Allmänt tänk och funderande

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare fizzywig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 047
F

fizzywig

Jag skulle behöva ett bollplank känner jag och hoppas på att finna ett i detta forum.

Har vuxit upp med hundar och haft hundar i familjen hela livet, med längsta uppehåll på ett år. Nu är jag dock vuxen och har flugit ut ur boet (för snart ett år sedan) och längtan efter en hund är större än jag trott att den skulle vara.

Jag jobbar för tillfället halvtid (enligt kontrakt men i verkligheten så är det i alla fall 75%), har en sambo som studerar på heltid (8-16) men som förmodligen kommer gå som lärling efter sommaren (samma tider). Finns det någon chans att man kan matcha in en hund i detta liv?

Vi har varit hundvakter åt dels chihuahuor (alldeles för små för vår smak), två olika blandraser och en golden (henne hade vi över två månader) och det har fungerat bra. Jag har kunnat ta med dom till stallet samt att vi hjälpts åt med promenader och liknande, dock känns det inte optimalt att lämna en hund ensam från 8-14 vissa dagar :(

Vi tänker inom en snar framtid köpa en 3a och har då lite mer plats för en fyrfota vän, om det nu skulle bli så.

Sambon är inte intresserad av att träna mer än vardagslydnad och trickträning, han älskar att lära hundar "high-five" (; Jag har tidigare ställt ut några gånger samt tränat lättare agility, något jag gärna skulle börja med igen.

Ledsen för ett väldigt rörigt inlägg, som ni kanske märker behöver jag någon att bolla tankarna med och helt ärligt så har nog min sambo tröttnat lite på mitt "tjat" (;

Tacksam för svar, ta hand om er!

Sv: Allmänt tänk och funderande

Läste igenom inlägget och såg att jag glömt en sak. I januari kommer jag att börja studera till Hundinstruktör för att förhoppningsvis kunna bli hundpsykolog såsmåningom. Drömmen är att jobba med hundar av alla storlekar och sorter, skulle vara guld att hålla olika kurser och följa alla individers utveckling.

Ja varför skulle det inte gå? De dagar ni är borta länge får ni hitta hundvakt helt enkelt. :) Se till att ha en lösning bara för vad ni gör om ni båda börjar jobba heltid (vilket förr eller senare lär hända). Dagmatte/hunddagis eller nåt.

Ska ni ha valp däremot behöver ni kunna vara hemma mera, men en lite äldre omplacering kanske funkar smidigt?

Om ni kan hitta hundvakt är det klart det funkar! Dock låter det som att det kan bli svårt att klara sig utan.

Okej, det här med hunddagis har jag bara positiva erfarenheter ifrån så det skulle ju kunna vara en lösning..dock finns det inga just här där jag bor utan det finns i den större staden ca 20-30min bort. Har ni någon erfarenhet från dagmatte/husse? Någon ni kände sen innan eller någon ny?

Tänkte även fråga vad ni tror för ras skulle funka, är lite insnöad på dobermann då min sambo är helt frälst i rasen...men funkar det att ha en sådan i lägenhet? Har läst på om rasen en del och de behöver mycket stimulering samt motion, räcker det att "bara" träna lydnad och agility (mer sällan)? (Vet ju inte om jag fastnar för någon mer träningsform efter utbildningen)

Vilken ras tror ni annars skulle passa?
Är inte intresserad av massa(!) pälsvård men har haft schnauzer som jag trimmat själv så krävs det så kan jag självklart ta mig tiden till pälsvård. Helst inte en hund som fäller överdrivet mycket. Någon som är med på det mesta och bör vara social samt ganska mycket GO i sig. Vill ha en lättlärd och smart hund, får gärna ha lite egenheter för sig (dvs stor personlighet). Storleksmässigt spelar väl inte jättestor roll, har en svaghet för de lite större hundarna men har haft JRT.

Tacksam för alla svar!

Såg nu att jag skrivit att jag haft JRT vilket såklart stämmer men det är bara en av alla hundar. Har även haft bla bullmastiff, schnauzer och blandraser..

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 781
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 560
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 810
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka