Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

et_flickan

Trådstartare
Börjar med att säga att hon är avmaskad men banminth (stavas?) för ca 3 veckor sedan.

Fullblodet går ner i vikt nu, fooort. Ioförsig vandrar hon väldigt mycket i hagen på kvällarna pga knott och mygg. Jag har funderat på om jag ska börja ta in dom tidigare så hon får mer hö och slipper knotten? Betet är kort men kraftigt just nu.

Hon rids ca 3 dagar i veckan, lätt. Blir inte svettig efter ridpasset. Mycket klättring och nån gång då och då ett dressyrpass som oftast är lite tuffare.

Hon får om dagen ca 3 kg hö (äter inte mer), 2½ kg HippoAlfa, 3 dl linfrökaka, ½ dl linfröolja, 8 dl betfor. Hon är för övrigt väldigt blank och fin i pälsen, glad och trevlig.

Sv: Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

Skulle tro det beror på knotten. Jag tycker du ska ta in henne om hon nu har så besvärligt på kvälls/nattetid. Det är ju då knottena är ute som värst.

Hon går absolut inte ute på natten, det skulle aldrig gå. Hon går in vid 8-9 på kvällen. Hon kanske ska få gå in vid sjutiden innan odjuren kommer.

jag tror hon går ner i vikt för hon vandrar. Kilona rasar snabbt då (jag har sett skräckexempel). Jag skulle ha henne inne när det är som värst på kvällarna och ge henne fri tillgång på hö. Sen undrar jag bara varför man rider en häst "hårt dressyrpass" om den inte har någon kondition och bara rids 3 dagar i veckan?

jag tror hon går ner i vikt för hon vandrar. Kilona rasar snabbt då (jag har sett skräckexempel). Jag skulle ha henne inne när det är som värst på kvällarna och ge henne fri tillgång på hö. Sen undrar jag bara varför man rider en häst "hårt dressyrpass" om den inte har någon kondition och bara rids 3 dagar i veckan?

Vart har jag skriver att hon rids ett hårt dressyrpass och vart har jag skrivit att hon inte har någon kondition?

Hon har en väldigt bra kondition. Det är en häst som ska vila mycket långa perioder ibland annars så tröttnar hon och vill inte vara med. Sen är det ju individuellt hur mycket jag rider och vilket väder det är. Rider inte när det spöregnar och är 35+ grader ute. Är det bra väder och lagomt varmt kan hon ridas varannan dag.

Hon får fri tillgång men äter inte upp, det är ingen ide att ge henne i hagen. Det är våran andra tjockis som äter upp allt hö och hon behöver verkligen inget hö överhuvetaget.

Lägger in en bild på damen. Detta är efter ett dressyrpass.

DSCF2812.jpg

Har ni mycket bromsar/blinningar?
Det kan ju verkligen få hästarna att skena runt i hagen om dagarna. :crazy:

Btw, är bilden från nu? Jag tycker inte hon ser så smal ut? :confused:

Hon är inte smal men står jag brevid och känner på henne så har hon tappat muskler, eller är jag töntig :o. Vill inte ha en häst som ser ut som en skellet igen.

Vi har stora äckliga bromsar med grönt huvud, lika stora som bålgetingarna, om inte större.

Ja, jag vet ju inte hur hon såg ut förrut. :D

Men är det muskler hon har tappat så kanske du bör öka ridningen i första taget.. ;)
Är du orolig för att hon ska gå ner i vikt kan du ju lägga till lite lucern.

Vart har jag skriver att hon rids ett hårt dressyrpass och vart har jag skrivit att hon inte har någon kondition?

Hon har en väldigt bra kondition. Det är en häst som ska vila mycket långa perioder ibland annars så tröttnar hon och vill inte vara med. Sen är det ju individuellt hur mycket jag rider och vilket väder det är. Rider inte när det spöregnar och är 35+ grader ute. Är det bra väder och lagomt varmt kan hon ridas varannan dag.

Hon får fri tillgång men äter inte upp, det är ingen ide att ge henne i hagen. Det är våran andra tjockis som äter upp allt hö och hon behöver verkligen inget hö överhuvetaget.

Jag citerar: "ett dressyrpass som oftast är lite tuffare" Där skrev du det.
Hur som helst... Häst som rids 3 dagar i veckan kan inte ha så mycket till kondition (tycker jag).

Jag tycker inte heller hon ser smal ut men det är ofta både muskler och fett de tappar när de vandrar mycket. Jag håller med om att lusern vore nåt! Ge lusernhack och låt henne stå inne när det är jobbigt för henne;) Lycka till!

Ja, jag vet ju inte hur hon såg ut förrut. :D

Men är det muskler hon har tappat så kanske du bör öka ridningen i första taget.. ;)
Är du orolig för att hon ska gå ner i vikt kan du ju lägga till lite lucern.

Hon äter tyvärr inte lucern. Men jag kanske kan öka linfrökakan lite?

hon kanske är känslig för flygfän överhuvudtaget.
då är det svårt att slappna av och äta.
varför inte prova flugtäcke.
de flesta fullblod har väl ochså svårt att hålla hull utan mycket kraftfoder året om.

Vi har provat en massa flugtäcken men hon kan inte ha dom, får ordentliga skav. Hon har ändå inte lika jobbigt som våran travare som blir helt upp äten framme på bogen och halsen. Hon vandrar nästan mer än vad denna häst gör.

Kan vara också för att vi har två valacker brevid våra hästar och den gråa är väldigt intresserade av dom heela tiden. Hon har inte tid att äta på grund av dom ibland.

har du provat de mjuka eksemtäckena.
lillhästen i stav har ett som är mjukt, kan inte tänka mig att det skulle ge skav.

Du kan ta in henne innan knotten kommer och du kan även köpa ett bra insektstäcke lr om hästen är extremt känslig ett exemtäcke. Jag hade gjort båda delarna.

Boett har de bästa exemtäckena. HW Rambo Protector är bland det bästa flugtäcken du kan hitta. Om du köper ett nytt o inte det där gamla gröna får hästen inte skav.

Kan du inte ge hästen bra grovfoder inne och mer krafft?

Du kan ta in henne innan knotten kommer och du kan även köpa ett bra insektstäcke lr om hästen är extremt känslig ett exemtäcke. Jag hade gjort båda delarna.

Boett har de bästa exemtäckena. HW Rambo Protector är bland det bästa flugtäcken du kan hitta. Om du köper ett nytt o inte det där gamla gröna får hästen inte skav.

Kan du inte ge hästen bra grovfoder inne och mer krafft?

Jag ska kolla runt om jag hittar nåt som damen kan tänkas vilja ha :p

Hon får 3-4 kg hö inne på natten. Visst skulle jag kunna öka hennes kraftfoder nåt kilo men då skulle hon äta mindre av grovfodret vilket jag inte vill. Det är svårt att få i henne grovfoder överhuvetaget. Idag får hon stå inne lite, det regnar och hon är känslig mot regn den lilla räkan. Hoppas hon pillar i sig en massa hö då.

Nytt förslag! Som jag provat själv:smirk: OM du har möjlighet: Låt hästen stå inne under dagen och släpp ut henne på kvällen istället. Det fungarar jättebra. Där är ju ganska lugnt med insekter under natten. Om du inte har möjlihet till det så rekomenderar jag att lägga in nåt kilo (kankse inte allt på en gång) lusernhack/strå i krubban när hon kommer in. Det är ju också grovfoder men mer koncentrerat. Då får hon i sig protein.

Det verkar vara något som går..! Min valack har också fullkomligt rasat i vikt! (under ca 3 veckor, sedan avmaskning) Han har tappat massa muskler och hans fina överlinje (som jag var så stolt över..) är totalborta - han ser ut som en åsna... Iofs är han inte riden på drygt en månad, men han brukar inte tappa så här mkt..! Har nu varit o handlat massa lucern, hoppas att det kan bygga upp honom igen. Får se om jag behöver ta till olja oxå, men det känns lite knasigt såhär mitt i sommaren..!

Om din häst inte äter lucern, har du provat med soja? Eventuellt även olja? (för att hålla kvoten rätt om hon behöver väldigt mkt protein)

Ta ett träckprov (japp, även om du har avmaskat)
Kolla tänderna om det inte är gjort redan.
Flugtäcke kan ju vara en bra idé som många redan tipsat om. Forsätter hon gå ner i vikt så besök veterinären för lite blodprover mm.

Har du testat olika typer av lusern?
Min häst ratar alla utom kraffts hackat strå.

Förresten är Kraffts protein jätte bra till hästar som lätt tappar överlinjen. Jag kan inte ge soja för mitt halvblod tål inte det annars är soja super!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 113
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 572
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 628
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 175
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31