Altandörr - hur stänga utifrån?

gammalek

Trådstartare
Jag bytte altandörr och det är inget handtag på utsidan. Hur kan jag stänga den när jag går ut? Vill inte att värmen smiter ut.
 
Bra fråga, jag har en lika eländig dörr,monterade av innehandtaget med tanken att zätta dit ett genomgående handtag, men ze det gick inte allz.
 
Bra fråga, jag har en lika eländig dörr,monterade av innehandtaget med tanken att zätta dit ett genomgående handtag, men ze det gick inte allz.
Vet inte om det stämmer men hörde att det är av försäkringsskäl som man inte har handtag på utsidan numera.
 
Sätt en hasp på utsidan så går dörren att stänga även utifrån.

Kruxet med det är väl om man nån gång går in genom vanliga dörren och glömmer bort att låsa altandörren inifrån, så är den ju i praktiken att betrakta som olåst 🤷‍♀️
 
Lustigt, våran nya altandörr har handtag på utsidan också! Tror dock den är tillverkad i Polen, kanske därför det är skillnad?
 
Sätt en hasp på utsidan så går dörren att stänga även utifrån.

Kruxet med det är väl om man nån gång går in genom vanliga dörren och glömmer bort att låsa altandörren inifrån, så är den ju i praktiken att betrakta som olåst 🤷‍♀️
Vet inte om det går, för det är olika nivåer bredvid... tja, hur ska jag förklara? Får nog fota i dagsljus imorgon.
 
Jag bytte altandörr och det är inget handtag på utsidan. Hur kan jag stänga den när jag går ut? Vill inte att värmen smiter ut.
Jag ville bara ha en möjlighet att öppna dörren om den blåst igen. Så jag skruvade dit en liten liten ring att ta tag i.
(det har funnits en spärr men den sabbade förra ägaren, alkisen).
Stänga igen den riktigt tror jag inte försäkringsbolaget gillar?
 
Jag ville bara ha en möjlighet att öppna dörren om den blåst igen. Så jag skruvade dit en liten liten ring att ta tag i.
(det har funnits en spärr men den sabbade förra ägaren, alkisen).
Stänga igen den riktigt tror jag inte försäkringsbolaget gillar?
Nu fattar jag nog inte. Varför skulle jag inte få stänga den (om det gick)? Det gjorde jag med den gamla dörren. Nu är det för att värmen ska smita ut och på sommaren för att flugorna inte ska smita in.
 
Min nya altandörr kan inte stängas utifrån, inget handtag på utsidan alls.
Men kommer sätta dit ett "inte handtag, men plupp av nåt slag" så jag kan ta tag i pluppen och bara dra ihop dörren när jag går ut, de sitter så den inte öppnas så enkelt när man "puttat ihop dem" igen (dubbeldörrar där man bara kan öppna den ena och visserligen den andra med men med handtag den med).
 
Vet inte om det stämmer men hörde att det är av försäkringsskäl som man inte har handtag på utsidan numera.

Numera?

Vår nya altandörr anno 2023 har handtag på utsidan. Den gamla från 70-talet hade inte det.

Tror absolut inte att det är en försäkringfråga eller att man inte gör sådana dörrar. När vi köpte altandörr (svensktillverkad) kunde man välja till handtag på utsidan, vilket vi gjorde.

Här instruktioner från försäkringsbolag om hur man sätter dit handtag i efterhand:

https://www.if-sakerhet.se/montage-av-utvandigt-handtag-pa-altan-eller-balkongdorr#:~:text=Förborra handtagshålet genom dörrens utsida,utsidan i det nyborrade hålet.
 
Jag ville bara ha en möjlighet att öppna dörren om den blåst igen. Så jag skruvade dit en liten liten ring att ta tag i.
(det har funnits en spärr men den sabbade förra ägaren, alkisen).
Stänga igen den riktigt tror jag inte försäkringsbolaget gillar?

Varför skulle de inte gilla det?
 
Det har enbart med att det är billigare med handtag på insidan. Det försäkringsbolagen har vänt sig emot är såna klena låsa som går att öppna utifrån genom att rycka upp handtaget även när det är låst.

Vi ska sätta in altandörr och kommer att välja en med samma typ av lås som till våra ytterdörrar. Det skulle vara märkligt om det skulle vara ett problem bara för att det är en altan istället för en ingång. Vi kommer då ha fyra dörrar in i vårt hus, så ja man måste kolla alla dörrar när man lämnar men det går på rutin. :)
 
Det har enbart med att det är billigare med handtag på insidan. Det försäkringsbolagen har vänt sig emot är såna klena låsa som går att öppna utifrån genom att rycka upp handtaget även när det är låst.

Vi ska sätta in altandörr och kommer att välja en med samma typ av lås som till våra ytterdörrar. Det skulle vara märkligt om det skulle vara ett problem bara för att det är en altan istället för en ingång. Vi kommer då ha fyra dörrar in i vårt hus, så ja man måste kolla alla dörrar när man lämnar men det går på rutin. :)
Attans att jag inte hade koll på det. Nu har jag den skräpdörr jag har :mad: Ska fota strax så får vi se om någon kan komma på hur jag skulle kunna stänga till den utifrån :up:
 
IMG_20231105_101657.jpg


Vet inte om det syns, men det är flera små lister i olika höjd, högre än själva dörren (till höger). Hur 17 kan jag få till en hasp eller något som skulle kunna sluta till dörren utifrån?
 
Och vill du ha stabilare än en hasp kan du be en plåtfirma klippa till och bocka liknande denna med vinkel placerad efter dina mått. Finns många äldre uthusdörrar där en sådan är vinklad 90 grader så att ena fästet sitter på dörrens framsida och det andra på dörrkarmens "insida". Du borde kunna ha en som vinklas på två ställen och har låsfäste i den yttre (panel?/foder?)brädan i din bild.
 

Liknande trådar

Tjatter Bästa Termomuggen? Jag har en från Thermos som jag använt i tio år kanske, men efter nästan daglig andvändning tänker rjag nog en ny...
Svar
10
· Visningar
262
Senast: Mabuse
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: Unafraid
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp