Allergisk mot silikon?

Corax

Trådstartare
Vid två tillfällen det senaste halvåret har min häst fått allergiska reaktioner. Först av sin ETL-gjord, bara där plattan (någon som vet vad den är gjord av?)har kontakt med hud/päls. Hon fick som exem och jag försökte två gånger med samma resultat innan jag helt ersatte gjorden.
Nu senast uppkom en våldsam reaktion av en ny silikon-kindkedjetunnel. Det var sårigt och vätskade under exakt hela kontaktytan.
Är det någon som varit med om liknande?
Jag misstänker att det är just silikonet hon reagerar på och i så fall behöver jag kanske sålla bort pälsglans och schampo som innehåller det för att vara på den säkra sidan? Finns det mer 'vardagliga' produkter som innehåller silikon?
 
Det kan vara så simpelt som värmeutslag med tillhörande blåsor! I motsats toll vad säljarna säger blir silikon snorvarmt och ligger gärna och skaver. Jag har en skada på ena axeln och fick tips om en silikonkudde för behåbandet. Det var ju skönt tills man klädde av sig och huden var full av värmeblåsor och dessutom satt fast på kudden och slets från kroppen..

Jag brukar alltid besöka Spogamässan i Köln och står ibland (läs ganska ofta) stum av förundran i vissa montrar när de säljer in produkter och material som jag aldrig skulle komma på att använda på vare sig mig själv eller mina hästar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 428
Senast: Caoimhe
·
M
Foder & Strö Hej! Min ridponnyvalack fick jätteproblem med mugg/rasp förra året. Den var verkligen envis. Uppkom i aug/september förra året och...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp