Allergichock?

Ibland kan det hända att kroppen reagerar på något utan att man hittar orsaken - främst om det är yngre hundar.

Råkade ut för det på en dvärgpincher en gång. Såg ut som vanligt när vi vaknade. Hon gick direkt från sängen till soffan och la sig och fortsatte sova - rätt so det var så svullnade hela ansiktet upp på henne i sömnen :confused: Inte varit ute, inte ätit, inte druckit och inga insekter den tiden på året. Hon fick en kortisonspruta då det inte ville ge med sig och kom sedan aldrig mer tillbaka i hennes liv (hon är 10 år nu) :) Jag kommer aldrig få veta vad som triggade igång det.

Min är strax över 5, och jag har haft henne i snart 2 år. Aldrig det minsta hudproblemet eller liknande, jag har kunnat använda vilket både schampo och foder jag velat, byta från dag till dag om det varit så utan en reaktion.

Det här gick också jättefort, på 5-10 minuter så gick hon från helt normal till fotboll. Jag får hoppas att det verkligen bara var något tillfälligt. Hon tappar extremt mycket päls nu och har gjort ett par veckor (vanlig pälsfällning) men inte kan väll det orsaka något knas i kroppen så det blev någon reaktion? Eller nått hormonellt?
 
Min är strax över 5, och jag har haft henne i snart 2 år. Aldrig det minsta hudproblemet eller liknande, jag har kunnat använda vilket både schampo och foder jag velat, byta från dag till dag om det varit så utan en reaktion.

Det här gick också jättefort, på 5-10 minuter så gick hon från helt normal till fotboll. Jag får hoppas att det verkligen bara var något tillfälligt. Hon tappar extremt mycket päls nu och har gjort ett par veckor (vanlig pälsfällning) men inte kan väll det orsaka något knas i kroppen så det blev någon reaktion? Eller nått hormonellt?
Förhoppningsvis var det en tillfällig grej. En dipp i immunförsvaret som spelade ett spratt eller liknande. Behöver aldrig hända igen, men händer det igen så får du börja fundera på att hitta sammanhang :)
 
Förhoppningsvis en engångsgrej, min hund fick det när han var 1,5 år men då trodde vi att det kanske var en död geting han käkat upp eftersom han äter allt möjligt. Hade oturen att han visade sig vara överkänslig för kortisonet han fick som i sin tur gjorde att han landade på djursjukhuset i 4 dagar. I efterhand önskade man att han inte hade fått kortison men nu vet man vad som inte funkar iaf
 
Så här såg min dvärgpinscher ut av okänd anledning långfredagen för två år sen. Hon svullnade upp på max en kvart. Jag åkte till vet med henne och hon fick kortisonspruta och även extra kortison med hem. Hon har inte svullnat upp igen efter det och hade inga problem med att andas.
12804706_10154031576191228_9036642893624266424_n.jpg
 
Så här såg min dvärgpinscher ut av okänd anledning långfredagen för två år sen. Hon svullnade upp på max en kvart. Jag åkte till vet med henne och hon fick kortisonspruta och även extra kortison med hem. Hon har inte svullnat upp igen efter det och hade inga problem med att andas.
12804706_10154031576191228_9036642893624266424_n.jpg
Från pinne till tysk terrier :D
 

Liknande trådar

E
Övr. Hund Mamma ringde mej med panik i rösten klockan halv nio i morse. Hon sa till mej att ta mej hem så fort jag bara kunde och köra henne och...
2
Svar
22
· Visningar
2 026
Senast: BeastieBabe
·
Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 377
Senast: hasselby
·
Hästvård Är "lat" och kopierar in texten från min "dagbok", hoppas det är ok ;) Åkte ut till stallet straxt innan lunch. Hade haft fullt upp...
Svar
7
· Visningar
1 008
Senast: Lydia
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 395
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp