Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Status
Stängd för vidare inlägg.

gylle

Trådstartare
Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka med Joy. Vi kom hem från 10 dagars resa igår och nu på morgonen upptäcker jag att stoet (nyinköpt kom hem 1 vecka innan vi åkte och hölls då åtskilld från Joy dels för smittorisken dels för att inte störa honom i uppladdningen) är i högbrunst. Och vad värre är att jag upptäckte att hon är livrädd för Joy, han tänder igång lite för mkt bara hon närmar sig hans box, hon luktar ju kalasgott och det var ju såååå länge sedan han fick hitta på sådana saker.
Hon hoppar förskräckt undan och trycker sig mot andra sidan i stallgången men ställer glatt upp sig när valacken lite försynt snusar på henne och är mer än villig.
Så det är bara att inse att hon helt klart behöver tid att vänja sig om en betäckning med brölkalle skall funka och den tiden tror jag inte vi har utan tror att det är mkt hög tid om vi inte skall tappa denna brunsten. Känner mig inte alls upplagd för besvärlig betäckning med skaderisk, Joy är dessutom sliten efter resan och troligen inte hundra fräch vilket ju kan påverka fertiliteten negativt och hade planerat i alla fall en veckas vila innan han skulle på detta arbete.
Har därför gjort en kovändning och bestämt mig för att vi seminerar henne med något annat på denna brunsten (om vi hinner, sticker ner till seminstationen ikväll så får vi hoppas att vi hinner få hem ett skick)men med VAD ??? Har ju inte haft en tanke på något hingstval och känner mig helt tom på ideer.

Det som gör det ännu svårare är att jag ju knappt hunnit kolla av stoet för att säkert kunna säga exakt vad som behöver kompletteras/förstärkas.
Anledningen att hon till varje pris skall betäckas i år är att hon haft en mkt svår olycksfallsskada som två åring när hon nästan skar av sig en hov (är idag 4 år) veterinären som skött det säger att det bör hålla för tävling jag vill dock se det med egna ögon innan jag tror fullt på det och därför har jag lagt upp planen så att jag betäcker, rider in och börjar hoppa henne så smått under dräktigheten och ser då om hon verkar ha problem av hoven eller inte, får hon det så fine då blir hon avelssto på heltid och är redan dräktig och vi tappar inte ett helt år som vi annars gör. Får hon inte problem ja då blir det tävlingskarriär efter detta fölet och hon har då fått ett föl vilket ju är en fördel när det blir dags för avelsboxen senare.

Över då till vad det är för sto. Hon är extremt välstammad och både mamma och pappa kommer ur mkt starka stostammar.
Hon är e. Willemoes (e. Cantus - Wahnfried - alltså ur Joys stostam Joys mormors helsyster är mamma till Willemoes) linjeavel på den stostammen har blivit mkt lyckad därav köpet. Willemoes är elithingst och ligger högt upp i topp i danmark på hoppblupet (tillsammans med Casir och Carano). Han är själv en multitalang som är A-häst i hoppning och B-häst i dressyr (tävlat svår hopp och msv dressyr framgångsrikt numera exp till USA).
Mamma är e. Leonardo II (elithingst e. Lord - Farnese) som lämnat ett mkt stort antal tävlingshästar i både hopp och dressyr och flertalet gdk hingstar. Mamman är ur den berömda Pari stostammen (precis som mitt senaste CB II sto) som lämnat mängder av svårklasshästar.

Hela stammen finns här

http://www.allbreedpedigree.com/whitney61

Exteriört är hon väldigt bra sammansatt, möjligen aningen kortlinjerad, dock har hon faktiskt endast långt bakom sig (precis som Capita som ju är en kombination av samma stostammar och också blev kort trots två långa föräldrar, så vet inte riktigt hur man skall tolka det när man skall avla vidare, så det bästa är nog att hålla sig på "nomallängd" tills man ser vad hon lämnar vidare).
Korrekta ben. Ja kort sagt inga brister i exteriören som behöver förbättras. Lagom ädel som jag vil behålla därför ingen tung hingst.
Bild på henne
DSC_000311.jpg


Vad jag har sett av gång och hopp så är hon väldigt komplett, mkt bra gångarter rakt igenom med stort + för traven.
Iom att hon inte var löshoppad innan så har jag bara sett något litet småskutt och teknikmässigt ser hon bra ut på det lilla jag sett.

Temperamentsmässigt så verkar hon väldigt okomplicerad har varit cool sedan dag ett här. Möjligen lite försiktig av sig men kanske inte så konstigt så tätt inpå sin första flytt i livet.

Känslan av vad jag vill ha för hingst är en komplett hingst med lika bra exteriör som henne, med bra gång men framför allt naturligtvis ett jäkla hopp, tror att hon har mkt scoope själv och känslan jag fick av det lilla jag såg så är det möjligtvis gummibollsbiten och kvickheten som behöver förstärkas. Ädel hingst vill jag ha och han bör ligga på ca 165-170cm i mankhöjd (hon är själv 169cm).

Så shoot spotta hingstförslag på mig, som jag kan kolla står som sagt nästan still i skallen för tillfället så behöver ideer, känslan jag har är att vi kommer behöva beställa skick redan ikväll så det är brått.....
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

A-Dur
Balougraph
Radiator
Coronet Ask
Elmshorn
Empire
Lucky Point HE
Ludwigs Champion
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Hej
Mitt förslag är Dee Jost Van Dyke! såg honom på bruksprovet, hoppade helt otroligt. smidig och superteknik han vann ju också bruksprovet! ska själv betäcka mitt sto med honom, antagligen nästa vecka:bump: Har därför även kollat hans stamm ordentligt och den är mycket intressant pappa Couleur Rubin gått World Cup med Ludger Beerbaum o Cordalmé var tysklands bästa hopp häst lämmnade dessutom 2 avkommor som deltog i OS! även Grannus finns i stammen och mamman till Couleur Rubin även lämmnat Europa mästaren! Dessutom Irco Marco blod och Dee Jost Van Dykes mamma även hon har tävlat 1.50! tycker det värkar Super och hoppas att mitt sto blir dräktigt. håll tummarna för mej:)
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Ny användare, med fyra inlägg, vilka alla handlar om att man ska använda en viss hingst. Lite för genomskinligt kanske?
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Aerline H stämmer nog överens ganska bra med dina önskemål tror jag, 167 cm, gång 789, hopp 88, th88, td 89, placerad 1,50 och superstammad tycker jag. Att han dessutom ger avkommorna ett mycket gott temperament gör inte saken sämre, jag har träffat på ett antal, alla mycket trevliga.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Är Jaguaren för stor?

Så nu har vi haft transportträning :angel: använder man inte hjärnan så blir det sådana extra utflykter, även om vi kommit hem från Strömsholm så hade ju inte min seminvet gjort det iom att kungakannan var idag så där var ekande tomt när vi kom dit, men jag vann ju lite betänketid, även om det känns väldigt nervöst och inte veta om hon håller på att släppa eller inte.

I alla fall ja, jaguaren känns för stor, har nog av stora ungar här hemma och hade varit trevligt att ha en som stannade under 170 som omväxling.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Jag förstår dig, förutom höjden tyckte jag att han passade in på dina önskemål.

Har du fått veta hur länge hon brukar brunsta? Min svårlastade tant brunstar alltid i en vecka vilket känns lite tryggt när det alltid är ett helt äventyr att flytta på henne:crazy:
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Dee jost van Dyke - Inte förtjust i Colour Rubins dykstil i fronten i hoppningen så han går bort

Alligator Fontaine - Tilltalar mig inte alls

Careful - Fin hingst, men klickar inte för mig.

Non Stop R - För mkt ponnystuk på något vis

Tornesh - Finns fortfarande med på listan, men tycker att han har visat lite för lite prestation de sista åren. Såg honom förra veckan i Norrköping men han fastnade inte på näthinnan.

Empire - Finns också med på listan, han har ju presterat och jag har sett honom mkt men av någon anledning så känns han inte hundra.

Cangacho - Blir dubblering på Cantus något som man nog bör passa sig för med tanke på att han kan ge dåliga ben.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Cuper verkar ju ha lämnat en hel som gått bra på 3-årstesten nu. Vet annars inte så mycket om honom.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Jag förstår dig, förutom höjden tyckte jag att han passade in på dina önskemål.

Har du fått veta hur länge hon brukar brunsta? Min svårlastade tant brunstar alltid i en vecka vilket känns lite tryggt när det alltid är ett helt äventyr att flytta på henne:crazy:

Inte en susning om hur hennes brunster brukar vara, hon har gått på lösdrift innan och de hade 17 hästar så jag gissar att de inte har haft någon koll alls på sådant på ungstona.
Det som är det värsta är ju att jag inte har en aning om hur många dagar hon brunstat då hon som passat hästarna här medans vi varit borta inte kollat och här har ju inte varit någon hingst hemma och avslöjat henne. Vi har ju varit borta sedan förra torsdagen när vi körde till Norrköping så hon kan ju ha brunstat i många dagar tyvärr.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Manhattan om han finns tillgänglig? Burggraafblodet lär ligga som grädden på moset på c-blodet i din märr. Bra möderne med.
Men du har säkert redan hunnit beställa.
Lycka till! Inte lätt att tänka om när man har haft planen klar!
Mvh
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

A-Dur - Har man sett Andante är man avskräckt ;)

Balougraph - Finns med på listan, en av få hingstar som jag gillade på årets bruks, om någon har film från hoppningen där så vill jag gärna se den, är nämligen inte alls övertygad av löshoppningsvideon som finns på Flyinges sida, men iom att jag fastnade för honom på bruks så måste han ha sett annorlunda ut där, för annars hade jag inte fastnat för honom.

Radiator - Klickar inte.

Coronet Ask - Gillar inte modellen på honom, tyckte bättre om hans far.

Elmshorn - Blir nog för tätt med Lord har ingen erfarenhet hur det är att dubbla honom.

Empire - se ovan

Lucky Point HE - Nej, tilltalar mig inte och har inte övertygat mig på tävlingarna.

Ludwigs Champion - För grov och för cool för att passa damen tror jag.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

ja tur att smaken är olika och tur att det finns tusentals olika hingstar. ni skriver att ni blev förvånade att Dee Jost blev bruksprovsetta, menar ni då att domarna är så INKOMPETENTA att dom tar ut fel bruksprovsetta? har svårt att tänka mej det för då skulle väl inte svensk avel gå så framåt? Dom borde väl ha tillräcklig kunskap inom detta område.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Helt amatörmässiga idéer:

Heartbeat DVH, 172 cm, låter som idel 10:or på hopp och galopp där, plus överlinjen. Dansk championatvinnare -05, -06,-07 enligt hemsidan.

Camaro M 979, där finns Cantus som farfar, Cor de la Bruyere och Ladykiller xx igen, kanske någon mer stamfrände? 166 - annars låter han ju som hoppförvärvare nr 1?
9or på typ och galopp, 8or på hopp (låter kanske inte såå övertygande)

Ronaldino H 1109 - där har du storlek och kapacitet och Capitol I, fanns inte han hos Joy också? Tycker inte han ser så tung ut heller som man kunde tro.

Annars några fler Flyinge aspiranter:
Careful låter lite trevlig kanske... Då får du Cor de la Bruyére och Ladykiller xx igen, men några led bakåt. Vill man ha det?

Jaguar Mail är ju stor och lätt, men finns sannolikt bara på fryst. Kanske lite lågställd i förhållande till stoet, men det kanske hon kan uppväga?

Niveau 1136 lär du ha sett live, vet inte vad du tyckte om honom då?
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

ni skriver att ni blev förvånade att Dee Jost blev bruksprovsetta, menar ni då att domarna är så INKOMPETENTA att dom tar ut fel bruksprovsetta? har svårt att tänka mej det för då skulle väl inte svensk avel gå så framåt? Dom borde väl ha tillräcklig kunskap inom detta område.
Nej det är två helt skilda saker. Bara för att man bir förvånad över vem som blir bruksprovsetta så betyder inte det att man samtidigt tycker att domarna är inkompetenta.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Ja cuper har ju lämmnat tyvärr inte så många avkommor men många verkar ju vara väldigt fina och han är ju heller inte för stor och stammen är bra!
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Mitt förslag är Cosmeo, jag tycker det verkar vara en mycket komplett hingst. Har nu inte koll på om det skulle bli linjeavel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 044
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 451
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 199
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp