Bukefalos 28 år!

Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

Sv: Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

Som några andra säger så undrar jag också om hon, att döma av din bild, inte behöver få i sig mer protein? Lite tendens till bukighet och lite tunn överlinje kan ju tyda på det. Tycker att du har fått bra tips i tråden! :)
 
Sv: Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

Svarar alla

Jag har ökade linfrökakan med två dl dagen då jag la in tråden och man ser redan stor skillnad på hästen. Förut var hon uppdragen vid flankerna, har blivit riktigt rund och fin där.

Hon är en sån som kan gå ner när hon brunstar, har haft riktigt jobbiga brunsperioder nu. Har full koll på valackerna på andra sidan staketet hela tiden. Står och skriker i stallet när hon inte ser dom och ja är allmänt uppjagad. Nu har hon lugnat ner sig och börjar koncenterera sig på gräset i hagen och äter kraftfodret med stooor aptit.
 
Sv: Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

Jättebra att du reagerar direkt! Frågan är hur det står till med betet nu. Min gräsmatta behöver jag knappt klippa, det växer liksom inte! Betet är nog sämre än många tror, och hästarna faller ur eftersom ägarna ser sina tjocka hästar (som är tjocka sen början av sommarens överflöd) och inte tillskottsfodrar i tid.

Jag skulle ta in tidigare om jag hade möjlighet, din plan låter bra, lita på din känsla!

Och ridning 3 dar i veckan räcker gott och väl att hålla kondisen.
 
Sv: Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

Betet är inte så bra just nu. Vårat är kort, det växer som du säger inget. Ska snart släppa ut dom i skogshagen där har det växt hela sommaren. Idag fick dom hö ute för dom höll på att äta upp våran syrenhäck :p.

Jag är orolig eftersom våran bonde inte kunnat ta hö än och vi har inte så mycket hö hemma, eller ja en 40 bal har va kanske kvar. Höet har ju regnat bort :(.
Och ensilage kan vi int ge dom nu när vi bara har 2 hästar. Hoppas verkligen att gräset börjar växa igen.
 
Sv: Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

är det bara mitt fullblod som har gått upp i vikt trots att hon knappt har gräs att äta *supernöjd* :D

tips: TRÄCKPROV!!! det gjorde vi, avmaskade för rätt sak, å det är sen dess hon har blivit så fin!!!
Sen har jag minskat alfan! nu får hon bara 0,5kg/dag!!!
Öka MJ (överskottsenergi blir ju fett)...
tror inte på att "överfodra" med protein!

Rid mer!!!! Hon har ju mage, men inga muskler på rumpan!
Skritta är underskattat, hästen måste ju motiveras i arbetet för att tycka det är kul! Ett fullblod måste TÄNKA... så rid ut 4 dagar, å volten 2 dagar! min går på skritturer, man msåte ju inte köra 2h fullt ös... men GÖR något nästan varje dag!

till sist kan jag säga att min dam som jag ALDRIG trodde skulle palla att gå ute på natten ÄLSKADE att sova ute på natten förra året!
inne på dagen när det är som varmast, sen ut hela natten!
Har ett amigo flugtäcke, sen glansspray på bogen, minimerar skav!
man kan ju tvätta å se till att bogen är "fettfri" så blir det itne smuts på täcket = mindre skav!
 
Sv: Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

Okej för att få det hela understökat och ordentligt berättat. Det finns det fler orsaker varför jag inte rider hästen så mycket som jag skulle vilja.

Jag kan inte rida ut på henne ensam och tänker inte försöka heller. Vi måste rida efter en stor väg och där rider jag inte ensam, speciellt inte på denna dam som kan vända runt när dte kommer bilar. Mamma vill inte rida varje dag heller, hon rider när hon har lust och det blir väll inte så ofta.

Jag hade tänkt rida nu för min kusin kommer, men vad händer? Jo jag blir påsprungen av våra stora rottishundar och stukar foten. Ingen ridning :(

Jag har inte lust att rida så mycket heller. Och har jag inte lust att rida så går inte ridningen något bra alls. Det har regnat flera veckor här och när det väl inte regnar så är det för mycket djur ute för att man ska kunna rida och för varmt, och då vill inte morsan rida heller.
Jag börjar undra varför jag har häst.

Sen måste jag säga att när jag väl rider galopperar jag inte runt i hundra tjugo utan det blir skritt i ca 1½ timme eller nått enkelt dressyrpass.
 
Sv: Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

då förstår jag att vi inte kan rida så ofta...
men... kan du tömköra?
lydnasövning osv på volten?
kanske "skritta ut" i hagen? ni har väl stooor kupperad hage (tror jag mig ha läst)...

hur är hon att leda? du kanske kan promenera lite?

tror jag har läst att du var lite deppig å så förut?
ni kanske kan åka på någon träning eller så ihop? Eller vill din mamma inte köra?

tror på att få både dig å häst motiverad, blir så mkt roligare då!!!

Men hon ser rund å fin ut runt magen nu :p
 
Sv: Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

men... kan du tömköra?
Ja jag kan tömköra. Hästen tycker det är oligt beroende på vilket humör hon är på. Har inte gjort det på länge nu, värt att prova.
lydnasövning osv på volten?
Det tycker hon är kul. Brukar träna henne på att gå ner på knä med en morot mellan frambenen, hon är väldigt vig.
kanske "skritta ut" i hagen? ni har väl stooor kupperad hage (tror jag mig ha läst)...
Vi har en ganska stor hage. Det mesta är fält men så har vi en skog längre in emd lite diken och sånt. men där kör mest damen rejs.
hur är hon att leda? du kanske kan promenera lite?
Hon ska mest äta gräs :o. Men är ganska trevlig att leda. Dock har vi ju den där hemska vägen och den vill inte jag leda henne på.
tror jag har läst att du var lite deppig å så förut?
Jag jag är fortfarande lite nere. Nu har det tagit slut med pojkvännen också så man är ju lite lessen på allt typ.
ni kanske kan åka på någon träning eller så ihop? Eller vill din mamma inte köra?
Morsan vill inte köra, sen blir hästen så fruktansvärt stressad att åka iväg, det är ingen ide. Synd!.

tror på att få både dig å häst motiverad, blir så mkt roligare då!!!
När vi väl är ute så har både jag och min häst kul. Hon är så väldans lugn att rida nu, det är en fröjd att sitta på henne. Jätte härlig i dressyren också, det är bara matte som hejdar henne.
Men hon ser rund å fin ut runt magen nu :p
Jo hon har en gosig mage. Älskar att klappa på den :p
Det är inte som den där spinkiga taniga räkan jag hade förra året :o
 
Sv: Alltså jag fattar inte - Hon går ner i vikt!

det känns ändå som att DU är på uppåtväg!!!!
det låter så!

använd fantasin å hitta på kul saker med hästen, å FORTSÄTT i vinter ;)
jag vill se rumpmuskler om 2månader!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 245
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 053
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 201
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 349
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp