Alpha antivirus-virus/trojan/

honung

Trådstartare
Dottern har lyckats få in skräpet i sin dator efter surfande på oceanup - trots Norton antivirusprogram - och det går inte att ta bort skiten! :( Det är fullständigt omöjligt att surfa och dottern är förtvivlad över sin dator. Hur får man bort det - hjälp!

Tillägg; Är Ad-aware behjäpligt?

Senast ändrad:
Sv: Alpha antivirus-virus/trojan/

Testa ta hem "Malwarebytes Anti-Malware" och kör det, de gånger jag fått in såna där falska antivirusprogram så har de åkt väck efter att jag scannat igenom och tagit bort ev. träffar.

Edit: kan ju tillägga att nån gång har det falska antivirusprogrammet blockerat mig från att ta hem liknande program som ovanstående eftersom 'syftet' är att man ska luras att köpa en full version av deras program för att bli av med 'skiten'. Har då fått lösa det genom att starta datorn i felsäkert läge (tryck F8 vid uppstarten av datorn) och sen laddat hem programmet och kört det. Sen stratat om datorn i rätt läge igen.

Senast ändrad:

Fått ner vad, det falska antivirusprogrammet eller Malwrebytes Anti-Malware?
Det förstnämda brukar följa med om man besökt nån smittad hemsida, har laddat ner nån falsk codec, fått in nån trojansk häst på datorn osv. den visar sig som ett antivirusprogram som hela tiden varnar med hjälp av popupfönster och scanningsrapporter att man är smittad av (falska)virus. Sen ber de en köpa den fulla versionen av 'programmet' för att kunna bli kvitt de virus som den säger att man har blivit smittad av. I själva verket är det ett anti spionprogram som stjäl informtion som man ger ut via datorn, inloggningsuppgifter m.m Alltså inget kul alls att ha på datorn så man bör försöka bli av med det så fort man bara kan.

Malwarebytes Anti-Malware vet man att man fått ner genom att det lägger sig i programmenyn eller där man valt att spara det, lägger sig ofta som en ikon på skrivbordet också.

Tack för ditt svar! Just nu dator på väg hem till mig under dagen, så jag ska gå igenom den ikväll. Innan dottern for iväg, var det så att oavsett vilken sida (och ffa symantecs sida) så blev den förr eller ganska snart 'blockerad' och skickad till en sida som hotfullt ber om uppdatering av 'antivirusprogrammet' så det är knappt möjligt att surfa alls.
Jag tror att jag lagt in ad-aware på datorn - den är alltså inte funktionell i detta syfte att få bort detta utan jag måste få in malwarebyte in i den?

Jag är mest upprörd över att Norton360 inte kan hjälpa till, vad är det för skitprogram? :mad:

Detta virus tog sig in i datorn genom att ge dottern motsägelseval, hon fick upp en pop-up om att datorn var smittad med virus (jotjena) och när hon klickade avbryt installerade det. Min andra dotter gick igår in på oceanup och får då upp samma, och hon kryssar istället rutan, vilket medför att datorn frågar om hon vill spara eller köra filen. Dotter nr2 fick panik och drog ur allt som gick at dra ur, inklusive batteriet, så hon startade om i felsäkert läge och då verkar alpha(anti)virus inte klarat ta sig in.
Alltså, det spelar ingen roll vad man klickar på när det kommer upp, det installerar sig ändå..:mad:

Fr.o.m nu kommer allt vad heter popupfönster vara disabled på döttrarnas maskiner..

Du kan ju testa köra Ad-Aware och se om det försvinner, gör det inte det så testa om det går att ladda hem Malwarebytes Anti-Malware om datorn är uppstartad i felsäkert läge. För mig var det också så att jag inte kunde göra nästan nåt i 'rätt' läge för det poppade upp varningsfönster, datorn låste sig, sidor blockerades osv. , allt för att jag skulle bli tvingad att tillslut köpa deras falska antivirusprogram :grin:
Men jag startade upp datorn i felsäkert läge och där var allt normalt, inga varningar och inga problem att kunna gå ut på nätet och få hem Malwarebytes Anti-Malware och sen köra det, fick ju en del träffar tror det var runt 40 st som hette som det falska antivirusprogrammet så jag tog bort allt när scanningen var klar...sen startade jag om datorn i rätt läge och då var allt som vanligt igen. Tack och lov :bow:

Edit: kan ju tillägga att jag också haft antivirusprogram aktiverat på 'högsta säkerhet' när jag blivit smittad, verkar som om denna typ av virus har en förmåga att kunna ta sig igenom de flesta riktiga antivirusprogram

Senast ändrad:

men om man har blockerat popup så är man relativt säker?
Jag har ju Eset antivirus, har funkat än så länge

Mmm..jag vågar inte alls gå in på den med min egen dator. Det är en kändis-skvallersida som är förhållandevis stor och utbredd, ffa bland tonåringar då vad jag förstått. Enligt kommentarerna där påsidan du länkar till är vi ju inte de enda drabbade, men märkligt att inte 'de riktiga antivirusföretagen' liksom flaggar varning för varken sidan eller viruset?

Det gick inte att ta sig ut på nätet alls med datorn, vare sig i säkert eller felsäkert läge - det blev blockerat av viruset oavsett vad man gjorde så jag skickade med datorn med dotterns pappa för en dejt med någon som är lite mer avancerad än vad jag är. Det talades om DOS och då är det helt obegripligt för mig...så jag hoppas att de får odning på skräpet nu. Så jag vet fortfarande inte om det hade funkat med ad-aware eller malaware.
Men oerhört många tack för dina råd! Hade jag bara kommit förbi blockeringen hade det säkert varit de bästa råden! :bow: :)

men om man har blockerat popup så är man relativt säker?
Jag har ju Eset antivirus, har funkat än så länge

Pop-up är blockerat i dotterns dator i såväl browsern som genom virusprogrammet. Ändå så kom det upp på båda döttrarnas datorer via ny flik som stängde andra öppna flikar..

du skrev odning bara säger :)

I forged a huge number of home made adventures at the free hangout <a href="http://www.roblox.com/User.aspx?ID=5704838&userid=5704838&rbx_source=ambassador&rbx_medium=Direct&rbx_campaign=ambpro">ROBLOX</a>

Whaaat? :confused:

Hur länge letade du innan du hittade den här tråden och vad i hela friden är det du försöker säga?

Liknande trådar

A
IT & mobiler Får du virus på din dator, prova dessa saker i denna ordning: 1. Prova först att göra en systemåterställning. 2. Avaktivera ditt... 2 3
Svar
57
· Visningar
8 856
T
IT & mobiler Min dator har virus i sig. Kör jag en test via Housecall får jag över 300 infekterade filer. Men dom jäklarna som heter...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?