Sv: Alpha antivirus-virus/trojan/
Tack för ditt svar! Just nu dator på väg hem till mig under dagen, så jag ska gå igenom den ikväll. Innan dottern for iväg, var det så att oavsett vilken sida (och ffa symantecs sida) så blev den förr eller ganska snart 'blockerad' och skickad till en sida som hotfullt ber om uppdatering av 'antivirusprogrammet' så det är knappt möjligt att surfa alls.
Jag tror att jag lagt in ad-aware på datorn - den är alltså inte funktionell i detta syfte att få bort detta utan jag måste få in malwarebyte in i den?
Jag är mest upprörd över att Norton360 inte kan hjälpa till, vad är det för skitprogram?
Detta virus tog sig in i datorn genom att ge dottern motsägelseval, hon fick upp en pop-up om att datorn var smittad med virus (jotjena) och när hon klickade avbryt installerade det. Min andra dotter gick igår in på oceanup och får då upp samma, och hon kryssar istället rutan, vilket medför att datorn frågar om hon vill spara eller köra filen. Dotter nr2 fick panik och drog ur allt som gick at dra ur, inklusive batteriet, så hon startade om i felsäkert läge och då verkar alpha(anti)virus inte klarat ta sig in.
Alltså, det spelar ingen roll vad man klickar på när det kommer upp, det installerar sig ändå..
Fr.o.m nu kommer allt vad heter popupfönster vara disabled på döttrarnas maskiner..