och behandlats, det kommer alltid tillbaka. Så nu de senaste 9 veckorna har hon gått på elimineringsdiet och nu ska hon äta som vanligt igen under två veckor för att se om klådan ökar. Tyvärr minskade dock inte klådan under elimineringsdieten så... Varken jag eller veterinären tror längre att det rör sig om en foderallergi, utan något i omgivningen.

Så till hösten ska blodprover tas och utifrån dem ska hon få ett vaccin, först med täta intervaller som sedan glesas ut. Många blir hjälpta av detta men inte alla. Det ska vara kostsamt, vad det innebär fick jag dock inte reda på idag.

Erfarenheter? Hur länge behövde ni hålla på? Blev hunden helt fri från besvären, behöver den äta medicin också, eller fungerade det inte alls? Vad kostade det?
Min chef gör det på sin pudel och hon säger att det går smidigt nu när hon vant sig, men jag tycker det låter jobbigt, det är saker hela tiden…

Min tollare har också klåda men efter att hon började få Specifics foder Allergen management plus och sedan får hon spruta med cytopoint ungefär vad 4-5 månad och det funkar alldeles utmärkt för att helt bli av med klådan. Nu är jag ingen veterinär så detta är inte någon rekommendation men bara vad som fungerar för oss.

Min chef gör det på sin pudel och hon säger att det går smidigt nu när hon vant sig, men jag tycker det låter jobbigt, det är saker hela tiden…

Min tollare har också klåda men efter att hon började få Specifics foder Allergen management plus och sedan får hon spruta med cytopoint ungefär vad 4-5 månad och det funkar alldeles utmärkt för att helt bli av med klådan. Nu är jag ingen veterinär så detta är inte någon rekommendation men bara vad som fungerar för oss.

Tack för att du delar med dig!

På vilket sätt låter det jobbigt och "är saker hela tiden"? Vad för saker? I infon jag fick av veterinären idag står det att det är få/inga biverkningar, men det kanske inte stämmer för alla?

Jag fick information om bland annat Cytopoint också, det finns flera olika vägar att gå förstod jag. Men att det endast är immunterapin som behandlar själva sjukdomen och inte endast lindrar symtomen, så det var vad veterinären rekommenderade att prova härnäst. Sen kanske min vovve tillhör den tredjedelen som inte blir hjälpt alls av det, då känns det skönt att det finns bra alternativ att ta till.

Just det fodret köpte jag idag faktiskt! Vi har provat måånga olika foder, nu det senaste har hon ju bara gått på ett hydrolyserat foder under elimineringsdieten. Men eftersom klådan är lika oavsett vad hon äter eller inte äter så tror jag inte att något foder alls kan göra skillnad i just hennes fall, fettsyror har jag tillfört i hennes förra foder utan framgång men jaja, nu provar vi det här fodret också, bara för att.

Nu gäller det inte hund, men jag har gjort det på min katt som hade stora allergiska sår (ej pga klåda) på kroppen. Det funkade super! Priset beror på antalet allergener: 1-4 eller 4+. Så om hunden har reaktion på fyra allergener eller under så blir det iaf billigare.

Hade inte tvekat en sekund på att göra det på min hund om det behövdes.

Tack för att du delar med dig!

På vilket sätt låter det jobbigt och "är saker hela tiden"? Vad för saker? I infon jag fick av veterinären idag står det att det är få/inga biverkningar, men det kanske inte stämmer för alla?

Jag fick information om bland annat Cytopoint också, det finns flera olika vägar att gå förstod jag. Men att det endast är immunterapin som behandlar själva sjukdomen och inte endast lindrar symtomen, så det var vad veterinären rekommenderade att prova härnäst. Sen kanske min vovve tillhör den tredjedelen som inte blir hjälpt alls av det, då känns det skönt att det finns bra alternativ att ta till.

Just det fodret köpte jag idag faktiskt! Vi har provat måånga olika foder, nu det senaste har hon ju bara gått på ett hydrolyserat foder under elimineringsdieten. Men eftersom klådan är lika oavsett vad hon äter eller inte äter så tror jag inte att något foder alls kan göra skillnad i just hennes fall, fettsyror har jag tillfört i hennes förra foder utan framgång men jaja, nu provar vi det här fodret också, bara för att.
Skriv gärna i DM så kan jag berätta vad jag sett och hört. Jag vill inte skriva om en annan persons upplevelse mer så här öppet :D

Men min erfarenhet med cytopoint kan jag i alla fall säga att alla besvär har upphört, vilket känns som det viktigaste mot hunden.

Har du testat att helt eliminera fiskolja också? Irriterande nog är det fortfarande fiskolja i de flesta allergifoder.

Min erfarenhet är inte från egna hundar utan via jobbet. Vi har många patienter som behandlas med hyposens. På hundar är det ofta effektivt, men sällan som enskild behandling och man får räkna med att det kan handla om livslång behandling. Långt ifrån alla kan avbryta hyposens utan att problemen återkommer. Utöver hyposens brukar vi sätta hundarna på "allergifoder" (hydrolyserat eller monoprotein), ge tillskott av Omega 3 samt ofta behandla med Cytopoint. Ibland kan även bad med medicinskt schampo ordineras, i synnerhet om de har en säsongsbunden omgivningsallergi då de drar med sig allergener utifrån in.

Multimodal behandling är mest effektiv, det finns sällan en enkel lösning på allergier.

Jag behandlar min goldens kvalsterallergi med hypovaccin.
Även bad med klorhexidinshampo och när han får skov, även klådstillande medicin

Vaccinet ges i början med en veckas mellanrum där dosen sakta ökas till full dos, sen ges det var 4:e vecka

Jag upplever att vaccinet gör det bättre, men tar inte bort allergireaktionen helt.

Måste stötta med schamponering och ibland klådstillande tabletter.

Jag behandlar min goldens kvalsterallergi med hypovaccin.
Även bad med klorhexidinshampo och när han får skov, även klådstillande medicin

Vaccinet ges i början med en veckas mellanrum där dosen sakta ökas till full dos, sen ges det var 4:e vecka

Jag upplever att vaccinet gör det bättre, men tar inte bort allergireaktionen helt.

Måste stötta med schamponering och ibland klådstillande tabletter.
Behandlar min med kvalster och pollenallergi på samma sätt som @Rugge
och delar samma uppfattning om vaccinet. För min funkar det överlag okej med Cytopoint en gång i månaden, i pollentider och kyla måste vi däremot ge något mer mot klådan. Valde att kastrera min tik, då jag upplevde att klådan kunde öka i samband med löp.

Tidigare wachtel tog vi bort när hon var 6 år pga allergin, hon hade så stora bekymmer att det inte längre var värdigt att försöka behandla. Även där kvalster och pollen. Hon fick vaccin och vi försökte med mängder av olika klådstillande, kortison etc. Hon fick jästsvamp i öronen bara det var minsta fuktigt och dessutom allergisk mot jästsvampen, till slut var det inte etiskt försvarbart att hålla på. Aldrig haft någon med födoallergi så kan inte uttala mig om det.

Jag har för mig att vaccinet går på runt 8-10 000 kr? Cytopointinjektionerna måste ges hos veterinär så betalar runt 1 500-2 000kr/gång för det (ges oftast med 3-5 veckors mellanrum på min). Övriga mediciner, schampo etc säkert runt 500-1 000 kr/månad.

Ger även extra Omega 3 & 6.

Har hypovaccinerat min förra hund som bl.a. hade kvalsterallergi. Innan vi började vaccinationerna fick han både klorhexidinbad och medicin mot klådan. Han testade både Apoquel och Cytopoint, där Cytopoint var effektivast på honom. Det tog några månader innan vi såg effekt av vaccinet och efter ca 1 år var han mycket bättre. Då kunde vi sluta med Cytopoint och bara ge honom bad med jämna mellanrum.

Vill tillägga att min inte har bekymmer med öronen alls,
Om öron blir svampiga, tror jag mer det kommer från födoämneskänslighet

Min andra golden blir svampig i öronen och han får något med kyckling, även kliig på kroppen

Får han ingen kyckling, så har han inga bekymmer med öronen och klåda

Behandlar min med kvalster och pollenallergi på samma sätt som @Rugge
och delar samma uppfattning om vaccinet. För min funkar det överlag okej med Cytopoint en gång i månaden, i pollentider och kyla måste vi däremot ge något mer mot klådan. Valde att kastrera min tik, då jag upplevde att klådan kunde öka i samband med löp.

Tidigare wachtel tog vi bort när hon var 6 år pga allergin, hon hade så stora bekymmer att det inte längre var värdigt att försöka behandla. Även där kvalster och pollen. Hon fick vaccin och vi försökte med mängder av olika klådstillande, kortison etc. Hon fick jästsvamp i öronen bara det var minsta fuktigt och dessutom allergisk mot jästsvampen, till slut var det inte etiskt försvarbart att hålla på. Aldrig haft någon med födoallergi så kan inte uttala mig om det.

Jag har för mig att vaccinet går på runt 8-10 000 kr? Cytopointinjektionerna måste ges hos veterinär så betalar runt 1 500-2 000kr/gång för det (ges oftast med 3-5 veckors mellanrum på min). Övriga mediciner, schampo etc säkert runt 500-1 000 kr/månad.

Ger även extra Omega 3 & 6.
Kostar inte 8-10000:- 🙂 4332:- kostar det på vår klinik, med 5-8 allergener.

Kostar inte 8-10000:- 🙂 4332:- kostar det på vår klinik, med 5-8 allergener.
Var tvungen att titta på kvitton, vaccinet betalde jag 4 800:- för första gången + 4 100:- för provtagning och labbtester. (borttaget klinikavgift)
Kunde såklart varit tydligare med att det gällde både vaccin och testet, som väl är ett måste för att få vaccinet första gången?

Var tvungen att titta på kvitton, vaccinet betalde jag 4 800:- för första gången + 4 100:- för provtagning och labbtester. (borttaget klinikavgift)
Kunde såklart varit tydligare med att det gällde både vaccin och testet, som väl är ett måste för att få vaccinet första gången?
Ja, man måste ta blodprov för att få reda på vilka allergener hunden reagerar på.

Vill tillägga att min inte har bekymmer med öronen alls,
Om öron blir svampiga, tror jag mer det kommer från födoämneskänslighet

Min andra golden blir svampig i öronen och han får något med kyckling, även kliig på kroppen

Får han ingen kyckling, så har han inga bekymmer med öronen och klåda

Hon har precis gått på elimineringsdiet och ändå lyckats få en ny öroninflammation, trots regelbunden örontvätt under tiden. Det är väl olika individer var symtomen visar sig.

Tack för många svar hittills, verkar ju vara precis som veterinären säger att det är väldigt olika hur mycket eller om hunden blir hjälpt av det.

Hon får redan kortison och zenrelia, samt givetvis örontvätt och medicinskt tass/helkroppsbad.

Min staffe behandlades med hyposens, han hade ganska kraftig pollenallergi redan ett par månader gammal.
Han fick sin månatliga dos uppdelad så jag gav sprutan varannan vecka istället, enbart hyposens fungerade inte tillräckligt så han åt även både kortison och antihistaminer hela livet. Tror jag betalade runt 2000 kr då (15 år sedan) för en 10 ml flaska.
Vi körde även med Ciklosporin ett tag samt regelbundna bad med receptbelagt schampo och kortisonsprayer.
Det blev ofta långa behandlingar med antibiotika pga furunkulos och öroninflammationer osv speciellt under sommaren.
Cytopoint fanns inte när han levde.

Hoppas din vovve funkar på behandlingen! Det är rätt pyssligt att ha en allergisk hund.

Liknande trådar

• 2012 skulle ju bli mitt år...
  • Hudproblem, hittar inte felet
  • Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka