Allmän badplats

Sv: Allmän badplats

En allmän regel vore väl helt enkelt bara koppeltvång på allmän badplats? Och om hundarna gapar får väl folk runt omkring påpeka detta?

Vi har flera hundbad längs havet här, superskönt! Annars är det faktiskt hundförbud på allmänna badplatser här.

Men jag stör mig på alla som har dålig koll - vem fa*iken släpper fram sin hund till 2 hundar som håller på och leker med bollar i vattnet...? Upplagt för bråk och scenariot inträffade i söndags när jag var på hundbadet. Blev pissigt förbannad eftersom jag med flit hade valt en avskild plats så att vi slapp sådant...

Ja tycker att det är lite tråkigt när det blir svårt att hitta badplats för hunden. Okej att det inte behöver vara tillåtet för hundar överallt men ibland så känns det som om det är förbjudet överallt.
Detta gäller dock bara kommunens allmänna badplatser, på alla andra ställen får man bada med hund för där gäller allemansrätten :)

Angående renligheten så kan jag förstå det till en viss del eftersom många hundar säkert skulle kissa på stranden. Och det är ju verkligen tur att alla vilda djur som lever i och runt sjöar och hav är mycket renligare än hundar :angel:

Det är knappast hundarna som kissar, skiter eller kastar skräp i vattnet.

Hur äckligt är det inte med alla nakna småbarn då som springer och kissar och bajsar i vattnet :crazy:? Det skulle ju en hund aldrig göra!

Säg inte det..
22795666.jpg

:o
Min tik vill nästan alltid kissa i vatten, diken, pölar osv av någon anledning.. värmer väl tassarna eller nått, jag vet inte :o

Här i Göteborg är hundar välkommna (kopplade) på alla badställen förutom typ 4st. Fast vi håller oss undan i kanten för att inte störa, även om man får vara där så förstår jag om folk kan tycka det är lite obehagligt när det kommer en turbohund simmandes med mottot "ju mer de stänker desto bättre.."

22795670.jpg

Vi har sett många hundar nu när vi varit och badat idag och jag tycker alla sköter det väldigt bra och faktsitk har hundarna kopplade och i kanten och inte låter dom härja runt och störa.

Bilderna är gamla och tagna i en annan stad och på den platsen fick hon vara okopplad

I vår kommun delar 200 000 personer på fyra-fem bad med i genomsnitt 100 meter strandremsa på varje badställe. Det hundbad vi brukar åka till har 10 meter strandremsa och är som i en liten vik, och jo, det ligger en hinna med hundhår närmast stranden. Man behöver doppa sig från bryggan för att bli ren efter att ha badat med hunden.

På våra badplatser är gräsmattorna helt fulla av folk när det är soligt. Visst skulle det kanske funka att ta dit lydiga hundar, men reglerna är till för att förebygga det som mindre lydiga hundar kan ställa till med. Och hur lydiga hundarna än är så finns det ingen plats för hundrädda att dra sig undan.

Hittade det på kommunens hemsida, letade rätt på det som bekräftelse efter att ha fått höra det på valpkursen.

Visst skulle det kanske funka att ta dit lydiga hundar, men reglerna är till för att förebygga det som mindre lydiga hundar kan ställa till med. Och hur lydiga hundarna än är så finns det ingen plats för hundrädda att dra sig undan.

Du skriver det jag försöker formulera!

På våra badplatser är gräsmattorna helt fulla av folk när det är soligt. Visst skulle det kanske funka att ta dit lydiga hundar, men reglerna är till för att förebygga det som mindre lydiga hundar kan ställa till med. Och hur lydiga hundarna än är så finns det ingen plats för hundrädda att dra sig undan.

AMEN! till detta

*knapplån*

Jag tycker det är bättre att förbjuda hundar på stränderna för att sedan tillåta på vissa stränder.

Här i Kungsbacka är det inte förbjudet men det är alltid nådon gnällepelle som har för mycket fritid som skall gnälla. När man sedan påpekar att det faktiskt inte är förbjudet så blir de ännu surare.

I Frillesås så finns det en jättefin och jättestor sandstrand som är till för just hundar och hästar. Fördelen är att man kan låta hundarna springa lösa och leka i vattnet då stranden är så enormt stor.

Mvh

Tora

Nackdelen med "hundbadplatser" är ju att alla hundar är där. Och även de olydiga och dryga.

Gå in på er kommuns hemsida och se vilka badplatser som är allmänna. Ofta finns det en karta som visar var gräsen går. Sen är det bara att vara på den icke allmänna stranden med hunden och även för den delen hästen. Ofta finns det många stränder som inte är allmänna gäller bara att veta var gräsen går.

I min kommun så går ex gränsen för den ena allmänna badplatsen vid en brygga så till vänster om bryggan är det fritt medan till höger är den allmänna stranden.

Ju mer påläst man är om vad som räknas som en allmänn strand i just sin egen kommun desstu bättre argument har man om någon skulle klaga.

Nackdelen med "hundbadplatser" är ju att alla hundar är där. Och även de olydiga och dryga.

Fast de finns ju även på de vanliga badplatserna också (där hundar är tillåtna).

Vi har varit ofta på djurbadplatsen i Frillesås och aldrig haft några problem. Det brukar inte vara så många hundar där. Nu hade det iochförsig inte spelat så stor roll för den är väldigt stor.

Mvh

Tora

Men då måste jag citera dig själv:

Citera på, men på de hundbadplatser jag varit HAR hundarna fått gapa. För det är bara idioter till hundmänniskor som orkat stå ut med allt oväsen, springande hundar, bråkande hundar osv.

Nej, koppeltvång på allmän badplats tycker jag vore en bättre idé. Och om hundar gapar eller stör så får folk säga till. Tänk så mycket enklare det hade varit.

kl

På "mitt" havsbad på Värmdö är det många som har med sig hundar. Min hund får diskret simma ut en bit utan att störa andra, självklart leker jag inga vilda lekar bland andra badande. Sen vilar hon lugnt kopplad i skuggan. Som jag ser det är det alla dessa motorbåtar som är de stora terroristerna som både låter och spyr ut giftiga ämnen. Till ämnet, hur tar man reda på om kommunen tillåter hundar på badplatser? Har letat på Värmdö kommuns hemsida men inte hittat något. Sist jag badade var det en träskpadda som upplyste mig om att hunden kunde rendera mig 1000 kronor i böter eftersom den vistades på stranden. Själv tycker jag det ska vara 1000 kronor i böter på sura subbhaggor som vistas på stranden. Varför hon inte upplyste familjen som hade en liten chihuahua förstod jag aldrig. Det kanske är halva bötesbeloppet på den?

Fast nu förstår jag inte problemet. Hundar ska vara kopplade på allmänna badplatser för att man ska kunna säga åt dem.

Hundägare som är på hundbadplatser är idioter och de kan man inte säga åt. Du tror inte att idioterna kommer till de allmäna badplatserna då?? Varför kan man inte säga åt dem på en hundbadplats, men på en allmän badplats? Det kommer ju att vara exakt samma personer. Går det inte att säga åt dem när de är på hundbadplatsen lär du ju inte kunna säga åt dem på en allmän badplats heller. Eller?

Jag kollade på värmdös hemsida men kunde inte heller hitta något faktiskt. Det lättaste då är nog att ringa och fråga.

Hittade följande på "min" kommuns hemsida:
Enligt lokala ordningsföreskrifter får hundar bada på kommunala badplatser om de hålls kopplade. :bow:

Visste dock inte om detta tidigare, men har tagit med hunden till badplatserna ändå. Dock hållt mig vid sidan, och hört mig för med de människor som eventuellt finns i närheten om det är okej. Har aldrig träffat på någon som haft något emot det.

Fast nu förstår jag inte problemet. Hundar ska vara kopplade på allmänna badplatser för att man ska kunna säga åt dem.

Hundägare som är på hundbadplatser är idioter och de kan man inte säga åt. Du tror inte att idioterna kommer till de allmäna badplatserna då?? Varför kan man inte säga åt dem på en hundbadplats, men på en allmän badplats? Det kommer ju att vara exakt samma personer. Går det inte att säga åt dem när de är på hundbadplatsen lär du ju inte kunna säga åt dem på en allmän badplats heller. Eller?

Jag tror inte riktigt du förstår mig.

Jag tycker det är självklart att hundarna är kopplade på en allmän badplats om dom inte kan gå med "osynligt" koppel. Iallafall om andra människor vistas på stranden. Det med att säga åt kopplade hundar kan innebär om hundarna skäller och gör väsen av sig.

På en hundbadplats antar jag att hundarna springer lösa? Iallafall de ställen jag varit iväg på. Hundar lösa -> ingen lydnad = katastrof. Att säga åt folk att koppla sina hundar på en hundbadplats verkar faktiskt totalt meningslöst. För jag antar att folk åker till dessa ställen just för att hundarna ska få springa av sig ordentligt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 970
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen... 21 22 23
Svar
444
· Visningar
27 012
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 240
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Jag bor i en kommun där det enligt beslut i kommunrådet är tillåtet att ha med sin hund till badet. Ordagrant från kommunens hemsida... 2
Svar
38
· Visningar
3 638
Senast: Pappahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025