Alltså...

Sv: Alltså...

Fast nämn en enda storkalig "djurproduktion" som lett till mer tid för djuren?

/Swat

Det vet jag med!

Men du skriver "Mna kan ju tänka sig att om man når nivån där man kan leva på hunderiet så ökar tiden man kan lägga ner."

Och då bad jag dej ge exempel på ett enda annat "avelsarbete" som gått från små- till storskaligt där vinsten varit mer tid för DJUREN.

/Swat

Att jag inte kan ge ett direkt exempel utesluter väl inte att det finns???
Du utesluter tydligen hundavel som seriös heltidsverksamhet, så långt går inte jag.
PL

Senast ändrad:

Varför blir du som en igelkott bara för att jag ber om ett exempel?!

Det var DU som ifrågasatte hur någon kunde tro att kvaliteten skulle bli sämre för att produktionen blev mer storskalig!

Jag svarade på detta och bad om ett bemötande!

Och JAG tror att det är svårt att behålla den äkta känslan för individen om man baserar sin överlevnad och ekonomi på att sälja valpar JA!

Detsamma som jag tror att en del av känslan försvunnit för djuren när vi har mjölkrobotar, automatisk utfodring, kameraövervakning på distans osv.
Därmed inte sagt att djuren har det sämre rent "tekniskt", men VÅR känsla/medvetande av djurens väl och ve minskar.

/Swat

Vadå igelkott bara för att jag anser att djurskötsel i yrkesmässig skala kan vara ok???
För att ta ett av dina exempel, mjölkrobot, så ger den i de bättre besättningarna klart mer tid till tillsyn o djurkontakt.
Ett annat, hos oss, TV övervakning av lamning fölning, nackdel???
PL

Senast ändrad:

Du har gjort en GROV generalisering över hur det KAN gå. Sedan finns det faktist de som det överlag går bra för.

Jag kan ge ett exempel där en som fött upp småhundar förlorade hela kullen då den vart för tidigt född. Där gick de naturligtvis i förlust.

Sedan kan jag berätta om andra som fått tio valpar värda ca 10.000 kr stycket och allt gått som smort. Där går man faktiskt i vinst om man inte ser på det långsiktigt. Men än en gång, då kan man också fundera på om man öht tjänar något på sitt vanliga jobb. I stort sett 95 procent av min inkomst går till räkningar med mera. Tjänar inte jag något då?

Men vad ger utställningsmeritering för den som vill köpa en sällskapshund? Eller för den delen en arbetande hund.
PL

Inte ett skit. Men om man vill behålla rasen som sen ser ut och ska se ut, så bör man på något vis visa sin hund för en oberoende domare. Man blir lätt hemmablind. Sen om du vill ha en ren sällskapshund så spelar det ingen roll om hunden är en blandis eller renrasig. Bara det är en hund.

Ska du ha en arbetade hund så inbillar jag mig att man letar efter en valp efter två arbetade hundar och som har arbetade hundar i sin stamtavla. Och det är inte gratis att gå kurser eller att tävla för dom heller. Så jag tror nog att den som har tagit fram sin hund och antingen korat den eller något annat oxå har haft rätt stora kostnader på vägen.

Ju även om man BARA vill ha en sällskapshund spelar det roll om det är en blandis eller sällskapshund det är en fråga om att veta vad man får, problemet är att meritering av sällskapshundar nästan enbart handlar om exteriör ( väldigt ofta sjukliga överdrifter i exteriören) o nästan inget om lätthanterlighet.
PL

Lägre och lägre kvalitet för att man hinner lägga mindre och mindre tid på varje enskild individ/kull?

Lägre och lägre kvalitet för att man - om man måste leva av sin "valpproduktion" - MÅSTE producera och sälja ett visst antal valpar för att "gå runt"?

Lägre och lägre kvalitet för att man börjar se valparna/hundarna mer och mer som ekonomiska "spelpjäser" än individer med behov?

Finns det egentligen NÅGRA fördelar med storskalig avel av hund?

/Swat

Peter: Kan skriva under detta som svar på frågan. Speciellt att:
1) Känslan för varje individ minskar (tror jag iaf) ju fler man har.
2) Det lockar "fel folk", när målet blir pengar istället för ett brinnande intresse för djuren och rasen.
3) Intresse av att få mer vinst (oavsett för att man måste eller för att man vill) riskerar att göra att man är mindre kräsen med avelsmaterialet.

Givetvis gäller inte detta alla som föder upp i större skala, men risken finns.

Swat: En fördel kan nog dock vara att större skala=fler kullar= större kunskap i förlängningen. Frågan är ju som sagt om det är värt det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 641
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 105
Senast: Sebastian
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 369
Senast: Gumman123
·
F
Kropp & Själ För någon månad sedan så fick jag ett "anfall" av extraslag på hjärtat, vid läggdags. Det kom och gick under en timme ca, och skrämde... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
17 063
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka