Alltså det här med katthem, känner mig kluven

Det är väl inte en lantras. Bara en ras som är utvecklad ur de inhemska katterna.

Så här står det på SVERAKs hemsida om Europén:

"Den är vår urgamla, inhemska korthårskatt och direkt ättling till den första tamkatten. Jordbruksverket har utformat ett bevarandeprogram ”handlingsplan för långsiktigt uthållig förvaltning av svenska husdjursgenetiska resurser under perioden 2010-2020” där europé ingår."
 
Måste bara smyga in med det här. (satt och smygläste på Katt och reflekterade över att Svensk bondkatt som råkar vara min favorittyp av katt rätt och slätt (en av de vackraste jag sett var en proffessionell avlad råttjägare som låg och sov i utkorgen på kontoret hos en gammal professor inför att åka till landet över helgen) och var lite ledsen över att de inte ska avlas på. Men då såg jag det här :) )
Microsoft Word - Bondkatten_avelsplan_2020-11-20_EFTER-ÄNDRINGAR.doc (jordbruksverket.se)

Nu har jag bara skummat igenom texten men hela grejen känns som en ursäkt för folk att fortsätta släppa ut okastrerade katter. Det går liksom inte att både avla seriöst OCH bevara kattens egenskaper som mus- och råttjägare.
 
Så här står det på SVERAKs hemsida om Europén:

"Den är vår urgamla, inhemska korthårskatt och direkt ättling till den första tamkatten. Jordbruksverket har utformat ett bevarandeprogram ”handlingsplan för långsiktigt uthållig förvaltning av svenska husdjursgenetiska resurser under perioden 2010-2020” där europé ingår."
Lyckas inte hitta den planen. Men det jag får fram är att SJV kallar den för en standardiserad ras som delar ursprung med de katter där en ev. möjlig lantras skulle finnas.

Att det finns ett bevarandeansvar betyder inte nödvändigtvis att det är en lantras. Även om det inte gjorts inkorsningar så har den väl blivit avlad med en annan sorts urval än en lantras.
 
Nu har jag bara skummat igenom texten men hela grejen känns som en ursäkt för folk att fortsätta släppa ut okastrerade katter. Det går liksom inte att både avla seriöst OCH bevara kattens egenskaper som mus- och råttjägare.
eller ett sätt att göra det möjligt att undvika utrotning av utmärkta råttfångare
För, om alla bondkatter kastreras tar det inte särskilt många år innan de är borta.
Sen kan man kanske diskutera vad som är "seriös kattavel". Måste det vara registrerade katter med registrerad härstamning i fyra led? Eller räcker det kanske med att man ser till att det föds lagom många med minimal inavelsgrad och att de som föds blir väl omhändertagna enligt konstens alla regler?
 
Diskussionen om att katthemmen alltid vill att kattungar ska adopteras i par är rätt intressant i ljuset av att ingen kattuppfödare mig veterligen har det kravet när de säljer kattungar.
Jag tycker det är en väldigt märklig tanke. Varför ska kattungar bo i par? Är tanken att man ska göra sig av med "sällskapet" sen när katterna blivit vuxna, eller varför skaffa två katter när man vill ha en? Jag skulle säga att det är regel snarare än undantag att vuxna katter har begränsat utbyte av varandra, enligt min erfarenhet i alla fall. De kan tolerera att den andra katten bor där, men de är nöjdare som ensamma i reviret.
 
eller ett sätt att göra det möjligt att undvika utrotning av utmärkta råttfångare
För, om alla bondkatter kastreras tar det inte särskilt många år innan de är borta.
Sen kan man kanske diskutera vad som är "seriös kattavel". Måste det vara registrerade katter med registrerad härstamning i fyra led? Eller räcker det kanske med att man ser till att det föds lagom många med minimal inavelsgrad och att de som föds blir väl omhändertagna enligt konstens alla regler?

Jag tror helt enkelt inte att det är möjligt att seriöst avla fram katter som har just egenskapen att vara utmärkta råttfångare genom att släppa ut fertila katter helt fritt. Och jag tror att väldigt få är intresserade av att hängna in hela sin gård för att kunna ha en seriös avel.
 
Nu har jag bara skummat igenom texten men hela grejen känns som en ursäkt för folk att fortsätta släppa ut okastrerade katter. Det går liksom inte att både avla seriöst OCH bevara kattens egenskaper som mus- och råttjägare.
Ok jag håller inte med. För en lantras är det ju centralt att kunna vara en mus- och råttjägare. Det är ju också en sådan klassisk egenskap som dessa katter fyllt i hundratals år och därför lika viktigt att bevara som tex en fjällko kan man tänka. Sedan blev de ju också registrerade som lantras.
 
Så här står det på SVERAKs hemsida om Europén:

"Den är vår urgamla, inhemska korthårskatt och direkt ättling till den första tamkatten. Jordbruksverket har utformat ett bevarandeprogram ”handlingsplan för långsiktigt uthållig förvaltning av svenska husdjursgenetiska resurser under perioden 2010-2020” där europé ingår."
Det står ju så men de ser ju inte helt ut som bondkatterna heller. De är stora och kraftiga med ett brett ansikte, och tydligen avgrenade som brittiskt korthår som är ännu större och bredare. Och kanske blandade med lite perser. Bondkatterna/huskatterna jag mött är jämförelsevis små och nätta med smalare ansikten och en annan personlighet.
 
Ok jag håller inte med. För en lantras är det ju centralt att kunna vara en mus- och råttjägare. Det är ju också en sådan klassisk egenskap som dessa katter fyllt i hundratals år och därför lika viktigt att bevara som tex en fjällko kan man tänka. Sedan blev de ju också registrerade som lantras.

Fast nu är det ju inte längre tillåtet att bara släppa ut en fertil katt bara så där:

Sedan förra sommaren gäller detta: ”Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för.”

https://www.atl.nu/lantbruk/snart-ska-utekatter-kastreras/

Det hade enligt mig varit fantastiskt om det införts obligatorisk registrering av alla katter! Men jag tror inte det kommer ske. Folk kommer använda detta initiativ som ursäkt för att inte kastrera sina katter.
 
Fast nu är det ju inte längre tillåtet att bara släppa ut en fertil katt bara så där:

Sedan förra sommaren gäller detta: ”Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för.”

https://www.atl.nu/lantbruk/snart-ska-utekatter-kastreras/

Det hade enligt mig varit fantastiskt om det införts obligatorisk registrering av alla katter! Men jag tror inte det kommer ske. Folk kommer använda detta initiativ som ursäkt för att inte kastrera sina katter.
Fast om man släpper ut en bondkatt lantras, som normalt äter p-piller men inte just när man vill ha ungar, (eller säger man källingar?) i ett område med bara bondkatt lantras och vill ha ungar och hon är gammal nog och det inte är oftare än lämpligt, för att man vill ha kattungar av bondkatt lantras (som man tänker vaccinera) då är det ju:

Varken oplanerat, oönskat eller överdrivet.

Och försiktighetsåtgärder är tagna.

(Vald hanne är det kanske värre med, man kanske inte får ha okastrerade hankatter ute? men om han är inlåst går det väl att fixa en date.)
 
Fast om man släpper ut en bondkatt lantras, som normalt äter p-piller men inte just när man vill ha ungar, (eller säger man gällingar?) i ett område med bara bondkatt lantras och vill ha ungar och hon är gammal nog och det inte är oftare än lämpligt, för att man vill ha kattungar av bondkatt lantras då är det ju:

Varken oplanerat, oönskat eller överdrivet.

Och försiktighetsåtgärder är tagna.

(Vald hanne är det kanske värre med men om han är inlåst går det väl att fixa en date.)

Honkatter går det ju hyfsat enkelt att göra så med. Men försök släppa ut en fertil hankatt på egen tass och be honom begränsa sig till ett visst antal honor. Det skulle ju möjligtvis gå om hanarna hålls inhägnade och man litar på att honornas jaktförmåga räcker för att ungarna ska bli bra jägare.

Hur kan du dessutom veta att det bara finns bondkatt lantrasen i området?
 
Honkatter går det ju hyfsat enkelt att göra så med. Men försök släppa ut en fertil hankatt på egen tass och be honom begränsa sig till ett visst antal honor. Det skulle ju möjligtvis gå om hanarna hålls inhägnade och man litar på att honornas jaktförmåga räcker för att ungarna ska bli bra jägare.

Hur kan du dessutom veta att det bara finns bondkatt lantrasen i området?
Om majoriteten honkatter går på p-piller eller är kastrerade så lär han inte få ungar. Och annars är det ju som det var tidigare ändå.

Det skulle ju fungera om ägare av hannar av raskatt håller sina katter inne eller kastrerade, vilket de väl till ganska stor omfattning gör.
 
Honkatter går det ju hyfsat enkelt att göra så med. Men försök släppa ut en fertil hankatt på egen tass och be honom begränsa sig till ett visst antal honor. Det skulle ju möjligtvis gå om hanarna hålls inhägnade och man litar på att honornas jaktförmåga räcker för att ungarna ska bli bra jägare.

Hur kan du dessutom veta att det bara finns bondkatt lantrasen i området?

Och hur vet man att det är en bra råttjägare? Nä, det där köper jag inte.
 
Om majoriteten honkatter går på p-piller eller är kastrerade så lär han inte få ungar. Och annars är det ju som det var tidigare ändå.

Det skulle ju fungera om ägare av hannar av raskatt håller sina katter inne eller kastrerade, vilket de väl till ganska stor omfattning gör.

Fast så funkar det nog inte i verkligheten. Varje djurägare måste ju ta eget ansvar för sitt djur. Ingen kan förlita sig på att alla andra sköter sig.
 
Och hur vet man att det är en bra råttjägare? Nä, det där köper jag inte.

Precis, då måste man ju på nåt sätt testa det. Tänk motsvarade jaktprov, vallningsprov osv för hundar. Ska man vara seriöd med det så kommer det en stor apparat runt det. Det kräver en ansträngning och ett engagemang som inte tror att tillräckligt många som vill ha råttfångare är villiga att lägga ner.
 
Precis, då måste man ju på nåt sätt testa det. Tänk motsvarade jaktprov, vallningsprov osv för hundar. Ska man vara seriöd med det så kommer det en stor apparat runt det. Det kräver en ansträngning och ett engagemang som inte tror att tillräckligt många som vill ha råttfångare är villiga att lägga ner.

Verkar som att de tror att för att få fram en bra jaktkatt så måste ena partern vara okänd. Annars kan den inte fånga råttor. Jätteunderligt tankesätt.
Och att man skulle utrota bondkatten är ju också bara en stor överdrift.
Skit i att katter far illa, bara jag slipper ta ansvar.

Tråden är ju ett toppexempel på att nån form av kontroll av kattägare och deras ansvar behövs.
 
Måste bara smyga in med det här. (satt och smygläste på Katt och reflekterade över att Svensk bondkatt som råkar vara min favorittyp av katt rätt och slätt (en av de vackraste jag sett var en proffessionell avlad råttjägare som låg och sov i utkorgen på kontoret hos en gammal professor inför att åka till landet över helgen) och var lite ledsen över att de inte ska avlas på. Men då såg jag det här :) )
Microsoft Word - Bondkatten_avelsplan_2020-11-20_EFTER-ÄNDRINGAR.doc (jordbruksverket.se)
Jag undrar också hur seriös det där dokumentet är, det står jordbruksverket inom parantes men kommer det verkligen från dem? Lite skeptisk.

Vi har tidigare diskuterat på detta forum om rått-/musjägare som yrkesroll hos katter och om man kan avla fram en sådan arbetande "ras". Jag har själv varit nyfiken på detta och deltagit i såna diskussioner. Jag tror att de flesta har kommit fram till att det skulle vara svårt, av de skäl som skrivits tidigare i den här tråden. Att ha fertila katter lösa är inte så bra, speciellt för katterna själva.
Även om man kan ge honor p-piller (som iochförsig dessutom ökar risken för livmodersjukdomar och juvertumörer) så finns det inget motsvarade för hanar. Och som tidigare påpekat så kan man isåfall inte testa hanens förmåga till jakt innan avel, om man inte kommer på något test som man kan sätta i system.
Om man ska släppa fertila hanar lösa ändå då "alla" honor i närheten kommer att vara kastrerade eller gå på p-piller, det är inte bra för katten - han kommer att ge sig iväg på långa vandringar och eventuellt störa grannar och ovilliga honkatter. Plus utsätta sig för fara (tex vägar och andra fertila hanar).

Tillägg: så i teorin så är det möjligt. Men i praktiken så skulle det innebära mycket arbete innan man kan börja.
 
Senast ändrad:
Och att man skulle utrota bondkatten är ju också bara en stor överdrift.
Hur menar du?
Att det inom kort kommer bli mer eller mindre omöjligt att lokalisera och identifiera något som kan betraktas som rester av genetiskt ren lantras är väl uppenbart.
Dels för att så många andra katter springer omkring, dels för att någon reproduktion som ersätter den som fungerade tidigare inte finns.
 
Jag undrar också hur seriös det där dokumentet är, det står jordbruksverket inom parantes men kommer det verkligen från dem? Lite skeptisk.

Vi har tidigare diskuterat på detta forum om rått-/musjägare som yrkesroll hos katter och om man kan avla fram en sådan arbetande "ras". Jag har själv varit nyfiken på detta och deltagit i såna diskussioner. Jag tror att de flesta har kommit fram till att det skulle vara svårt, av de skäl som skrivits tidigare i den här tråden. Att ha fertila katter lösa är inte så bra, speciellt för katterna själva.
Även om man kan ge honor p-piller (som iochförsig dessutom ökar risken för livmodersjukdomar och juvertumörer) så finns det inget motsvarade för hanar. Och som tidigare påpekat så kan man isåfall inte testa hanens förmåga till jakt innan avel, om man inte kommer på något test som man kan sätta i system.
Om man ska släppa fertila hanar lösa ändå då "alla" honor i närheten kommer att vara kastrerade eller gå på p-piller, det är inte bra för katten - han kommer att ge sig iväg på långa vandringar och eventuellt störa grannar och ovilliga honkatter. Plus utsätta sig för fara (tex vägar och andra fertila hanar).

Tillägg: så i teorin så är det möjligt. Men i praktiken så skulle det innebära mycket arbete innan man kan börja.
Oops, glömde att det finns sprutor och chips till fertila hankatter, ber om ursäkt. Men det kan vara svårt att se när de blivit fertila igen, speciellt om de går ute mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp