Bukefalos 28 år!

Allt som är bra!

karamelldrottningen

Trådstartare
Många är de trådar där stallmiljön inte är på topp av en mängd olika orsaker. Men kan vi inte ha en där man får skriva det man är nöjd med? Kanske rent av supernöjd med :)!

Må vara små saker. Praktiska, rutiner och liknande till folket, tex bemötande.

Vad är bra i era stall? Och ni får gärna skriva vad som är bra och gärna varför. Tex. Detta är bra pga denna tydliga regel som följs. Eller vi är ett sammansvetsat gäng med liknande värderingar.

Eller vad som :)!
 
Sv: Allt som är bra!

Bra i vårt stall
äntligen ridhus igen :bump: efter att taket rasade för dryga året sen.
trevlig hjälpsam stämning
tydliga enkla regler
sköna människor i en bra blandning
låg omsättning på boxarna
relativt billigt
betald personal mån-fre
cafeteria
gott om utrymme
tvättstuga

älskar "mitt" stall har prövat några men inget har varit bättre än detta
 
Sv: Allt som är bra!

Jag har precis flyttat till ett nytt stall och fullkomligt älskar det! Alla människor verkar underbara och otroligt hjälpsamma och stallet är lättskött och bra. Stallägaren är rak och enkel och väldigt lätt att ha och göra med och hjälper till med allt och lite till verkar det som. Ridvägarna är to die for :love: och paddock finns i grannstallet. Att hästen verkar trivas är det absolut största plusset :)
 
Sv: Allt som är bra!

Jag bor ju hos mina tränare ett halvår.

Jag och pålle stortrivs! Min förra älskade också att vara där.

Enorma boxar som är öppna mot grannen. Hästarna kan vara ifred om de vill eller umgås om de vill det. Alla har minst ett stort fönster som sommartid kan plockas bort.
Väldigt bra luft iom tilltänkt bygge med bra luftspalter, stora boxar/få hästar per yta, boxgrindar som tillåter luft att cirkulera och vattnad spångång som samlar lite damm.
Stallet är stort, ljust och vackert.
Tvättstuga, fina sadelkammare, spolplats med marmorväggar, foderkammare med dörr för ilastning utifrån och enkel ingång från stallet.
Lugn miljö för hästarna IOM få människor och bra rutiner. Allt i stallet från byggnad till musikval till hur man uppför sig är för hästarnas väl.
Man har tänkt till för att göra arbetet så lite slitsamt som möjligt och har många innovativa lösningar.
Finns både stoooora hagar, lösdrifter och grusrutor.
Alla är hjälpsamma, positiva och generösa. Inga dåliga vibbar, skitsnack eller missunsamhet.
Fodret är bra.
Att ha tillgång till tränare, 2 dessutom, dagligen är toppen!
Ridbanan med suveränt, sviktande underlag harvas dagligen.
Stallet är prydligt, välfungerande och välskött.
Miljöträning sköts av höns, tupp, hundar och katt som kan dyka upp var stans på gården när som helst. ;)

Hade det bara legat närmre hem hade de aldrig lyckats bli av med mig. ;)
 
Sv: Allt som är bra!

Jag trivs super där jag står nu.
Ägaren är kanon, utbildad ridlärare och sunt hösttänk. Litet, lugnt stall med fem uteboxar.
Bra hagar, uppvärmd sadelkammare, bra uppställningsplats. Riktig bra ridbana, nära till ridhus och många fina ridvägar.
Hästarna går ute länge, äter mycket grovfoder och fodras många gånger.

Sen att det är billigt och ligger 2 km hemifrån är ju inte fel det heller :-D
 
Sv: Allt som är bra!

Hej!

Jag trivs superbra där jag står.
Saker jag gillar är:
Stallägarna - öppna för förslag, lägger sig inte i, är allmänt trevliga och vill att folk ska trivas.

Egna låsbara utrymmen för saker.

Ridvägarna, både sandvägar, stigar i skogen och en äng att busa på :-).

Hästarna får vara ute länge.

/Lavinia, flyttat runt en del och kom sen tillbaka till nuvarande stall, här vet jag att det fungerar.
 
Sv: Allt som är bra!

Vad som är bra där jag står:
Nära hem! (10 min att gå!)
Ljust och luftigt stall med massa meter i tak
Öppna boxar på sidorna (en vägg och öppet ovanför)
Många utgångar och ventilerat
Fri tillgång på grovfoder och halm
Bra stallhyra med tanke på allt som ingår
2 ridhus, stor ridbana, 2 mindre och terräng runt knuten
Bra tillgång till att kunna träna utanför stalldörren
Hård och duktig stallchef som har koll(!) och sätter hästarna först
SPOLSPILTA!! :love:
 
Sv: Allt som är bra!

Våra ridvägar är fantastiska, det finns skogsturer för allt mellan 5min-2dagars turer, det är bara att välja för dagen.
Jag är mycket nöjd med vår lösdrift, den är enkel, bra placerad så vi får bra genomströmning genom vinterhagen.
Vi har bara 1 inhyrd, så jag slipper ständigt tjata på andra att sopa stallgången och göra rent efter sig. Vilket jag behövde förut. Så det är lugnt och skönt i stallet och nästan alltid ensam. Vill jag prata häst går jag bara 10meter åt höger och snackar med grannen.
Vi har egen ridbana, samt är det bra lastträning om man ska åka till ridhuset 1mil bort ;D
 
Sv: Allt som är bra!

  • Var och en sköter sitt om man själv inte väljer att gå ihop med någon/några
  • Man lånar inte andras grejer utan att fråga (ja, det hålls så vitt jag vet)
  • bra och varierande ridvägar
  • ridhus på gården och ännu fler i närheten
  • Än så länge är de flesta vettiga i sitt hästhanterande
  • Jag har nära hem :P
  • ljust luftigt stall
  • inget vatten fryser på vintern
  • spolspilta om man skulle behöva

Överlag är det bra stämning i stallet. Visst är det lite skitsnack men ingen lånar någon annans grejer. Dessutom trivs min ena ponny väldigt bra eftersom hon står lite 'isolerad' och kan bara se de andra hästarna. Trots att det är så många boxar och hästar så trivs hon. Den andre ponnyn tycker det fungerar ok eftersom det händer hela tiden saker. Och boxarna har gott om plats.
 
Senast ändrad:
Sv: Allt som är bra!

Vi har världens bästa stallgubbe!

O lösdriften, både jag o hästen älskar den.
För övrigt är vi ett bra gäng med ridhus i närheten o hästarna trivs med all frihet o slipper vara inlåsta i boxar eller gå i små hagar. ;)
 
Sv: Allt som är bra!

I stallet där jag stå är det egentligen så himla mycket som är bra. Det är verkligen som dag och natt jämfört med stall jag stått i tidigare.

- Stallägare som verkligen bryr sig om stallet och hästarnas bästa. De är alltid måna om att det ska bli så bra som möjligt. De har en ambition om att hela tiden förbättra stallet, så de är öppna för förslag och har alltid planer på "vad som är nästa steg" i utvecklingen av stallet. De är inte ute efter att tjäna pengar på stallet utan istället prioriterar att stallet ska hålla så hög klass som möjligt.
- Boxarna är stora och ljusa. Flera av boxarna har även en lucka ut så att det kan vara öppet under den varmare tiden av året.
- Väldigt bra luft i stallet, utan att det blir kallt på vintern.
- Är något trasigt lagas det oftast samma dag.
- Fin ridbana som tas omhand väldigt väl.
- Stallägaren är utbildad ridlärare och jobbar som det, så hon har ett väldigt bra hästtänk. Dessutom är hon toppen att träna för.
- Det är väldigt prydligt och rent i stallet. Detta utan att det finns 100 regler om detta.
- Alltid god stämning!
- Bra ridvägar.
- Bra foder med analys. Man får ta så mycket foder så att det ska täcka deras näringsbehov.
- Låg omsättning på folk så man lär känna de som är i stallet.
- osv, osv... :)
 
Sv: Allt som är bra!

Kallstall
Både hö och hösilage
Halm!
Stora kuperade hagar men ändå ett stall som ligger nära hem
Bra ridvägar!
Bra folk i stallet :)
Varm sadelkammare
Varmvatten i spolspiltan
Hagarna ligger nära stallet (nära att ta in när man har insläpp!)
Bra paddock

Jag gillar det mesta med mitt stall faktiskt :)
 
Sv: Allt som är bra!

Det mesta är jag någorlunda nöjd med iaf! :)

Det bästa: stallkompisarna. Alla är trevlig och jag kan umgås med alla. Två av dom speciellt är jätte hjälpsam och vi ställer upp för varandra! Aldrig något tjafs. Allar i samma ålder (93: or ;) utom en som är 90:a)

Stallägaren lägger sig inte i så mkt och det är enkla regler

Bra varierande ridvägar

Hö och spån -ta hur mkt man vill- ingår - slippa hämta själv

3 km från där jag själv bor :)

Att alla in och utsläpp ingår samt fodringar. Guldvärt.

Att jag får hjälp av alla i stallet när jag åker bort (som nu blir jag borta 10 dagar)

Att man kan få det anpassat efter sin häst. Ex ibland går hästarna på fri tillgång till hö medan de fodrar min i portioner eftersom han lätt blir för tjock :) han får därmed en egen hage vid behov.

Att det är lagom stora boxar

Att det finns toa i stallet hehe

Att det finns varmvatten och varmfläkt!! Alltid plusgrader i stallet

Bra luft och ventilation! Luktar inte så mkt häst som i många andra stall (bra när man exempel tar hem utrustning)

Belyst paddock (som jag dock knappt använder)

Att hagarna är nära stallet (haha lite lat, eller bara super lämpligt)

Magert bete. Har fångkänslig ponny som lätt blir tjock
 
Senast ändrad:
Sv: Allt som är bra!

*kl*

Hemma hos mig är allt bra :D Eget stall som byggs och anpassas efter vad som behövs och vad som är prraktiskt.
 
Sv: Allt som är bra!

Jag är nöjd med ganska mycket!
* Fint, fräscht stall
* "Lagom" stora boxar
* Trevliga människor
* Fin ridbana
* Mycket fina, lugna, i princip trafikfria ridvägar
* Hästbadplats vid stallet :love:
* Lätt att få hjälp om man t.ex. åker bort eller behöver ta in tidigare en kväll eller så
* Bra tränare på anläggningen
* Transportparkering
* De som driver anläggningen är lätta att prata med om man t.ex. behöver mer förvaringsutrymme, har funderingar över hagar eller liknande
* Grovfoder ingår
* Underbar miljö som stallet ligger i (herrgård, gammal park etc.)
* Toalett

... och säkert mer som jag inte kommer på nu. Jag stortrivs!
 
Sv: Allt som är bra!

Vårt stall är bra för att vi har bra sammanhållning inom gruppen, bra stämning och högt i tak (alla tillåts syssla med vad de vill)

Stall och hästmiljön är väldigt lugn/harmonisk utefter de rutiner vi har och rutinerna är utformade för allas bästa, både häst och människa.

Vi har bra tider som gör att alla kan vara i stallet utefter hur man jobbar. Det går bra att jobba sk kontorstider, skift etc.

Bra rid/körvägar, ridbana i anslutning till stallet och större anläggning finns i närheten.

Man får påverka sin närvaro i stallet/vara med och bestämma hur rutiner etc ska se ut så att det fungerar för alla.

Litet, lättjobbat stall
 
Sv: Allt som är bra!

Jag är nöjd med en hel del i mitt stall.

- Min häst som är ganska aggressiv mot andra hästar har fått förmånen att stå i en box som står lite "för sig själv", och är därför betydligt mer harmonisk inne än hon var i det förra stallet där hon hade boxgrannar på båda sidor.
- Stora, lite sluttande vinterhagar, vilket gör att nu när det har töat var det lite geggigt precis vid grinden, men annars har hagarna hållit sig fina.
- Ett grovfoder som min häst klarar av att äta! Hon har haft mycket svårt för hösilage, men med lite foderjäst så funkar det här bra.
- Stallägaren vill ha helinackordering på samtliga hästar, vilket gör att alla hästar äter på samma tider och går in och ut samtidigt. Jag gillar rutiner, så det är jag mycket positiv till. Dessutom gör det att det utöver stallägaren bara är jag som är i stallet regelbundet, jag tycker det är skönt att det inte är en massa folk och mycket spring.
- Paddock med bra underlag, lite hindermaterial och bra belysning precis bredvid stallet.
- Helt fantastiska ridvägar (i mitt förra stall fanns det typ en runda, som tog 40 minuter om man bara skrittade och 20 om man travade och galopperade lite).
- Ridavstånd till större ridbana som tillhör närmaste ridklubb, med rejäl hinderpark och som också arrangerar lite tävlingar.
- Separat, uppvärmt rum i annan närliggande byggnad, med varmvatten. Här kan vi också förvara våra ridkläder, jätteskönt eftersom jag dels inte vill sitta i bilen i hästkläder och dels om man behöver åka direkt till stallet från skola/jobb/annan aktivitet som kräver mer städad klädsel. Varmvattnet gör också att det inte är hela världen att det inte finns varmvatten indraget just i stallet, för det tar max 30 sekunder att gå och hämta.
 
Sv: Allt som är bra!

Jag har eget stall men kan kanske få vara med ändå. Vårt stall är ganska litet, 4 boxar av fullstorlek. Det var gammalt och nerslitet innan vi renoverade. Bästa vi gjorde då var att ta bort innertaket så det är öppet ända upp och satt ventiler uppe i toppen av gavlarna. Det har gjort att luften är mycket bra trots att vi stänger dörrarna.
 
Sv: Allt som är bra!

Bra idé!

I vårt nua stall är jag så sjukt nöjd med själva byggnaden, eller hur man ska säga.
Längs hela baksidan av stallet är det betongplatta, en stooor en. Går man ut den vägen finns en vattenslang på sån där självihoprullande box innanför dörren och precis utanför finns ett rejält avlopp. Så man kan superenkelt spola av hästen innan man tar in den och det blir inte alldeles upptrampat och lerigt.

Sedan ligger gödselstacken en bit åt sidan på samma platta, så kommer man från stallet med en kärra så behöver man inte köra genom djup lera eller vingla på en bräda ut på stacken. Man bara tömmer vid kanten så kommer traktorn då och då och knuffar ihop allt.

Bortanför gödselstacken fortsätter plattan längs byggnaden som nu övergått till hölada. Utanför höladan finns en ligghall(på plattan) och där hänger också hönäten till lösdriftshästarna. De har alltså en rejäl platta att stå på när de äter eller när de ska till ligghallen. SÅ skönt att låta fötterna torka upp från all denna lera!
Och när vi mockar ligghallen och plattan utanför(så underbart enkelt det är att mocka en platta!) så rullar vi bara omkring kärrorna på samma platta som gödselstacken ligger på.
Eftersom hönäten hänger precis utanför höladan så är det asenkelt att bara kasta ut hö på plattan för att fylla i näten.

Hoppas någon fattade, det är underbart iaf, SÅ lättskött!

Och så har vi vattentoa :love:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 853
Senast: fejko
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 841
Senast: zassoo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 603
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp