Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Haha, själv hade jag många förslag innan jag såg hennes stam! :o
Kalasbra, men plockar bort många kanoner!
Sedan var det det där med fryst..
Står Landor S på fryst? Eller blir det för nära med Landgraf?
Ligger ju Furioso i 3e, vilket ju brukar sätta lite drag i galoscherna i pållar med liknande blod?
Förstår dig med Stakkatoblodet. Har själv börjat spana in Saint Amour till min ena. Hon skall tävlas först, men om ett par år går hon dit. Inte minst pga mödernet.
Hmmmm, det känns som du får titta på lite franskt?
mvh
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Silverstone Zskulle kunna vara ngt, stammässigt iallafall. Men det är klart han är skimmel ...

Vi har fått en liten Silverstone pojke här på gården och han är MYCKET fin ! (och inte skimmel)
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Szkopul är ädel, har meriter t o m 160, bra exteriör & gång, lagom stor (166 cm), är inte skimmel, inte besläktad med de "vanliga" hopphingstarna. Om du funderar på att åka till Danmark och betäcka så kan du lika gärna åka till Szkopul, han är säkert inte lika het vid betäckningen som din egen är.

Mimus förslag, Chirlon, var väl värt att kommentera i varje fall? Han har högre poäng i hoppningen än vad många hopphingstar har :D

Jag får ju inte förkasta fler hingstar :cool: då skäller ju vissa på mig :p

Ang att resa till Szkopul så är det bra mkt längre än till danmark med tanke på att vi bor mindre än 4 mil från bron, dessutom chansar jag inte med någon naturlig betäckning iom att hon visat dessa tendenser nu och iom att hon precis flyttat så känns det inte som att jag vill utsätta henne för ytterligare ett miljöbyte så tätt in på man får vara lite rädd om det mentala också så vi traggar på i jakten på en seminhingst.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Jag har också velat detta år men ska vänta på mitt Empire föl.
Har sett riktigt fina Empire föl ett av dom är elle 12 som har Turban Rose på mödernet.

Mitt val i år blir nog Cyrano de Bergerac! (var lite inne på San Bracil,Alcatraz) men Cyrano de bergerac lutar det åt i år!
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Silverstone Zskulle kunna vara ngt, stammässigt iallafall. Men det är klart han är skimmel ...

Vi har fått en liten Silverstone pojke här på gården och han är MYCKET fin ! (och inte skimmel)

Lite kul att du nämner just honom, om du ser det tidigare inlägget om hingsten jag hittade som är bror till hennes mormor (Aladin) som verkar ha lämnat otroligt bra så är just Silverstone en av de ättlingar där har han dock halkat bak rätt ordentligt i stammen och återfinns som hans mormorsmormorsfar (viss skillnad på takten på generationsväxlingarna iom att hon har systern till Aladin som mormor).
Jag vill ju inte ha någon mer skimmel :mad: så sitt nu inte här och dra fram fler fina skimmelhingstar och locka mig med om ni inte samtidigt tar på er att tvätta avkomman varje gång den skall på tävling :idea: 25% chans på färgad är dåliga odds, dessutom risken att den blir homozygot om man sedan skall avla vidare kommer göra mig också gråhårig i förtid i mitt snart helvita stall :o
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Utan att ha studerat flera generationer i stamtavlan på någon av förslagen så har jag några personliga favoriter fn på hoppsidan. Och jag blir inte det minsta sur om inget av dem passar, frågan är fri, svaret är frivilligt och alla har rätt att vara kräsna, jag kallar det eftertänksamhet. .... och att den egna hingsten i fråga inte blivit godkänd på prestation borde handla om prestige från avelsvärderingsnämnden snarare än hingstens förmåga eftersom många prestationsgodkända hingstar har haft både sämre resultat och mer tveksamma exteriöra avvikelser... kämpa på med att få ett godkännande... Då kommer marknaden att avgöra om hingsten är intressant eller ej. nog om detta....

Tornesch, har sett många föl med fin typ och mekanik i rörelserna
Empire, egna resultat i särklass, fantastiskt temperament, otrolig ridbarhet, såg honom på nära nära håll i helgen, mycket modern sporthäst - får en dressyrfantast att tänka i andra banor
Cosmeo, elegant gosse
Nintender (kan vara svårt att få hit sperma, PSGs stall i Tyskland)


Bara att skjuta ner eller överväga...
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Haha, själv hade jag många förslag innan jag såg hennes stam! :o
Kalasbra, men plockar bort många kanoner!
Sedan var det det där med fryst..
Står Landor S på fryst? Eller blir det för nära med Landgraf?
Ligger ju Furioso i 3e, vilket ju brukar sätta lite drag i galoscherna i pållar med liknande blod?
Förstår dig med Stakkatoblodet. Har själv börjat spana in Saint Amour till min ena. Hon skall tävlas först, men om ett par år går hon dit. Inte minst pga mödernet.
Hmmmm, det känns som du får titta på lite franskt?
mvh

Ja många är de hingstar som går bort om man inte skall dubbla Cantus eller Lord.

Jag är inte så förtjust i för mkt av Landgraf blodet har fått lite dåliga vibbar av det blodet efter ett par mindre trevliga individer ur de linjerna och har sedan dess hållt det på behörigt avstånd i stammarna dock har jag ju det i samtliga av mina nästan men känns som att jag behöver träffa en trevlig individ ur detta blod innan jag glatt stoppar in för mkt av det i stammen.

Ja jag hade nästan bestämt mig för att använda någon av stakkato grabbarna tills båda rök när jag fingranskade vad som gällde. Saint Amours möderne tilltalar ju och drag under galocherna har han ju själv, bakbenen är ju ordentligt läckra och han visar ju att han är en fighter iom att han inte är så stor själv men ändå går på de stora banorna. Verkar ju inte som att han nedärver sin litenhet heller och jag får nog säga att jag tycker han ser bra mkt bättre ut exteriört när man sett honom på tävlingarna nu än vad han gjorde på bruks. Ben stället är ju inte så kul och är väl det jag tvekade på mest dock är stoet helt korrekt. Fasiken varför finns han bara på fryst ? Någon som har en susning om hur kvaliteten på det frysta är ? Och hur dum är man om man använder fryst på ett maiden sto ?? Någon som har lyckats med det ?
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Jag vet en som lyckats med fryst på maiden iaf. Stoet tog sig med Quidam de Revel.
Samma uppfödare har ett sto e. Saint Amour.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Maiden ston upp tom 7 år, rekommenderar dom väl fryst till?
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Om du skulle köra över bron till DK så kan du få Balou du Rouet på TAI. Du får dock Corde med på köpet, men först i 6:e led på ev. fölis. Iofs är Balou lång- och lämnar långlinjerat av de jag har sett, men annars passar han väl ganska bra på dina krav?

Danskarna hade en väldigt fin 3-års flöjhingst i år, kommer inte ihåg vad han heter dock. Kanske värd en extra koll? Fast han är skimmel..
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Någon som har en susning om hur kvaliteten på det frysta är ? Och hur dum är man om man använder fryst på ett maiden sto ?? Någon som har lyckats med det ?

Av det jag hört från bekanta utomlands (som använder/har använt fryst på Saint Amour) så ska fertiliteten vara god! Vet en stoägare som köpte på sig ett lager "för säkerhets skull" typ och stoet tog sig på en gång... Har även hört från ägarna att han ska funka bra på fryst.

Fryst på maiden-sto vet jag ingenting om.

Ska svara på pm senare! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Av det jag hört från bekanta utomlands (som använder/har använt fryst på Saint Amour) så ska fertiliteten vara god! Vet en stoägare som köpte på sig ett lager "för säkerhets skull" typ och stoet tog sig på en gång... Har även hört från ägarna att han ska funka bra på fryst.

Fryst på maiden-sto vet jag ingenting om.

Ska svara på pm senare! :)

Mvh Cissi

Såg inne på SA s sida att det faktiskt står att om han finns hemma så finns möjlighet att få färskt om det nu stämmer står ju inget om det på faktabladet hos asvh
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Såg inne på SA s sida att det faktiskt står att om han finns hemma så finns möjlighet att få färskt om det nu stämmer står ju inget om det på faktabladet hos asvh
Ring och hör efter vet ja´:cool: Lycka till! Håller tummarna att så är fallet...
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Jag har lärt mig att det lönar sig att fråga fint! ;)
Och om man dessutom har ett så välstammat sto, så brukar det vara en dörröppnare i sig! :D
Ring och lycka till!
mvh
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Men de hingstar du ratat pga av att de inte övertygat på tävlingsbanan har kanske varit drabbade av samma skador, sår, virus, sadelproblem, utgrävningar av boxar och gud vet som är orsak till din egen hingst varierande resultat? Du radar upp alla Joys prestationer och årgångsfinaler, men resultaten svart på vitt är ju lite annorlunda. Kvalitets i Bollerup med poängen 8-7-7-7-8, hopp 9-8, gång upps 7-5-7-6 är väl...medelmåttigt?
4-års champ i hopp, där blev ni nästan sist. 5-års hittar jag inga res, som 6-åring hoppade han väldigt bra i Falsterbo, på Flyinge blev han 29:a. Är det 2 el 3 gånger ni varit på bruksprovet utan att lyckas?
Har sett Joy många gånger, en läcker hingst men alla bortförklaringar så snart det går dåligt börjar kännas patetiskt. Sorry att jag kom bort från ämnet, ville eg bara säga att det är lätt att vara hård i bedömningen av andras hingstar..:angel:
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Chansar lite vilt här eftersom jag inte kan mycket om blodslinjer, men det är lite kul - förslagen får som sagt gärna förkastas!

Jag hittade två som verkar lagom i höjd, är bruna ;) och verkar ha lite "friskt blod" (iaf inte just de som du ville undvika). Hur deras kvickhet eller teknik är har jag ingen aning om, men det har säkert du ;).

- Pessoa VDL har en del egen prestation och verkar ha gott möderne. Faderns arvs styrka vet jag inget om.
- Tenerife VDL tyckte jag var snygg och han påstås ha bra scoop och väl beprövad prestationsstam. Finns tydligen på färsk transporterad sperma.

Nimmerdoor finns hos dessa båda, vet inte hur poppis han är eller hur han präglar avkommorna?

PS ursäktar om några av mina förra förslag redan kommit upp - jag skickade lite för sent och såg inte att de redan lagts fram.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Vad säger du om Acacio gylle?
Liten, ädel, bra hopp och även gång.
Har sett en väldigt fin 4-åring e honom ue. Aladin Z (som var släkt med ditt sto?)
Han har iofs Cor de la Bryéré i 3e led.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Sorry att jag kom bort från ämnet, ville eg bara säga att det är lätt att vara hård i bedömningen av andras hingstar..:angel:
Jag ser det inte som att hon är hård mot andras hingstar, utan det som diskuteras är vilka hingstar som skulle kunna passa hennes sto och hennes avelsmål.

Att föreslagen hingst inte passar ett sto eller ens avelsmål betyder inte per automatik att han skulle vara dålig. Det är två helt olika saker! Tvärtom dislussionen handlar om vad som passar just detta stoet och ingenting annat.

Hon är mao ord inte hård i bedömningen av andras hingstar utan har kraven för högt ställda för sin egen avel. Fram för mer sån avel...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Du måste spana in Tenerife VDL:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 044
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 448
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 199
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp