Bukefalos 28 år!

Allergiskt barn i klassen

Sv: Allergiskt barn i klassen

Skulle vi få ett liknande brev från dagis skulle jag lätt hantera det så att E får ta av sig dagiskläderna när han kommer hem och så läggs de undan tills han ska iväg på dagis igen (om de inte är smutsiga och ska ner i tvätten). Så kan han ha på sig andra kläder hemma. Det ser jag inga som helst problem med.

Det framgår ju inte här exakt vad som krävs för att barnet inte ska få allergibesvär. En avlägset bekant till mig ställer enorma krav på alla barn i sin unges klass pga allergi, långt utöver det du föreslår.

Redan det du föreslår hade varit fruktansvärt jobbigt med min son när han var i åldern 2-5 år, ca, och här gäller det väl dagisbarn. Han var otroligt noga med vad han skulle ha på sig och kunde lätt ha timslånga vredesutbrott om en viss tröja låg i tvätten så att han inte kunde ha den. Att införa ett till två extra klädbyten om dagen hade jag verkligen inte gjort särskilt frivilligt.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Visst kan man göra så, det kan alla klara utan problem.
Men om det inte räcker med det utan det förväntas vara 100% allergisäkert blir det ju betydligt värre.

Det går ju inte. Är ett barn så allergiskt trots medicin måste barnomsorg/skola lösas på ett annat sätt. Man får ju liksom utgå ifrån att personalen i förskolan/skolan inser att det inte går att sanera alla barn 100% från allergener.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Det framgår ju inte här exakt vad som krävs för att barnet inte ska få allergibesvär. En avlägset bekant till mig ställer enorma krav på alla barn i sin unges klass pga allergi, långt utöver det du föreslår.

Redan det du föreslår hade varit fruktansvärt jobbigt med min son när han var i åldern 2-5 år, ca, och här gäller det väl dagisbarn. Han var otroligt noga med vad han skulle ha på sig och kunde lätt ha timslånga vredesutbrott om en viss tröja låg i tvätten så att han inte kunde ha den. Att införa ett till två extra klädbyten om dagen hade jag verkligen inte gjort särskilt frivilligt.

Men menar du att du hellre lät din son få sin vilja igenom och själv bestämma sina kläder, än lärde honom vikten av att vara omtänksam och byta kläder för att annars skulle en kompis kanske bli sjuk..?

Jag tror man underskattar små barn, de kan vara betydligt klokare och måna om andra än så. Tror du inte att han förstått, ifall du förklarat vid ett tillfälle då han var i balans? Okej en tvååring, men i alla fall när han var 3, 4, 5 år? Och om inte, så tror jag inte att barn far illa av att lära sig att vissa saker bara är. Hur arg man än är.

Vissa länder har dessutom skolklädsel, och det innebär lika många byten. Och det verkar ju fungera.

Tror inte att jag hade haft några åsikter om en annan förälder haft önskemål om klädbyte. Om nu det barnet har såna allergiproblem, så är det en liten uppoffring tycker jag. Alternativet kanske är att det barnet måste byta dagis/skola, och därmed lämna sina vänner, sin invanda miljö?
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Det finns ju särskilda allergidagis, åtminstone på vissa prter i vårt land. OM man har så svår allergi att man blir sjuk av att medmänniskor har husdjur hemma, så är jag så hård att jag tycker att man mår bättre på ett allergianpassat dagis. Där har ju samtliga inskrivna just dessa svåra allergier och deras föräldrar är redan inne i sanerings-svängen. Enklare och bättre för alla parter. Visst är det tråkigt att flytta från gamla kompisar, men man får nog nya på nästa plats.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Det framgår ju inte här exakt vad som krävs för att barnet inte ska få allergibesvär. En avlägset bekant till mig ställer enorma krav på alla barn i sin unges klass pga allergi, långt utöver det du föreslår.

Redan det du föreslår hade varit fruktansvärt jobbigt med min son när han var i åldern 2-5 år, ca, och här gäller det väl dagisbarn. Han var otroligt noga med vad han skulle ha på sig och kunde lätt ha timslånga vredesutbrott om en viss tröja låg i tvätten så att han inte kunde ha den. Att införa ett till två extra klädbyten om dagen hade jag verkligen inte gjort särskilt frivilligt.

Om du inte lyckas övertala sonen får du väl förklara läget för förskolepersonalen på morgonen så får de ta kampen med att få på honom en rena kläder där.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Dessutom blir det lättare att leka med de nya kompisarna på fritiden, eftersom det är allergisanerat hemma hos allihop.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Men menar du att du hellre lät din son få sin vilja igenom och själv bestämma sina kläder, än lärde honom vikten av att vara omtänksam och byta kläder för att annars skulle en kompis kanske bli sjuk..?

Jag anade att kommentarer som den skulle komma, och helst hade jag velat svara ja på den dumma frågan. För att den är så dum.

Vem som får sin vilja igenom ser jag som rätt ointressant. Man blir ju så illa tvungen att ta de strider som måste tas, men det betyder inte att jag någonsin har varit särskilt road av det. Och därför skulle jag inte direkt se med glädje på att påtvingas ytterligare strider som måste tas, när det redan fanns fem i timmen, eller så. I normalfallet hör ju inte strider om tröjor dit.

Därutöver tycker jag att frågan om hur andras allergier ska hanteras är rätt svår. Det är inte alls självklart för mig var gränsen för hänsyn bör gå.

Som nu detta med katterna. Det finns något i stil med 1,3 miljoner tamkatter i Sverige. Man kan inte betrakta det som något slags undantagsmässig ovana att en del personer har katthår på sina kläder, utan mer som en del av den kultur vi lever i.

I just det specifika fallet är ju dock frågan hur långt hänsynen måste gå för att barnet inte ska må dåligt.

Om du inte lyckas övertala sonen får du väl förklara läget för förskolepersonalen på morgonen så får de ta kampen med att få på honom en rena kläder där.

Nej, det hade jag inte utsatt dem för. Det hade varit helt orimligt. Vi enades en gång om att testa det med ett par kortbyxor, men det var ju verkligen inte värt besväret för personalen heller att bråka i en evighet om det.

En del barn är explosiva, helt enkelt. Han är en påfallande lugn och sansad ung man idag, så ur uppfostringssynpunkt på lite längre sikt verkar det inte spela någon roll.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Men detta är ju under kategorin skolbarn, så alltså är det förskoleklass och uppåt det gäller. Det betyder, egentligen, att alla som kommer i kontakt med det här barnet ska vara fria från allergener från pälsdjur.

Så hela klassen ska ha sanerade kläder på morgonen (Och då överstiga dom problem jag nämnt innan, för vår del). Men hur gör man på rasterna? I matsalen? På utflykter?
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Det går helt enkelt inte att få till en miljö helt fri från allergener i en vanlig skola.
Jag förstår att det måste vara oerhört jobbigt att ha ett barn som är /själv vara så enormt allergisk och jag vill gärna hjälpa när jag kan men eftersom det vore lönlöst att ens försöka för oss har vi valt att strunta i det helt och hållet. Och så vitt vi vet har det fungerat för det allergiska barnet ändå.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Det där är svårt. När min äldsta dotter gick på dagis var det ett barn där med svår födoämnesallergi. Det barnet kunde inte vistas i samma lokaler där allergener fanns på kläder etc, det är ju enormt svårt att inte spilla mat på kläder.. Barnen fick byta kläder ute på verandan till kläder som bara fanns på dagis. Dvs ett antal kläder som man inte tog hem utan endast användes på dagiset. Sedan fick man lägga de kläder som skulle tas på när barnet skulle hem precis innanför dörren i lådor. Alla gjorde detta utan att knorra då ingen faktiskt vill orsaka att någon annan blir sjuk. Hoppas ni kan lösa detta så alla barnen kan trivas och ha det bra på skolan.

Men det där lät ju jättejobbigt!
Fick de byta om utomhus även på vintern då?
Vem tansvarade över att det fanns kläder på dagis och vem tvättade kläderna åt barnen?

Jag hade nog protesterat om jag var tvungen att byta kläder på mitt barn vid varje hämtning och lämning faktiskt, då hade de fått flytta på antingen mitt barn eller det allergiska och jag hade definitivt inte tackat ja till en dagisplats om de berättade att rutinerna var så.
Lämna barnet i rentvättade kläder varje morgon kan jag däremot acceptera.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Där tippar jag att förskolan bytte kläder på barnen.
Ett enkelt klädbyte skulle jag alla gånger acceptera, däremot skulle det bli (främst ekonomiskt) väldigt tufft att behöva ha flera omgångar ytterkläder och skor att alternera mellan för att ett barn är allergiskt.

Jag ser det nog som självklart att man försöker göra det så bra som möjligt för det allergiska barnet. Finns ingen allergiförskola så finns ju liksom inget val (annat än att barnet är ensam med en vuxen). Och fritiden vet man ju heller inte hur lätt den blir eftersom många har allergener hemma, kanske förskolan är enda sociala kontakten med andra barn.

Däremot är jag lite hårdare mot vuxna, jag läste här på Buke om en förskolepedagog som inte tålde prickiga/randiga/mönstrade kläder och där kan jag faktiskt tycka att förskolepedagogen borde kolla sig runt mot andra yrkesval. Alternativt att de från förskolehåll hade tunna enfärgade extratröjor barnen kunde dra på sig. Men i skarpt läge hade jag säkert gjort en shoppingrunda efter totalt neutrala kläder ändå.....
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Skoluniform har man mig veterligen inte för så små barn som två- och treåringar. För äldre barn som har det, så är det inte alls sagt att man byter om varje dag efter skolan, såvida inte skoluniformen är så opraktisk/obekväm att man inte vill ha den en sekund längre än nödvändigt.

Jag har också ett barn med intensivt känsloliv, och jag kan absolut förstå om man som förälder i det läget väljer sina strider, och inte propsar på två extra klädbyten varje dag om barnet hatar det och blir helt rasande varje gång. Att man inte alltid kan få din vilja fram lär sig alla barn garanterat ändå.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Men det där lät ju jättejobbigt!
Fick de byta om utomhus även på vintern då?
Vem tansvarade över att det fanns kläder på dagis och vem tvättade kläderna åt barnen?

Jag hade nog protesterat om jag var tvungen att byta kläder på mitt barn vid varje hämtning och lämning faktiskt, då hade de fått flytta på antingen mitt barn eller det allergiska och jag hade definitivt inte tackat ja till en dagisplats om de berättade att rutinerna var så.
Lämna barnet i rentvättade kläder varje morgon kan jag däremot acceptera.

Om man har så svår allergi, som inga mediciner biter på, hur klarar man sig sen som vuxen? Det verkar ju hemskt, aldrig kunna gå och handla, aldrig kunna gå till en restaurang, aldrig kunna sova borta, aldrig kunna resa kollektivt. Det låter som ett fruktansvärt liv i total isolering, för i offentliga miljöer kan man ju inte ställa krav på att alla andra på tåget eller i butiken ska sätta på sig nytvättade kläder innan de går hemifrån. Det kan ju inte gå att nånsin ha en arbetsplats heller, gissar jag?
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Skoluniform har man mig veterligen inte för så små barn som två- och treåringar. För äldre barn som har det, så är det inte alls sagt att man byter om varje dag efter skolan, såvida inte skoluniformen är så opraktisk/obekväm att man inte vill ha den en sekund längre än nödvändigt.

Jag har också ett barn med intensivt känsloliv, och jag kan absolut förstå om man som förälder i det läget väljer sina strider, och inte propsar på två extra klädbyten varje dag om barnet hatar det och blir helt rasande varje gång. Att man inte alltid kan få din vilja fram lär sig alla barn garanterat ändå.

Det kan ju vara fullt möjligt att slippa extra klädbyten. Nytvättade kläder varje morgon räcker ju i så gott som alla fall. Jag bara utgår ifrån att de flesta barn, även med "intensivt känsloliv", tar av sig kläderna till natten och tar på sig kläder på morgonen igen.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Om du inte lyckas övertala sonen får du väl förklara läget för förskolepersonalen på morgonen så får de ta kampen med att få på honom en rena kläder där.

STOPP!
De kan väl aldrig vara förskolepersonalens jobb att ta den kampen?
Herregud! Byta kläder på sitt barn borde väl varje förälder klara:confused:

*Jenny*
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

STOPP!
De kan väl aldrig vara förskolepersonalens jobb att ta den kampen?
Herregud! Byta kläder på sitt barn borde väl varje förälder klara:confused:

*Jenny*

Men Petruska ville inte ta den kampen bara för att barnet ska vara så allergenfritt som möjligt. Då finns alternativet att prata med personalen och fråga om de kan ta den istället. Istället för att inta hållningen: hopplöst omöjligt... som f ö flera stycken verkar göra här.

Jag har väldigt svårt att förstå vad det är som är så svårt med att sätta på ungarna nytvättade kläder innan de drar till skolan/förskolan.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Jag har väldigt svårt att förstå vad det är som är så svårt med att sätta på ungarna nytvättade kläder innan de drar till skolan/förskolan.
Många barn bor i lägenhet där tillgången till tvättider kanske är en gång varannan vecka per lägenhet. Det innebär att kläderna kanske är någorlunda rena i garderoben, men ändå full av allergener eftersom hunnit ligga och dra till sig grejer.

Har man då dessutom en familj med lite skral ekonomi så finns det kanske inte utrymme för att barnen ska ha 14 st par byxor och 14 olika uppsättningar med kläder. Det är nog så att många barn återanvänder kläderna mer än en dag i taget, även barnen som har god ekonomi! Det är ett enormt resursslöseri att tvätta alla kläder efter att de är använda bara en gång.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Min dotter skulle nog inte palla att en pedagog började klä av och klä på henne utomhus klockan 6.30 på morgonen, hon är så trött då att man får bära in henne till soffan och vinka hejdå åt henne där.
Och trots att vi har ganska hög personaltäthet på vår förskola så tror jag inte att det skulle funka att sätta en pedagog för att byta kläder på barnen hela dagarna.
Jag tycker inte att det låter rimligt.

Och som Mabuse svarade tidigare; vad svårt det barnet kommer att få under sitt liv.
Det kommer ju inte att kunna vistas på platser där det finns människor öht, med risk för att någon skulle ha matspill på kläderna.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Många barn bor i lägenhet där tillgången till tvättider kanske är en gång varannan vecka per lägenhet. Det innebär att kläderna kanske är någorlunda rena i garderoben, men ändå full av allergener eftersom hunnit ligga och dra till sig grejer.

Har man då dessutom en familj med lite skral ekonomi så finns det kanske inte utrymme för att barnen ska ha 14 st par byxor och 14 olika uppsättningar med kläder. Det är nog så att många barn återanvänder kläderna mer än en dag i taget, även barnen som har god ekonomi! Det är ett enormt resursslöseri att tvätta alla kläder efter att de är använda bara en gång.

Så får man lösa det med att ta av barnen skol/dagiskläderna när de kommer hem och lägga undan dem så är de fortfarande så allergenfria de kan bli dagen efter när de ska tillbaks till skolan/dagis. I nödfall kan man vaska kläderna i badkaret.

Jag förstår inte hur detta kan vara så himla svårt för folk? Jag har bott i lägenhet med allmän tvättstuga i hela mitt vuxna liv. Jag har aldrig haft någon superekonomi och därmed en stor uppsättning kläder. Ändå har det gått att hålla en uppsättning kattfri som kan tas på när jag skulle till någon allergiker. Jag har en son i förskola nu och jag kan inte se några praktiska problem med att se till att han alltid har en uppsättning kläder som är kattfria.

Jag tror snarare att det handlar om ovilja, inte så mycket praktiska svårigheter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Fick mina provsvar idag och det visar sig att jag har en lätt allergi mot pälsdjur (kanin, marsvin, katt, hund och häst) :( Har en...
Svar
18
· Visningar
5 026
Kropp & Själ Idag har jag tröstat en ledsen son. Han har pälsdjursallergi och ibland sätter den käppar i hjulet för oss alla. Sonens farbror har en...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: Monstermom
·
Småbarn Hur gör man med allergiska dagisfröknar när man bor på landet och har huset fullt av pälsdjur? Vi är inte ensamma om att ha det så på...
2
Svar
39
· Visningar
4 494
Senast: Fenestra
·
Övr. Barn Min dotter har börjat förskoleklass och vi har fått hem info om hur vi som har pälsdjur ska göra utifall att det finns...
Svar
3
· Visningar
1 437
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp