Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Absolut. Det jag häftade mig vid att hingstar valdes bort pga att de "inte övertygat mig på tävlingsbanan ännu", "växlat från olika gånger jag sett honom", "inget som fastnat på de tävlingar jag sett honom" , "växlat ganska mkt i vad jag tycker om honom från gång till gång när jag sett honom". Joy har ju själv väldigt växlande resultat (vart och ett med sin särskilda lilla historia) men det har ju inte hindrat från att avla på honom
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Man rekommenderar fryst till maidenston (under 7) så det är det många som lyckas med. Du har väl oxå nära till Lena som ju är mycket duktig på just det.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Som hon ser ut på bilden (kan vara missvisande iofs) så finns det en del att önska exteriört. Bogen ser lite brant ut, lite korta framkotor & korset sluttar lite väl mycket för att vara i min smak. Med tanke på att framhovarna står ca en dm högre på bilden så kan man misstänka att hon är lite överbyggd/ i framvikt? Det viktiga är iofs att hon kan hoppa, men hon hade inte några meriter pga skadan, eller? I så fall förstår jag att du vill vara noga i ditt hingstval ;)

Lycka till med hingsvalet, men du kanske måste bestämma dig snart, du skrev att hon var högbrunstig för över ett dygn sedan :p
Tänk på att alla godkända hingstar ändå har klarat sig bättre genom bruksprovet än vad Joy har gjort. Duger han så borde många av alla godkända killar duga ;) :)
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Finns det inte risk att avkomman blir grövre än stoet då?

Förutom att bogen lär bli väldigt brant.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Det finns ju snart inga kvar att föreslå så jag tog en outsider;)
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Fast den är väl hyfsad om man åker till stationen där han står? Och TS var ju beredd att åka en bit.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Antar att fbl ej var intressant ;)

San Brasil då? Han ska ju vara en typförbättrare som även förbättrar högställhet och skall med fördel användas till hoppston (står det iaf). En jag känner fick ett mkt fint hingstföl e. S B förra året (där stoet är e: Ahorn Z - Caletto II - Malteser).

Men ärligt talat tror jsg nog att Saint Amour är den som skulle klaffa bäst :)
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Du är varmt välkommen att höra av dig så skall du få fri tillgång till hans veterinärjournaler så kan du själv läsa att han haft ordentliga skador/sjukdomar och att det inte varit några "bortförklaringar", du har aldrig tänkt på att det kanske är så att han faktiskt håller en så hög lägsta nivå som frisk så utan att det finns någon anledning så gör han inga dåliga resultat och det vet vi och av den anledningen anar vi ugglor i mossen så fort han går dåligt och hittillshar vi aldrig haft fel utan något har varit galet var gång vi anat det.

Jag vet inte vad du har för något att komma med om du anser honom gjort mediokra resultat.
3 års test 9 8 7 8 8 9 = 49 p Diplom och 3:e plac som hopptalang och ett poäng ifrån dubbeldiplom alltså klass 1 som gångarts.
Det som drog ner hans teknikpoäng var att han vred sig bak något han gjorde som unghäst innan han blev stark nog att orka med dessa stora språng han gjorde. (Treårs dömdes av Leif Nilsson och Jan-Ove alltså två domare som även ingår i AVN)

Gick därefter bruks som 4 åring och de tyckte han var för ofärdig exteriört och han saknades 1 exteriörpoäng, hoppningen gjorde han riktigt bra och kritiken som gavs efter hans hoppning på equipe var ordagrant (har den utskriven):
En hingst med säker taxering och mkt bra inställning. Han är rädd om sig, har fin teknik och god spänst. Han har god uppmärksamhet, god samarbetsvilja, gott förtroende och är orädd.
Inte precis en kritik att skämmas över.

Debuterade sedan på tävlingsbanorna och gjorde 5 st 1 m starter alla felfria och kvalade därmed till semifinal i 4 års champ.

Fick sedan lite semester och gick på bete och smittades här av borrelia vilket vi tyvärr inte alls uppmärksammade och det skulle ta ett halvår av konstiga symtom innan vi hittade lösningen. Att det skedde under detta bete vet vi nu i efterhand eftersom en del symtom debuterade då för att sedan försvinna när han blev behandlad bland annat de muskelproblem han drabbades av titt som tätt som ingen veterinär fattade varför de dök upp.
Gick alltså kvaliteten med borrelian igång och gjorde trots det en mkt bra hoppning även om han var käftig både där och på gångarterna något han annars inte var vilket fick sin förklaring när jag knäppte upp nosgrimman och fann tungan på fel sida av bettet, så går det när man inte kollar efter vetkollen i munnen att sakerna ligger rätt innan man spänner igen undernosgrimman :angel:.
Hela hopputlåtande finns på video och bara för din skull laddade jag upp det så kan du ju själv höra hur medioker domaren tyckte han var.
http://www.youtube.com/watch?v=h9Wnxbc7aM0
8,68 som hopptalang, 4:e placerad och direktkvalificerad till 4 års finalen anser inte jag vara så mediokert.
Tur var att han var direktkvalificerad för dagen före semifinalen skulle vara hittade vi honom stående med näsan i backen och en stor muskelbristning i halsmuskeln som gjorde att han inte kunde röra huvudet. Envis som man är så sattes alla behandlingar in för att lyckas få honom startklar till finalen och vist halsen blev bra till dess att han sedan istället valde att vara okoncentrerad på framhoppningen och kracha i oxern där och sedan bli vad jag trodde feg för att han aldrig slagit sig förr och inte självmant ha lust att hoppa ett enda hinder utan fick tvingas runt inne på banan gjorde ju att resultatet inte blev så lysande när det är teknikbedömning. Att det sedan vid hemkomsten visade sig att han sträckt hela ryggen och ena skinkan gjorde ju att veterinär åter fick kallas in, tyvärr var det ingen i detta läget som hade en tanke på fästingsjukdomar utan vi fortsatte att behandla muskulärt och med antiinflammatoriskt. Fram till december tog det innan han var ridbar igen och då fräch som tusan efter alla behandlingar. Hoppade som en gud när hoppningen återupptogs och efter att ett antal olika tittat och sagt sitt så anmäldes han till bruks igen nu var han ju betydligt mer färdig i kroppen det som brast sist. Träningen blev ju ganska intensiv iom att tiden var ganska kort så att han till och från hade lite ömma muskler och var lite matt var ju inget någon av oss inblandade reagerade så hårt på.
Bruksprovet kom och mkt riktigt räckte exteriören även hoppningen räckte till även om han gjorde en mkt svag hoppning mot vad vi sett veckorna innan under träning men som sagt den räckte ändå till poängmässigt. Och då kom dödsstöten han gick inte rent på gångarterna utan var oren på ett bakben och därmed föll allt iom att han blev underkänd där.
Att han dagen efter visade sig ha extremt ont i ryggen och nästan lägga sig när man palperade honom gjorde ju att vi var ganska övertygade om att det kom därifrån, svaret på varför han var så öm i ryggen fick vi ju när sadeln kontrollerades och det visade sig att bommen knäckts (i en två år gammal sadel) och därmed trodde vi ju att vi hittat anledningen även om vi för säkerhetsskull även lät vår veterinär böja igenom honom. Ryggen blev snabbt oöm igen och han sattes igång dock mer och mer ovillig att jobba och oftare och oftare såg man ett egendomligt rörelsemönster på samma bakben, kollades och böjdes och röntgades x flera innan jag av en slump började tänka på fästingsjukdomar och bingo där låg svaret, skyhöga värden på borrelia och han sattes in på behandling och jag fick en ny häst.
Ett par tävlingar tog det att få igång honom igen sedan gick han som en klocka och kvalade till breeders (Falsterbo hann vi inte dit var tiden för kort efter igångsättandet).
Han gjorde en rejäl vurpa i september dock märkte vi inte då eller efteråt att det skulle ha hänt något utan han fortsatte att gå bra.
2 veckor innan finalerna hittade jag honom i hagen med en halvt avtrampad sko inget mer med det utan den drogs av och spikades på igen och allt var frid och fröjd.
Exakt 1 vecka innan finalerna var han block halt och hoppade på tre ben, visade sig snabbt att det var en hovböld, en intensiv tävling mot klockan startades med både veterinärer och hovslagare för att få ut jävelskapet men icke att den ville ge sig och vi fick stryka honom, seg var den och det tog några veckor innan han åter var ohalt, sattes igång kändes lite kymig och inte hundra, skoddes om och pang dagen efter stod han på tre ben igen, det var ju själv f*n också tänkte jag nu skall vi lockalisera böldskrället med röntgen direkt så vi vet var den sitter. Hade flyt och fick en återbudstid samma dag och vi fick en chock när vi såg röntgen bilden det var inte en ny böld utan böld skrället han hade innan hade inflammerat hela hovbenet och prognosen såg mkt mörk ut. Han gipsades och sattes på total boxarrest, där stod han hela vintern och åt dunderkurer med medicin och lyckades som tur var läka ut det igen och kunde så småningom få specialskor på sig och försiktigt sättas igång igen mot alla odds.

(Upps blev så långt att det inte fick plats i ett inlägg, forts följer)
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Sista helgen i april gjorde han sin första start igen och sedan tog det två tävlingar innan han var färdigkvalad till såväl falsterbo som flyinge. Var felfri i i stort sett varenda start i 130 fick gå över i avd A i stället, placerade sig på första tävlingen i avd A, kvalade till final i lilla rundan på Vellinges nationella tävlingar och debuterade där 135 i skyfall och gyttja med ett mkt lätt pet på sista hindret.
Gick som en klocka fram tills de hade en liten sammandrabbning med sin första vattengrav i juni vilket slutade med att Joy satt på ändan och O åkte av. Kändes sedan aningen halvdan i hoppningen dock låg fokus väldigt mkt på vatten på träning och där hade det uppkommit lite spänningar så vi la inte så stort fokus på att han hoppade lite spänt för övrigt heller.
Falsterbo kom och gick kvalen bra om än spänt första dagen (det får man nog sätta på orutin kontot), finaldagen kom och han hoppade bra på framhoppningen om än lite matt, stönade till över sista oxern när vi längt den och vi skrattade faktiskt till och sa att oj där satt det vist lite träningsvärk, tog ett räcke och sedan in på banan, då lade styrningen av helt åt höger O fick dra runt honom rak i varje höger sväng, syns tydligt på videon i efterhand att han hoppar snett på varenda hinder och bara vill gå i en galopp. Trots det så höll de ju nästan nollan om än med lite egendomlig stil. Ett pet blev ju resultatet och dagen efter bar det iväg till kliniken (hade tur och få en återbudstid igen) det tog inte så lång tid för dem att hitta vad som var galet han hade sträckt sig i ryggen och var dessutom tydligt öm över SI leden. Behandlades och fick vila och kändes verkligen som guld när han gick igång igen. Första tävlingen satte han sin första placering i 135 och hoppade verkligen super blev uttagen från svenska förbundet till unghäst vm för wildcard.
Var lite upp och ner i känslan i hoppningen men fortsatte att göra bra resultat så därför tog vi inte så allvarligt på det.
Så var det dags för Flyinge och han gjorde en enkel nolla första dagen för att sedan tramsa på vattenmattan andra dagen men gick ändå vidare till final. Finaldagen kom och han har aldrig hoppat så dåligt som han gjorde på framhoppningen rev flera gånger utan att rätta sig något som normalt inte finns i hans värld. Hade det varit en vanlig tävlinghade vi inte startat honom, nu gjorde vi ett försök och han skärpte klart till sig inne på banan och höll nollan fram tills sista linjen med trekombinationen där han totalt la av och fick 2 nedslag och därmed ramlade en bra bit ner i resultatlistan.
Behöver jag säga vad jag gjorde dagen efter ? Jo ringde min kära klinik igen och de tittade på honom och hänvisade till kiropraktor istället och vi kan säga att han hittade saker. Han var totalt ur läge i SI leden och hade sedan låst sig från SI leden hela vägen upp i Atlaskotan lät som dominobricker som föll när han lossade. Kiro var övertygad om att detta var inget nytt utan att han haft felläget redan i somras när han visade ömhet sedan behandlade vi bort inflammationen då men iom att felläget kvarstod så kom den tillbaka och bara blev värre och värre. En rejäl vurpa eller så trodde han att det var som fått honom så fel och det ända jag kunde på rak arm komma på var när han satt vid vattengraven dock trodde han att det behövts större våld för att åstadkomma detta, förvärra det ja men inte vara den stora urdragningen. Nu i efterhand när jag tittat på vurpan de gjorde hösten innan så ser man tydligt hur extremt sned han var i gumpen när han reser sig så där har vi nog förklaringen att han sedan strax efter blev halt av hoven gjorde ju att vi inte märkte någonting han stod ju på boxvila hela vinter och åt massor av antiinflammatoriskt.
Här har du filmbevis på vurpan så du inte tror att den också är en undanflykt http://www.youtube.com/watch?v=3LufmeT_8So
Vila igen och ny igångsättning kändes jättesvag i bakkärran la sig i korsgalopp en massa och visade tydligt att här var muskler han inte använt på länge. Gick ett par starter i december trots att han inte var helt uppbyggd igen för att inte få så långt uppehåll och lyckades bland annat bli 3a i 130.
Vid kontroll i januari så kvarstod en svag ömhet över SI leden och de bestämde sig för att gå in med ultraljud och kolla och leden såg som tur var jättefin ut men fortfarande med ett minimalt felläge vilket enkelt kunde korrigeras när vi viste exakt hur det låg fel och han fick en ny antiinflammatorisk behandling och har sedan dess verkligen varit som ny.
Dags att sätta igång och hoppa inför bruks då bryter ryttaren armen dagen innan första hoppningen och vi står där utan ryttare. Panik !!!
Tog sin lilla tid att hitta någon ny som var ledig den helgen och till slut hade vi 3 veckor på oss att samköra häst och ryttare. De hoppar ett träningspass som går bra, startar en tävling för att lufta honom, felfria. Rider en pay&jump en runda på 130 och en med hinder på 140-145 det går bra, ett kort träningspass till och han hoppar super sedan är det dags och väl på bruks funkar ingeting gör den klart sämsta hoppning han gjort någonsin. Veckan efter utan att ha hoppat ett hinder emellan tävlar de och hoppar kanonbra dubbelnolla och placerade. Nästa tävling 130 dubbelnolla dags för debut för dem i 140 nolla och placerade. Dags för första elittävlingen första dagen ingen höjdare då två strömavbrott gör att de rider fram tre gånger och till slut startar 3 timmar senare än tänkt vilket fått både häst och ryttare att tappa lusten och 3 ned, andra dagen 140 4 fel, tredjedagen 140 och nolla och placerad.
Sedan var det dags för hans vanliga ryttare att ta över igen, hoppar ett pass för att känna in sig, sedan tävling direkt 125 dubbel nolla och placerad 135 nollla i grunden river sista i omhoppning (145cm iom a:1a). Helsingborg elit 130 nolla 140 4fel sista dagen 140 gör något egendomligt och fryser efter avsprång och totaldemolerar en oxer ser senare på videon att han tappar ett bakben i avsprånget alltså troligen trampar fel. Får en lugn utedebut med en 130 runda dubbelnolla igen. Nästa tävling 135 nolla debut i 145 dubbelnolla o placering. Dags för norrköping och strömsholm och där ser resultaten ut 8 fel, utesluten, utesluten, utesluten, 13 fel hur skulle du tolkat detta efter den säsong han haft för övrigt där han bara radat upp nollorna i stort sett. Om du dessutom lägger till en känsla av att jag vill inte hos hästen, behöver jag säga att jag sitter och väntar på att få en tid på kliniken igen för något har gått åt helvete det är helt klart, en häst svänger knappast så i resultaten utan anledning. I Norrköping trodde vi att det var (eller hoppades) just hans nattliga grävningar (de var extrema han har för alltid gjort sig känd där med sin box) som gjort honom trött men nu efter strömsholm så är det tyvärr bara att inse att det är något annat och inte bara trötthet.

Detta blev väl årets längsta inlägg och helt OT från tråden men blir bara så trött på vissas inlägg så därför ger jag dig hela historien från början till slut så kan du ju själv bedömma om det bara är undanflykter.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Jag säger San Brasil, va känner du för honom? Själv ska ja betäcka ett sto me honom och en me Nobel, annars tycker jag att Crelido är intressant, tyvär har jag bara 2 ston.... Balou de Rouet då? lite skarpare i huvudet om du inte vill ha en för "lugn" avkomma. finns iof bara på fryst. finns många fina hingstar att välja på.. men som fler oxå sagt, lycka till!
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Har glömt alla förslag nästen, men vad tycker du om King Louie? Eftersom stoet verkar korrekt i sin exteriör kanske du vågar dig på honom trots att vissa antyder att han är lågställd (har själv inte sett honom). Men Irco Marco-blod är väl inte helt fel?
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Som hon ser ut på bilden (kan vara missvisande iofs) så finns det en del att önska exteriört. Bogen ser lite brant ut, lite korta framkotor & korset sluttar lite väl mycket för att vara i min smak. Med tanke på att framhovarna står ca en dm högre på bilden så kan man misstänka att hon är lite överbyggd/ i framvikt? Det viktiga är iofs att hon kan hoppa, men hon hade inte några meriter pga skadan, eller? I så fall förstår jag att du vill vara noga i ditt hingstval ;)

Lycka till med hingsvalet, men du kanske måste bestämma dig snart, du skrev att hon var högbrunstig för över ett dygn sedan :p
Tänk på att alla godkända hingstar ändå har klarat sig bättre genom bruksprovet än vad Joy har gjort. Duger han så borde många av alla godkända killar duga ;) :)

Ja inte vet jag hur du tittar på bilden framhovarna står lägre än bak då hon ställt sig i svackan som går längst staketet och hon är rejält högställd utan en tendens till att vara varken överbyggd eller i framvikt. Bogen ser en aning brant ut på bilden just för att hon dtår lägre fram men det har hon inte i verkligheten såg själv att det såg ut lite så på kortet. Korta kotor har hon inte heller fullt nomala däremot väldigt långa skenor så det är kanske det som lurar ögat på bilden.
Korset skulle jag inte heller säga sluttar överdrivet mkt utan helt i min smak på en hopphäst så inget jag önskar förändra.
Har du varit med om att många oinridna 4 åringar har hunnit skaffa sig så mkt meriter ännu ?

Bara för att dina hingstar inte föll mig i smaken så behöver du inte försöka köra någon tradig stil det biter inte riktigt, är lite för van vid sådana du gör bara bort dig själv..
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Du vet vad du har.

Jag tycker att det är väldigt utlämnande mot ryttare och andra inblandade med detta långa inlägg.

Jag begriper inte att du lägger ut det på ett internetforum.
Det går ju bra att svara privat.

Hur som haver hoppas jag att du hittar en passande hingst till ditt nya sto. Saint Amour är superintressant och det vore ju topp om du fick honom på färskt.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

KL
Oj, orkade inte läsa hälften men det liknade det jag tidigare läst om sadelproblem, strömavbrott, sträckningar o låsningar. Har inte på något vis sagt att jag inte trott dig, men tänk om resten av sveriges hopphästar också har en hög lägstanivå och där är liknande förklaringar till att de inte hoppar nolla varje gång? Därför de gör växlande resultat, och är uteslutna någon gång? Det är inte alla hingstägare som skriver milslånga förklaringar till varje resultat (inkl pay ´n jump..)
Du behöver inte lägga upp klipp, jag har sett det mesta live. På kvalitets stod jag bakom B.L när ni gapade om ett beytg som var för lågt, tror det var benen den gången? Showen på bruksprovet följde jag också innifrån. Gylle, hingsten är fin, men hade han varit tillräckligt bra då, hade han varit godkänd.
 
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Tradig stil? Vad menar du? Lägg inte in bild på stoet eller fråga efter hingstförslag om du inte vill ha svar. På bilden ser hon ut att ha korta, raka kotor, sluttande långt kors, brant bog och ser ut att stå högre upp med framhovarna. Lägg ut en bättre bild som visar hur hennes fina exteriör egentligen ser ut om du vill slippa höra det :p .

Jag föreslog en hingst som uppfyllde åtminstone de allra flesta kriterier som du efterlyste, men jag hade faktiskt inte förväntat mig att det var en hingst i din smak :p Så det är knappast något som jag blir sur för... Det hördes redan från början att det bara är din egen ogodkända hingst som duger. Vänta någon dag till så kanske stoet släpper till bättre, hon kanske bara är i början av brunsten. Då får du ju en fölunge med "rätt" hingst :idea:. Annars håller jag med i det som någon annan skrev; Irco Marcoblod, om man nu inte behöver förbättra typen (ditt sto har tydligen allt man kan önska). Niklas t ex, hans avkommor tävlar väl med framgång allihopa?

En fyraåring kan faktiskt ha meriter (även oinridna treåringar), men som jag skrev tidigare, så uppfattade jag det som att ditt sto är skadat och därför inte har gjort något överhuvudtaget, var det fel? Har man ett omeriterat, skadat sto så måste man naturligtvis vara extra försiktig med vad hon betäcks med, vad är det för konstigt med det? Ett superbra sto lämnar oftast bra avkommor med olika hingstar, därför kan man chansa mer om man har ett riktigt bra avelssto.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kvicka hingsförslag *BRÅTTOM*

Nu räcker det med pajkastning från alla håll!
Jag sätter ett hänglås på tråden eftersom den uppenbart ändå inte leder någon vart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 044
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 448
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 199
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp