Bukefalos 28 år!

Alltid seriösa?

Pallas_Athena

Trådstartare
Jag har ridit akademiskt sedan 2001 och jag älskar att "leka" med min häst.
vilket jag uppfattar inte är direkt vanligt bland ryttare överhuvudtaget.
och speciellt inte AR ryttare,alla är så seriösa och perfekta hela tiden.
(bara min uppfattning ):)

så nu undrar jag hur många här inne som rider akademiskt som faktiskt leker och busar med sina hästar och som inte tar allt så seriöst?

jag känner att tack vare att vi leker och busar så mycket så har jag kvar gnistan i min häst och kraften.
min häst är alltid med på allt och är positiv till allt.
vi kan tex sträcka ut ordentligt i galoppen och sen ta en perfekt piaff för hon är så laddad och går på nästan lösa tyglar,samlad galopp är helt underbar då hon har sån power och utstrålning.
nu gör ju inte jag alltid detta när vi tränar,och det kanske inte passar alla hästar då vissa kanske bara blir stressade,min häst tar det som en energi kick och älskar att visa upp sig.

vi rider aldrig i paddock eller manege,utan vi tränar endast ute i skogen och på travbanan,det tror jag också bidrar till att hon är positiv till allt.

nu blev det lite snurrigt inlägg,jag hoppas ingen tar illa upp,utan bara vill bolla ideer hur ni leker med era hästar,eller hur ni gör för att få fram powern i hästen:)
 
Sv: Alltid seriösa?

så nu undrar jag hur många här inne som rider akademiskt som faktiskt leker och busar med sina hästar och som inte tar allt så seriöst?

Leken är det seriösaste jag gör iaf! ;) Om jag inte leker med min häst, dvs pratar, busar, hejjar på, gläds med henne och även lyssnar till om hon är trött, så blir allt trist och grått för både mig och hästen.

Efter att jag lämnat den tråkiga seriösa "SKA"-attityden och gått över till den glada, positiva seriösa "Förtröstans"-attityden så ökar min häst på sina försök och både hon och jag utvecklas enormt. Mycket av glädjen jag ger får jag ju också tillbaks. Även tacksamheten hästen känner när hon får gå framåt-nedåt efter en kraftansträngning.

Allt detta gör att min häst hemskt gärna vill jobba på ridbanan. Kan tillägga att jag aldrig rider dressyr längre än 30 minuter, med många små pauser inräknat. Detta för att behålla kraften, energin, självförtroendet och glädjen hos min häst (och hos mig :o)

Jätteintressant frågeställning!:laugh:


Med SKA-attityd menar jag det målinriktade fokuset, när man ska klara något oavsett vad man stöter på för problem. Man ser bara målet, inte vägen dit. Känna frustration om en övning inte går som planerat.

Med förtröstans-attityd menar jag att jag kan släppa fokus, slappna av, be hästen om en övning, vänta in svaret, vara nöjd med resultatet ÄVEN om det inte gick särskilt bra. För jag VET att med en förtröstansfull inställning så kommer våra övningar bli perfekta den dagen vi båda är redo för det. I denna förtröstan finns mycket ro och avslappning och där får också lek och glädje plats. :banana:
 
Sv: Alltid seriösa?

åh vad skönt att höra en till som har samma inställning som jag :)

för att kunna leka helt ut med hästen måste man kunna lita på hästen till 100 %
men jag känner det precis som du beskriver det.
jag har aldrig ngt mål jag siktar in på utan känner jag att åh vad bra hon går i denna slutan så leker jag vidare på det och gör lite piruetter tex.
ngra dagar i veckan tränar vi ingenting utan vi är bara ute i skogen och gör vad som faller oss in,lite galopp,lite piaff,hoppa över ett dike eller liknande.
jag vill hålla henne motiverad hela tiden,att hon ska älska att jobba kravlöst.
 
Sv: Alltid seriösa?

"för att kunna leka helt ut med hästen måste man kunna lita på hästen till 100 %"

Eeh, lite lustig formulering från någon som klagat på seriösa ryttare! :rofl: Att man MÅSTE något för att leka! :p

När humöret är rätt och läget är bra så "leker" jag gärna i ridningen på så vis att man sätter ner kraven men ändå "leker" med gränserna och testar vad man kan få till bara av att låtsas vara snyggt grand prix-ekipage! ;)
Jag "leker" ibland på så vis att jag gärna tricktränar (den nuvarande pållen har inte riktigt lärt sig konceptet än men ett par grejer har vi iaf lärt oss). Eller släpper lös hästen i ridhuset och busar lite, bara umgås bitvis, leker följa john ibland osv.
Min häst är min kompis så även om jag försöker vara seriös med ridningen vill jag ha kul också! :p För att hålla motivationen och relationen bra.
 
Sv: Alltid seriösa?

jag förstår inte riktigt vart jag klagat på seriösa ryttare,tror du missförstår lite.
 
Sv: Alltid seriösa?

I ditt ursprungsinlägg lät det som att du efterfrågade de mindre seriösa

"jag älskar att "leka" med min häst.
vilket jag uppfattar inte är direkt vanligt bland ryttare överhuvudtaget.
och speciellt inte AR ryttare,alla är så seriösa och perfekta hela tiden."


..vilket i inlägget lät nästan lika med att inte vara så seriös. Sen blir det plötsligt krav på "leken" i sig ("måste" ser jag som ett krävande ord) det var det jag fann lustigt. Lek för mig ÄR samma sak som att inte ta saker och ting på så stort allvar, å andra sidan kan det vara väldigt olika från gång till gång och olika i olika situationer såklart. Men jag ser det som att man alltid kan leka med sin häst, det gör man utifrån sina egna förutsättningar och utifrån vad man tycker är roligt! :)
 
Sv: Alltid seriösa?

Nä, vi leker ibland och som du säger går det bäst när man leker fram resultaten.
Tyvärr har jag just vant av killen med att börja "löp-galoppera" när vi ökar lite. Så någon utsträckt galopp i skogen blir det sällan tal om, men vi kan leka med att öka-minska, det räcker för att tända killens motor (är man fullblod så är man... :D).

Men vi är ofta ute och flummar med grimma och inga krav och bara "hänger".
Sen tycker han om när jag kräver lite extra ibland också, det blir nästan som en lek i sig när jag hejar på honom och tänjer på gränserna.

Men jag vet många som bara rider sina hästar och tränar. Kanske kelar lite i stallet på sin höjd, tråkigt tycker jag.
 
Sv: Alltid seriösa?

Hej!

Det första min tränare sa på vår första lektion var att bara för att jag nu rider AR innebär inte det att jag ska sitta på volten och skritta jämt jämt jämt. Nej, jag ska ut i skogen och galoppera och hoppa hinder och annat kul, så det gör vi. Jag tänker dock alltid på sitsen och försöker rida så korrekt som möjligt, även om vi bara busar omkring.

Senast idag fick pållan löshoppa, vilket innebär att även jag fick motion, toppen!

/ lavinia
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 827
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 309
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp