Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

Det kan mycket väl vara en generationsfråga. Förändringen har gått väldigt fort och människors känsla för vad som är okej sitter djupt. Ser det iaf som en anledning till att jag personligen inte messar när som helst.
Har inget med generation att göra i mitt fall har varken hört unga eller äldre nämna dom här tiderna sen hemtelefonernas tid.
 
Jag kliver ur sangen mellan 4:30 och 5 pa morgonen, jag har ungefar en halvtimma jag kan skicka sms och kolla in med kolegor vem som gor vad i vissa saker.

De svarar nar de kan, jag kor min skolbuss fran 6 am till 10 med telefonen avstangd ... ofta hander nagot vid 10 nar jag ar klar med korningarna for morgonen, da har jag svar pa det jag skickade fore jobbet. Mitt liv skulle inte alls fungera om jag inte kunde skicka sms nar alla andra fortfarande sover.

Messenger har jag inte anvant pa manga ar ... hur gor ni i Sverige med sadana som inte har Facebook eller WhatsApp? Jag har en Svensk kompis pa WhatsApp for hon fick inte till hur man ringer med Google, jag anvander inte messenger. SMS, Google, och Signal fungerar dock mycket bra. :up:

Alla jag känner har Messenger. Utom min dotter så henne skickar jag sms till.
 
Messenger har jag inte anvant pa manga ar ... hur gor ni i Sverige med sadana som inte har Facebook eller WhatsApp? Jag har en Svensk kompis pa WhatsApp for hon fick inte till hur man ringer med Google, jag anvander inte messenger. SMS, Google, och Signal fungerar dock mycket bra. :up:

Det är flera i min vänkrets som aldrig skulle släppa in messenger eller WhatsApp på sin telefon. Vi använder i regel Signal (som ju också går att ringa med inom appen, men det finns sällan någon poäng med det eftersom vanliga samtal är gratis).
 
Jag kan inte riktigt förklara, känner jag. Jag försöker tänka mig olika scenarior där jag skulle behöva smsa någon som jag vet ändå inte är vaken. Om jag vet att någon är vaken är det ju annorlunda. Men annars ser jag ingen anledning till att inte vänta. Personligen tycker jag t ex att det känns obehagligt att slå på telefonen på morgonen och hitta meddelande från t ex föräldrar (jobbar i skola) som skrivits tre på morgonen.
Tillgänglighet kanske inte är rätt ord. Jag retar mig på folk som får en tanke i huvudet, tar fram telefonen och skickar iväg den direkt utan tanke på mottagaren. Även om personen inte förväntar sig svar direkt. Varför skriver man när man inte kommer få svar på många timmar? Är inte själva idén med sms att det ska vara snabbt och effektivt?
Menar du att de smsar din privata mobil eller har du jobb och privat i samma telefon? Skicka jag meddelanden till någons jobbnr förväntar jag mig att den läser det på arbetstid. För mig är sms som vilket annat textmeddelande eller mail som helst speciellt om de går till en jobbtelefon.

Jag skickar iväg grejer när jag kommer på dom, annars glöms de bort helt och hållet
 
Jag tillhör den skaran som skickar meddelande dygnet runt. Ringer gör jag bara mellan 09-19, såvida jag inte vet att det är ok att ringa andra tider. Sms är för mig ofta spontant påtänkta och då skickar jag när jag har det i tanken. Att skriva ett meddelande och sedan lägga på vänt till morgonen funkar utomordentligt dåligt eftersom jag glömmer bort det. Dessutom kan ju folk jobba skift eller bara ha en annan dygnsrytm än jag och då kan jag råka störa ändå.

Jag avskyr när någon ringer/smsar till mig innan klockan 10, men det är mitt ansvar att sätta telefonen på tyst.
Jag kan inte riktigt förklara, känner jag. Jag försöker tänka mig olika scenarior där jag skulle behöva smsa någon som jag vet ändå inte är vaken. Om jag vet att någon är vaken är det ju annorlunda. Men annars ser jag ingen anledning till att inte vänta. Personligen tycker jag t ex att det känns obehagligt att slå på telefonen på morgonen och hitta meddelande från t ex föräldrar (jobbar i skola) som skrivits tre på morgonen.
Tillgänglighet kanske inte är rätt ord. Jag retar mig på folk som får en tanke i huvudet, tar fram telefonen och skickar iväg den direkt utan tanke på mottagaren. Även om personen inte förväntar sig svar direkt. Varför skriver man när man inte kommer få svar på många timmar? Är inte själva idén med sms att det ska vara snabbt och effektivt?
Jag ser tvärtom smsande som något man gör när man har tid och lust. Vill man ha ett snabbt svar ringer man istället.
 
Jag tar för givet att folk skyddar sig själva och har inställningar på mobilen som är anpassade till störningsläget. Själv jobbar jag natt och jag kan inte kräva att folk ska hålla koll på mina arbetstider eller vilka nätter jag jobbar varje vecka. Det är knappt jag håller reda på skiten själv ju! 😂

Jag har min telefon på ljudlöst när jag sover och ibland även när jag är vaken. Så svarar jag när det passar helt enkelt. :) Det har funkat för mig i alla tider. Vet inte om jag är förskonad från olyckor, men det har aldrig hänt att någon ringt superakut och jag missat det samtalet.
 
Jag kan inte riktigt förklara, känner jag. Jag försöker tänka mig olika scenarior där jag skulle behöva smsa någon som jag vet ändå inte är vaken. Om jag vet att någon är vaken är det ju annorlunda. Men annars ser jag ingen anledning till att inte vänta. Personligen tycker jag t ex att det känns obehagligt att slå på telefonen på morgonen och hitta meddelande från t ex föräldrar (jobbar i skola) som skrivits tre på morgonen.
Tillgänglighet kanske inte är rätt ord. Jag retar mig på folk som får en tanke i huvudet, tar fram telefonen och skickar iväg den direkt utan tanke på mottagaren. Även om personen inte förväntar sig svar direkt. Varför skriver man när man inte kommer få svar på många timmar? Är inte själva idén med sms att det ska vara snabbt och effektivt?
Nja, för mig är sms något som innebär att det inte är brådskande. Ta det när du hinner, eller skit i det, typ. Alternativt att jag ringer först och sms:ar vid ej svar och det faktiskt är brådskande.

Angående att sms:a nattetid till lärare (eller företag):
Om det är en tjänstetelefon enbart anser jag att man själv får tänka på att lägga undan/stänga av den om man inte vill ha meddelanden efter arbetstid, alternativt informera om att man vill ha meddelandena på speciella tider. Det är inte upp till mig att ta ansvar för sådant och om inget annat sägs förväntar jag mig att telefonen är avstängd/undanlagd utanför arbetstid. Däremot vet jag med mig att vissa använder samma nummer privat och i tjänst. Dessa brukar jag vara noga med att lägga en tid sms ska gå iväg. Jag skriver alltså meddelandet kl 23 på nyårsafton eller vad det kan vara men schemalägger det till närmaste vardag kl 8. Otroligt fiffig funktion för oss virrpannor som glömmer saker lätt. Om det är en helt privat telefon som jag använder för kontakt i tjänsteärende, har privatnummer till en av barnens lärare som hon gett ut, hanterar jag det likadant som de som använder telefon både privat och i tjänst. Dvs schemalägger om jag kommunicerar vid "fel" tid.
 
Nja, för mig är sms något som innebär att det inte är brådskande. Ta det när du hinner, eller skit i det, typ. Alternativt att jag ringer först och sms:ar vid ej svar och det faktiskt är brådskande.

Angående att sms:a nattetid till lärare (eller företag):
Om det är en tjänstetelefon enbart anser jag att man själv får tänka på att lägga undan/stänga av den om man inte vill ha meddelanden efter arbetstid, alternativt informera om att man vill ha meddelandena på speciella tider. Det är inte upp till mig att ta ansvar för sådant och om inget annat sägs förväntar jag mig att telefonen är avstängd/undanlagd utanför arbetstid. Däremot vet jag med mig att vissa använder samma nummer privat och i tjänst. Dessa brukar jag vara noga med att lägga en tid sms ska gå iväg. Jag skriver alltså meddelandet kl 23 på nyårsafton eller vad det kan vara men schemalägger det till närmaste vardag kl 8. Otroligt fiffig funktion för oss virrpannor som glömmer saker lätt. Om det är en helt privat telefon som jag använder för kontakt i tjänsteärende, har privatnummer till en av barnens lärare som hon gett ut, hanterar jag det likadant som de som använder telefon både privat och i tjänst. Dvs schemalägger om jag kommunicerar vid "fel" tid.
Hur vet du om en lärare eller någon affärskontakt använder samma mobil privat och i tjänst?

Och att ha en SMS-tid som lärare låter helt galet.
 
Hur vet du om en lärare eller någon affärskontakt använder samma mobil privat och i tjänst?

Och att ha en SMS-tid som lärare låter helt galet.
Jag brukar faktiskt fråga för säkerhets skull 🙈 men mindre enskilda firmor osv räknar jag med använder samma.

Sms-tiden som mitt barns lärare har är ju som sagt enbart pga det är privatnummer. Jag ställde frågan om det var privat eller skolans när läraren ringde. Läraren sa privat och jag sa att vad bra, då tar jag bort numret efter samtalet. Svaret var att det inte behövs, vissa föräldrar har fått numret och att det är helt ok med sms till det under arbetstid. Naturligtvis ställde jag frågan vilka tider som ses som arbetstid för säkerhets skull, då det för vissa är 8-14, andra 6-18 osv.
 
Jag brukar faktiskt fråga för säkerhets skull 🙈 men mindre enskilda firmor osv räknar jag med använder samma.

Sms-tiden som mitt barns lärare har är ju som sagt enbart pga det är privatnummer. Jag ställde frågan om det var privat eller skolans när läraren ringde. Läraren sa privat och jag sa att vad bra, då tar jag bort numret efter samtalet. Svaret var att det inte behövs, vissa föräldrar har fått numret och att det är helt ok med sms till det under arbetstid. Naturligtvis ställde jag frågan vilka tider som ses som arbetstid för säkerhets skull, då det för vissa är 8-14, andra 6-18 osv.
Jag tänkte mer generellt. Jag såg framför mig att läraren meddelar att jag har telefon och SMS-tid vardagar mellan 15 och 17 eller något.
 
Nja, för mig är sms något som innebär att det inte är brådskande. Ta det när du hinner, eller skit i det, typ. Alternativt att jag ringer först och sms:ar vid ej svar och det faktiskt är brådskande.

Angående att sms:a nattetid till lärare (eller företag):
Om det är en tjänstetelefon enbart anser jag att man själv får tänka på att lägga undan/stänga av den om man inte vill ha meddelanden efter arbetstid, alternativt informera om att man vill ha meddelandena på speciella tider. Det är inte upp till mig att ta ansvar för sådant och om inget annat sägs förväntar jag mig att telefonen är avstängd/undanlagd utanför arbetstid. Däremot vet jag med mig att vissa använder samma nummer privat och i tjänst. Dessa brukar jag vara noga med att lägga en tid sms ska gå iväg. Jag skriver alltså meddelandet kl 23 på nyårsafton eller vad det kan vara men schemalägger det till närmaste vardag kl 8. Otroligt fiffig funktion för oss virrpannor som glömmer saker lätt. Om det är en helt privat telefon som jag använder för kontakt i tjänsteärende, har privatnummer till en av barnens lärare som hon gett ut, hanterar jag det likadant som de som använder telefon både privat och i tjänst. Dvs schemalägger om jag kommunicerar vid "fel" tid.
På mitt förra jobb skulle vi ringa och sjukanmäla oss på morgonen mellan 7.30 och 8.00 (jag fick maila pga mina funktionsnedsättningar). Det hände flera gånger på våra APT cheferna tog upp att de INTE ville ha SMS till deras telefoner tidigt på morgonen och bli störda i sömnen för att någon var sjuk. Jag tycker sådant är märkligt. Dels att ha just 7.30-8.00 att sjukanmäla sig på- det är så väldigt snävt och många gånger fick man sätta telefonens alarm för att ringa (eller som i mitt fall maila) på rätt tid, när man tex vaknat på natten och var sjuk och redan då visste att man inte skulle jobba den dagen (i mitt fall oftast pga migrän och om man då äntligen kunde somna så var man INTE glad av att bli störd av att behöva sjukanmäla sig. Dels att man som chef inte sätter arbetstelefonerna på stör ej på nätterna eller åtminstone på ljudlös osv. Så slipper man bli störd kl 05 på morgonen av någon medarbetare som har kräksjuka, som har kräkts i några timmar och som inte vill behöva gå upp 7.30 om den äntligen har lyckats somna efter en sådan pärs.
 
Jag tänkte mer generellt. Jag såg framför mig att läraren meddelar att jag har telefon och SMS-tid vardagar mellan 15 och 17 eller något.
Aha, nä alltså hade läraren haft en tjänstetelefon som används privat ligger det ju lika mycket på denne att sätta på stör ej eller åtminstone informera om att det är på arbetstider denne går att nå. Jag kan ju tycka att just sådana större ställen, tänk skolor, myndigheter osv, där får man nästan förvänta sig att det kommer att komma meddelanden till tjänstetelefoner på obekväma tider, åtminstone från någon. Där gör nog många ett antagande att folk som inte vill bli nådda faktiskt stänger av/lämnar telefonerna efter arbetstid så länge de inte har jour. Jag kan inte se det som obehagligt på något sätt heller. En tjänstetelefon är ju tänkt att vara just en sådan, trodde jag.
 
Aha, nä alltså hade läraren haft en tjänstetelefon som används privat ligger det ju lika mycket på denne att sätta på stör ej eller åtminstone informera om att det är på arbetstider denne går att nå. Jag kan ju tycka att just sådana större ställen, tänk skolor, myndigheter osv, där får man nästan förvänta sig att det kommer att komma meddelanden till tjänstetelefoner på obekväma tider, åtminstone från någon. Där gör nog många ett antagande att folk som inte vill bli nådda faktiskt stänger av/lämnar telefonerna efter arbetstid så länge de inte har jour. Jag kan inte se det som obehagligt på något sätt heller. En tjänstetelefon är ju tänkt att vara just en sådan, trodde jag.
Jag stänger av min tjänstetelefon när arbetsdagen är slut, och sätter inte på den igen förrän när jag börjar jobba nästa dag.
Trodde att alla kollegor gjorde så, men numera känner jag mig rätt ovanlig. Många har på sina telefoner dygnet runt och svarar efter arbetstid. Så jag tycker att det är helt ok att skicka sms till mig dygnet runt.

Det som jag häpnar över är de som ringer en kommunal tjänsteman på kvällar och helger och förväntar sig att man ska svara.
 
Jag stänger av min tjänstetelefon när arbetsdagen är slut, och sätter inte på den igen förrän när jag börjar jobba nästa dag.
Trodde att alla kollegor gjorde så, men numera känner jag mig rätt ovanlig. Många har på sina telefoner dygnet runt och svarar efter arbetstid. Så jag tycker att det är helt ok att skicka sms till mig dygnet runt.

Det som jag häpnar över är de som ringer en kommunal tjänsteman på kvällar och helger och förväntar sig att man ska svara.
Haha jag fick en helt galen utskällning på telefonsvararen om att jag "aldrig svarar i telefon". Personen hade ringt in mitt i natten på en helg!
 
Jag stänger av min tjänstetelefon när arbetsdagen är slut, och sätter inte på den igen förrän när jag börjar jobba nästa dag.
Trodde att alla kollegor gjorde så, men numera känner jag mig rätt ovanlig. Många har på sina telefoner dygnet runt och svarar efter arbetstid. Så jag tycker att det är helt ok att skicka sms till mig dygnet runt.

Det som jag häpnar över är de som ringer en kommunal tjänsteman på kvällar och helger och förväntar sig att man ska svara.
Jag har förstått att det inte är helt ovanligt att människor är "i tjänst" efter arbetstid. Jag vet också en person som jobbar på ett mycket stort företag, med tjänstetelefon, som inte ens har en privat telefon. Det har funkat så i många år. När arbetsgivare byts ger hen ut det nya tjänstenumret till oss "privata" kontakter. Det känns för mig jättekonstigt men det har rullat på så i flera år så uppenbarligen fungerar det ju för denne.
 
Haha jag fick en helt galen utskällning på telefonsvararen om att jag "aldrig svarar i telefon". Personen hade ringt in mitt i natten på en helg!
För många år sedan sökte jag en ung kille som var utpekad som möjlig pappa i ett faderskapsärende. Under säkert en månads tid ringde han kvällar och helger, aldrig dagtid, trots att jag varit tydlig via sms vilka tider jag var i tjänst. Han framstod inte som den vassaste kniven i lådan precis.
 
Jag har förstått att det inte är helt ovanligt att människor är "i tjänst" efter arbetstid. Jag vet också en person som jobbar på ett mycket stort företag, med tjänstetelefon, som inte ens har en privat telefon. Det har funkat så i många år. När arbetsgivare byts ger hen ut det nya tjänstenumret till oss "privata" kontakter. Det känns för mig jättekonstigt men det har rullat på så i flera år så uppenbarligen fungerar det ju för denne.
Jag som jobbar kommunalt har inga förväntningar från min arbetsgivare att vara tillgänglig efter kontorstid. Kanske är det annorlunda om man jobbar privat.
 
Jag som jobbar kommunalt har inga förväntningar från min arbetsgivare att vara tillgänglig efter kontorstid. Kanske är det annorlunda om man jobbar privat.
Nja jag tror inte att det har med det att göra. Skulle snarare tro att det är någon form av gammal vana eller nåt. Sen kanske det beror lite på vilka tider telefonen brukar ringa. Jag har inte pratat jättemycket jobb med personen men har förstått det som att personen i fråga jobbar mer direkt med kollegor och ev andra företag och då kanske de har lite mer lika arbetstider. När man blir kontaktad av privatpersoner kan jag tänka mig att det kan ringas mer alla tider på dygnet.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 373
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 910
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 961
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp