Bukefalos 28 år!

Allmänna frågor? :D

Ponnyryttare203

Trådstartare
Är ny här på buke så har ingen aning om jag har lagt in i rätt tråd eller inte, men iallafall! Jag har typ några allmänna frågor på lager, som skulle vara bra att kunna om man snart tar hem en första hyrponny :D
Först undrar jag, hur tar man reda på hur mycket foder man ska ge ponnyn? ex hur mycket betfor, hö, havre osv, han jag har på g skulle behöva bli av med några kilon :p
Sen, en "följarfråga" på förra. Vilket är bästa sättet att muskla upp en häst? alltså har ni några speciella övningar som stärker ryggen t.ex.?
Och vad är det som behövs när man åker ut på tävling? när krävs mätintyg, licens osv?
tackar för svaren :D
 
För att veta vilken och hur mycket mat hästen ska ha så måste du först ha en analys på höet/hösilaget, så att du vet vad det innehåller. Kanske är det så bra att din häst inte behöver kraftfoder, kanske behöver den det, och då får man se vilket kraftfoder som bäst passar med grovfodret. Det är inte alls säkert att det är just havre och/eller betfor som passar. Mineralerna är också jätteviktiga att ha koll på!

För att bygga muskler måste hästen få i sig tillräckligt med protein, och sen är det ridning i bra form med aktiva bakben som hjälper. Bommar och klättring är bra träning för rygg och bakben.

För att åka på tävling måste du först och främst ha grönt kort. Hästen måste vara vaccinerad och du måste ha med vaccinationsintyget. Sen har jag dålig koll på hur det är med ponny, men jag tror att du måste ha med mätintyg också. Någon annan har säkert bättre koll på det :)
 
Om du hyr ponnyn bör du utgå från den fodergivan som han får hos ägaren. Fråga dom du hyr av. :)

Musklerna hästen gör du genom varierad träning. Det bästa är att rida mkt i skog och mark. Om du tränar på banan bör du ha en tränare eller kunskap själv att veta hur just din häst behöver stärkas.
 

Liknande trådar

Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 930
Senast: Migo
·
  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
26 917
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 179
Senast: mackan
·
Relationer Jag hade den mest underbara pojkvän man kan tänka sig (tyckte jag då iallafall). Vi hade något speciellt, kunde prata om allt och jag...
Svar
3
· Visningar
993
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp