Bukefalos 28 år!

Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om medicinen får dig att må bra skulle det inte gå att hitta en annan lösning på biverkningarna? Det låter ju otroligt jobbigt att det är okontrollerat på den nivån att du inte har råd med mat.

Skulle du kunna få hjälp av familj eller i värsta fall en god man med ekonomin? Det kanske vore bra för dig med någon annan som kan se till att du får köpa det du vill och behöver men som kan dra i bromsen när ekonomin helt enkelt inte går ihop? :)
Det har varit otroligt jobbigt! Köpbegäret har varit så stort att det nästan känts livsviktigt att köpa det jag vill ha just då. Som tur väl är så har mamma hand om arvet jag fick när pappa gick bort så jag har kunnat ta därifrån när jag råkat köpa för mycket eller djuren behövt veterinärvård (utom en gång när Pärla behövde en akut operation som inte gick på försäkringen. Då fick jag hjälp av en insamling). Men jag har aldrig tagit några lån och det är jag glad för!
Jag har nu löst det genom att mamma har alla mina pengar och ger mig ”veckopeng” istället. Så när jag behöver köpa något dyrare så måste jag skicka till henne och hon godkänna om det är nödvändigt eller inte. Men oftast är det nödvändigt eftersom jag har lärt mig olika strategier för att låta bli att köpa onödiga saker. Jag kommer inte ihåg när vi började med detta men kanske i årskiftet? Jag har en pengaapp på telefonen där jag lägger in att inkomster och utgifter och i två månader har jag kunnat hålla min budget :banana: Hade inte djuren behövt veterinärvård vid flera tillfällen så hade jag nog kunnat hålla den varje månad sedan vi började med detta. Sparandet för att bygga upp veterinärkontot går numera utmärkt och alla pengar jag får in på det jag säljer går raka vägen in på det kontot och jag sparar även för att kunna köpa en elcykel. Att jag gjorde slut med pojkvännen och på så sätt slapp dyra tågresor och en massa hämtmat har också hjälpt till (men jag saknar honom trots att det var jag som gjorde slut 😢)

Köpbegäret finns fortfarande men all stressen just nu över allt kaos har hjälpt mig oerhört mycket för att lära mig hantera det. Så trots att jag mår dåligt över det så har det ändå fört något positivt med sig. Jag hoppas verkligen att det ska hålla i sig när jag blivit av med kaoset och att jag ska minnas känslorna jag har nu och att det ska hålla mig borta från att börja köpa på mig saker igen!
 
Det har varit otroligt jobbigt! Köpbegäret har varit så stort att det nästan känts livsviktigt att köpa det jag vill ha just då. Som tur väl är så har mamma hand om arvet jag fick när pappa gick bort så jag har kunnat ta därifrån när jag råkat köpa för mycket eller djuren behövt veterinärvård (utom en gång när Pärla behövde en akut operation som inte gick på försäkringen. Då fick jag hjälp av en insamling). Men jag har aldrig tagit några lån och det är jag glad för!
Jag har nu löst det genom att mamma har alla mina pengar och ger mig ”veckopeng” istället. Så när jag behöver köpa något dyrare så måste jag skicka till henne och hon godkänna om det är nödvändigt eller inte. Men oftast är det nödvändigt eftersom jag har lärt mig olika strategier för att låta bli att köpa onödiga saker. Jag kommer inte ihåg när vi började med detta men kanske i årskiftet? Jag har en pengaapp på telefonen där jag lägger in att inkomster och utgifter och i två månader har jag kunnat hålla min budget :banana: Hade inte djuren behövt veterinärvård vid flera tillfällen så hade jag nog kunnat hålla den varje månad sedan vi började med detta. Sparandet för att bygga upp veterinärkontot går numera utmärkt och alla pengar jag får in på det jag säljer går raka vägen in på det kontot och jag sparar även för att kunna köpa en elcykel. Att jag gjorde slut med pojkvännen och på så sätt slapp dyra tågresor och en massa hämtmat har också hjälpt till (men jag saknar honom trots att det var jag som gjorde slut 😢)

Köpbegäret finns fortfarande men all stressen just nu över allt kaos har hjälpt mig oerhört mycket för att lära mig hantera det. Så trots att jag mår dåligt över det så har det ändå fört något positivt med sig. Jag hoppas verkligen att det ska hålla i sig när jag blivit av med kaoset och att jag ska minnas känslorna jag har nu och att det ska hålla mig borta från att börja köpa på mig saker igen!
Vad skönt att läsa att det känns bättre och att du hittat strategier för att hantera det!
Jag har i perioder mått väldigt dåligt och då handlar jag med, men då främst tyg 😒 utom då I höstas när jag spontanköpte en broderimaskin för 32k... 🤦🏼‍♀️
Det är otroligt jobbigt med det där begäret, och måste vara ännu jobbigare när det är en biverkning av nödvändig medicin!
Men jättebra jobbat av dig att kunna hantera det bättre nu! ❤️
 
@Lyan Mitt bästa tips för att sluta impulsköpa är att använda pinterest och pinna det du vill köpa istället. Då blir det lite som att det blir ditt, fastän du inte beställt det, och om du verkligen, verkligen vill ha det så finns det ju på pinterest till den dagen :)

Har även använt en app innan där en kunde spara samma summa som det en skippade att köpa. Tror den var från Ålandsbanken? "Tjänade" i alla fall ihop typ 150 000 på den appen när jag gjorde mig av med dåliga vanor i ett par år:o
 
Finns det en andrahandsmarknad för "vanliga" böcker, alltså inbundna, hyfsat nysläppta? Är det värt att lägga upp på bokbörsen eller dylikt?
 
Vad skönt att läsa att det känns bättre och att du hittat strategier för att hantera det!
Jag har i perioder mått väldigt dåligt och då handlar jag med, men då främst tyg 😒 utom då I höstas när jag spontanköpte en broderimaskin för 32k... 🤦🏼‍♀️
Det är otroligt jobbigt med det där begäret, och måste vara ännu jobbigare när det är en biverkning av nödvändig medicin!
Men jättebra jobbat av dig att kunna hantera det bättre nu! ❤️
Jag har också impulsköpt massor av tyg som nu ligger och väntar i högen av kommande projekt till hundarna.
Hoppas verkligen att du slipper må så dåligt igen ❤️
Ja, det är skitjobbigt. Har försökt sluta med den men så kommer depressionen tillbaka som ett brev på posten 😞
Tack!
@Lyan Mitt bästa tips för att sluta impulsköpa är att använda pinterest och pinna det du vill köpa istället. Då blir det lite som att det blir ditt, fastän du inte beställt det, och om du verkligen, verkligen vill ha det så finns det ju på pinterest till den dagen :)

Har även använt en app innan där en kunde spara samma summa som det en skippade att köpa. Tror den var från Ålandsbanken? "Tjänade" i alla fall ihop typ 150 000 på den appen när jag gjorde mig av med dåliga vanor i ett par år:o
Jag hatar Pinterest 😅 Jag får aldrig det att funka. Men att lägga upp bilder att titta på gör det värre för mig för då får jag en massa idéer på grejer jag vill ha som jag hade glömt bort annars. Men kanske hjälper ditt tips någon annan 🙂

Jag har mamma som min sparapp haha. Varje gång jag sätter in pengar så skickar hon en screenshot på hur mycket jag har och det är så tillfredställande att se summan öka! Det peppar mig ännu mer att stå emot köpbegäret. Sedan kommer ju mycket att försvinna fort när någon hund blir sjuk men nu har jag tillräckligt för att klara rätt mycket och de är ju försäkrade
 
Toppen. Var rekommenderar du att man lägger upp då? Och hur ska man tänka kring prissättning?
Beror på lite. Pocketböcker kan gå för en tia på tradera, och det brukar jag tycka är värt när jag säljer eftersom de är så lätta att skicka. Vissa böcker (ofta engelska, kända serier m.m.) kan gå för flera hundra på tradera, men skulle ändå rekommendera att lägga ut för lågt pris till att börja med och sedan hoppas på det bästa.

Bokbörsen kan du lägga upp för högre pris, men det tar å andra sidan längre tid innan de säljs tror jag. Men äldre böcker går bra där.

Barnböcker är svårast, har jag upplevt som säljare, men de kan gå billigt på tradera, eller billigt på bokbörsen. Men vissa speciella upplagor eller i väldigt bra skick går för mer.

Har sett att vissa säljer bokpaket på blocket, men jag har aldrig köpt eller sålt där. Kanske på facebook? Jag har inte facebook så det vet jag inget om :)
 
Lagt ut 61 tyger på fb till salu. Tror jag sålt lite mer än hälften av dem! Vilket är super. Från typ 30 kr på kontot har jag nu typ 3.500 😂 4 paket är inte betalade än, men det kommer väl snart. Håller på att rensa bland sytillbehör också, men det tar en faslig tid att mäta allt 😒
 
15 paket packade. Fortfarande 5-6 st obetalda 😒 hade velat få med dom nu så jag kan skicka dom också men dom får väl vänta till imorgon om inte annat.
Heja!

Jag har ett som är obetalt. Det är så störigt att behöva vänta! I detta fallet så misstänker jag att hon hoppar av helt och hållet för det har hon gjort innan 😑 Har denna och en till som alltid ska köpa men som sedan bara försvinner i tomma intet till nästa gång de skriver Köper! :mad:
 
Heja!

Jag har ett som är obetalt. Det är så störigt att behöva vänta! I detta fallet så misstänker jag att hon hoppar av helt och hållet för det har hon gjort innan 😑 Har denna och en till som alltid ska köpa men som sedan bara försvinner i tomma intet till nästa gång de skriver Köper! :mad:
Du får säga det nästa gång hon skriver köper att pga tidigare problem så vill du inte sälja till henne... Fy fan vad drygt att ha det så med vissa!
 
Du får säga det nästa gång hon skriver köper att pga tidigare problem så vill du inte sälja till henne... Fy fan vad drygt att ha det så med vissa!
Ja, jag får göra det. Funderar på att starta en lite passivaggressiv tråd i gruppen utan att nämna namn men vet inte om jag giter
 
Ja, jag får göra det. Funderar på att starta en lite passivaggressiv tråd i gruppen utan att nämna namn men vet inte om jag giter
Är det din egna grupp? Då tycker jag ett "påminner om att inte skriva köper om man inte tänkt genomföra köpet. Händer detta kommer man tas bort" typ.
 
Då var det två paketannonser med pysselgrejer utlagda! Tror inte att jag får dem sålda i så stora paket men jag gör ett försök för det hade varit skönt att bara kunna slänga ned allt i en postpåse och slippa alla småkuvert! Kvar är all spets, snören och band men det orkar jag inte lägga ut idag. Jag har så ont i knäna och ryggen efter att ha suttit på huk nästan hela dagen och mätt, räknat och sorterat.
Jag har även byggt de sista marsvinssmyckena så de ligger och väntar på att postas. Det känns rätt vemodigt att inte skulla göra smycken längre 😢 Jag kommer att sakna det mycket tror jag. Men säljdelen kommer jag inte att sakna
 
Vad skönt att läsa att det känns bättre och att du hittat strategier för att hantera det!
Jag har i perioder mått väldigt dåligt och då handlar jag med, men då främst tyg 😒 utom då I höstas när jag spontanköpte en broderimaskin för 32k... 🤦🏼‍♀️
Det är otroligt jobbigt med det där begäret, och måste vara ännu jobbigare när det är en biverkning av nödvändig medicin!
Men jättebra jobbat av dig att kunna hantera det bättre nu! ❤️

Här är en till som handlar tyg. :nailbiting:
 
Här tuffar det på i sakta mak... 🙂
En auktion avklarad i helgen, med bud 25 x högre än utlagt pris 🙏 Så skönt att det finns andra som vill ha det jag inte är intresserad av 😁
En ny annons ute och första bud har kommit. Får se om det blir några fler, men är glad att det kommer till användning i stället för att jag ska slänga i varje fall! (Men är tyg så det kanske blir hyllvärmare hos någon annan 😄😄 @Trott @Tonto )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 157
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 464
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
314
· Visningar
19 984
Senast: Roheryn
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 292
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp