Allroundsadel från Hööks, någon som köpt?

Sv: Allroundsadel från Hööks, någon som köpt?

norrland65 skrev:
Visst kan det väl vara så att många inte har råd att köpa dyra sadlar. Kanske beroende på de övriga, löpande utgifterna, som du räknar upp. För de flesta av oss gäller det att prioretera våra utgifter. :)

[Norrland :)

Har man inte råd med passande utrustning pga de löpande utgifterna för en häst har man inte råd att ha häst.

Har jag någonsin sagt att man inte ska ha passande utrustning? :confused: Det jag sa var att alla kanske inte har råd att köpa dyra sadlar (jag tänker 10 000 kr och uppåt...).

Jag gav däremot rådet att köpa en bättre begagnad märkessadel istället för en billig för 1200 kr. Just för få en bättre anpassad sadel! Sadelmakare kan hjälpa till att prova ut!

Läs inlägget innan du svarar!

Norrland

Senast ändrad:

Ok, trodde att du menade att en passande sadel inte var prioriterat... *sorry*

Men likväl finns det massor av hästägare som rider med dåligt passande sadlar för att det inte har råd att köpa nåt bättre, det är skrämmande...

Immer skrev:
:bow:

Jag är en "normalt arbetande" människa som valde att köpa en sadel för 18000 kronor till min häst. Jag lägger nämligen hellre pengarna på bra utrustning än jag lägger dem på veterinärräkningar.

Immer

:bow: :bow: :bow:

Ok! Vänner! :) :) Jag kanske var otydlig i mitt första inlägg!

Jag håller faktiskt med om att många har väldigt dåliga sadlar till sina hästar... och det är synd. Man kan få kunnig hjälp av sadelmakare att hitta en bra, och passande, begagnad sadel till rätt pris (för ens plånbok). :) Många sadelmakare kommer ut till stallen för att prova ut sadlarna.

Norrland

Senast ändrad:

Visst kan en sadel för 1200 kr passa hästen men oftast så är stoppningen väldigt hård och av dålig kvalitet som efter ganska kort tid klumpar ihop sig och blir knölig. Sen är lädret i så billiga sadlar inget vidare, bra läder kostar pengar. Bommen i "billighetssadlar" ofta bara gjord i dåligt trä utan förstärkning och håller inte så länge.

Skulle aldrig köpa en sadel som bara hade 1 års garanti!

Sen behöver man inte betala tiotusentals kronor för att få en bra sadel, själv har jag valt Griffin till min häst och den passar henne som handsken och är en väldigt bra sadel för ett billigt pris.

Notorius. Som hästägare kan jag inte rek andra hästägare att köpa en sadel som med stor sannolikhet inte kommer att vara passande för den hästägarens häst. Kanske till och med plåga hästen.
Sorry men sån är inte jag.
Har man sparat ihop 1200:- så kan man om man sparar lite till få ihop till en bra beg sadel. Den kanske är gammal men som när den tillverkades faktiskt gjordes för att ligga på en hästrygg och inte bara för att säljas billigt.
// Linda

Om man ser på denna bild så ser man att sadeln är felkonstruerad, trots att den ser ut att ligga ganska bra på hästen så ligger den jättemycket i bakvikt och i en sådan sadel kan man inte får en bra sits i!

320614.jpg

Även jag förstår att en billig sadel inte håller i längden, men eftersom jag än så länge bara har hästen på foder vill jag inte lägga massa pengar på sadel.

Naturligtvis måste sadeln passa på min häst, ligger den inte bra på hans rygg köper jag den inte, hur billig den än må vara.

Villken Griffin har du köpt? Funderar på att testa en sån, är de hållbara? Vill helst då ha hoppsadeln.

jag tycker att den billiga hööks sadeln är kanon!!
visst, en dyrare sadel är ofta bättre, men jag kan inte se något fel i den här.

Hade en sån sadel förut och den låg bra på hästen och var bekväm att rida i.
Kommer antagligen kolla om min nya pålla kan ha en sån sadel, för då blir d en sån igen

Jag har Griffin Robert Whitaker hoppsadeln och jag är verkligen jättenöjd med den! Jag har inte haft den så länge, ett halvår kanske men och den ser helt splirrans ny ut fortfarande. Den är skön att sitta i och ger bra stöd för skänkeln.

Garantin från tillverkaren är 10 år på bommen och 3 år (Hööks ger bara ett år) på övrigt material och hantverk och det är ju bättre garantier än många betydligt dyrare lädersadlar har. Sen är den ju omstoppningsbar också.

Jag kan absolut rekommendera den och jag funderar faktiskt på att köpa en Richard Davidsson dressyrsadel också, om den ligger lika bra som hoppsadeln.

Min häst har stora bogblad, provat både en Kieffer och Wintec flat som inte låg bra. Hamnade över bogen och/eller var för långa i ryggen.

Hur ser din häst ut?

Vi har en billigare dressyr sadel, om den är från hööks elr börjes minns jag inte.. Den håller då än, och den ligger bra på pållen.. Däremot så måste man tänka väldigt mycket på hur man sitter i den, det är inte en sån sadel som placerar en "rätt" på en gång..
sen så var den svart så lädret har blivit brun-gråttslitet där stiglädret legat länst ner på kåpan.
Annars är jag nöjd med den..
Men i nuläget skulle jag köpa "en bättre begagnad" tex en rösli än att köpa en ny billigsadel då jag tänker ha min pålla länge till..
Men jag förstår ändå dillemat när det inte är din pålla.. Nu var det ju en hoppesadel du skulle ha ser jag nu..*dumt å läsa innan boll*
de syntetsadlar jag ridit i har varit supersköna, och min mormor har sin på en nordsvensk, enda sadeln som passade på henne.

Charlotta jag förstår dig. Men det är inte bara det att sadeln inte håller länge för det kan den göra. De är inte tillverkade för att passa häst och ryttare. De är tillverkade för att vara billiga. Givetvis finns det hästar och ryttare de passar för vi är alla olika byggda.
Tänk på en annan sak också. Köper du en ny sadel för 1200:- så har du inget andrahandsvärde att kunna sälja den för när du ev lämnar tillbaka hästen. Köper du en beg sadel kan du efter flera års användande få ut samma pris som du gav för den (om det är ett bra märke).
// Linda

Försöker lägga in en bild på pållen. Men det funkar inte. Jag blir GALEN. :mad:

Senast ändrad:

Naturligtvis måste sadeln passa på min häst, ligger den inte bra på hans rygg köper jag den inte, hur billig den än må vara

Jag är inte ute efter ett bra andrahands värde. Jag behöver en hopp/allroundsadel snabbt.

Jag har en allround sadel som jag köpte för 20000.- men min nordsvenska hingst blir vansinnig i den, köpte därför i juni 2004 en Griffin Haflinger/Cob Dressyrsadel 18" extra vid då han rids i dressyr och sedan dess har varken jag eller min hingst några bekymmer vid träningen. Han ser fram emot träningen, antar att den passar honom bättre och jag sitter även bekvämt i den.

Lycka till med sadelletandet.
/Catharina

Kan säga att den är HÅRD.

när jag va o prova ut sadlar på min unghäst så provade vi MASSOR av sadlar upp tom 10.000 klassen - INGEN passade.
när vi skulle åka därifrån så kom ett sista alternativ. fick en indisk sadel. kostade väl 1300 kr eller ngt. satt perfekt.
tog hem dne o prova, visst passade den hästen, men den va alldeles för hård för mig och jag var alldeles för obkeväm i den, så ja valde att inte köpa den. Men va jag ville få fram är,,,dyrt passar inte alltid hästen. Tyvärr....

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Tora
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 329
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
884
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka