Alltså det här med katthem, känner mig kluven

Hur menar du?
Att det inom kort kommer bli mer eller mindre omöjligt att lokalisera och identifiera något som kan betraktas som rester av genetiskt ren lantras är väl uppenbart.
Dels för att så många andra katter springer omkring, dels för att någon reproduktion som ersätter den som fungerade tidigare inte finns.
Det är det som Europén är till för, de kan ta in huskatter/bondkatter i sina register fortfarande och arbetar för att bevara den rasen.
 
Hur menar du?
Att det inom kort kommer bli mer eller mindre omöjligt att lokalisera och identifiera något som kan betraktas som rester av genetiskt ren lantras är väl uppenbart.
Dels för att så många andra katter springer omkring, dels för att någon reproduktion som ersätter den som fungerade tidigare inte finns.

De som springer runt, är ju de man riskerar använda i aveln om man bedriver avel genom att bara släppa ut? Och de som springer runt, är ju just den typen av katt man vill bevara med den avelsplanen?

Varför skulle den bli mindre ren av att du använder dokumenterat rena djur i avel?

Och varför skulle det bli svårare att lokalisera djur om alla är registrerade och skrivna på en ägare?

Alla andra lantraser man bedriver avel på, kontrollerar man. Varför skulle katten skilja sig?
 
Det är det som Europén är till för, de kan ta in huskatter/bondkatter i sina register fortfarande och arbetar för att bevara den rasen.
Men europen ar ju inte liktydig med svensk lantras. Det blir på sin höjd en ras som bygger på en sedermera försvunnen lantras, inte ett bevarande av lantrasen.

Sen är det möjligt att det blir så att det kommer vara det enda man har kvar i slutändan.
Men det hindrar ju inte att lantrasen faktiskt var bevarandevärd och att det är en betydande förlust.
 
Men europen ar ju inte liktydig med svensk lantras. Det blir på sin höjd en ras som bygger på en sedermera försvunnen lantras, inte ett bevarande av lantrasen.

Sen är det möjligt att det blir så att det kommer vara det enda man har kvar i slutändan.
Men det hindrar ju inte att lantrasen faktiskt var bevarandevärd och att det är en betydande förlust.
Förlåt men min fetning: skiljer du på lantras och lantras?
Är det inte mera "värdefullt" att isåfall bevara den lantras som försvunnit?

Edit: Eller missförstod jag dig och du opponerar dig mot att man kallar "lantrasen" för en "ras"? Vad är skillnaden om man ändå bygger "rasen" på "lantrasen"?

Om det är arbetande katter du tänker på, råttfångare etc, så diskuterades detta i tråden jag länkade till tidigare och jag tror att man allmänt kom fram till att även raskatter av andra raser är fullt kompetenta till att jaga. Dvs man kan köpa en vuxen katt av en annan ras och ändå få arbetet på gården gjort.
 
De som springer runt, är ju de man riskerar använda i aveln om man bedriver avel genom att bara släppa ut? Och de som springer runt, är ju just den typen av katt man vill bevara med den avelsplanen?

Varför skulle den bli mindre ren av att du använder dokumenterat rena djur i avel?

Och varför skulle det bli svårare att lokalisera djur om alla är registrerade och skrivna på en ägare?

Alla andra lantraser man bedriver avel på, kontrollerar man. Varför skulle katten skilja sig?
Jag frågade om ditt uttalande om att den rena lantrasen riskerar att utrotas var ogrundat.

Vad har det att göra med hur man kontrollerar härstamning när man väl har en fungerande bevarandeavel.
Kruxet är ju att det vid en tidpunkt blir för sent att göra det för det inte går att hitta några djur att påbörja en sådan med.
 
Jag passar på att lägga in en länk till en namninsamling för att stoppa den s.k. avelsplanen av "svensk bondkatt." Där går att läsa om varför detta är en ypperligt dålig idé som verkligen inte borde ha godkänts av Jordbruksverket. Jag har sett länken delas friskt av så väl katthem som SVERAK-anslutna uppfödare, för den "avelsplan" som har presenterats för att ta fram fler huskatter (för ja, det är huskatter det gäller) har inte katternas bästa i åtanke.

Namninsamling: Stoppa avelsplanen för svensk bondkatt (huskatt)!

Skriv gärna på! Det har jag gjort.
 
Men europen ar ju inte liktydig med svensk lantras. Det blir på sin höjd en ras som bygger på en sedermera försvunnen lantras, inte ett bevarande av lantrasen.

Sen är det möjligt att det blir så att det kommer vara det enda man har kvar i slutändan.
Men det hindrar ju inte att lantrasen faktiskt var bevarandevärd och att det är en betydande förlust.

Sen är ju den moraliska frågan man måste fundera över: Är det värt att bevara något som finns till för att människor inte tagit tillräckligt bra hand om sina katter? Och om det är så att man väldigt gärna vill bevara huskattens jägaregenskaper så får väl göra det på samma sätt som man bevarar jakthundars jaktinstinkt, vallhundars vallningsinstinkt, hopphästars hoppförmåga, dressyrhästars steg osv. De som är intresserade får väl inom lagens ramar komma fram till ett sätt som inte innebär att släppa ut fertila katter vind för våg i hopp om att de ska träffa en lämplig partner och överleva tillräckligt länge för att föda ungarna.
 
Förlåt men min fetning: skiljer du på lantras och lantras?
Är det inte mera "värdefullt" att isåfall bevara den lantras som försvunnit?
"ras som är utvecklad ifrån (den sedermera försvunna lantrasen)" jämfört med
"(den ursprungliga) lantrasen"
 
Förlåt men min fetning: skiljer du på lantras och lantras?
Är det inte mera "värdefullt" att isåfall bevara den lantras som försvunnit?

Edit: Eller missförstod jag dig och du opponerar dig mot att man kallar "lantrasen" för en "ras"? Vad är skillnaden om man ändå bygger "rasen" på "lantrasen"?

Om det är arbetande katter du tänker på, råttfångare etc, så diskuterades detta i tråden jag länkade till tidigare och jag tror att man allmänt kom fram till att även raskatter av andra raser är fullt kompetenta till att jaga. Dvs man kan köpa en vuxen katt av en annan ras och ändå få arbetet på gården gjort.

Ja, det är ju också en sak man måste ta i beaktande. Tamkatten är inte avlad på sånt sätt och under så lång tid att de förlorat sina jaktegenskaper. Huskatten har därmed inte en unik egenskap som raskatter inte har.
 
Sen är ju den moraliska frågan man måste fundera över: Är det värt att bevara något som finns till för att människor inte tagit tillräckligt bra hand om sina katter? Och om det är så att man väldigt gärna vill bevara huskattens jägaregenskaper så får väl göra det på samma sätt som man bevarar jakthundars jaktinstinkt, vallhundars vallningsinstinkt osv. De som är intresserade får väl inom lagens ramar komma fram till ett sätt som inte innebär att släppa ut fertila katter vind för våg i hopp om att de ska träffa en lämplig partner och överleva tillräckligt länge för att föda ungarna.
Fast du får ju skilja på frågan om något är bevarandevärt och frågan om hur ett eventuellt bevarande ska genomföras och ännu mer specifikt ett enskilt konkret förslag.

Jag talar bara om att det finns ett genetiskt bevarandevärde, eftersom det är en del som sitter och argumenterar emot det.
Jag har inte sagt bu eller bä om det där förslaget, så säg inte att jag förespråkar något jag inte har uttalat mig om.
 
Fast du får ju skilja på frågan om något är bevarandevärt och frågan om hur ett eventuellt bevarande ska genomföras och ännu mer specifikt ett enskilt konkret förslag.

Jag talar bara om att det finns ett genetiskt bevarandevärde, eftersom det är en del som sitter och argumenterar emot det.
Jag har inte sagt bu eller bä om det där förslaget, så säg inte att jag förespråkar något jag inte har uttalat mig om.

Absolut kan det finnas värde i att bevara det. Men då får man ju löpa linan ut och göra det seriöst och på rätt sätt. Inte bara slänga ut sig ett sånt där förslag som i stort bara legitimerar att folk släpper ut fertila katter hur som helst.
 
Ja, det är ju också en sak man måste ta i beaktande. Tamkatten är inte avlad på sånt sätt och under så lång tid att de förlorat sina jaktegenskaper. Huskatten har därmed inte en unik egenskap som raskatter inte har.
Fast det är ju inte jaktegenskapen i sig det handlar om, utan om den lokala lantrasen.

Det finns massor av fårraser som fortfarande har ull, ändå anser vi att lantraserna är bevarandevärda pga. de är ursprungliga och inte påverkade av samma sorts avel som de moderna raserna. För att det finns ett genetiskt värde i dem.
 
Absolut kan det finnas värde i att bevara det. Men då får man ju löpa linan ut och göra det seriöst och på rätt sätt. Inte bara slänga ut sig ett sånt där förslag som i stort bara legitimerar att folk släpper ut fertila katter hur som helst.
Då kan du säga så utan att lasta på mig att jag skulle förespråka det. :)
 
"ras som är utvecklad ifrån (den sedermera försvunna lantrasen)" jämfört med
"(den ursprungliga) lantrasen"
Från sveraks hemsida: "Från början hade den rasnamnet svensk huskatt, men döptes senare om till europeiskt korthår och heter numera enbart europé.

Det är inte helt klarlagt om européns sattare typ och tätare päls beror på anpassning till det kallare klimatet i Europa eller på någon inblandning av europeisk vildkatt innan den nådde våra breddgrader. Under 1 400 år var den troligen den enda rasen i Europa – här i Sverige fanns den redan på 400-talet.

Den renrasiga europén är idag nästan är utdöd i flertalet länder, och det är bara i Finland och Sverige som den förekommer i större antal. Den har avlats och ställts ut i Sverige sedan 1940-talet."
Vad jag uppfattar det som är att det är den ursprungliga huskatten/lantrasen, iallafall som den existerade under 1940-talet.

Tillägg: dvs man skulle kunna argumentera att det är större chans att europén kommer från lantrasen (som den var innan 1940-talet) än dagens bondkatter som kan vara blandade med raskatter som fått springa lösa, sett på tex på långhåriga katter.
 
Jag undrar också hur seriös det där dokumentet är, det står jordbruksverket inom parantes men kommer det verkligen från dem? Lite skeptisk.

Vi har tidigare diskuterat på detta forum om rått-/musjägare som yrkesroll hos katter och om man kan avla fram en sådan arbetande "ras". Jag har själv varit nyfiken på detta och deltagit i såna diskussioner. Jag tror att de flesta har kommit fram till att det skulle vara svårt, av de skäl som skrivits tidigare i den här tråden. Att ha fertila katter lösa är inte så bra, speciellt för katterna själva.
Även om man kan ge honor p-piller (som iochförsig dessutom ökar risken för livmodersjukdomar och juvertumörer) så finns det inget motsvarade för hanar. Och som tidigare påpekat så kan man isåfall inte testa hanens förmåga till jakt innan avel, om man inte kommer på något test som man kan sätta i system.
Om man ska släppa fertila hanar lösa ändå då "alla" honor i närheten kommer att vara kastrerade eller gå på p-piller, det är inte bra för katten - han kommer att ge sig iväg på långa vandringar och eventuellt störa grannar och ovilliga honkatter. Plus utsätta sig för fara (tex vägar och andra fertila hanar).

Tillägg: så i teorin så är det möjligt. Men i praktiken så skulle det innebära mycket arbete innan man kan börja.
Iofs kanske det inte är nödvändigt att testa hannens förmåga till jakt, det kanske räcker att hans mor kunde jaga väl. Det sägs väl ändå generellt sett att det är honkatter som är bäst på att jaga. När det gäller hästar så ligger ju betydligt mer fokus på far och morfar än på mor. Att då lägga fokus på mor och farmor är kanske inte helt ogörligt.

(Ok jag måste erkänna att det är lite känslomässigt också, även om det verkar vara synd att utrota vår vanliga bonnkatt i allmänhet. Jag har ju alltid älskat katter riktigt mycket när jag var liten och umgicks mycket med vanlig huskatt. Men har aldrig någonsin klickat med en raskatt. Det är dock inget problem för mig eftersom jag blivit överkänslig för katt så jag kommer aldrig att få problemet att försöka hitta en hyggligt rimligt uppfödd bondkatt att adoptera.)
 
Senast ändrad:
Jag har ägnat senaste halvåret åt att försöka hitta en kompis till min katt. Min grundtanke är att man självklart ska hjälpa och stödja alla eldsjälar som sliter med att omplacera och hjälpa oönskade katter och jag respekterar verkligen deras arbete. Men är det bara jag som tycker att välviljan ibland går över styr?

Jag erbjuder (tycker jag själv) ett fantastiskt hem. Mina katter är högt älskade, vaccinerade, kastrerade, id-märkta, försäkrade etc etc och ändå har jag på snart 7 månader inte fått adoptera ngn katt. Det är allt från orimliga krav på hembesök, jag bor på fel ställe, och utevistelse till bara inget svar alls på Mail, intresseanmälan, Messenger och diverse andra kontaktförsök 🤷🏻‍♀️

Jag hittade en katt till slut (på blocket....) så eg handlar inte detta om mig. Men jag tänker att det kanske inte är odelat positivt att tillgången på katter för ”vanligt folk” är så liten? På blocket kostar en vanlig huskatt upp till 5000:- och en annonsör jag pratade med hade fått 80 svar på en halvtimme på sin annons 🙈🙈 Jag vet folk som nu börjat ”buskavla” på sina katter för att det är så enkelt att tjäna sig en hacka på att sälja ungarna.
Tänker jag galet? Facebook kryllar ju av nödrop från frusna, hungriga, skadade och övergivna kissar och jag vill ju helst hjälpa allihop 😢 Men om jag inte ”duger” som köpare så vet jag faktiskt väldigt få som gör det 🤷🏻‍♀️
Vart bor du i landet? I södra sverige kan jag rekommendera flera grupper som omplacerar på ett bra sätt. Tycker det är väldigt vanligt med katter som vill bo ensamma som både vill eller inte vill gå ut osv, så ska nog inte vara omöjligt :) Klart du duger! Du har nog bara råkat komma i kontakt med fel organisationer.
 
Iofs kanske det inte är nödvändigt att testa hannens förmåga till jakt, det kanske räcker att hans mor kunde jaga väl. Det sägs väl ändå generellt sett att det är honkatter som är bäst på att jaga. När det gäller hästar så ligger ju betydligt mer fokus på far och morfar än på mor. Att då lägga fokus på mor och farmor är kanske inte helt ogörligt.

(Ok jag måste erkänna att det är lite känslomässigt också, även om det verkar vara synd att utrota vår vanliga bonnkatt i allmänhet. Jag har ju alltid älskat katter riktigt mycket när jag var liten och umgicks mycket med vanlig huskatt. Men har aldrig någonsin klickat med en raskatt. Det är dock inget problem för mig eftersom jag blivit överkänslig för katt så jag kommer aldrig att få problemet att försöka hitta en hyggligt rimligt uppfödd bondkatt att adoptera.)

Fast det handlar inte om att utrota nått. Bondkatten som djur, kommer finnas kvar. Och motståndet nu, handlar inte om aveln utan på vilket sätt aveln ska bedrivas enligt den framtagna avelsplanen. Som på flera punkter går emot svensk djurskyddslag.
 
Fast det handlar inte om att utrota nått. Bondkatten som djur, kommer finnas kvar. Och motståndet nu, handlar inte om aveln utan på vilket sätt aveln ska bedrivas enligt den framtagna avelsplanen. Som på flera punkter går emot svensk djurskyddslag.
Ok det är nog bara jag som är lite dum. Hur kommer den finnas kvar om den inte finns som ras och ansvarsfulla personer bara ska avla på raskatter? Och man ska försöka undvika att ha fertila katter ute? Det låter ju för mig som att den i så fall kommer finnas kvar bara för att tillräckligt många struntar i reglerna?

Eller du menar hur planen jag länkade till ser ut helt exakt? Ok, det vet jag ingenting om, antar att det är upp till jordbruksverket eller någon organisation. Jag trodde ni protesterade mot råttjägarbiten eller mot att det var en katt som var värd att bevara :).
 
Från sveraks hemsida: "Från början hade den rasnamnet svensk huskatt, men döptes senare om till europeiskt korthår och heter numera enbart europé.

Det är inte helt klarlagt om européns sattare typ och tätare päls beror på anpassning till det kallare klimatet i Europa eller på någon inblandning av europeisk vildkatt innan den nådde våra breddgrader. Under 1 400 år var den troligen den enda rasen i Europa – här i Sverige fanns den redan på 400-talet.

Den renrasiga europén är idag nästan är utdöd i flertalet länder, och det är bara i Finland och Sverige som den förekommer i större antal. Den har avlats och ställts ut i Sverige sedan 1940-talet."
Vad jag uppfattar det som är att det är den ursprungliga huskatten/lantrasen, iallafall som den existerade under 1940-talet.

Tillägg: dvs man skulle kunna argumentera att det är större chans att europén kommer från lantrasen (som den var innan 1940-talet) än dagens bondkatter som kan vara blandade med raskatter som fått springa lösa, sett på tex på långhåriga katter.
Men det är inte random mixade utekatter som det handlar om.
Utan det som kan finnas kvar av den oblandade lantrasen. (I den mån den finns och kan identifieras)

Självklart har Europén också ett bevarandevärde - och speciellt om lantrasen är helt förlorad.
Men att Europén finns gör inte lantrasen mindre bevarandevärd.

Man gjorde knappast något representativt urval på 40-talet, och sannolikt inte något som var optimalt för genetiskt bevarande. Sen har väl aveln under dessa år inte heller varit sådan att rasen idag kan sägas motsvara vad den var då? (som jag förstår har det i alla fall delvis förekommit utställningsavel t.ex.)
 
Fast det handlar inte om att utrota nått. Bondkatten som djur, kommer finnas kvar. Och motståndet nu, handlar inte om aveln utan på vilket sätt aveln ska bedrivas enligt den framtagna avelsplanen. Som på flera punkter går emot svensk djurskyddslag.
Blandade utekatter kommer finnas.
Inte den genetiskt oblandade lantrasen.

Det är ingen som utrotar. Den utrotas.
Genom att blandas upp med förvildade katter av en massa importerade och/eller förädlade raser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp