Allt hö är mögligt!

S

supergladis

Jag hyr in mig som privatare på en ridskola. Allt hö har möglat på skullen. Nu har det gått så långt att det syns om jag tittar riktigt nära på stråna. INGEN bal luktar bra utan luktar sunk och ryker. Majoriteten av hästarna hostar hostar i varierande mängd. Allt från i början av ridturerna till i stallet o hagen. Vissa har problem med andningen när de ansträngs. Ingen häst får vet. behandligt. ingen vill vattna höet.

Jag fick tillåtelse att fodra min häst med hösilage efter att ha fått betala en distriktare 1000kr bara för att säga att min häst var frisk (jag vägrade ge honom dåligt hö så jag fodrade själv) och skriva ett papper som hon rekomenderade att han åt hösilage. Då fick jag även hyressänkning. Anledningen att jag inte fick sänkt hyra o fordra med eget var enligt ordföranden för klubben "-Får du ge eget foder o sänkt hyra så vill alla andra det också och då blir det så svårt att hålla reda här." Därför var jag tvungen att bevisa med ett intyg om de kunde visa upp för de andra häst ägarna ifall de klagade på höt.

Snart är min häst den enda hästen som är frisk. Nästan alla andra är sjuka. Vissa lider kraftigt. När jag visar möglet för ridskolechefen, ordföranden för klubben och övriga privatare säger de bara att de inte tycker att de ser nått. Att de inte tycker det luktar konstigt alls.

Alla tycker bara att jag är så töntig och petig.

Vad ska jag göra? Ingen vill lyssna på vad jag säger.

Är det bara att anmäla till hälsovårdsnämnden kvar att göra? Kommer de att förstå?
 
Sv: Allt hö är mögligt!

Anmäl till djurskyddsinspektören på kommunen. De flesta ser mycket allvarligt på att djuren fodras med otjänlig foder.
 
Sv: Allt hö är mögligt!

När vi upptäckte för en knapp månad sedan att vårt jättefina hö (med hög proteinhalt lämpligt för våra unghästar) dammade, förstod vi att det var lagerskadat men tog ändå ett prov; kostade ca 600:- o fick bekräftat, vi slängde 2000 kg o köpte 2000 kg nytt, nu väl inpackat i halm, hoppas det inte möglar.
När det står ett moln av damm runt höet som oerfarna personer kan tolka som "pollen" eller "frömjöl" är det mögel - tråkigt nog.
 
Sv: Allt hö är mögligt!

Hoppas det är så där jag bor också för imorgon ringer jag. Känner mig helt maktlös.

Jag har sagt att min häst får hosta om han äter dammigt hö. Jag får bara höra hur dum jag är som köpt en bronkit häst. Min häst som aldrig hostar! I det här stallet är min friska häst klassad som suspekt skit häst eftersom han inte anses kunna äta hö. Jag har sagt vid ett flertal tillfällen att jag tidigare fordat med bra hö och att han då aldrig hostat. Att han dessutom är friskförklard av vet.

Men deras hästar hostar men det är ok. I år så var mitt hösilaget så torrt så jag fodrar plastat hö. Ändå hostar han inte.

De hävdar även att mitt hösilage är lifsfarligt att ge till hästar eftersom de tidigare köpt sånna balar av samma bonde. De köpte hösilage och behandlade dem som höbalarna. Vilket innebär att de kastades runt så det gick hål på de flesta. Sen fodrade de hästarna av det flera månader efteråt. Vissa hästar var ruskit nära att dö om inte vet. hade räddat dem i sista stund. Koliker gick som en löpeld i stallet. De öppnade balarna till om med från fel håll! Vissa balar öppnades först sen fick de stå några veckor sen fodrade de med det.

De vägrade lyssna på bonden om hur balarna ska hanteras vilket resulterade i att han bad dem dra åt helvete och så var de inte välkommna som kunder längre (att de inte heller betalade för sig gjorde juh också sitt).

Jag har inte fått en enda dålig bal från honom på 1 helt år! De har dessutom bra näringsmässigt värde. Till skillnad från det mögliga höt de ger med 23g smältbart protein. Vissa hästar börjar även se ut som åsnor i överlinjen eftersom ägana inte ger lusern eller soja.
 
Sv: Allt hö är mögligt!

Problemet är bara....Om de nu skulle slänga allt hö. Vad händer då?
Antagligen kommer det nya bli lagerskadat för de gör alla tänkbara generalfel när de lagrar sitt hö, det kommer mögla det med.
Hösilage kan de inte hantera heller.

Det enda de åstakommit är att fosta en hel generation ridskoleungar att det är ok att hö dammar o är luddigt. Att det är ok att rida hästar som hostar för det är normalt och att jag är lika knäpp som min häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allt hö är mögligt!

Det blir ju dyrt i längden för dom att ha host hästar som inte kan prestera något. Och som utvecklar kronisk bronkit.
Hade själv mögligt hö för ett tag sedan och min lilla shettis hostar fortfarande om än väldigt lite och sällan.
Anmäl dom till djurskyddes ombudet :idea:
 
Sv: Allt hö är mögligt!

Snart är min häst den enda hästen som är frisk.

Flytta din häst medan den är frisk! Mögelsporerna finns i helöa stallet och inte bara inne hos de hästar som får det otjänliga höet.

Och kontakta miljö- och hälsa i din kommun, så gör du alla hästarna på ridskolan en stor tjänst!

Immer
 
Sv: Allt hö är mögligt!

en liten fråga till alla..
Minskar risken för mögel om man har löshö? Tänkte eftersom det luftas bättre. Det finns ju alltid en risk att pressat är lite blött i mitten om man inte har en jäkla bra fläkt och staplar rätt på torken..
 
Sv: Allt hö är mögligt!

Det blir ju dyrt i längden för dom att ha host hästar som inte kan prestera något. Och som utvecklar kronisk bronkit.
Hade själv mögligt hö för ett tag sedan och min lilla shettis hostar fortfarande om än väldigt lite och sällan.
Anmäl dom till djurskyddes ombudet :idea:


Det blir aldrig dyrt för hästägarna eller föreningen som äger ridskolehästarna för de tar aldrig ut vet.
Prestera får de göra iaf. En privatares häst får stå o bukandas (lr snarare bukflåsa) o hosta ihållande i 15min i hörnet på ridhuset om det blir för illa. Sen fortsätter ridpasset.
Kronisk bronkit har en del redan men de rids ändå.
 
Sv: Allt hö är mögligt!

Men FY, det låter ju inte riktigt klokt.Rent ut sagt,vilka puckon!!:mad:

säger som andra-BYT STALL!

Hela stallmiljön blir dålig när det florerar mögel i höet.Jag tycker du skall passa på att flytta din häst medan den fortfarande är frisk.
 
Sv: Allt hö är mögligt!

Flytta din häst medan den är frisk! Mögelsporerna finns i helöa stallet och inte bara inne hos de hästar som får det otjänliga höet.

Och kontakta miljö- och hälsa i din kommun, så gör du alla hästarna på ridskolan en stor tjänst!

Immer

Precis vad jag satt o tänkte på. Samma sak sa även en kompis till mig här om dagen.

Jo jag har funderat på att flytta hästen många gånger. Det som stoppat mig varje gång är att jag vill ha tillgång till ridhus o tränare. Närmaste anläggning ligger 4mil bort (de har iaf ok hösilage men hästarna går en och en i sockerbitar). Små trånga privatstall som fodrar dåligt hö finns det gott om här men det är juh inget alternativ.

Närmaste bra anläggning med ok foder ligger 10mil bort. Men helt ärligt funderar jag på att söka nytt jobb där så jag kan ha hästen drägligt.
 
Sv: Allt hö är mögligt!

Jag antar att man inte inte inser hur lycklig man är som kan ha hästen hemma...
 
Sv: Allt hö är mögligt!

När det gäller hö som är torrt när man får in det på skullen och som sedan möglar på skullen pga mindre bra lagringsförhållanden så tror jag att löshö är ännu värre. I de hårpackade balarna blir det fröst mögel längst ut på balarna men inte inne i själva balen. Ju fler strån som är exponerade för fuktig luft ju fler strån möglar.
 
Sv: Allt hö är mögligt!

E det inte så att det går mögelsporer i hela balen trots att du inte ser det med blotta ögat.
Nu har det varit ett stort problem med höet pga vädret.
Vårat eget hö från iår har också blivit dåligt :cry:
Har skalat av det översta för något måste de juh äta tills jag hittar bra hö. Har kollat, men många har problem med just mögel. suck!!
Letar!!
 
Sv: Allt hö är mögligt!

Mitt hö luktade fräsch när jag tog bort ytlagret på den sidan som var angripen. Det dammade inte heller. Som extra säkerhet har vi valt att fodra en mindre del av högivan med det höt eftersom det kan vara mögelsporer i det. Jag resonerar som så att det lär inte bli lätt att hitta något bättre hö i vår. Hade jag varit säker på det hade jag kastat mer urskiljingslöst.
 
Sv: Allt hö är mögligt!

Gud va underbart det är att det finns några där ute som håller med mig! :love:

Börjar känna mig som en ensam dåre.

Jag håller också med dig. :bow: :bow: Jag fattar inte att det är en RIDSKOLA som håller på sådär! :eek: Jag som är naiv och tror att ridskolor sköts av kunniga människor!

Flytta din häst och samma dag du flyttar så anmäl hela stället till kommun, som fler har sagt, det här borde inte få fortgå.
 
Sv: Allt hö är mögligt!

det håller jag med om, det varnas för höbrist här om ett par månader, för de som behöver köpa in, och kg pris minst 3 kr/kg om det går att få tag på.... jag köper dessa spådomar, för varenda kotte härikring och även de vi delar stall med som står på hö samtliga men köpt in från olika ställen och helt skilda partier osv, har fått höet förstört av den regniga och fuktiga höst/vintern.

är otroligt lättad att vi har bra, färsht och topp kvalitet silage, - och en bonde som sparat upp ett hemligt och fint lager hö att fodra med i övergångs perioden april/maj och bete, när det blir för varma temperaturer för silaget.:D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: Lingon
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: Horse1738
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp