Bukefalos 28 år!

Allergisäsongen i år?

bettysmatte

Trådstartare
Är den värre än vanligt? Jag har ju lite symtom om vår/försommar i vanliga fall, men inte så mycket att det stör livet nämnvärt. Men i år tycker jag att det är vidrigt. Jag snorar. Ögonen kliar och rinner. Jag hostar ibland. Och jag är TRÖTT... :arghh: Det går lite upp och ner och fram och tillbaka, men har hängt med i 2-3 veckor nu. Hur känner ni andra med pollenallergi i år?
 
Ja, den är värre i år! Jag är inte ens pollenallergiker, men jag har någon ihållande rethosta som jag inte blir av med. Och den är värre när jag är utomhus än inne. Jag har också feberkänningar utan att ha feber och fryser. Har pratat med flera i min närhet som upplever samma sak utan att vara pollenallergiker.

Och ärligt, hemma är hela tomten, och allting som står på den täckt i gult pollen. Försökte tvätta min motorcykel häromdagen, men medan den stod ute och torkade blev den lika gul igen. :/
 
Japp, den är värre än vanligt vilket iofs de "tjatat" om senaste åren men i år var det ju kallare än normalt tidigare i våras så den tidiga björken kom inte igång i tid utan samtidigt som den sena har jag fått förklarat för mig, därav så otroligt mycket på en gång. Allt är som sagt gult och hästarna är pollengula med ur näsborrarna av det. Flera i min omgivning reagerar i år och är inte allergiker, även jag misstänker jag (ej allergisk men reagerar vid stor mängd) mest typ som lätt irritation i luftvägarna/lättare flås och lite tröttare är vad jag känner av, brukar ge sig inom kort :).
 
Ja, den är värre i år! Jag är inte ens pollenallergiker, men jag har någon ihållande rethosta som jag inte blir av med. Och den är värre när jag är utomhus än inne. Jag har också feberkänningar utan att ha feber och fryser. Har pratat med flera i min närhet som upplever samma sak utan att vara pollenallergiker.

Och ärligt, hemma är hela tomten, och allting som står på den täckt i gult pollen. Försökte tvätta min motorcykel häromdagen, men medan den stod ute och torkade blev den lika gul igen. :/
Aaah, feberkänning hade jag också förra veckan... Jag testade aldrig om jag hade feber på riktigt, men det varade bara en kväll...
 
Ja. Mitt ena barn som aldrig visat symptom innan har haft en överjävlig hosta ffa på kvällarna. Jag började undra om det var någon sjukdom eller nåt men så märkte jag att hon snorade också. Peppar peppar men än så länge funkar det hyggligt med nässpray efter utevistelse och inför kväll.
 
Ja. Mitt ena barn som aldrig visat symptom innan har haft en överjävlig hosta ffa på kvällarna. Jag började undra om det var någon sjukdom eller nåt men så märkte jag att hon snorade också. Peppar peppar men än så länge funkar det hyggligt med nässpray efter utevistelse och inför kväll.
Du menar att du tycker att nässprejen hjälper även mot hostan? I år har jag bara kört ögondroppar hittills men jag kanske borde gå och köpa lite nässprej också (HATAR att spruta saker upp i näsan, men det är ju inte så att jag inte klarar av det...:p)
 
Du menar att du tycker att nässprejen hjälper även mot hostan? I år har jag bara kört ögondroppar hittills men jag kanske borde gå och köpa lite nässprej också (HATAR att spruta saker upp i näsan, men det är ju inte så att jag inte klarar av det...:p)
Det verkar ha funnits en koppling mellan snuvan och hostan i barnets fall så sprayen agerar väl någon form av näsrensning 🙈
 
Jag tycker det är värre iår än tidigare.
Nu har jag förvisso bara känt av pollen sen 2020 (fick visst pollenallergi istället för covid.😅), men iår är första gången jag även behövt komplettera med ögondroppar. Tidigare har det räckt med bara nässpray och tabletterna har även hjälpt till för ögonkliandet.

I helgen när jag var iväg och jobbade satt jag några meter in i rummet vid en öppen dörr och dator mm var fullt i pollen. Nog för att jag brukar ha gul bil av pollen ibland, men som det var i helgen var något extremt..
 
Är den värre än vanligt? Jag har ju lite symtom om vår/försommar i vanliga fall, men inte så mycket att det stör livet nämnvärt. Men i år tycker jag att det är vidrigt. Jag snorar. Ögonen kliar och rinner. Jag hostar ibland. Och jag är TRÖTT... :arghh: Det går lite upp och ner och fram och tillbaka, men har hängt med i 2-3 veckor nu. Hur känner ni andra med pollenallergi i år?
Samma här! Både jag och maken.
 
Jag tycker det är värre iår än tidigare.
Nu har jag förvisso bara känt av pollen sen 2020 (fick visst pollenallergi istället för covid.😅), men iår är första gången jag även behövt komplettera med ögondroppar. Tidigare har det räckt med bara nässpray och tabletterna har även hjälpt till för ögonkliandet.

I helgen när jag var iväg och jobbade satt jag några meter in i rummet vid en öppen dörr och dator mm var fullt i pollen. Nog för att jag brukar ha gul bil av pollen ibland, men som det var i helgen var något extremt..
Och jag tycker oftast att jag klarar mig på bara ögondroppar eftersom mina ögonsymtom brukar vara mest irriterande, men jag var precis på apoteket och köpte piller. Som apotekaren LOVADE att jag inte skulle bli trött av - vi får se... Jag har precis tagit en... :nailbiting: :D
 
Är den värre än vanligt? Jag har ju lite symtom om vår/försommar i vanliga fall, men inte så mycket att det stör livet nämnvärt. Men i år tycker jag att det är vidrigt. Jag snorar. Ögonen kliar och rinner. Jag hostar ibland. Och jag är TRÖTT... :arghh: Det går lite upp och ner och fram och tillbaka, men har hängt med i 2-3 veckor nu. Hur känner ni andra med pollenallergi i år?

Det är fruktansvärt i år!
Jag har fått bricanyl utskrivet för att kunna andas vid ansträngning. Dubbla pollentabletter, någon nässpray (som förvisso luktar blommor :p ) Men blä!
Ögonen rinner, vaknar täppt i näsan varje morgon och energin är noll!
Blodsockret spelar mig ett spratt (Diabetes) av både pollenmedicin och pollen i sig.
 
Japp
Är inte allergisk men sitter jättepåverkad fast jag tar tabletter. Men dock olika i olika delar av landet, var hos sambons föräldrar vid vattnet och då blev de jättebra, men hemma i lägenheten i Sthlm så är det kört igen...
 
Japp
Är inte allergisk men sitter jättepåverkad fast jag tar tabletter. Men dock olika i olika delar av landet, var hos sambons föräldrar vid vattnet och då blev de jättebra, men hemma i lägenheten i Sthlm så är det kört igen...
Jag bor i södra Sverige. Det har bland annat inte regnat här på länge och blåser som bara den. Jag antar att vädret gör sitt till... :wtf:
 
Är den värre än vanligt? Jag har ju lite symtom om vår/försommar i vanliga fall, men inte så mycket att det stör livet nämnvärt. Men i år tycker jag att det är vidrigt. Jag snorar. Ögonen kliar och rinner. Jag hostar ibland. Och jag är TRÖTT... :arghh: Det går lite upp och ner och fram och tillbaka, men har hängt med i 2-3 veckor nu. Hur känner ni andra med pollenallergi i år?
Apoteket hävdade att det var mycket värre än vanligt och de fått in flera som äter allergimedicin för första gången (när jag var där för något annat, varför vi kom in på det vet jag inte)
 
Helt vidrigt i år. Brukar inte ha andningsproblem eller besvär så här sent utan mest tidiga sorter som sälg,hassel och al ev lite björk . Bor i i Skåne extremt torrt och blåsigt gör väl sitt till.
 
Och jag tycker oftast att jag klarar mig på bara ögondroppar eftersom mina ögonsymtom brukar vara mest irriterande, men jag var precis på apoteket och köpte piller. Som apotekaren LOVADE att jag inte skulle bli trött av - vi får se... Jag har precis tagit en... :nailbiting: :D
Jag brukar mest vara snuvig och känna av lite i luftvägar och när det blir extra mycket pollen sätter det sig i ögonen. Så olika det kan vara.

Var extra spännande där kring påsk 2020 när jag var hemma "sjuk". Genomsnuvad och nös hela tiden i en vecka. När det även började klia i ögonen också kom jag fram till att detta kan inte vara covid. Stämde ju inget mot hur det "skulle vara". Så måste vara pollen.:D

Jag blir inte alls trött av själva pillerna iallafall så det är skönt. Läste på om det innan och dom jag tar ska inte orsaka det heller.
Däremot när det är extra mycket pollen så kan jag bli slö av det.
 
Japp
Är inte allergisk men sitter jättepåverkad fast jag tar tabletter. Men dock olika i olika delar av landet, var hos sambons föräldrar vid vattnet och då blev de jättebra, men hemma i lägenheten i Sthlm så är det kört igen...
Jag var nere mot Stockholm i helgen. Var ju extremt mycket där. Så skönt att lämna och åka hem norrut igen där det inte alls var lika illa.:D
 
Här uppe (södra norrland) är i alla fall mitt värsta över. Känner fortfarande av det men är betydligt mindre allmänpåverkad och behöver bara medicinera vid behov. Var uppe i 4 tabletter/dag, kortisontabletter utöver det, nässpray, ögondroppar och bricanyl under en period men det fick bara bort det värsta. Nu har jag en liten lucka innan gråbon kommer på sensommaren...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 068
Senast: Rugge
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 015
Senast: Keb71
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 968
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp