Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 5

Funderar över det här med att spara originalförpackning/ytterförpackning. Är det värt att spara till tex en cykelhjälm till bebis? Vad sparar ni i förpackningsväg?
Tänker att det kan vara bra att ha om/när man säljer och ska skicka. Men samtidigt tar det ju en ohemul plats att spara allt..

Jag sparar till viss teknik (spelkonsoler, dyrare teknikprylar), lego och vissa ömtåliga/dyrare inredningsprylar. Men det tar ju mycket plats... Personligen skulle jag inte spara till en cykelhjälm, då det borde gå att hitta en låda som passar i framtiden om den ska säljas och skickas. Men om du har plats, varför inte :)

Funderar över det här med att spara originalförpackning/ytterförpackning. Är det värt att spara till tex en cykelhjälm till bebis? Vad sparar ni i förpackningsväg?
Tänker att det kan vara bra att ha om/när man säljer och ska skicka. Men samtidigt tar det ju en ohemul plats att spara allt..
Lego.
Skoförpackningar. Samt från apoteksbeställningar och bokbeställningar.

Men har en hel garderob jag förvarar dem i så de är inte ivägen.
Har varit skönt att bara ta fram lämplig låda när det ska skickas något.
Just nu skickar jag visserligen inte så mycket, så garderoben fylls mest på, men när säljlusten infinner sig igen är det skönt att ha kartonger i beredskap Så man slipper krångla med annan paketering.

Det låter som de flesta av er ändå slänger. Jag brukar slänga, men just vid försäljning tänker jag att originalkartongen kan vara bra.

Det låter som de flesta av er ändå slänger. Jag brukar slänga, men just vid försäljning tänker jag att originalkartongen kan vara bra.
Tror bara det är intressant med dyrare grejer. Vet ingen som skulle betala mer för originalkartong annat än vid mer samlarföremål.

Igår gick en kasse bebiskläder till secondhand. Skickade även med en klänning och en skjorta i för liten storlek för mig. Blev bara ledsen av att se dem hänga i garderoben. Borde ta ett rejält röj och göra mig av med mer. Det är liksom inte realistiskt att jag ska gå ner 30 kg 🙄 Sparar bröllopsklänningen bara, vore ju drömmigt att komma i den igen (en blå spetsklänning, så helt möjlig att använda vid andra tillfällen).

Igår gick en kasse bebiskläder till secondhand. Skickade även med en klänning och en skjorta i för liten storlek för mig. Blev bara ledsen av att se dem hänga i garderoben. Borde ta ett rejält röj och göra mig av med mer. Det är liksom inte realistiskt att jag ska gå ner 30 kg 🙄 Sparar bröllopsklänningen bara, vore ju drömmigt att komma i den igen (en blå spetsklänning, så helt möjlig att använda vid andra tillfällen).
Heja dig! Jag vet hur svår den där rensningen kan vara :heart

Idag rensning i pappas hus igen, kört ett helt billass till second hand, packat säkert två fulla släp med sopor som får kastas i veckan. Dessutom massor av leksaker som ska till loppis och har med mig två kartonger fulla hem som jag ska sälja. Mängder av Barbie’s tex, mindes inte ens att jag hade dem kvar. 🙈

Lagt ut lite på annons idag. Bland annat sådana där musiksagor med bok och kassettband, som man hade när jag var liten på stenåldern. 😆
De blev sålda direkt iaf, lite kul!

Också lagt ut en massa band, knappar och mönster för lajv/medeltidssömnad. Jag lär inte åka fler sådana ändå. Ett gäng mönster sålda direkt! 🥳

Lagt ut lite på annons idag. Bland annat sådana där musiksagor med bok och kassettband, som man hade när jag var liten på stenåldern. 😆
De blev sålda direkt iaf, lite kul!

Åh, nostalgi 😍. Jag hade en sån, kan den ha hetat Lady lovely-locks eller nåt sånt hmmm.

‐------
Har inte rensat ut nåt på ett tag, men en full plastkasse med kläder står och väntar på att tas till second hand iaf och lite läkemedel ska lämnas in till apoteket.

Inte sålt alls på flera veckor men nu på några timmar sålt tre grejer.

Iofs. Ofrivillig rensning i en frölåda där vi haft musbesök. Blev väldigt tacksam över den rejäla lådan sambon köpt där merparten av fröerna låg och därför klarade sig.

Hoppas lille musen uppskattade variationen :laugh:

Så har jag överlevt som säljare på min andra "hästloppis". Ljudnivån i ridhuset var hög! Hur som så åkte vi dit med 9 fulla lådor och åkte hem med fem lådor typ "inte knökfulla". Fick in 3600:- på tre timmar! 2300 till mig och 1300 till dottern, katching.

Nu ska det som är kvar lämnas in till den nya andrahandsaffären i Skänninge.

Jag sparar skokartonger (tills skorna börjar bli så pass slitna att de kommer att kasseras istället för att lägga undan igen). Har ett par ridstövlar som jag funderar på att sälja, men drar mig just för att jag inte har nån kartong till dem (just stövlar behöver ju också en lång kartong..). Även kartonger till elektronik sparas i regel - har varit med om att ha behövt ha det vid reklamation, och kartong till skärmar (t ex sambons inte så tåliga svängda skärm till datorn) har varit himla smidigt att ha vid flytt. I övrigt sparar jag i regel inte på kartongen, men kan ibland göra det om jag känner att "det finns en risk att den här prylen säljs vidare framöver". Kartonger till lampor sparas också, både för eventuell förvaring och för att ha vid eventuell försäljning.

Små kartonger förvaras bland grejerna hemma, skokartonger bland skorna (skorna förvaras i den när de inte är framme). Större emballage till elektronik etc står nere i förrådet (det är typ sånt som vi har där, och lite krukor och jord etc, så det funkar bra för oss).

Jag sparar i regel inte heller på en massa andra kartonger numera (från när jag beställer grejer och så), och de jag sparar av mindre modell går ju åt, så jag tycker att det är smidigt att ha kvar originalkartongen när det inte är småsaker. Med det sagt, så beror det på vad det är. Och om jag inte använt dem till att förvara prylarna när de är undanstoppade (säsong etc), så hade jag kanske resonerat annorlunda. Nu är de liksom inte ivägen på något sätt här hemma.

Senast ändrad:
från att Vinted stått helst still har det nu plingar till med tre försäljningar bara idag. Härligt! 🥳

Har dock shoppat upp en del av intäkten, då jag hittade min favoritparfym där. Känns ändå gratis eftersom jag använt vintersaldo att betala med. :angel:

Liknande trådar

• Låst
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 799
Senast: Mineur
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
888
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 958
Senast: Bullen22
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 470
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka