Bukefalos 28 år!

Allergiskt barn i klassen

Sv: Allergiskt barn i klassen

Det kan ju vara fullt möjligt att slippa extra klädbyten. Nytvättade kläder varje morgon räcker ju i så gott som alla fall. Jag bara utgår ifrån att de flesta barn, även med "intensivt känsloliv", tar av sig kläderna till natten och tar på sig kläder på morgonen igen.

Fast det som diskuterades var ju att klä på barnet på morgonen, sedan byta strax innan barnet går ut genom dörren (har man katt hemma, så kan man ju inte utesluta att det kommit lite allergener på kläderna mellan det att barnet klär på sig på morgonen och man går ut genom dörren), och sedan byta igen så snart barnet kommer hem från dagis, så att dagiskläderna aldrig används i hemmet.

Nytvättade kläder varje dag är ju ett enklare problem, även om det nog också förutsätter stor garderob och/eller egen tvättmaskin. Och hur man skulle göra med ytterkläderna vet jag inte, det blir ju lite svårt att inte förvara dem i hemmet, och dyrt att ha så många uppsättningar att man alltid kan sätta på en nytvättad ytterjacka eller vinteroverall varje dag.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Det kvittar ju hur mycket man har speciella skolkläder. Jag har mina hundar i bilen ibland och skjutsar man barnet till skolan så är det ju kört direkt.


Nu är min dotter stor, men vi fick samma lappar från skolan på den tiden. Det visade sig att det allergiska barnet inte alls var så allergiskt utan att det var nån sorts system skolan körde med för att slippa få problem. Det blev väldigt uppenbart då det allergiska barnets föräldrar skilde sig och mamman skaffade både hund och katt. När jag frågade henne så hade hon aldrig begärt att skolan skulle göra så mycket ang dotterns allergi för den var inte så allvarlig.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Fast det som diskuterades var ju att klä på barnet på morgonen, sedan byta strax innan barnet går ut genom dörren (har man katt hemma, så kan man ju inte utesluta att det kommit lite allergener på kläderna mellan det att barnet klär på sig på morgonen och man går ut genom dörren), och sedan byta igen så snart barnet kommer hem från dagis, så att dagiskläderna aldrig används i hemmet.

Nytvättade kläder varje dag är ju ett enklare problem, även om det nog också förutsätter stor garderob och/eller egen tvättmaskin. Och hur man skulle göra med ytterkläderna vet jag inte, det blir ju lite svårt att inte förvara dem i hemmet, och dyrt att ha så många uppsättningar att man alltid kan sätta på en nytvättad ytterjacka eller vinteroverall varje dag.

Varför skulle man behöva ett extra ombyte innan man går hem? Låt ungen käka frukost i pyjamas eller morgonrock och ta på kläderna alldeles innan det är dags att gå. Om man väljer att ta av kläderna när barnet kommer hem så att kläderna kan användas dagen efter igen eller om man tar på nytvättade dagen är ju lite struntsamma.

Jag tycker folk verkar överkomplicera det här. De flesta allergiker (eller allergikers föräldrar) samt ansvariga i skolan anser inte att alla barn ska allergisaneras fullständigt bara för att det går en allergiker i klassen. Man är fullt medvetna om att det inte är praktiskt möjligt. Däremot är ju faktiskt praktiskt möjligt att visa så pass med hänsyn att barnen kommer med kläder som inte är "nerkattade" eller "nerhundade". Det är inte så svårt att lösa, om man vill.

Ytterkläder har jag aldrig hört att någon krävt ska vara nytvättade eller synnerligt rena just pga. vad jag skrev tidigare. Ytterkläder används utomhus och utomhus drabbas ytterst få allergiker av problem trots närvaro av allergen. Dessutom hänger inte ytterkläderna i klassrummen.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Det kvittar ju hur mycket man har speciella skolkläder. Jag har mina hundar i bilen ibland och skjutsar man barnet till skolan så är det ju kört direkt.


Nu är min dotter stor, men vi fick samma lappar från skolan på den tiden. Det visade sig att det allergiska barnet inte alls var så allergiskt utan att det var nån sorts system skolan körde med för att slippa få problem. Det blev väldigt uppenbart då det allergiska barnets föräldrar skilde sig och mamman skaffade både hund och katt. När jag frågade henne så hade hon aldrig begärt att skolan skulle göra så mycket ang dotterns allergi för den var inte så allvarlig.

Så kastar man en ren filt över sätet om det eventuellt är nerhundat och så behöver inte barnen ha hundarna i knäna i bilen (det är ju säkerhetsmässigt inte särskilt lämpligt).

Shit vad det fokuseras på problem istället för på lösningar. Blandat med lite måla fan på väggen också kanske.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Lösningen som jag ser det är väl att det allergiska barnet får träffa en bra läkare och hitta en medicinering som fungerar, så att det kan leva ett hyfsat normalt liv, kunna gå in i en butik, eller åka buss och tåg, inte att alla andra på dagiset anpassar sina liv efter den allergiske, som sen får leva i en liten bubbla bestående av hem och dagis, och aldrig kan tillåtas interagera med främlingar (t ex börja leka med ett annat barn på lekplatsen, eller, få gå hem till en kompis, där hela hemmet kanske inte är nytvättat och nystädat), vara med på någon fritidsaktivitet, eller liknande. Det är ju inget vettigt liv för ett barn att behöva leva så begränsat och instängt.

Om man är så hyperallerhisk, så tycker jag att man löser fel problem om man i första hand fokuserar på att få omgivningen att alltid vara kliniskt ren.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Om man har så svår allergi, som inga mediciner biter på, hur klarar man sig sen som vuxen? Det verkar ju hemskt, aldrig kunna gå och handla, aldrig kunna gå till en restaurang, aldrig kunna sova borta, aldrig kunna resa kollektivt. Det låter som ett fruktansvärt liv i total isolering, för i offentliga miljöer kan man ju inte ställa krav på att alla andra på tåget eller i butiken ska sätta på sig nytvättade kläder innan de går hemifrån. Det kan ju inte gå att nånsin ha en arbetsplats heller, gissar jag?

Min pappa hade en barndomskompis som var nästan precis så allergisk. Han var född på 40talet och var svårt allergisk mot både djur, växter, tobaksrök, parfymer osv.

Han föddes och bodde i norra Norrland i hela sitt liv (tack och lov; för där är ju somrarna kortare). I hemmet fanns inga gröna växter inomhus, trädgården bestod enbart av gräsmatta; som fick klippas av andra familjemedlemmar. Han kunde knappt gå på en vanlig restaurang. Han fick bidrag (jag vet ej om det var från landstinget eller någon förening) för att kunna åka på resor några gånger om året; till fjällen eller alperna. Han älskade att åka skidor (utför) och uppe på fjället på vintern kände han knappt av några besvär. När vi en gång träffade dem på en resa till Åre så bodde de på ett speciellt hotell/gård som var just allergisanerad. Vi hade hund och tvättade oss alla noga och tog på rena kläder samt tog ej i hunden innan vi åkte och mötte upp dem vid en restaurang. Ändå märkte han av lite av sin astma när vi möttes. De hade innan bokat speciellt bord i restaurangen; avskilt och på "kanten". Han klarade äta middagen, men fick avsluta ganska tidigt.

Så; visst var hans liv mycket begränsat. De blev även avrådda från att skaffa fler barn än ett; då när de fick sitt barn på 60-70talet.

Jag tror dock att han (som tyvärr dog av cancer för några år sedan) aldrig skulle ha förväntat sig att resten av samhället skulle anpassas helt och fullt till hans svåra allergier. Och gissningsvis är så grava allergiska besvär något man kan mer om idag än när han var barn (på 40-50talet). Med rätt diagnoser och hjälp från när man är liten går det säkert att minska besvären på ett annat sätt idag än vad det gjorde då.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Lösningen som jag ser det är väl att det allergiska barnet får träffa en bra läkare och hitta en medicinering som fungerar, så att det kan leva ett hyfsat normalt liv, kunna gå in i en butik, eller åka buss och tåg, inte att alla andra på dagiset anpassar sina liv efter den allergiske, som sen får leva i en liten bubbla bestående av hem och dagis, och aldrig kan tillåtas interagera med främlingar (t ex börja leka med ett annat barn på lekplatsen, eller, få gå hem till en kompis, där hela hemmet kanske inte är nytvättat och nystädat), vara med på någon fritidsaktivitet, eller liknande. Det är ju inget vettigt liv för ett barn att behöva leva så begränsat och instängt.

Om man är så hyperallerhisk, så tycker jag att man löser fel problem om man i första hand fokuserar på att få omgivningen att alltid vara kliniskt ren.

De barn som är extremt allergiska har stadig läkarkontakt och medicineras. De brukar även hypersensibiliseras. Det utesluter ju dock inte att omgivningen kan ta hänsyn till barnens problematik och låta bli att ha på sig pälsen från djuren hemifrån när man träffas och det är knappast svårt att se till att skolbarn har på sig rena (i bemärkelsen inte nerhårade eller fulla med nötsmulor) kläder när de går till skolan.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

I vår kommun finns det en förskola i alla fall för väldigt allergiska barn. Det tycker jag är en himla bra idé faktiskt, att man har en skola för de som är väldigt allergiska i stället för att ställa helt orimliga krav på dem som har husdjur hemma. Jag skulle göra som Bebben.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

I vår kommun finns det en förskola i alla fall för väldigt allergiska barn. Det tycker jag är en himla bra idé faktiskt, att man har en skola för de som är väldigt allergiska i stället för att ställa helt orimliga krav på dem som har husdjur hemma. Jag skulle göra som Bebben.

Orimliga krav är såklart inte möjliga, men vad är orimliga krav. Rena kläder?
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Varför skulle man behöva ett extra ombyte innan man går hem? Låt ungen käka frukost i pyjamas eller morgonrock och ta på kläderna alldeles innan det är dags att gå.

Du har inte haft ett barn med kort stubin, va? :D Det är säkert olika, men min tvååring har fortfarande blöja, och bajsar dessutom oftast på morgonen. Aldrig att jag skulle låta honom sitta i en nerbajsad nattblöja som varit på sen kvällen innan när han äter frukost, om inte annat så för att det absolut inte vore bra för hans rumpa. Både blöjbyte och klädbyte föregås vanligen av vilda diskussioner och/eller konflikter, och kräver att man har ordentligt med tid såvida man inte tycker det är trevligt att tillbringa varje morgon i totalkonflikt med skrik och tvång. Alltså byter vi alltid blöja och kläder samtidigt, så slipper man ta diskussionen två gånger, och stiga upp en halvtimme tidigare för att hinna. Först blöja, sen frukost, är en grundregel hemma, som faktiskt underlättar en del i övertalningen på morgnarna. Oftast löper det hela rätt smidigt.

Nu har vi inga allergiska barn på vår förskola, så problemet har aldrig uppstått, men jag kan absolut förstå hur det kan komma sig att man som förälder tycker att detta med extra klädbyten är något man undviker om det inte är nödvändigt.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Orimliga krav är såklart inte möjliga, men vad är orimliga krav. Rena kläder?

Rena kläder i mån av praktisk möjlighet (inte att alla ska ha särskilda kläder som tvättas varje dag och enbart används inom dagis väggar), och framförallt läkarvård och kanske särskilt allergidagis, ifall det inte går att lösa problemet medicinskt. Med tanke på barnets framtid måste väl ändå huvudfokus ligga på att hitta ett sätt för barnet att klara även en icke allergisanerad miljö, för att kunna leva ett hyfsat normalt liv framöver?
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Jag har en fysiskt väldigt stark 4-åring på 20 kg med mycket stark vilja. Blir han arg blir han ordentligt arg, blir han ledsen blir han ordentligt ledsen och det är inte ett barn du bara sätter ner och drar på kläder om han har bestämt sig för att motsätta sig det. Man får finna vägar.

Jag tycker att folk verkar måla upp så oerhört problematiska scenarion bara för att en skola har önskemål om att man tar hänsyn till ett allergiskt barn. Så jäkla svårt är det i regel inte och skulle det vara så att en unga absolut blåvägrar göra som man säger en morgon får man väl helt enkelt berätta det för personalen. "Ledsen, det gick inte att få på hen rena kläder idag. Det finns ett ombyte med om läget skulle ändras."
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Rena kläder i mån av praktisk möjlighet (inte att alla ska ha särskilda kläder som tvättas varje dag och enbart används inom dagis väggar), och framförallt läkarvård och kanske särskilt allergidagis, ifall det inte går att lösa problemet medicinskt. Med tanke på barnets framtid måste väl ändå huvudfokus ligga på att hitta ett sätt för barnet att klara även en icke allergisanerad miljö, för att kunna leva ett hyfsat normalt liv framöver?

Jag bara totalt misslyckas att förstå hur det kan vara orimligt att byta kläder på ett barn när det kommer hem från dagis (om man inte har möjlighet att ta på nytvättade kläder varje morgon).

Sedan ska allergiska barn självklart ha läkarvård och få bra medicinering och tror du på allvar att föräldrar till allergiska barn hellre försöker styra omgivningen än ser till att barnet får bra mediciner? Det spelar nog ingen roll om barnet går på allergidagis eller vanligt dagis, läkare och mediciner lär vara inblandade.

Jag har en kusin som var oerhört allergisk som barn. Hon fick läkarvård och mediciner, men att omgivningen tog viss hänsyn var liksom fortfarande ett måste för att hon skulle kunna ha ett socialt liv. Det handlade inte om mer än rena kläder, men det gjorde skillnad. Att hitta rätt medicinering kan vara svårt. Går man dessutom igenom en hyposensibiliseringsprocess är inte det någonting som sker över en vecka utan det är en långdragen behandling.

Sedan är en skola med barn som har rena kläder inte att betrakta som en allergisanerad miljö, verkligen inte. Långt ifrån så det finns ingen anledning att försöka få det att låta extremt.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

En morgon som barnet blåvägrar?? Varje morgon, menar du... :p

Problemet är väl inte så mycket att man som förälder inte kan tvinga barnet att byta kläder, utan att man inte vill göra det i onödan, på grund av den konflikt som uppstår varje gång man gör det. Har man efter mycket om och men hittat en rutin som faktiskt fungerar, och gör att man kan ta sig igenom morgnarna utan att tredje världskriget bryter ut och man får släpa ett hysteriskt barn med våld ut genom dörren, så har jag förståelse för att man inte är jättepigg på att bryta upp den för att ett annat barn eventuellt kanske skulle kunna få besvär. Och är besvären såpass stora att det andra barnet får livshotande astmaattacker av att vistas i samma rum som en tröja som varit i kontakt med t ex en katt, så skulle jag tycka att för det barnets skull så är det bättre att fokusera på att hitta en fungerande medicinsk behandling, så att barnet i framtiden kan leva ett normalt liv.

Vad jag menar med intensivt känsloliv är inte att ett barn kan bli mycket argt eller mycket ledset, utan att det går från noll till hundra på mindre än en sekund, och blir skitförbannad av blotta förslaget att göra något man inte vill. T ex att man blir fullkomligt utom sig av ilska som reaktion på blotta frågan "ska vi sätta på riktiga kläder och ta av pyjamasen?" Alltså att det blir mycket stora och mycket känslomässiga reaktioner på det som går emot i livet. En del barn är lite mer saktmodiga, de går inte från noll till hundra lika snabbt, och då krävs det kanske lite mer för att få samma häftiga reaktion.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Och är besvären såpass stora att det andra barnet får livshotande astmaattacker av att vistas i samma rum som en tröja som varit i kontakt med t ex en katt, så skulle jag tycka att för det barnets skull så är det bättre att fokusera på att hitta en fungerande medicinsk behandling, så att barnet i framtiden kan leva ett normalt liv.

Men måste det vara livshotande för att man ska ta hänsyn? Barnet kanske "bara" får kliande ögon och rinnande näsa, men det är ju självklart bättre för det allergiska barnet om det kan slippa de besvären. Och återigen... med allergiska barn har man såklart alltid fokus på att få till en fungerande medicinering, det betyder inte att man får till det över en natt. Behovet av medicin kan också variera med årstid, allmäntillstånd osv.

Varför får ni för er att man inte fixar med mediciner bara för att man även försöker underlätta miljömässigt?

Vad jag menar med intensivt känsloliv är inte att ett barn kan bli mycket argt eller mycket ledset, utan att det går från noll till hundra på mindre än en sekund, och blir skitförbannad av blotta förslaget att göra något man inte vill. T ex att man blir fullkomligt utom sig av ilska som reaktion på blotta frågan "ska vi sätta på riktiga kläder och ta av pyjamasen?"

Vilket beskriver min son väldigt bra. När det händer blixtrar det bara till.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Så dom rena kläderna från er garderob har inte ett enda hårstrå på sig, eller? För det har våra. Trots att vi torktumlar allt, just för att vi har djur.
Och det är även så att när jackan tas på, ovanpå dom supertvättade kläderna, så kommer det både hårstrån och pälsallergener till kläderna direkt. Som ju inte lämnas utanför klassrummet.

Min son duschar på kvällen innan läggdags, och på morgonen är hans hår garanterat fullt av allergener eftersom han legat i soffan på morgonen, i sin säng på natten etc.

Så JA, man kan hjälpa till genom att ha nytvättade kläder på - men lever man i ett hem med husdjur så blir det inte så mycket bättre än så. Och det hjälper minimalt om man nu är så extremt allergisk.
Att ha speciella kläder som aldrig får komma in i huset (Ska ungen byta om utomhus?) är något jag aldrig skulle gå med på. Vart ska dom förvaras exempelvis?
Betyder det då också att jag måste sanera mig själv varje morgon, och byta om till sanerade kläder, när vi ska gå till skolan? Så att min son kan kramas utan att få något på sig..

Vi ser inte bara problemen, men vi ser att det inte går att lösa dom hur som helst.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Det är klart att rena kläder som har legat i garderoben kan ha enstaka hår på sig.

Du drar upp en massa saker som jag öht aldrig har föreslagit som realistiska åtgärder. Jag har skrivit att jag anser att nytvättade kläder eller kläder som tas av och läggs undan när man kommer hem är fullt rimliga åtgärder för att underlätta för allergiker i skolan/förskolan. That's it, men det verkar folk ha enorma problem med.

Om en skola kräver att alla föräldrar ska allergisanera sina hem och därmed även sina barn är det självklart helt orealistiskt, men är det någon skola i historien som har gjort detta?
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Och jag har försökt förklara att även om ditt barn gladeligen skulle bytt kläder för och efter förskolan varje dag, så finns det barn där en sådan extrarutin skulle leda till en massa extra konflikter, som man gärna undvikerpå morgonen när alla måste iväg, och på kvällen när alla är trötta och hungriga.

Att barn är jättepetiga med kläder är inte ovanligt, mitt eget barn bryr sig inte särskilt mycket om vad han har på sig när det väl är på, men en kompis till mig har en son där det en period var tårar och bråk varenda morgon för att inga byxor passade, fel byxor låg framme, alla byxor var obekväma och fula, osv. Inte kul för nån i familjen. Det är jobbigt nog för alla en sån period, utan att man dessutom ska spä på det hela med att när barnet efter mycket tårar hittat ett par byxor som passar, en halvtimme senare börja om alltihop med att propsa på att barnet nu ska ta av sig byxorna igen, och ta på sig något annat istället.

Barn är olika helt enkelt, det som är enkelt och smidigt för en familj, är rätt problematiskt för en annan. De tycker jag man kan ha viss respekt för, att sånt som är enkelt i den egna familjen med det egna barnet, kanske inte är det för nån annan.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Citerar inlägget igen;

Idag fick jag hem en lapp från sonens f-klass om en elev som är extremt allergisk mot pälsdjur, där de ber oss att tänka på det och att barnen inte får komma i kläder som har varit i kontakt med djur. Det gällde häst och katt men också andra pälsdjur.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Det fetstilade där är något JAG personligen inte skulle kunna åstadkomma. För alla kläder i detta hus har kontakt med djuren på ett eller annat vis.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Fick mina provsvar idag och det visar sig att jag har en lätt allergi mot pälsdjur (kanin, marsvin, katt, hund och häst) :( Har en...
Svar
18
· Visningar
5 026
Kropp & Själ Idag har jag tröstat en ledsen son. Han har pälsdjursallergi och ibland sätter den käppar i hjulet för oss alla. Sonens farbror har en...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: Monstermom
·
Småbarn Hur gör man med allergiska dagisfröknar när man bor på landet och har huset fullt av pälsdjur? Vi är inte ensamma om att ha det så på...
2
Svar
39
· Visningar
4 494
Senast: Fenestra
·
Övr. Barn Min dotter har börjat förskoleklass och vi har fått hem info om hur vi som har pälsdjur ska göra utifall att det finns...
Svar
3
· Visningar
1 435
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp