Bukefalos 28 år!

Allergiskt barn i klassen

Sv: Allergiskt barn i klassen

Jag tycker inte det finns utrymme för tolkningar i texten öht.
Det är ju solklart: extremt allergisk och barnen inte får komma i kläder som har varit i kontakt med djur.
Tydligare kan det inte skrivas. Det är inte en önskan, det är ett krav.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Jag tycker inte det finns utrymme för tolkningar i texten öht.
Det är ju solklart: extremt allergisk och barnen inte får komma i kläder som har varit i kontakt med djur.
Tydligare kan det inte skrivas. Det är inte en önskan, det är ett krav.

Om jag går ute och det blåser fram en fjäder på min tröja... har min tröja varit i kontakt med fågel då? Skulle du uttrycka dig så i det läget?

Har jag varit kontakt med en häst om jag går förbi ett stall och det blåser fram ett tagel som landar på min arm?
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Tänk så olika man kan se det.:)
Min dotter har en klasskamrat vars mamma är så pass allergisk att hon inte kan låta sin dotter åka i vår bil. Hon kan inte gå förbi en hästhage och om hon är i affären och någon kommer in med hästhår på kläderna får hon lämna sina varor och skynda sig ut.
Så ja, i en extremt allergiskt persons verklighet kan kontakt med djur mycket väl betyda det du beskriver. I alla fall om fågelfjädern finns kvar på dig.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

En morgon som barnet blåvägrar?? Varje morgon, menar du... :p

Problemet är väl inte så mycket att man som förälder inte kan tvinga barnet att byta kläder, utan att man inte vill göra det i onödan, på grund av den konflikt som uppstår varje gång man gör det. Har man efter mycket om och men hittat en rutin som faktiskt fungerar, och gör att man kan ta sig igenom morgnarna utan att tredje världskriget bryter ut och man får släpa ett hysteriskt barn med våld ut genom dörren, så har jag förståelse för att man inte är jättepigg på att bryta upp den för att ett annat barn eventuellt kanske skulle kunna få besvär.

Jag blir helt lycklig av dina inlägg! För första gången på 22 år har någon som jag inte är släkt med samma erfarenhet av barn som jag.

Det brukade gå ganska smärtfritt de dagar hans röda tröja med sjörövarskepp på var tillräckligt ren för att kunna användas.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Det fetstilade där är något JAG personligen inte skulle kunna åstadkomma. För alla kläder i detta hus har kontakt med djuren på ett eller annat vis.

Där ser jag speciella förskolekläder (typ 2-3 ombyten) som aldrig lämnar förskolan och där personalen hanterar tvätten som den enda möjligheten D.v.s. av-och påklädning i ett uppvärmt utrymme på utsidan av förskolan. Att få kläder helt allergenfria hos en familj med husdjur är i det närmaste en omöjlighet.

Jag har en kollega vars som är otroligt allergisk med husdjur så de få gånger jag åker med kollegan gör jag en "topp till tå"- sanering med tvätt av ytterkläder, skor etc. och kollegan har en filt i bilen som jag sitter på. Men helt allergifri är jag förstås inte ändå.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Ja, på ett dagis hade det nog kunnat gå. Men jag kan inte se hur det skulle kunna fungera i skolan faktiskt..
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Idag fick jag hem en lapp från sonens f-klass om en elev som är extremt allergisk mot pälsdjur, där de ber oss att tänka på det och att barnen inte får komma i kläder som har varit i kontakt med djur. Det gällde häst och katt men också andra pälsdjur.

Vi bor på hästgård med hästar (såklart), hund, katt och det planeras för kaniner :) Självklart använder inte sonen sina skolkläder i stallet och duschar efter ridning men jag byter inte om efter att ha varit hos hästarna på morgonen och kan kanske kontaminera honom, hunden och katterna är inne en del, hunden sover hos sonen ibland och även katterna. Efter att min stalltvättmaskin gick sönder använder jag samma till all tvätt, brukar iofs köra en tom tvätt och torka ur ordentligt efter hästgrejerna men ändå...

Jag vill givetvis inte att det här barnet ska bli dåligt pga oss men förstår samtidigt inte hur jag ska kunna skicka sonen till skolan utan att han har någon päls eller djurdamm på sig. Läget förvärras av att ena hallen håller på att renoveras så nu använder vi samma utrymme för våra vanliga ytterkläder som för stallkläderna :(

Hur har ni andra som har samma problem gjort?
det bästa vore väl ändå att det allergiska barnets föräldrar informerar resten av klassen på föräldramöte, så att ni får veta HUR allergiskt barnet är, hur petnoga ni behöver vara för att visa barnet hänsyn.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

D.v.s. av-och påklädning i ett uppvärmt utrymme på utsidan av förskolan.

Och då ska man stå där en halvtimme med världskrig varje morgon för att kunna byta om på ungen, bara någon timma efter det förra världskriget vid påklädningen för att kunna gå hemifrån?

Efter de två striderna orkar jag inte jobba på hela förmiddagen. Och dessutom vill jag ju inte lämna ett barn som är helt upprivet, det bäddar ju för en usel dag på dagis.

Är det bara allergi man ska visa hänsyn till? Att andra barn hamnar i känslomässigt kaos spelar ingen roll? Dessutom kan man ju tänka sig att just dessa barn verkligen behöver ha husdjur i hemmet så att det finns NÅGON relation i barnets liv som är konfliktfri.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

KL

Extremt allergiska barn som TS skol-lapp handlar om här inte hemma i en vanlig skola för barnet skull. Även om alla är samarbetsvilliga och verkligen försöker så kommer incidenter hända såsom att den instängda hunden kommer ut och hoppar upp och kramar om barnet precis innan skolskjutsen kommer. Barnet missar kanske skolskjutsen och får åka bil som inte är allergisanerad. Det kan också vara som där jag bodde, det fanns flera hundar i trappan/närområdet som jag hälsade på, vad gör en djurälskande 8-åring när en näpen dvärgpudel ställer sig på bakbenen och tigger om uppmärksamhet? Inte tänker hon på kompisen som kanske blir sjuk, inte förrän en stund senare.

Angående allergisanerade kläder, det skulle i princip innebära att vi var tvungna att flytta eller ta bort katten. Scenariot är en 4-rummare där det bor 4-5 personer varav 3 barn, två marsvin och en katt som valt skostället som sin domän, och som hade sin kattlåda i grovköket tillsammans med tvättmaskin och torkskåp och som var expert på att öppna allt inklusive garderober.

Utan att gå in på detaljer så skulle det i den miljön inte gå att åstadkomma ens hyfsat allergisanerade kläder utan att ta bort katten. Även om man lyckats hålla det hyfsat okej tills det var dags att gå till skolan så fanns det inte någon plats i lägenheten där det var djurfritt, skulle det vara vits att byta om hade man fått dammsuga först, inget man gärna gör tidigt på morgnarna av hänsyn till grannar. vad hjälper rena kläder och en tillfälligt portförbjuden katt om det finns massor av djurhår omkring en. Det enda kattfria rummet bodde marsvinen i.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Och då ska man stå där en halvtimme med världskrig varje morgon för att kunna byta om på ungen, bara någon timma efter det förra världskriget vid påklädningen för att kunna gå hemifrån?

Efter de två striderna orkar jag inte jobba på hela förmiddagen. Och dessutom vill jag ju inte lämna ett barn som är helt upprivet, det bäddar ju för en usel dag på dagis.

Är det bara allergi man ska visa hänsyn till? Att andra barn hamnar i känslomässigt kaos spelar ingen roll? Dessutom kan man ju tänka sig att just dessa barn verkligen behöver ha husdjur i hemmet så att det finns NÅGON relation i barnets liv som är konfliktfri.

Jag kan bara hålla med dig, även många mycket välartade barn kan vara totalt omöjliga periodvis, för att inte tala om om man har något några syskon också som har sina perioder och som ibland gärna "hjälper" till. Även om det säkert kan fungera många gånger så kommer det dagar då man inte får ihop det, ska barnet stanna hemma då (ev med vidhängande förälder beroende på ålder)? Eller ska man riskera att den stackar allergikern får ett anfall? Och finns det 15-30 barn i gruppen finns det lika många potentiella risker till att barnet blir allvarligt sjukt eller kanske dör, eller kanske fler om det finns felr klasser/avdelningar.

Någonstans så måste någon ta ett ansvar. De få barn som är så kraftigt allergiska att de riskerar att bli sjuka om kompisarna inte visar långt mer än vanlig hänsyn så är det att leka med deras liv och hälsa att skicka dem till en klass där folk har husdjur.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Jag vill helst inte göra det här till en fråga om uppfostran, som annars flera i tråden verkar vara pigga på. Barnet kanske inte är välartat, men det betyder väl troligen att konflikterna blir ännu värre, vilket högst troligt inte gynnar vare sig barn eller vuxna. Jag tycker helt enkelt inte att de exakta orsakerna till konflikter pga extra ombyten spelar någon större roll. Mitt problem hade varit att ett annat barns allergi havererar våra morgnar, och jag fattar inte varför problemet i det inte är uppenbart för alla. Allergiproblemet lyckas ju alla begripa att det är ett riktigt problem, även vi som inte riktigt ser någon lösning på det förutom medicinering, då.
 
Sv: Allergiskt barn i klassen

Jag blir helt lycklig av dina inlägg! För första gången på 22 år har någon som jag inte är släkt med samma erfarenhet av barn som jag.

Det brukade gå ganska smärtfritt de dagar hans röda tröja med sjörövarskepp på var tillräckligt ren för att kunna användas.

Och jag blir jätteglad av att läsa båda era inlägg, även om vi inte har några stora problem med just kläder för tillfället. Men det är skönt att veta att jag inte är helt ensam om att ha ett såpass bestämt barn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Fick mina provsvar idag och det visar sig att jag har en lätt allergi mot pälsdjur (kanin, marsvin, katt, hund och häst) :( Har en...
Svar
18
· Visningar
5 026
Kropp & Själ Idag har jag tröstat en ledsen son. Han har pälsdjursallergi och ibland sätter den käppar i hjulet för oss alla. Sonens farbror har en...
Svar
7
· Visningar
988
Senast: Monstermom
·
Småbarn Hur gör man med allergiska dagisfröknar när man bor på landet och har huset fullt av pälsdjur? Vi är inte ensamma om att ha det så på...
2
Svar
39
· Visningar
4 495
Senast: Fenestra
·
Övr. Barn Min dotter har börjat förskoleklass och vi har fått hem info om hur vi som har pälsdjur ska göra utifall att det finns...
Svar
3
· Visningar
1 438
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp