Allroundsadel från Hööks, någon som köpt?

Sv: Allroundsadel från Hööks, någon som köpt?

Min häst är kort i ryggen (ca 118 cm från manke till svans) och har en låg manke och är bred, jag har en vid bom på henne och 17,5 tum utan problem. Min häst har dessutom lite av en problemrygg och säger direkt ifrån om sadeln inte ligger bra.

Här är en bild på henne.

Jag tror inte att många rider med dåligt tillpassade sadlar med vilje.
Typ...den här passar inte men jag tar den ändå.....
Jag hoppas inte det iallefall.
Men sadelpriserna har blivit skyhöga, håller ni med om det???
18.000 är tre månadsinkomster för mej.

Jag håller inte med om att alla sadlar är så himla dyra. Det finns många märken som är bra och som har modeller som kostar under 10 000 nya.

Tex Griffin, Wintec, Horse Saver, Knigts, Henri de Rivel, Prestige, Pfiff, Zaldi, Jacson, Olympic, Claridge House m.fl.

Sen kan man ju alltid köpa begagnat!

Håller med om att sadlar är väldigt dyra. Och jag har full förståelse för att många inte har råd att köpa dyra sadlar.

Norrland

Jag har haft både allround sadeln från Hööks samt billiga märken från Börjes. För mig och just den häst jag hade då så funkade det. Det går INTE säga att billiga sadlar är dåliga, lika som att säga dyra är bra. Har provat många fina sadlar på fd pållen, men Hööks sk *billiga* passade den hästen bäst. Den skönaste sadeln jag suttit i är en kompis sk paket sadel från Börjes ;-)...den passade hennes häst bäst...dessa sadlar skulle säkerligen INTE passat på min syrras häst då hon har helt andra förutsättningar.

paketsadeln från B**** är hemsk att rida i *hujja*
en fd medryttarhäst hade en sån. jag avskydde den.
fick ägarna till o köpa ny sadel iaf ;-)

BrokenSilence skrev:
Hade en sån sadel förut och den låg bra på hästen och var bekväm att rida i.
Kommer antagligen kolla om min nya pålla kan ha en sån sadel, för då blir d en sån igen

Och varför har du inte den kvar då? ;)

Visst kan sadelrna ligga bra på hästen och passa så. Men de är ju kvaliteten i sadlarna som är problemet. Dålig/billig stoppning, läder osv. Jag skulle aldrig köpa en sadel som bara har ett års garanti på bommen, bara det säger väl allt?

en häst i stallet har faktiskt en sån sadel eller rättare sagt hade!
Bara för sadeln ligger i bakvikt på den hästen på bilden betyder inte det att den ligger det på alla.
Den hästen hade den sadeln och den låg skitbra i början (och inte alls i bakvikt) och var rätt skön att rida i, men sen blev den för liten..
Han har oxå normalt normal vidd på bommen men han fick ha vid i denna.
Hade den i några veckor sen blev den för trång..

som sagt bör man ha en sadelutprovare med och kolla vad de säger.

Senast ändrad av en moderator:

På en travare har den legat innan.
Anledningen var att han hade knepig rygg och den här låg bra tillfälligt. Men det var mest en slit och släng som jag hade under början av inridningen för att vänja.Liten och lätt.Men som sagt den låg bra då.
Senare blev det annan sadel en som var begagnad. Fick betala mer för lagning än för inköpet.Men det var ju bara för att den sadel enbart passade..
Märke eller icke märke bryr jag mig inte om inte heller spec. vad det kostar. Viktigast är att man hittar en som passar sig själv och hästen.
Men men får se upp för de som testar ut sadlar också stött på flera som inte ens visste om att bommen var av på en sadel eller försökt ha på alldeles för stora eller små sadlar på hästen så man får va vaksam!
Lycka till.!

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Tora
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 329
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
884
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka