Bukefalos 28 år!

Allt möjligt om mat!

I

Ika

Hej!
Jag har lite saker jag vill ha hjälp med och hoppas jag får det!
:D
När man mäter upp foder till hästen, ska man andvända rymdmått eller Viktmått?
Jag menar, om man andvänder deciliter eller liter blir det väl olika från gång till gång?
Eftersom man ibland råkar göra måttet lite rågat och nästa dag lite mindre än full, då blir det ju en skilnad från dag till dag. Eller jämnar det ut sig i längden?

Om man andvänder gram, hekto och kilo när man gör mat får man ju exakt samma antal gram varje dag. Detta förutsätter att man har en våg i stallet som funkar, fast vågar är vell inte så dyra?
Om man vill att hästen ska banta ca 25kg, vad ska man dra ner på? Protuiner, MJ eller nåt annat?
En kompis häst är mycket smal, man ser inte revbenen men hon är MYCKET benig, hon behöver nog 90kg extra. Hur gör man för att hon ska lägga på sig?
En annan häst i samma stall är tjock om magen men är nästan bara ben på rumpan/korset. Vad kan man göra för att han ska få bort magen och bli rumd om rumpan/korset?
 
Det enklaste är att väga och sen kolla hur mycket det blir av ett STRUKET mått av det mått man använder, och så ser man till att man inte gör måttet annorlunda.

Ska hästen banta drar man ner på maten i balans, alltså både MJ och protein.

Ska hästen gå upp behöver den MER MAT och kolla så foderstaten är i balans.

En tjock häst med benig rygg och rumpa har proteinbrist.
 
Jag brukar göra så att jag väger fodret ett par gånger, och använder sedan ett rymdmått som passar vikten jag vill ge. Det är ju trots allt enklare att mäta än att väga... ;)

Kontrollväger dock igen lite då och då, och varje gång jag köper en ny säck. Det kan ju variera!
Det finns vågar som inte är så dyra, runt en hundring och ner.

Ang. bantning så ska nog nån annan svara, men den bukiga hästen skulle nog må bra av mer protein, muskelbyggande övningar och en liten koll om det kan vara mask som spökar, kanske... Jag skulle börja med att ändra fodret iaf.
 
MegaJoule = kalorier = energi. Vi människor mäter maten i KJ = KiloJoule.
 
Svar till Magdalena:
Det går ju bra med pulver, men med stora betfor-pellets blir det ju små luft-rum mellan pelletsarna, luft-rummen blir ju också olika stora och då blir det vell skillnad?
Just nu väger jag all mat och det tar inte så mycket tid.

:bow:Tack till alla som svarat hittills!! :bow:
 
Jag har vägt betfor, både pellets och rivet, och det är ingen skillnad i vikt från säck till säck genom åren (ändå väger jag för varje ny!!). Så den lilla ojämnhet som kan bli gör knappast till eller från mer än på några gram.
 
Ska hästen banta drar man ner på maten i balans, alltså både MJ och protein.
Nej. man skall INTE dra ned på proteinet ALLS. Fettet som man vill bränna bort, det innehåller BARA energi och hästen mehöver fortfarande LIKA MYCKET protein. Det är det som är svårigheten med att banta en häst.

Var vänliga och läs tråden "Banta fet Islandshäst".
 
Jag ligger nästan alltid över 6 i kvot på mina hästar, så jag har inte behövt bekymra mig om att jag sänker hela foderstaten.

Men VAR har du fakta på att man inte ska dra ner proteinet också? Enligt C Planck drar man ner underhållsbehovet i energi, men ger fortfarande 6gSRP/MJ, alltså åker ju proteinet också ner.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 640
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp