Alltså det här med katthem, känner mig kluven

Diskussionen om att katthemmen alltid vill att kattungar ska adopteras i par är rätt intressant i ljuset av att ingen kattuppfödare mig veterligen har det kravet när de säljer kattungar.
Tvärtemot dig cirkus, så vet jag att flera av mina vänner, som jag har kvar sen uppfödartiden helst vill att det redan finns katt i familjen eller att man köper två, så inget ovanligt.

Idag är det ju många djurarter, har olika djurskyddsinstanser stenhårt lobbyat för att djur "mår bäst" av att bo med sällskap, marsvin, fåglar, fiskar, hästar, kossor, mm.

Om man reser bort, måste man se till att djuret har tillsyn under dagen. Detta gäller även katter. Och har man då två katter, så kan ju de ha sällskap av varandra även om man är bortrest ett par dagar under de timmar katterna inte har tillsyn.

Så frågan enligt mig i trådskaparens fråga, är varför just katter ska undantas från detta. Är det för att trycka på att katter fortfarande är oviktiga, och SKA ha lägre status än andra djur?

Absolut inget illa menat, alla får ha sin åsikt, så och jag... tror jag i alla fall...
 
Senast ändrad:
Tvärtemot dig cirkus, så vet jag att flera av mina vänner, som jag har kvar sen uppfödartiden helst vill att det redan finns katt i familjen eller att man köper två, så inget ovanligt.

Idag är det ju många djurarter, har olika djurskyddsinstanser stenhårt lobbyat för att djur "mår bäst" av att bo med sällskap, marsvin, fåglar, fiskar, hästar, kossor, mm.

Om man reser bort, måste man se till att djuret har tillsyn under dagen. Detta gäller även katter. Och har man då två katter, så kan ju de ha sällskap av varandra även om man är bortrest ett par dagar under de timmar katterna inte har tillsyn.

Så frågan enligt mig i trådskaparens fråga, är varför just katter ska undantas från detta. Är det för att trycka på att katter fortfarande är oviktiga, och SKA ha lägre status än andra djur?

Absolut inget illa menat, alla får ha sin åsikt, så och jag... tror jag i alla fall...
Jag skulle aldrig resa bort i dagar och lämna katterna med bara ett par timmars tillsyn oavsett hur många dom är.
Att man skulle tycka att katten har lägre status för att man väljer att ha en låter väldigt konstigt i mina öron.
Huruvida en katt mår bra av annat kattsällskap eller inte är ju högst individuellt.
 
Jag skulle aldrig resa bort i dagar och lämna katterna med bara ett par timmars tillsyn oavsett hur många dom är.
Att man skulle tycka att katten har lägre status för att man väljer att ha en låter väldigt konstigt i mina öron.
Huruvida en katt mår bra av annat kattsällskap eller inte är ju högst individuellt.
Inte jag heller, när jag var bortrest flyttade mina fyra katter till min farbror de dagarna. :) För jag var aldrig borta mer än en långhelg.
 
Tvärtemot dig cirkus, så vet jag att flera av mina vänner, som jag har kvar sen uppfödartiden helst vill att det redan finns katt i familjen eller att man köper två, så inget ovanligt.

Idag är det ju många djurarter, har olika djurskyddsinstanser stenhårt lobbyat för att djur "mår bäst" av att bo med sällskap, marsvin, fåglar, fiskar, hästar, kossor, mm.

Om man reser bort, måste man se till att djuret har tillsyn under dagen. Detta gäller även katter. Och har man då två katter, så kan ju de ha sällskap av varandra även om man är bortrest ett par dagar under de timmar katterna inte har tillsyn.

Så frågan enligt mig i trådskaparens fråga, är varför just katter ska undantas från detta. Är det för att trycka på att katter fortfarande är oviktiga, och SKA ha lägre status än andra djur?

Absolut inget illa menat, alla får ha sin åsikt, så och jag... tror jag i alla fall...
Jag tycker nog att du buntar ihop en massa saker till en enda smet som svar på mitt inlägg. Reser man bort så ser man till att katterna blir omhändertagna på samma sätt oavsett om de är en eller två eller femton att peka på att de har kattsällskap köper jag inte som argument för något som ersätter hur man hanterar bortavaro.

Det är skillnad på att helst vilja och att kräva kattsällskap. Jag som är aktiv uppfödare och har ett stort kontaktnät vet faktiskt inte en enda uppfödare som kräver eller helst vill att det ska finnas sällskap, så dina kontakter är nog i minoritet..

Senast så sålde jag en kattunge till en familj för att deras befintliga katt skulle få sällskap, den befintliga blev verkligen inte glad och det gav aldrig med sig, de katterna bor inte ihop idag.

Jag uppfattar inte att mina katter bryr sig särskilt om att ha sällskap av samma art, bara två av dom verkar ha stort utbyte av varandra, för de andra kan det kvitta eller snarast helst slippa så jag tror att katter är solitärer i grunden men kan anpassa sig till flock det har inget med status att göra alls anser jag utan mer hur djurets natur är.
 
Har man utekatt så KAN de ha utbyte av sina grannkatter.

Vår katt (hon är död nu) hade först sällskap av min dotters katter hela sommaren samt under julhelgen. De kom bra överens men de hade inte mycket sällskap av varandra. Hon hade också utbyte av grannens katter även om de inte umgicks så träffades de och korsade vägar och hälsade.
Men en katt som ville ha sällskap, mysa och leka med andra katter, var hon inte.

Jag säger igen.....:
Alla de katthem jag tittat på ska prompt sälja dig två katter om du vill ha ungar. Jag förstår att det kan vara idé. Jag vill ha en enda av den anledningen att vi har tre katter här när dottern bor här i omgångar men fyra är för mycket.
Kattunge känner jag är ett måste med våra fåglar som går fritt.

Jag vill stödja katthemmen av flera anledningar. Det första är att jag INTE vill stödja blandrasavel eller BYB-avel och betala lika mycket eller mer än jag skulle göra på ett katthem.
Det andra är att det de tar betalt är självkostnadspris och/eller går tillbaka till katthemmet för att hjälpa andra katter.

Det vill säga göra samma sak som jag skulle göra om jag köpte hund. Antingen registrerad i SKK eller ett omplaceringshem med utvärderad blandras där den som avlat den inte tjänar på mitt ”köp”.
 
Tvärtemot dig cirkus, så vet jag att flera av mina vänner, som jag har kvar sen uppfödartiden helst vill att det redan finns katt i familjen eller att man köper två, så inget ovanligt.

Idag är det ju många djurarter, har olika djurskyddsinstanser stenhårt lobbyat för att djur "mår bäst" av att bo med sällskap, marsvin, fåglar, fiskar, hästar, kossor, mm.

Om man reser bort, måste man se till att djuret har tillsyn under dagen. Detta gäller även katter. Och har man då två katter, så kan ju de ha sällskap av varandra även om man är bortrest ett par dagar under de timmar katterna inte har tillsyn.

Så frågan enligt mig i trådskaparens fråga, är varför just katter ska undantas från detta. Är det för att trycka på att katter fortfarande är oviktiga, och SKA ha lägre status än andra djur?

Absolut inget illa menat, alla får ha sin åsikt, så och jag... tror jag i alla fall...
Katter är ju inte heller flockdjur på samma sätt som de andra arter du nämner, så att ha samma regler kan bli lite konstigt. Våra katter tycker om några av varandra, alla går ihop. Men något stort nöje av varandra har de inte.
 
Katter är ju inte heller flockdjur på samma sätt som de andra arter du nämner,
okey...


Rent alltmänt till alla i tråden...

S*Alegni's européuppfödning tackar för en givande och kunnig diskussion.

Trevligt att få lära sig något nytt emellanåt. Tack tack. :heart
 
Katter är ju inte heller flockdjur på samma sätt som de andra arter du nämner, så att ha samma regler kan bli lite konstigt. Våra katter tycker om några av varandra, alla går ihop. Men något stort nöje av varandra har de inte.

Jag håller verkligen med. Mina katter innan Isis växte upp tillsammans (en månad emellan dem) och de var verkligen inte vänner. När jag fick lov att ta bort den ena levde den andra upp, det märktes så tydligt att hon var glad över att vara enda katten i hemmet. Det var därför jag inte skaffade någon kattunge medans hon levde, jag ville inte chansa att det inte skulle gå bra.
 
Men alltså, jag har inte sagt något om att jag eller någon annan blir stött, eller att det inte ska finnas krav. Jag ifrågasätter endast om kravet på 2 kattungar per hem är rimligt.

Om man börjar tycka illa om katthem generellt för att vissa har krav som man inte vill/kan uppfylla, så visar ju det på att man blir stött. Annars hade man bara letat vidare utan att bry sig?
Katthemmen tycker det är rimligt, det är inte du eller nån annan köpare som ska bestämma. Får de sålt till bra hem trots krav, så funkar det ju.
 
Om man börjar tycka illa om katthem generellt för att vissa har krav som man inte vill/kan uppfylla, så visar ju det på att man blir stött. Annars hade man bara letat vidare utan att bry sig?
Katthemmen tycker det är rimligt, det är inte du eller nån annan köpare som ska bestämma. Får de sålt till bra hem trots krav, så funkar det ju.
Jag har inte sagt att jag tycker illa om katthem alls, och definitivt inte för att jag eller någon annan inte uppfyller deras krav. Vi måste väl ändå kunna ha en diskussion kring vilka krav som kan vara rimliga och orimliga utefter katternas och katthemmens bästa? Eller tycker du att alla katthem ska sitta på någon pedistal bortom all kritik och alla andras tankar och tyckande?
 
Är det bara pga pandemin som det är sån hysteri? Letar inte jätteaktivt efter en katt men håller ögonen öppna för om DEN katten skulle dyka upp. Varenda kattunge och även äldre privat omplacering får massa intressenter direkt. Helt galet. Har aldrig upplevt det så även om jag tidigare inte har följt annonsen så heller.
Borde vara guldläge för katthemmen.
 
Är det bara pga pandemin som det är sån hysteri? Letar inte jätteaktivt efter en katt men håller ögonen öppna för om DEN katten skulle dyka upp. Varenda kattunge och även äldre privat omplacering får massa intressenter direkt. Helt galet. Har aldrig upplevt det så även om jag tidigare inte har följt annonsen så heller.
Borde vara guldläge för katthemmen.

Det var helt galet när jag letade efter katt när jag tagit bort Missia så nog var det coronapåverkan.
 
När jag tittar in på Stockholms Katthem så verkar det vara mindre katter än vanligt, men iofs är högsäsongen på våren/sommaren när alla katthonor kommer in med sina ungar/gravida. Tre av katterna säger det uttryckligt vill vara ensamkatter. Och några av de som kan bokas har TR och liknande och är ganska skygga - och svarta och svartvita som alltid de som är minst populära av någon anledning.

Det är inte bara i Sverige, men tydligen är just svarta och svartvita katter minst attraktiva.

Jag tycker det är otroligt positivt om antalet hemlösa katter minskas och visst vore det bra med ansvarsfull huskattsuppfödning, dvs där mamma och pappakatt är testade och mammakatt får den omsorg hon behöver och ungarna sedan är vaccinerade, chippade och reggade och med vetintyg inte äldre än sju dagar. Precis som med raskatter. Och varken pappa eller mammakatt är okastrerade utekatter.
 
Jag har ägnat senaste halvåret åt att försöka hitta en kompis till min katt. Min grundtanke är att man självklart ska hjälpa och stödja alla eldsjälar som sliter med att omplacera och hjälpa oönskade katter och jag respekterar verkligen deras arbete. Men är det bara jag som tycker att välviljan ibland går över styr?

Jag erbjuder (tycker jag själv) ett fantastiskt hem. Mina katter är högt älskade, vaccinerade, kastrerade, id-märkta, försäkrade etc etc och ändå har jag på snart 7 månader inte fått adoptera ngn katt. Det är allt från orimliga krav på hembesök, jag bor på fel ställe, och utevistelse till bara inget svar alls på Mail, intresseanmälan, Messenger och diverse andra kontaktförsök 🤷🏻‍♀️

Jag hittade en katt till slut (på blocket....) så eg handlar inte detta om mig. Men jag tänker att det kanske inte är odelat positivt att tillgången på katter för ”vanligt folk” är så liten? På blocket kostar en vanlig huskatt upp till 5000:- och en annonsör jag pratade med hade fått 80 svar på en halvtimme på sin annons 🙈🙈 Jag vet folk som nu börjat ”buskavla” på sina katter för att det är så enkelt att tjäna sig en hacka på att sälja ungarna.
Tänker jag galet? Facebook kryllar ju av nödrop från frusna, hungriga, skadade och övergivna kissar och jag vill ju helst hjälpa allihop 😢 Men om jag inte ”duger” som köpare så vet jag faktiskt väldigt få som gör det 🤷🏻‍♀️
Vi har inte dugt som köpare till flera katthem heller. Enbart pga vi har barn, inga katter från katthem gillar barn tydligen. Och föräldrar är visst alltid oansvariga och barnen allergiska eller elaka.

Att det är ett noggrant hem, katterna vaccineras, kastreras, Chippas och vaccineras mm och det är oftast någon hemma. Men det spelade ingen roll alls.

Nu fick vi till sist napp på ett katthem som vågade satsa på oss också. Men det var verkligen supersvårt att hitta. Trots att katten var både skygg och väldigt sjuk gick det väldigt bra. Och vi ställer fortfarande upp som jourhem akut åt dem.

Nu menar jag inte att de skall kasta katter runt sig till kreti och pleti som impulsivt vill ha en katt. Men jag tror man skjuter sig i foten som katthem när man sållar så hårt.
Läste om några som inte sålde till personer över 65 (som snarare kunnat lägga mycket tid på en skygg katt tex), alla personer med barn osv så har man som katthem begränsat sig enormt.

Där kan jag bli enormt provocerad över annonser som ”Nisse har vandrat hemlös länge nu, han är sjuk men otroligt människovänlig... varför vill ingen ta hand om Nisse”.... Jodå, många vill men får inte.
 
Tycker du eller tycker du inte att katthemmens bristande kvalitet är en orsak till att fler säljer sina huskattsungar för 3000-5000 istället för 300-500 som var vanligt för bara några år sedan? För visst fanns det massor med folk som tog kullar på sina huskatter då med, även om det kanske var en annan kultur kring det.
Måste bara smyga in med det här. (satt och smygläste på Katt och reflekterade över att Svensk bondkatt som råkar vara min favorittyp av katt rätt och slätt (en av de vackraste jag sett var en proffessionell avlad råttjägare som låg och sov i utkorgen på kontoret hos en gammal professor inför att åka till landet över helgen) och var lite ledsen över att de inte ska avlas på. Men då såg jag det här :) )
Microsoft Word - Bondkatten_avelsplan_2020-11-20_EFTER-ÄNDRINGAR.doc (jordbruksverket.se)
 
Måste bara smyga in med det här. (satt och smygläste på Katt och reflekterade över att bondkatt som råkar vara min favorittyp av katt rätt och slätt (en av de vackraste jag sett var en proffessionell avlad råttjägare som låg och sov i utkorgen på kontoret hos en gammal professor inför att åka till landet över helgen) och var lite ledsen över att de inte ska avlas på. Men då såg jag det här :) )
Microsoft Word - Bondkatten_avelsplan_2020-11-20_EFTER-ÄNDRINGAR.doc (jordbruksverket.se)

Men en sån ras finns det ju redan? Europén
 
Men en sån ras finns det ju redan? Europén
Nej det är inte alls samma tydligen. Varje land har en egen typ av huskatt och det är inte samma som Europén, kom precis fram både från en väninna häromveckan och från det jag precis läste om bondkatt.

(Sedan iofs ganska orelaterat har jag träffat Européer och blivit ganska besviken. Det är ju dock anekdotiskt det kan ha varit just den eller de katterna.)

Dock när jag läser Européns rasbeskrivning låter det som att det ska vara just det så det är lite olika besked helt enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp