Allt om växtbebisar - skötsel och omplantering etc...

Bukefalos 30 år!

saltakatten

Trådstartare
Jag tycker att det fattas en tråd som fokuserar på just växtbebisar. Så jag startar denna tråd så att vi kan dela med oss av våra bebisar, och ge varandra tips om skötsel och omplantering av bebisarna - och allt annat som rör bebisarna. 💚

Jag börjar med att dela med mig av vår garderobsblommas bebis. 💚 Både längtar och våndas litegrann inför den dag det är dags att plantera om den i en egen kruka. Jag har aldrig gjort det innan. 🙈

IMG_5062.webp

Jo förresten, jag har gjort det en gång innan (planterat om en krukväxt). Men det var några år sedan. 🙈 Och jag får inte precis mer självförtroende av att titta på bildbeviset. 😄

IMG_5068.webp

Skötsel beror en del på vad det är för typ av växt.
Kaktusar och suckulenter -där stoppar jag sticklingarna i jord och fuktar nån gång ibland.

Andra sticklingar rotar jag i vatten eller stoppar direkt i jord. Bästa sättet att få jämn fuktighet tycker jag är att göra ett litet växthus. Stoppa krukan i plastpåse med öppningen uppåt. Knyt igen lätt. Öppna ibland för att lufta eller vattna. När det börjar komma nya blad tar jag bort påsen.

Känns som ett väldigt brett ämne, funkar inte Rumsväxter-tråden och för frösådd till mer uteväxter Trädgårds-tråden? Plus specifika frågor som drunknar i dessa i egna trådar ;)

Känns som ett väldigt brett ämne, funkar inte Rumsväxter-tråden och för frösådd till mer uteväxter Trädgårds-tråden? Plus specifika frågor som drunknar i dessa i egna trådar ;)
Jo kanske det. Om det inte finns intresse så får tråden helt enkelt dö ut. Det var en chansning bara!

Nu måste jag som "stolt mamma" få visa upp vår garderobsblommas bebis. 💚 Jag har alltid älskat växter (och träd), men jag har ingen erfarenhet av att ta hand om växter. Jag och min pojkvän köpte våra första krukväxter i mitten av juni. Sedan dess har jag läst på som en galning för att kunna ge dem rätt skötsel. Har varit orolig att misslyckas, men har gjort mitt bästa med skötseln och har framför allt gett dem otroligt mycket kärlek. Och det verkar ha fungerat!

Ska lägga upp före- och efterbild på bebisen nedanför i två egna inlägg. 🥰

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka