Allergi....

Alla har olika sorters allergier :smirk: Har en pappa som är allergisk mot katter men marsvin går bra och de är väl allt annat än allergivänliga ;) Och så tvärt om med mamma, hon klarar katter men inte marsvin :p

Är det inte så att folk som är allergiska mot stövet i pälsen hos djur ofta kan ha chinchillor iom att de har så pass tät päls att de inte släpper ifrån sig så mycket?
 
Inte klart än, har haft en massa annat att göra. Djuren mår prima på "semestern", och jag har slutat nysa hemma nu. Vi får se hur det går när jag flyttar hem dem igen. :) Hoppas på det bästa.
 
Ska även passa på att dra nytt silikon runt diskbänken och sådana saker när de ändå inte är hemma.
 
Nu är de hemma igen, de var mycket skeptiska mot sitt nya strö, papperspelletsen, (honan försökte äta det) och hökuberna rörde de inte, men vi får väl se om de har ätit nåt inatt... Och om jag blir mer nysig eller inte. Himlans julfint fick jag i lägenheten på köpet i alla fall... Nu är det bara att hålla tummarna.
 
Hoppas att det går bra! Även mina hårbollar gick entusiastiskt in för att äta papperspelletsen, men förstod efter ett tag att de inte skulle ätas...

Tänk på att även sanden kan damma, jag har med viss framgång använt mig av grovkornig absol som badsand. Djuren är inte överdrivet förtjusta i det, men badar ändå och jag själv slipper de värsta sand-dammolnen.
 
Liten uppdatering igen:

De har varit hemma ett tag nu och det verkar som om det kommer att gå bra.. Är inte HELT bra, men betydligt bättre än innan jag bytte till papperspellets och hökuber (som de nu, om än motvilligt, har börjat äta). Har upptäckt (som du sa, Millz) att jag nog inte riktigt tål badsanden heller, så det får jag försöka lösa. Men annars så verkar det som om jag kommer att kunna ha dem kvar om jag inte blir sämre igen! :) :love:
 
Nå¨ge annan slags sand att prova kanske? Jag körde i sån där att ha i botten för undulater en gång till råttorna, var meningen att jag skulle ha en toa men de bara badade i det :p
 
Hoppas att du kan ha kvar dem!

Absol kan användas som badsand, det finns en grovkornig variant som funkar helt okej, finns bla. köpa på Granngården (vissa djuraffärer säljer det i lösvikt).
Den grovkorniga absolen är såpass grov att jag som är dammallergiker klara av den alldeles utmärkt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
951
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 502
Senast: Amha
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 341
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp