Allroundsadel från Hööks, någon som köpt?

Sv: Allroundsadel från Hööks, någon som köpt?

Provade den på min förra häst...men den passade inte. Har provat flera stycken "billighetssadlar" i runt den prisklassen från olika affärer..o ingen av dem har passat någon av de 2 hästarna jag provade på.

Jag har haft en sådan i ägo. Har inte passat något vidare. Men är hållbar.

Hur har era hästar sett ut? Min är rund över ryggen som är ganska kort, liten manke och stora bogblad. Har en Wintec dressyr med svart koppjärn som ligger bra på honom.

Skulle inte ens komma på tanken att lägga en sådan sadel på Bestens rygg.

Immer

jag har en höökssadel till kallblodet & den ligger kanonbra på nordisen behöver inte ens gelpad under som jag behövde på varmblodet jag ägfde förrut..visserligen billig men vem säger att en dyr sadel är bättre än en billigare??? & vilken normalt arbetande person har råd att köpa en sadel för flera tusen??? såvida man inte har föräldrar som betalar det mesta åt en...

Vilken "Normalt arbetande" person har då råd att köpa häst för flera tusen kronor??

Vilken "Normalt arbetande" person har då råd att fodra sin häst??

Vilken "Normalt arbetande" person har då råd att försäkra sin häst??

Vilken "Normalt arbetande" person har då råd att ringa veterinären om hästen blir sjuk??

Fodervärd skrev:
men vem säger att en dyr sadel är bättre än en billigare???
Jag kan säga dig att en dyr sadel är bättre än en billig.
För 1200:- så får du det sämsta som inte borde ligga på en hästs rygg!
Bommen är urdålig, stoppningen det billigast möjliga (skräp), handarbetet är obefintlig och kvalitetsarbetet = 0.
Sadlarna är ofta sneda och med dålig passform. Men vem bryr sig när de bara kostar 1200:- ?
Har man inte råd att ge sin häst en bättre sadel så får man rida utan tills man sparat ihop lite mer och då lägga dessa pengar på en bättre beg.
// Linda

Sweet skrev:
Vilken "Normalt arbetande" person har då råd att köpa häst för flera tusen kronor??

Vilken "Normalt arbetande" person har då råd att ringa veterinären om hästen blir sjuk??
:bow: :bow:

Visst kan det väl vara så att många inte har råd att köpa dyra sadlar. Kanske beroende på de övriga, löpande utgifterna, som du räknar upp. För de flesta av oss gäller det att prioretera våra utgifter. :)

Charlotta: Ett råd är att istället för att köpa en väldigt billig ny sadel, köpa en begagnad. Man kan få en någorlunda bra begagnad sadel till ett bra pris. Kolla annonser, eller hör med någon sadelmakare - de kan sälja begagnade sadlar. Oftast så är kvalitén betydligt bättre på en begagnad märkessadel än en billig från katalog. Billiga sadlar ligger oftast dåligt, och som någon sa, bommen kan vara sne. Men visst kan man iof ha tur och hitta en enstaka bra billig sadel också!

Norrland :)

Fodervärd skrev:
jag har en höökssadel till kallblodet & den ligger kanonbra på nordisen behöver inte ens gelpad under som jag behövde på varmblodet jag ägfde förrut..visserligen billig men vem säger att en dyr sadel är bättre än en billigare??? & vilken normalt arbetande person har råd att köpa en sadel för flera tusen??? såvida man inte har föräldrar som betalar det mesta åt en...

Jag är arbetslös. Har ingen som hjälper mig att betala för hästen. Köpte i oktober en sadel för 10.000 till min häst... Så en "normalt arbetande person" har nog råd med passande utrustning till sin häst, om den vill. :smirk:

Och det är sällan man får en så billig sadel med någolunda kvalitet. Orsakerna har mahlmt redan förklarat.

vad menar du?

*lånar knapp*
skulle snara rekomendera den billiga som b**jes har... den e bra i.a.f.... ligger perfekt på min häst...

:bow:

Jag är en "normalt arbetande" människa som valde att köpa en sadel för 18000 kronor till min häst. Jag lägger nämligen hellre pengarna på bra utrustning än jag lägger dem på veterinärräkningar.

Immer

Är det inte upp till var och en att köpa en så dyr/billig sadel man vill ?
Är det inte upp till var och en att bestämma om de vill köpa en opassande sadel eller kosta på en som passar ? Visst, det blir synd om hästen som får en opassande sadel, men det är ändå hästägarens problem, inte alla andras.

Sweet skrev:

Rätt! Skaffa inte häst om du inte har pengar!
:bow: :bow: :bow:

Notorius skrev:
Är det inte upp till var och en att köpa en så dyr/billig sadel man vill ?
Är det inte upp till var och en att bestämma om de vill köpa en opassande sadel eller kosta på en som passar ? Visst, det blir synd om hästen som får en opassande sadel, men det är ändå hästägarens problem, inte alla andras.

I slutänden är det hästens problem, inte hästägarens.

Immer

Att utsätta hästen för onödigt lidande - djurplågeri - berör alla.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Tora
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 329
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
884
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka