Allt om avel

Jag tycker att det verkar vanligare med bråk fodervärd/uppfödare emellan när det gäller huruvida hunden ska gå i avel eller ej.
Spelar ingen roll hur mycket fodervärden motsätter sig att hunden ska gå i avel, om uppfödaren tycker det så är det så.
En hund i min närhet har till exempel båda mentala och hälsoproblem och fodervärden tycker det känns otroligt jobbigt att hunden sk gå i avel men uppfödaren (som inte känns särskilt seriös) tycker att fodervärden bara hittar på.
 
Vad tycker folk om att ta 4 kullar på en och samma tik, tre år på raken och sen två år senare igen? Dessutom är två av kullarna med samma hane, två år på raken...
 
Jag tycker att det verkar vanligare med bråk fodervärd/uppfödare emellan när det gäller huruvida hunden ska gå i avel eller ej.
Spelar ingen roll hur mycket fodervärden motsätter sig att hunden ska gå i avel, om uppfödaren tycker det så är det så.
En hund i min närhet har till exempel båda mentala och hälsoproblem och fodervärden tycker det känns otroligt jobbigt att hunden sk gå i avel men uppfödaren (som inte känns särskilt seriös) tycker att fodervärden bara hittar på.

Och de flesta fall jag känner till är av samma fråga men där det är lite oklart varför fodervärden absolut inte tycker att hunden inte duger till avel utan det mest känns som svepskäl för att det är smidigare med gratis hund om man inte lånar ut den.
Fodervärdar får ta och skärpa till sig och fatta, oavsett om de gillar det eller ej, att de har skaffat en hund på foder och då ingår att en annan person tar avelsbesluten.
Är ännu ett av alla exempel på att många verkar tycka att skrivna avtal när det gäller djur, de kan man skita i. (Iofs vet jag att bekanta som jobbar på kundservice för tex Telia och berättar att folk verkar tro de kan bryta avtal hur som där också så..)
 
Nej nej, registrerade aussies.. Kul va?
Tiken kan ju vara en sån som löper flera gånger per år :/

Då ska ju uppfödaren bli föremål för disciplinnämnden! Det hade jag anmält, fast SKK borde fatta det själva iofs. De skickar ju ut brev till de som tagit två på samma år att de nu måste ha uppehåll..
 
Då ska ju uppfödaren bli föremål för disciplinnämnden! Det hade jag anmält, fast SKK borde fatta det själva iofs. De skickar ju ut brev till de som tagit två på samma år att de nu måste ha uppehåll..
Men här har de tagit en kull flera år på raken, på samma tik. Inte detsamma som att ta tre kullar tre löp på raken. Så det är helt enligt reglerna, så länge tiken löpt en gång mellan kull nr 2 och 3. Vilket är fullt möjligt.

Jag tänkte mer på att det är ju helt omöjligt att utvärdera en kull när den bara är ett år, och att då avla igen (dessutom bara ett år efter första kullen, så den är inte heller utvärderad..) med SAMMA hane... Känns väldigt oseriöst för mig.
 
Vad tycker folk om att ta 4 kullar på en och samma tik, tre år på raken och sen två år senare igen? Dessutom är två av kullarna med samma hane, två år på raken...

Blandis då? För SKKs regler säger ju uppehåll ett år om man tagit två kullar på raken.

Jag tycker det låter skräp och som utnyttjande av tiken.

Det är inte bara SKKs regler utan även SJVs föreskrifter om hållande av hund och katt som säger att tiken måste få vila ett år efter parning på två efterföljande löp. @Fisherling en anmälan till länsstyrelsen vore nog på sin plats. Helt otroligt om SKK ser genom fingrarna med detta, men de kanske inte kollar när tiken valpat senast vid registrering?

Edit: såg nu att jag hade missförstått vad som avsågs, har tiken löpt däremellan är det ju inte olagligt i alla fall.
 
Men alltså..

1 kull per år i 2 år, sen 2 kullar på ett år, sen ett uppehåll på 2 år och därefter en sista kull är helt inom alla regler och lagar, så det är väl inget att höja ögonbrynet åt?
Nja, inte så.
Tiken fick tre kullar tre år på raken, alltså en varje år, tre år i rad. Sen två års paus och en kull till.

Jag pratade inte om att det skulle vara olagligt, utan jag ställer mig frågande hur de anser sig ha kunnat utvärdera vad tiken lämnar - både hälsomässigt och mentalt - med så lite tid mellan de tre första kullarna, varav två är med samma hane på efterföljande år.
 
Nja, inte så.
Tiken fick tre kullar tre år på raken, alltså en varje år, tre år i rad. Sen två års paus och en kull till.

Jag pratade inte om att det skulle vara olagligt, utan jag ställer mig frågande hur de anser sig ha kunnat utvärdera vad tiken lämnar - både hälsomässigt och mentalt - med så lite tid mellan de tre första kullarna, varav två är med samma hane på efterföljande år.

Ser inget som helst problem med det. Som uppfödare tar man sällan en kull vart 3:e år på en tik för att hinna utvärdera avkommorna så och på det stora hela taget så gör en tik i avel mindre inverkan på en ras än en hanhund, som kan para hur många tikar som helst under sin livstid.

finns ju hanar med 300 valpar efter sig liksom och det sätter avsevärt större spår i en ras än en tik som kanske lämnar 20-30 valpar efter sig under den tid hon får gå i avel.

Har själv gjort om exakt samma kombination och båda kullarna blev excellenta i jakt, exteriör, psyke och hälsa. Om vissa tycker det är oseriöst får ju stå för dem.

Tycker faktiskt inte man ska svänga sig med att andra är oseriösa när man inte vet vilka beslut som ligger bakom, vad tanken är osv. Fast å andra sidan tycker ju du att uppfödare är oseriösa om de skriver att de förväntar sig bra psyke på avkommor, eller om de skriver att föräldrarna har bra och stabila psyken också.
 
Nja, inte så.
Tiken fick tre kullar tre år på raken, alltså en varje år, tre år i rad. Sen två års paus och en kull till.

Jag pratade inte om att det skulle vara olagligt, utan jag ställer mig frågande hur de anser sig ha kunnat utvärdera vad tiken lämnar - både hälsomässigt och mentalt - med så lite tid mellan de tre första kullarna, varav två är med samma hane på efterföljande år.
Jag ser inte heller problemet,man hinner gott o väl se vad man får på 1 år.
Jag tycker inte man ska sitta o döma en uppfödare på internet,speciellt inte när dom inte gjort något fel.
 
Nja, inte så.
Tiken fick tre kullar tre år på raken, alltså en varje år, tre år i rad. Sen två års paus och en kull till.

Jag pratade inte om att det skulle vara olagligt, utan jag ställer mig frågande hur de anser sig ha kunnat utvärdera vad tiken lämnar - både hälsomässigt och mentalt - med så lite tid mellan de tre första kullarna, varav två är med samma hane på efterföljande år.

Erfarna uppfödare som kan sina linjer ser var hän det pekar på en kull efter ett år. Har man däremot en väldigt okänd linje, som vi har med vår import, så öppnar man klokast lite försiktigt. Men om tex Mamma Mu's dotterdotter kommer i aveln då kommer vi att ta en kull om året under 2-3 år. Tiklinjen känner vi extremt väl och även faderslinjen.
 
Var därför jag frågade hur folk ser på det i den här tråden och inte oseriös avel - just för jag inte visste hur folk gör och hur uppfödare tänker :up:

Min gut-reaction var att det kändes oseriöst, men det kanske är en reaktion på många små saker kring just den kenneln.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Var därför jag frågade hur folk ser på det i den här tråden och inte oseriös avel - just för jag inte visste hur folk gör och hur uppfödare tänker :up:

Min gut-reaction var att det kändes oseriöst, men det kanske är en reaktion på många små saker kring just den kenneln.
Det torde inte vara allt för svårt att identifiera kenneln ifråga, inte OK!
 
Ang det här med att utvärdera. Jag tycker det är bättre att avvakta med att avla till föräldrardjuren blir lite ändre, typ 4 år istf att börja para vid 2 års ålder och ha långt mellanrum mellan kullarna. Att sitta och vänta på ev sjukdomar hos avkommorna innan nästa kull är ju knappt möjligt då mycket debuterar sent. HD, ED och testbara defekter bör man ju redan ha koll på innan parningen. Allergier brukar visa sig rätt tidigt.
 
Ang det här med att utvärdera. Jag tycker det är bättre att avvakta med att avla till föräldrardjuren blir lite ändre, typ 4 år istf att börja para vid 2 års ålder och ha långt mellanrum mellan kullarna. Att sitta och vänta på ev sjukdomar hos avkommorna innan nästa kull är ju knappt möjligt då mycket debuterar sent. HD, ED och testbara defekter bör man ju redan ha koll på innan parningen. Allergier brukar visa sig rätt tidigt.
12-18 månader tycker jag är rimligt även i min ras, även om det så klart inte är nån garanti. Då har hundarna hunnit tändas upp och sättas i träning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 365
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 713
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 204
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 508
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp