Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

King Louie?

Kanske något i underkant på höjden men egna internationella meriter, intressant stam och mycket fördelaktiga villkor för ett maiden sto där man inte vet nåt om fertilliteten..
Jätte brun är han också :angel:

Laptop borde väl vara nåt annars kanske men du vill väl inte ha fryst på henne märren så vitt jag förstått?
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

En ädel gummiboll i medelstorlek, gärna med lite krut i.. Tänker osökt på Quite Easy, men då han inte är i landet och vad jag vet finns på FAI så är det nog inget alternativ.
Hmm ska tänka på det..
U
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

:laugh:gylle: Har du bestämt dig?
Du verka vara väldig kräsen vad som
gäller hingstar. Här ber du oss och komma med
förslag, men du verka inte gilla nån av hingstarna.
Finns det nån hingst som du gillar??? :p;)
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Det är stoet som ger tvillingar, det är hon som släpper ägget.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Du är verkligen kräsen när det gäller hings, men du drar dig inte för att betäcka med din egen icke godkända hingst....:o.

Om du vill att hon ska få ett föl i år så skulle jag släppa det där med att en ev avkomma ska kunna passa med din egna hingst längre fram, det begränsar ju urvalet en aningen:angel:

Jag skulle ta en hingst med ett högt marknadsvärde med god fertilitet och passande exteriör. Sedan skulle jag sälja avkomman om den inte föll mig i smaken.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Det är inte det lättaste att hitta en hingst som "är i ropet" utan Captiol, Corde eller Landgraf blodet.

Så då är det väl dags att börja tänka lite "galna" ideer och mitt förslag är Chirlon.

:)
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

är verkligen inte bar på det här med avel men efter att ha läst alla hingstförslag så slog det mig att ingen föreslagit DIABEU, e. Clinton. Kanske är helt fel blod och så men den hingsten gillar jag starkt!:laugh:
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Du är verkligen kräsen när det gäller hings, men du drar dig inte för att betäcka med din egen icke godkända hingst....:o.

Om du vill att hon ska få ett föl i år så skulle jag släppa det där med att en ev avkomma ska kunna passa med din egna hingst längre fram, det begränsar ju urvalet en aningen:angel:

Jag skulle ta en hingst med ett högt marknadsvärde med god fertilitet och passande exteriör. Sedan skulle jag sälja avkomman om den inte föll mig i smaken.

Av vilken anledning skulle jag jämka på mina avelsmål :confused: här sysslar vi inte med produktion av hästar utan med avel.

Ja jag är kräsen precis lika kräsen som jag är när jag väljer ut vilka individer från mitt stall som skall användas i avel, skulle inte få för mig att avla på något som jag inte själv tror 100% på.

Ja du vist gör jag ett dåligt val när jag använder en hingst som gått i topp genom både treårs och fyra års med diplom från båda och som gått alla finaler i championaten utom det när han stod skadad (men var kvalad till) och som nu enbart 7 år gammal gått upp och gått felfritt och placerat sig i svår klass i tuff konkurrans. Och som går på de höjderna lika enkelt som på lägre = med en halvmeter luft till godo utan att anstränga sig eller ta i. Att han sedan är av toppstam med 6 generationer enbart elit bakom sig och ur de starkaste stostammarna där varenda född individ visat prestation gör absolut att han är olämplig till avel för att han har så jäkla svårt att få till det när det verkligen gäller på bruks.
Att han sedan redan har två avkommer där han visat att han verkligen nedärver sig med kanon exteriör och som både rör sig mkt bra och som löshoppar ruggigt bra gör absolut att jag borde skämmas för att använda honom eller hur ?
Det finns en anledning till att jag har en hel rad med folk som skulle vilja betäcka med honom om jag låtet honom gå i allmän avel (och då snackar jag inte om hans bukefan utan om flera stora uppfödare) listan är lång på de som vill köpa avkommer efter honom och det finns även en anledning till att vi får gigantiska bud på honom från utlandet, så konstigt nog är det fler än jag som sett vad jag har i stallet :angel:.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

:laugh:gylle: Har du bestämt dig?
Du verka vara väldig kräsen vad som
gäller hingstar. Här ber du oss och komma med
förslag, men du verka inte gilla nån av hingstarna.
Finns det nån hingst som du gillar??? :p;)

Det finns en hel del hingstar jag gillar dock är de flesta av dem sådana som redan har bevisat sig i de stora sammanhangen och blivit matadorer och de flesta finns som sagt bara tillgängliga på fryst här i sverige vilket ju inte är att rekommendera till maiden sto, eller har en gigantisk språngavgift vilket känns väl riskigt när man inte ens vet om stoet kan bli dräktigt (vi hade ett maiden sto för några år sedan som var total omöjlig att få dräktig trots att ingen orsak hittades och vi provade allt inkl 3 olika hingstar, därav att jag kanske är extra försiktig med den biten, för det kostade mer än det smakade om vi säger så och det utan att ha valt någon jättedyr hingst den gången).
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Det är ju roligt att du själv uppskattar din hingst som du gör.
Finns säkert en o annan som håller med dig...
Men det folk säger "öppet" och det folk säger "bakom ryggen" är två helt olika saker oftast.
Sagt utan att kasta ngn skúgga på din hingst;)

Jag har också suttit och skakat på huvudet åt den här tråden.
Den blir ju bara jobbig, när du ratar "alla" förslag - du har ju faktiskt fått ganska många...

Varför gör du det inte enklare för alla:
Skriv upp de hingstar som du överhuvudtaget kan tänka dig att använda - de kan ju inte vara många, så kan ju folk få skriva erfarenheter av dom hingstarna istället.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Det är inte det lättaste att hitta en hingst som "är i ropet" utan Captiol, Corde eller Landgraf blodet.

Så då är det väl dags att börja tänka lite "galna" ideer och mitt förslag är Chirlon.

:)

Helt rena från dem behöver de ju inte vara bara inte precis som många vara enbart en mix av just dessa hästar.

Att damen själv har Lord och Cantus gör ju att hon själv skär hårt i kvarvarande.

Stakkato, Baloubet, Pilot, Nimmedor blod är ju "heta" blod som är rent från dessa.
Har varit sugen på Stakkato blod länge så riktigt retligt att man inte kan använda det. Var som sagt inne på Stalypso eller Saint Amour innan.
Stammässigt så ligger ju Balougraph och Empire bra till om man ser till de svenska.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Det finns en hel del hingstar jag gillar dock är de flesta av dem sådana som redan har bevisat sig i de stora sammanhangen och blivit matadorer och de flesta finns som sagt bara tillgängliga på fryst här i sverige vilket ju inte är att rekommendera till maiden sto, eller har en gigantisk språngavgift vilket känns väl riskigt när man inte ens vet om stoet kan bli dräktigt (vi hade ett maiden sto för några år sedan som var total omöjlig att få dräktig trots att ingen orsak hittades och vi provade allt inkl 3 olika hingstar, därav att jag kanske är extra försiktig med den biten, för det kostade mer än det smakade om vi säger så och det utan att ha valt någon jättedyr hingst den gången).

Ja, vill man ha en som har bevisat något så blir de dyra och många av dem finns bara på fryst eller så kan man förlora sina pengar pga hög språngavgift. Du vill ha en billig hingst med bra betalningsvillkor med superblod för hoppning och bra gång och som helst ska ha presterat - jag tror inte han finns- jag blir gärna tipsad om en sådan också om han finns.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

en billig hingst med bra betalningsvillkor med superblod för hoppning och bra gång och som helst ska ha presterat - jag tror inte han finns- jag blir gärna tipsad om en sådan också om han finns.

En sån är Cyrano de Bergerac om du frågar mig. Då får man inte vara rädd för kotorna då förstås.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Ja, vill man ha en som har bevisat något så blir de dyra och många av dem finns bara på fryst eller så kan man förlora sina pengar pga hög språngavgift. Du vill ha en billig hingst med bra betalningsvillkor med superblod för hoppning och bra gång och som helst ska ha presterat - jag tror inte han finns- jag blir gärna tipsad om en sådan också om han finns.

Jag har inte nånstans sagt att den måste vara billig, den får vist vara dyr bara inte att hela kostnaden ligger som språngavgift innan man ens har en aning om stoet kan bli dräktig. Det är ju en himla skillnad att ha en stor avgift på tex 45 dygn med tanke på att de pengarna kan man försäkra genom foster/föl försäkring om man vill + att man vet att man fått sperma som är vital och att stoet faktiskt kan bli dräktig.
Har nu fått tips att flera av dem som ligger på en avgift direkt inte gör det om man seminerar i danmark utan uppdelat i två avgifter, varför i helsike kan det inte vara så här. Är ju så mkt bökigare att köra iväg med stoet speciellt eftersom hon inte är så transportvan och precis har flyttat hit och knappt hunnit landa här.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Fullblod är inte intressant då? T ex Roven eller Mr. Carrera?
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Det är ju roligt att du själv uppskattar din hingst som du gör.
Finns säkert en o annan som håller med dig...
Men det folk säger "öppet" och det folk säger "bakom ryggen" är två helt olika saker oftast.
Sagt utan att kasta ngn skúgga på din hingst;)

Jag har också suttit och skakat på huvudet åt den här tråden.
Den blir ju bara jobbig, när du ratar "alla" förslag - du har ju faktiskt fått ganska många...

Varför gör du det inte enklare för alla:
Skriv upp de hingstar som du överhuvudtaget kan tänka dig att använda - de kan ju inte vara många, så kan ju folk få skriva erfarenheter av dom hingstarna istället.

Jag har inte någonstans i den texten lagt in några egna värderingar om min hingst utan det är bara klara fakta om vad han gjort om du läser ordentligt. Allt finns svart på vitt nerpräntat på papper så det handlar inte om mina egna värderingar.

Sen fattar jag faktiskt inte alls vad du menar med biten att vad vissa säger öppet skiljer sig från vad de säger bakom ryggen ? Menar du att de som bedömt honom egentligen inte alls skulle satt de siffrorna eller menar du att de som ringer och ställer frågan ang betäckning och ber mig att ha dem i åtanke och höra av mig om jag ändrar mig egentligen inte alls vill betäcka med honom. Eller är det spekulanterna du menar egentligen inte alls vill köpa honom eller avkommerna ? :confused:

Som jag skrev från början att jag ville ha tips på hingstar att kolla upp just för att jag var helt tom i skallen på ideer, jag skrev vilka förutsättningar som gällde och majoriteten av de förslag som dök upp var inte alls inom dessa ramar, därav var det många som kunde avfärdas direkt och flera var närbesläktade trots att jag la ut stammen, detta gör att det har blivit många avfärdande, men vist jag kan ju sluta att kommentera vilka jag avfärdar och varför så förkastar jag ju inte så många förslag (men tanken var att om jag anger att den tycker jag är för grov tex så visar jag mer vad jag tänkt mig).
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Szkopul är ädel, har meriter t o m 160, bra exteriör & gång, lagom stor (166 cm), är inte skimmel, inte besläktad med de "vanliga" hopphingstarna. Om du funderar på att åka till Danmark och betäcka så kan du lika gärna åka till Szkopul, han är säkert inte lika het vid betäckningen som din egen är.

Mimus förslag, Chirlon, var väl värt att kommentera i varje fall? Han har högre poäng i hoppningen än vad många hopphingstar har :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 044
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 448
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 199
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp